Muovin / kuidun "kromaaminen"

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja bulldog´s, 19.2.2004.

  1. bulldog´s

    bulldog´s Gearhead

    Jokusen vuosi sitten oli kasissakin juttua moisesta vakuumi pinnotuksesta...
    Kukakohan mahtaa nykyään tehdä ja onko arvokastakin puuhaa?
    Pohjatyöt nähtävästi yhtä tarkat kuin metallillakin mutta kevyemmät hieroo... :smile:
     
  2. herrakani

    herrakani 1st gear

    Se oli vacmet oy Noihan ei oikeen sovellu ulkokäyttöön kaiketi. Eivät kestä juuri kulutusta. Ainakin tuolla laivanhyttifirmassa niin sanottiin.

    Ai ei näemmä olekkaan enää.
    Puoli vuotta sitten oli vielä.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: herrakani 2004-02-19 21:25 ]</font>
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    eikös kuitenkin noissa vanhemmissa kiinan kulkuneuvoissa ole kromattuja muovilistoja ja onhan niissäkin nähtävästi kromi pysyny...

    tai oraksen hanoissa, välillä niitäkin näkee aika kovallakin koetuksella myöskin ulkokäytössä...
     
  4. Tapi

    Tapi Gearhead

    Vanhaan aiheeseen vähän faktaa:

    Muovikromauksessa pintaan tulee seuraavat kerrokset Oraksen resepteillä:
    -2 myytä kemiallinen nikkeli
    -10 myytä sähköllä nikkeli
    -20 myytä kupari
    -XX myytä(unohdin jo) nikkeliä taas
    -0,03 myytä kromia.

    Näillä kestää ulkokäytössäkin melko hienosti.
     
  5. janiluo

    janiluo Gearhead

    Onko tää keskustelu poikinut tästä:
    http://www.usacarclub.net/keskustelu/vi ... forum=12&5

    Joskus kuulin että esim "kromatut" lipputangon nupit on jotain läpinäkyvää muovia ja "kromi" on alumiinia sisäpinnassa!

    Olen ja vuosia yrittänyt selvittää että missä tuota aitoa muovikromausta voisi teettää ja aina on ongelmaksi muodostunut se ensimmäinen kuparointi jota ei helposti muovin pintaan saa niin että se kestäisi. Kuparin päällehän saa sitten mitä vaan!

    Kertokaa te lisää jotka tiedätte!

    - Jani -
     
  6. Tapi

    Tapi Gearhead

    Kuparointihan tulee vasta sinkin päälle. Ensimmäinen sinkkikerros on kemiallinen (luonnollisesti). Enempää en osaa kertoa.
     
  7. janiluo

    janiluo Gearhead

    Otetaas vähän pakkia... Miten muoviosaan saadaan nikkelipinnoite?
    Sinkkiä sinne ei tietääkseni tule missään vaiheessa.

    Nikkeli on hyvä tartunta-aine ja jos halutaan kestävä kromipinta teräkseen (eli ei Taiwan kromi) niin kerrokset ovat nuo nikkeli-kupari-nikkeli-kromi

    Mutta miten nikkeli- tai kuparipinnoite saadaan pysymään muovissa???

    Tosin "tyhjiö kromaus" tai mitä se sitten onkin nimeltään ei sisällä kromia tai nikkeliä ollenkaan.

    Jos olen ymmärtänyt oikein niin se tapahtuu siten että osat laitetaan tilaan joka imetään tyhjiöön. Sitten mukaan tulee alumiini hiukkasia, volframia ja heilautetaan kerran taikasauvaa jolloin alumiinihiukkaset tarttuvat muoviosaan sähköisesti. Lopuksi päälle ruiskutetaan kirkas lakka joka antaa alumiinipinnalle kromimaisen kiillon.

    Korjatkaa vapaasti epätarkkuuksia!

    - Jani -

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: janiluo 2004-03-12 08:45 ]</font>
     
  8. Chevy-74

    Chevy-74 1st gear

    Eikös näitä jääkiekkkokypäriäkin ole tyhjiömetalloitu ja pankin kultapossut, kännykänkuoret, ihmeen hyvin niissä on "kromaus" kestäny. Naarmujahan ne ottaa herkästi..
     
  9. janiluo

    janiluo Gearhead

    Joo kyllä se tyhjiömetallointi (=alumiini ja lakkapinta)kestää yhtä hyvin kuin maalitkin!

    Jos kumminkin puhutaan aidosta kromista kuten 70-80-lukujen jenkkien maskit ym muoviosat joissa on kromaus (johtaa sähköä) niin monesti huomaa että kromi irtoaa muovista jolloin alle syntyy ilmarako. Sen korjaaminen on vaikeaa koska irronneet alueet pitäisi kuparoida/nikkelöidä uudestaan jotta syntyy sähköa johtava pinta johon muut kromauksen vaiheet voitaisiin sitten tehdä.

    Aiheen aloittaja puhui siis tyhjiömetalloinnista joka ei sisällä kromia vaan ohuen alumiinikerroksen ja lakkaa mutta näyttää ihan aidolta kromilta!

    Onko jollain muulla enemmänkin tietoa tyhjiökromauksesta tai mikä se oikealta nimeltä onkaan?

    - Jani -
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Se ensimmäinen nikkelipinta tehdään siihen osaan kemiallisella nikkelöinnillä. Eli osa dipataan nikkeli-liuokseen (en nyt muista mitä kaikkea litku sisältää) ja sen pinnalle alkaa itsestään saostumaan nikkeliä.

    Sitten kun nikkeli on pinnassa niin homma menee abuut samaan tyyliin kuin tavallinen kromaaminen :razz:
    Eli siis sähköpinnoittamalla...
     
  11. tomimk

    tomimk 1st gear

    Suomen plasmapinta Tampereella Ruskon teollisuusalueella tekee.

    http://www.suomenplasmapinta.fi

    Muovi pistetään tyhjiöuuniin , metalli höyrystetään ilmeisesti valokaarella ja se viedään staattisesti varattuna muovin pintaan. Yksittäiskappaleiden kanssa saattaa olla nihkeätä, koneen säätäminen on hankalahkoa.
     

Kerro tästä muillekin!