Muoviosien korjaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Verhoilu ja sisusta', aloittaja Jeep360, 30.4.2022.

  1. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    Onko hyviä vinkkejä muovisten sisäkahvojen halkeamien ja irto-osien korjaamiseen.
    Kahvat ainoat vetimet ovissa , joten sais myös kestää käyttöä.
     
  2. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Onko tiedossa mitä muovilaatua?
     
  3. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    Ei mitään hajua , mitä ovat 70-luvulla jenkeissä käyttäneet , yhtenä ongelma tossa on se
    että iso kahva kahdella ruuvilla kiinni , nyt on revennyt yhdestä kohtaa sekä kiinnityspisteet murtuneet ja toinen poikki.
     
  4. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ei tosiaan vielä tuolloin ole tainnu olla osissa merkintää materiaalista. Helpoiten korjattava muovilaatu olisi abs, joka ainakin 80 luvulla taisi olla yleisimpiä auton sisustaan käytettyjä kovia muovilaatuja. Sitä onnistuu sekä muovihitsaamaan että liimaamaan abs muovin ja asetonin sekoituksella. Käytännössä jos muovi pehmenee kun pintaan pyyhkäisee astonia niin silloin se on abs muovia, Muitekin termoplastisia (lämmitettäessä sulaa ennnen palamista) muoveja pystyy muovihitsaamaan, mutta lähes aina pitäisi täyte aineeksi löytää samaa ainetta, muuten ei tahdo kestää. loppuja kuten pakeliittiä ei sitten juuri pystykään korjaamaan kuin liimaamalla.
     
  5. Nupa

    Nupa Gearhead

    3d-tulostaa uuden?
     
  6. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    Tämäkin vaihtoehto kävi mielessä , taitaa olla vaan aika arvokasta touhua, toi
    ei oo mikään pieni osa , pituutta 70 cm
     
  7. Turbiini

    Turbiini Gearhead

    Ei se tulostus välttämättä kovin kallista ole, mutta jos ei itse osaa mallintaa niin sen teettäminen maksanee.
     
    EVO X tykkää tästä.
  8. Nupa

    Nupa Gearhead

    Naamakirjassa on yks kaveri jolta itsekin tilannu jotain osia sopuhintaan, mutta olikohan max tulostuspituus ~50 senttiä...
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  9. Nupa

    Nupa Gearhead

    Voiskohan sen tulostaa kahdessa osassa ja sit yhdistelee/liimaa/pulttaa yhdeksi?
    Mä raapistelin vaan paperille mitä tarvin ja siitä kaveri mallinsi itse koneelle, mut pikkunippeliä olivat, en tiedä miten onnistuis ja millanen kahva kyseessä.
     
  10. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    Tuntuu pehmenevän asetonilla .Katselin noita 3D-firmoja . yhdessä näytti osoite tutulta, on työpaikan seinän takana. Pitääpä maanantaina käydä kyselemässä
     
    Seevu tykkää tästä.
  11. jarikoi

    jarikoi 2nd gear

    Niiton semmosiaki tulostimia missä tulostetaan hihnan päälle niin tulosteen mitta on rajoittamaton yhteen suuntaan...

    [​IMG]
     
    Gary Grand tykkää tästä.
  12. Jeep360

    Jeep360 2nd gear

    Kävin tänään kysymässä onnistuuko tulostus, on liian iso ja hankalanmallinen.Tulostus kestäisi kuulemma kymmeniä tunteja , epäili että saattaa olla lähemmäs tonnin osa:(
     
  13. LPV

    LPV 3rd gear

    Laitappa piruuttas kuva siitä kahvasta, ihmiset tietää ja muistaa paremmin kun näkee mistä on kysymys.
     
  14. SQ

    SQ Gearhead

    Ei se tulostaminen välttämättä kallista ole (kaikki toki suhteellista). Sen 3D-mallin tekeminen toki voi olla jos se pitää tuntitöinä teettää. Mutta ihan noviisikin saa jopa ilmaisohjelmilla muutamassa tunnissa paljon aikaan jos on innostusta eikä lannistu ekasta vastoinkäymisestä. Kuva tosiaan helpottaisi paljon arviointia.

    Kysäse vaikka Sulkasen Antilta, hällä on iso kone käytössä ja tekee hyvää työtä. https://www.an-cadsolutions.fi/palvelut/3d-tulostuspalvelu/ Varsinkin jos sais vähän kulmittain laitettua tai sitte kahdessa osassa makuulle, niin voi olla ihan sopurahalla tehtävissä, heti kun joutuu Z-suuntaan menemään pidemmälle, niin tulostusaika kasvaa ja sitä myötä hinta. Se 3D-malli toki tarvitaan edelleen, voi sekin järjestyä Antin avulla tai kysele vaikka jostain AMK:sta missä noita opiskelijat vois vääntää (meiltä tosin lähti opiskelijat vapulta kesälomille...).

    Mulla on just nyt asiakkaalle tulostumassa paskantava koira, jonka korkeus 70cm, pituus saman verran ja leveyttäkin 30cm. Tää tulostimella, missä tulostusalue 33x20x30cm... Palastelin 12 osaan sen dogin ja materiaalia menee osin sen palastelun takia (kun saumakohtiin tulee kiintee pinta koko koiran läpi) ihan perhanasti, eli n. 200,- edestä. Tulostusaika yhteensä joku 50-60h. Materiaalissa ja ajassa säästäis paljon jos saisi yhtenä tai edes kahtena kappaleena tuonkin tehdä.
    [​IMG]
     
  15. f34

    f34 Double Gearhead

    Tuo on varmaan suunniteltu onttona, 5..15mm seinämä vahvuudella?
    Tulostussuunnalla voipi vaikuttaa tukiaineen menekkiin.
    Ei olisi varmaan tarvinnut osiin umpi seinämiä liitospintoihin.
    Liitoskohdat seinämien kohdalla tappikohdistuksella helpottamaan kokoonpanoliimausta?
     
  16. SQ

    SQ Gearhead

    Jos tuota koiraa tarkoitat, niin verkosta ostettu umpimalli on ja skaalattu tähän alkuperäisestä 840%:iin, slicerissa asetettu seinämäpaksuus 3mm ja 15% infill. Varmaan olis voinu muuttaa ontoksi ja tehdä ilman umpiseiniä liitospinnoissa, mutta ei mun taidoilla järkevällä tuntimäärällä (en siis todellakaan ole 3D-mallintaja, vaikka 3D-tulostamisen parissa on tehty töitä kohta 20v). Meshmixerillä leikkelin osiin ja sillä tein myös kohdistustapit.
    Tulee teatterin lavalle rekvisiitaksi, ei siis tarkoitus katsella lähempää, eli tulostus aika karkeesti 0.8 suuttimella ja 0.4 kerrospaksuudella, lopuksi pahimmat kohdat hioen ja väriä päälle. Tulostussuunta kompromissina pinnanlaadun ja tukimateriaalin määrän suhteen, tosi vähän tuossa tulee tukia mallin kokoon nähden. Nyt kun kerkesin pyöritellä slicerin kautta kaikki osat, niin n. 140,- materiaalikustannus kun käytössä BASF:n PLA eikä Alibaban halvimpia (jotka nekin olis varmaan ollu thän ihan ok).
     
    Muokattu: 5.5.2022
  17. f34

    f34 Double Gearhead

    Jeps.
    Pienempien osien tekijöille, asetonilla pystyy myös tasoittelemaan pintoja.
     
  18. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Asetonihöyryllä saa ABS-muovista tulostetun hiotun pinnan vaikka kiiltäväksikin. Mutta ei kannata unohtaa osaa sinne purkkiin, niinkuin minä tein....
     

Kerro tästä muillekin!