Muovipuskurin liimaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Kori', aloittaja hpniemi, 17.1.2006.

  1. hpniemi

    hpniemi 1st gear

    Tietääkö kukaan, millä (liimalla?) voisi korjata muovipuskurin halkeamia?

    En halua viedä sepälle, joka sulattamalla ne korjaisi, tahtoo saada ne vaan itse helposti kestäviksi. Kosmetiikka ei ole niin tärkeää.

    Eli onko jossain jotain kori/muoviliimoja, jotka sopisi tähän? Vielä parempi, jos olisi päällemaalattavissa.

    Kiitos.
     
  2. janzamar

    janzamar 1st gear

    Kaipa se lasikuitu liimaa edelleen parhaiten.
     
  3. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Monia muoveja kuitu ei liimaa. Ite oon sulatellut noita joskus kuumine metallipuikkojen avulla kasaan.
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Soita johonkin ymmärtäväiseen muovikorjauksia tekevään firmaan. Ensimmäisenä mieleen tulee Turun Muovikorjaus (nimestään huolimatta Raisiossa) , josta kaverit myi minulle&lahjoitti 2-k liimakittejä jolla hommat sai tehtyä "ammattilaisten tapaan". Vaikutti olevan puskuri & spoikka kittauksiin keskittynyt firma.
    br;
    /jarit
     
  5. MuscTor

    MuscTor Gearhead

  6. PK

    PK 1st gear

    Sain juuri eilen kaksikomponentti liimaa joka erityisesti tarkoitettu muovipuskurin korjaukseen. Ainakin korjaamolla väittivät ettei -93 trans sportin puskuria voi hitsata. Olen itsekin joskus juottimella korjannut joitakin muoveja ja hyvin käy.

    Asiaan sitten, eli www.sealco.fi ja sieltä etusivulta tuotteet ja sitten SEM-tuotesarja. Tilasin suoraan soittamalla ja tuli postissa kahden päivän päästä. En ole vielä päässyt koittamaan kun täytyis löytyä aikaa että voisi auto lämmetä tallissa. Kerron kun olen kokeillut jos jotain vielä kiinnostaa.

    Hinta on tietysti tärkeä tieto, eikä ollut mielestäni arvokasta.
    Yksi pakkaus maksaa 11,81 euroa ja sitten postitus ja pakkauskulut (jotka kyllä törkeät johtuen tietysti suomen postista) 9,02 euroa.
     
  7. Janmun

    Janmun 1st gear

    Isolla kolvilla

    Kuten Jonikin tuossa jo totesi niin tarpeeksi tehokas kolvi toimii aika hyvin.
    Itse korjailin joskus aikanaan Ford Sierran etupuskurin aivan alkuperäisen näköiseksi vaikka se oli toiselta laidalta särjetty tuhannen p...un päreiksi :)

    Ensin "hitsasin" saumat suurinpiirtein kasaan ja sitten vielä sulatin toisesta muovista taakse tukikappaleita. Lopputulos oli siistin näköinen pienen hionnan ja maalauksen jälkeen. Helkkarinmoisen pääkivun siitä sulaneesta muovinkärystä kyllä saa jos ei muista tarpeeksi hyvää tuuletusta.
     
  8. PK

    PK 1st gear

    Nyt on sitten liima kokeiltu, ja oli kyllä tosi tehokasta ainetta. Pitää tautisesti ja jämähtää n. 20 minuutissa niin että voi poistaa puristimet jos käytössä. Toiminta aika liiman sekoittamisen jälkeen on 2 min ohjeen mukaan, käytännössä 1 minuutti jonka jälkeen homma vähän vaikeutuu.

    Voi hioa heti kun on kovettunut. Maalausta en vielä kokeillut, keväämmällä sitten.

    Voittaa kyllä kolvin kanssa sulattelemisen.
     
  9. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Itse kun harjottelin nelivedolla mutkaan "syöttämistä" niin tuli puskurin hitsaus tutuksi...

    Kunnon kuumailmapuhallin n.600 astetta ja siihen kavennuskärki.

    Ensin puhaltimella lämmittää/ vääntää halkeaman molemmat puolet kohdalleen, supportilla ajaa uran halkeemaan, puskurin takapuolelta peltisaksilla leikkaa kapeaa soiroa hitsauslangaksi...

    Puhaltimella sulattaa uran täyteen ja sama homma takapuolelle (jos saa) ja sit vähän lisää lämpöä, tasoittelee pinnan tasasemmaksi, lopuksi hioo ja harazoo... :p

    Tosin nykyjään on tullut markkinoille hyviä tarkoituksenmukaisia liimoja kuten edellä kerrotaan...
     
  10. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

    Mikäs aine on muovipuskurien liimauksessa uusinta uutta? Tuo sealcon sivu ei näytä olevan enää käytössä.
     
  11. olds79

    olds79 3rd gear

    ota siitä vanhasta puskurista paloja semmosesta kohasta mistä ei jää näkyville ja tee pieniä lastuja/rouhetta niistä paloista, sitten laitat lasipurkkiin jossa on kansi ja kaadat asetonia ja anna muovin liueta siihen ja saat oikean liiman puskurin liimaukseen. prosessihan kestää useita päiviä ja jos seos on liian jäykkää niin lisää asetonia.
     
  12. delsol

    delsol 1st gear

    itse käytän noita tuotteita
    http://www.automaalit.info/epages/PPO.s ... A4minen%22

    karhennus osille,kunnon puhdistus silikooneista ja rasvoista ...primeri spray pohjalle ja tursaus liimaa pinnalle...päälle tukiverkko ja lisää liimaa päälle.
    On pysynyt hyvin!
    Tuolla liimalla voi täyttää hyvin ja hyvä muokata kun muuttuu kuivuessaan puskurimuovin kaltaiseksi.Nopiaa touhua sillä 2K-liima kuivaa kahdessa minuutissa.kannattaa käyttää sekoituspilliä tuubin päässä.
     
  13. CantBeDone

    CantBeDone 1st gear

  14. delsol

    delsol 1st gear

    oon käyttänyt vaan tuota halvempaa ja toimivaa sotkua ollut,huomasin että primerin käyttö paransi tarttuvuutta huomattavasti joillain pinnoilla.
    En ole raskinnut ostaa tuota kalliimpaa kun toimivaksi todennut edullisemmankin.
     
  15. miksu89

    miksu89 1st gear

    toi ei toimi kaikille muoveille... mut toi asetoni korjaus on tosi hyvä ku korjaa abs muoveja joita ei pysty hitsaamaan... mut esim PP on paras korjata hitsaamalla kuumailma puhaltimella ja lisäainelangalla ja kannattaa tehdä se lisä ainelanka siitä korjattavasta osasta niin on ainakin samaa muovi seosta. liian tehokkaalla kolvilla tai pika kolvilla jos sulattaa niin menee useasti liian kuumaks se muovi sulatettaessa ja siitä "haihtuu" aineita ja se korjattu kohta ei enää jousta kunnolla ja halkeaa... mut PP on hemmetin helppoo myös liimata jollain 2k muoviliimalla... Pirun kalliita vaan liimat on


    esim peugeotin olikohan 206 "gt" mallissa oli semmoset puskurit mitä ei voinu hitsata ollenkaan ja liimaaminenki oli mitä oli :wc:
     
  16. advance

    advance 3rd gear

    Kaikkia muovipuskureita ei voi hitsata on olemassa kesto ja kertomuovisia ja elastomeereja.

    Jos kuitenkin joudutaan liimaamaan niin käyttäisin joko 3M:n harmaata 2k muoviliimaa tai koriliimaa, muistaa vain huolellinen puhdistus esim vhp cleanerillä sekä aktivaattori tarpeen mukaan.

    Ensiksi ajetaan halkeamaan kunnolla tilaa liimalle, esim paineilmasahan terällä, sen jälkeen sheivataan halkeaman reunat päältä ja alta v:n muotoiseksi. Sitten takapuolelle leikataan ohuesta alumiiniverkosta saksilla hyvä palanen halkeaman päälle ja kolvilla kiinnitetään verkko, verkko maksaa n. 3e automaalikaupassa ja se pitää paketin hyvin kasassa.

    Lopuksi vaan liimaa reilusti ja peitetään verkkokin kokonaan liimalla ja ai että on hyvä ja kestää.

    Myöskin liimalla pystyy paikkaileen isojakin reikiä puskureissa ja vaikka rekan maskissa.
     
  17. K.T.M

    K.T.M 1st gear

    Itse ainkin suosin liimaamista, en ole ikinä oppinut hitsaamaan kunnolla muovia. Ja nykyisillä liimoilla, oikein tekemällä saa todella vahvoja liitoksia ja pystyy paikkaamaan reikiä. Käytän lähes kaikkiin "joustaviin" muoveihin 3M 5900 2k liimaa, joihinkin muovilaatuihin laitan tartunta-aineen.
    Kovissa muoveissa ja kuiduissa taas käytän kovia koriliimoja.
    Huonopuoli tietysti liimoissa on niiden hinta, ja jotkut liimat elää lämmössä aika rajusti, esim. maalauksen jälkeisessä uunituksessa saattaa liimapaikat tulla pahasti näkyviin.
     
  18. PK

    PK 1st gear

    No tuon sealcon osti aspokem ja heidän sivuiltaan ei juuri tietoa löydy. Viime kesänä tuota SEM-liimaa tarvitsein ja soitin aspokemiin. Eivät myy enää yksityisille ja antoivat pari yhteystietoa mistä tilata. Tilasin Kouvolan automaalit nimisestä paikasta ja hyvin tuli postilla perille.
     
  19. miksu89

    miksu89 1st gear

    ja liima kannattaa valita vähän kohteen mukaan.... joustavaa tai kokonaan kovettuvaa. vähän muovista kiinni että kumpaa. mut ei kannata kovamuovia liimata joustavalla liimalla
     
  20. törppö

    törppö 1st gear

    mitäs muovia tommosen 2006 toyota avensiksen puskuri on?
     

Kerro tästä muillekin!