Murray 12/38 Peräöljy

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja Jape105, 3.3.2013.

  1. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Olis tollanen '95 Murrayn 12ic/38 ajoleikkuri.
    Vaihteisto/peräöljyjä olen miettinyt ku tolla rupee jo ikää olemaan.
    Ihan perinteinen laatikko on kyseessä ei mikää hydromalli.
    Onko siellä tarkistus/lisäysruuvia?
    Mitä oljyä kuuluu käyttää?
    Akselin kuorien saumat ovat vähän kosteat, että tuskin murikassa on ihan oikeaa määrää öljyä enää.
    Vai annanko olla ja odotan että perä porsii? :)
    Että jos joku pienkoneasentaja olis perillä näistäjutuista.
     
  2. quad4

    quad4 3rd gear

    Itselläni oli samanlainen aikanaan ja jouduin purkamaan perän.
    Sisällä oli pelkkää vaseliinia. Muistaakseni ei ole roppuja.
    Uskon etttä alunperinkin sinne kuuluu vaseliini. Perä on irroitettava
    leikkurista ja se halkeaa keskeltä.
     
  3. Robot Riot

    Robot Riot Gearhead

    Joo, vaseliini sinne kuuluu.
    Maksoi pienkoneliikkeessä 50e tuubi :eek:
    On muuten hyvä leikkuri, niitä viimeisiä teräksestä tehtyjä.
     
  4. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Tänään otin murikan pois Peerlesin loota kyseessä.
    http://i1304.photobucket.com/albums/s52 ... c57db8.jpg
    Pesunjälkeen löyty tommonen punanen roppu.
    Täytyy huomenna tutkia asiaa paremmin.
    Juu vaseliiniihän siellä kuuluu olla, pakenee kuulemma ajansaatossa perän reunoille minkä jälkeen rattaat rupee pyörimään kuivana ja jossainvaiheessa hajoo.
    Eräs vuosikymmeniä noiden kanssa pelannut sanoi että vaseliinit kaavitaan reunoilta keskelle ja notkistetaan pienellä määrällä moottoriöljyä, ja sama toistetaan taas 18vuoden päästä. :D
    Mitäköhän ihmeellistä se vaseliini on jos 50€ putkilo maksaa?
    kuitenkin akselien pyörimisnopeudet ei kauheasti päätä huimaa.
    Tosin eipä se 50€ loppujenlopuksi paljoa ole kun ottaa sen huomioon kuinka useasti sitä pitää ostaa.
    Ihan kiva leikkuri ollu, ja harraste''ajoneuvoksi'' siitäkin on tullu :D .
    Jep konepelti ja loksut on viä rautaa. 8)
     
  5. umpio

    umpio 3rd gear

    Kävisköhän tonne raivaussahan kulmavaihteeseen tarkoitettu vaseliini; ei maksanut noin huimia määriä?
     
  6. Jape105

    Jape105 Gearhead

  7. SamiL

    SamiL Gearhead

    Sanoisin, että tuo vehje ei ole kyllä kovin vaativa käytetyn vaseliinin suhteen. Joku multi purpose-rasva ja sekaan ehkä loraus STP:tä? Viidenkympin rasvan hinnassa on kyllä suurin osa ilmaa tai nimilisää.
     
  8. Jape105

    Jape105 Gearhead

    Otin kopan auki äsken, mustat rasvat reunoilla, tuntuivat ihan normi vaseliinilta eli juoksevampaa sen kuuluis varmaan sit olla.
    Täytyy kaapia se rasva reunoilta keskellä ja heitän nyrkinkokosen pallon tota uutta teboilin vasua, ja vaikka sitä stp:tä sitten, eiköhän noilla eväillä taas mennä montavuotta.
    Murikka näytti todella hyvältä, kaikki rattaat ja vaihteensiirtorenkaat kuin uusia, eli vieläkään ei kaduta että ostin tuon yksilön.
    Pitää tehdä samalla pari ylimääräistä peräntuentaa tohon kun kerran on ylimääräisiä pultinpaikkoja, kestää ainakin kuoret sitten kovempaa käyttöä.
     

Kerro tästä muillekin!