Murtuneen muovisen keulamaskin korjaus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Jussi Camino-64, 4.5.2014.

  1. Jussi Camino-64

    Jussi Camino-64 2nd gear

    Ostin vanhat keulamaskit 60-luvun autooni valokuvien perusteella.
    Paketti saapui matkahuoltoon ja kotona nyssykän avattuani huomasin, että maskit olivat pahasti halkeilleet.
    Olisikos mitään korjausohjeita antaa?
    Minulla on purkeissa ratinpaikkausmassaa, jota olen hengessäni ajatellut käyttää. Hionta päälle ja sitten maalaus.
    Tosin pidän nyt luovan tauon ja kuuntelen harrastajien mielipiteitä korjaukselle.
    Halkeamia on siis todella paljon. Maskit koostuvat yhdestä valetusta palasta jossa on paljon suoraa muovipintaa ja sitten säleikkö.
    Maskit ovat Pontiac Catalinan vuodelta -66. Ovat aika massiiviset grillit.
     
  2. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Yks ois "kolvaaminen/hitsaaminen" ja sit kittiä ja maalia niskaan, niin ainakin puskurit korjataan.

    Nykyään on jo paljon toimivia liimoja et sekin voi olla varteen otettavana mahdollisuutena, etenkin jos löytyy materiaalille tarkoitettua liimaa


    Mutta materiaali määrittelee aika paljon miten pystyy tekemään

    Katsoppa mitä ainetta (pp /pe-hd /pet) ne on niin saa sillä jo paljon helpommaksi hommaa ja saako niitä edes korjattua.

    Kitata suoraan niitä ei kannata koska kitti ei vaan pidä/kestä jos halkeama vielä materiaalissa on.
     
  3. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Parin vuoden päästä noita saa 3D -tulostettua. Tuskin maltan odottaa. Tai miksei saisi jo nytkin?
     
  4. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Kuumaniittaamalla ja muoviliimaa päälle. Näin korjasin oman projektin lähes tuhoontuomitun maskin.
     
  5. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    ^ Ääni myös niittamiselle ja liimalle. Kolvilla äkkiä sulaa halkeama heikossa materiaalissa suureksi.. Niittauskoneen saa jopa motonetistä ja KUNNON liiman saa maalausputiikista.
     
  6. magenta

    magenta 2nd gear

    Mikäs tämä tämmöinen kuumaniittaaja oikein on,
    kun netistä ei löydy vastausta haulla ?

    Mika
     
  7. Marko Nykänen

    Marko Nykänen Double Gearhead

    En tiedä tarkoittavatko aiemmat kirjoittajat tätä, mutta tällaisen olen itse nähnyt toiminnassa ja vähän itsekin kokeillut:

    http://www.virtasenkauppa.fi/tuotteet/a ... vinkorjaus

    Toinen mitä voisin harkita itsekin käyttäväni, on muovinkorjausaine. Kaksikomponentti"liima", joka levitetään korjattavalle alueelle. Kuivuu yhtä kovaksi kuin muovi, en tiedä sen tarkemmin mitä materiaalia se käytännössä on.

    http://www.nettimaalikauppa.fi/epages/S ... cts/144499
     
  8. jusku1

    jusku1 3rd gear

    Juuri tuollainen jonka Marko linkitti. Niitin saa 45, 90 180 asteen kulmassa "hitsattua" kohteeseen. On erittäin kätevä. Niittejä on myös eri profiililla.
    Itse käytän lähes päivittäin Würthin laitetta ja muoviliimaa noihin korjauksiin.
     
  9. Weijari

    Weijari Gearhead

    Jos kyse on murtumista, laittaisin kunnon karhennukset ja lasikuitukudosta ( EI MATTOA ) sisäpuolelle epoksilla. Omasta Fordista puuttui ihan rehellisesti paloja. Tein vaahtopaloista muotin, jonka päällystin pakkausteipillä ja vedin epoksi-sahanjauhosta tehdyn kitin päälle. Hioin kitin ja vedin vielä jotain viimeistely-korikittiä rakoihin. Epoksi ei tartu esim pakkausteippiin tai elmukelmuun ja korikitti pysyy huonosti muovissa, mutta tarttuu hyvin karhenenttuun epoksiin.

    Nuo hitsaukset yms ovat yksikertaisia kelpo konsteja silloin, jos kappaleen lujuus riittää tai paloja ei puutu.
     
  10. DX

    DX Double Gearhead

    ite oon nuita kähäriä niittejä väännellyt nokkapihdeillä millisestä mikkilangasta ja kolvilla sulattanut ne muovin sisään, onnistuu ihan hyvästi niinkin.

    sittennii tarvittaessa halkeamiskohtien seevaukset ja täyttö jo mainituin menetelmin.
    tai esmes. epoksikarvakittiä ja khyl polyesteripohjanenkin pääsääntöisesti nappaa hyvin kiinni.
     
  11. VilleTre

    VilleTre 3rd gear

    Eikä niitä tarvi kolvilla sulatella kiinni ,vedä toholla vähän lämpöä ja lämmi kiinni. :D <-Tämä ohje kaikille budjettikorjaajille.
     
  12. Gerball

    Gerball Gearhead

    Ääni tuolle Hot Staplerille. Itse tuollaisen hankkisin ja nyt muutamaan kertaan käyttänyt. Vaikea siitä keksiä parempaa ja helpompaa tapaa muovikorjauksiin.
    Tähän väliin paikallaan pieni mainoskatko:
    Myynnissä käyttämätön Hot Stapler laite. 3 virranvoimakkuutta, 600 kpl. erimuotoisia niittejä, siistiin muovisalkkuun pakattuna. H: 150 eur. sis.alv.
     
  13. Mustarauta

    Mustarauta 2nd gear

    Jos et ole saanut selville mitä muovia maskisi on niin kokeile asetooniin kostutettua vanutuppoa vaikka maskin takapuolelle jos muovi alkaa pehmetä niin todennäköisesti se on ABS muovia.Itse olen korjannut useita muoviosia jotka ovat kyseistä tavaraa.Ainakin Chevyjen osissa on merkinnät muovista .Abs sulaa asetoonin kanssa ja siitä saa hyvää muoviliimaa.Pikku paloja lasipurkkiin ja asetoonia perään antaa vaikuttaa vuorokauden niin tulee valmista tavaraa.Eri värisiä liimojahan saa erivärisistä muoveista.Tietyt muovit esim GM sporttiautojen keulapalat on sen verran öljypohjaista että kuitu sekä tietyt liimat ei tartu,sillon on toi niitaus peli on ehdoton.ABSSÄÄ on myös helppo kolvata ja muovihitsata.
     

Kerro tästä muillekin!