Museoauto taxina,laillista mutta silti...

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Tunaman, 19.12.2016.

  1. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    en itte ole noin neuroottinen vaikka kyllä sitä katton ettei mun autoihin nyt missään työlaahareissa tulla. Kuitenkin suurin osa museoautoista on tollasia tusinatuotteita joita on tehty miljoonia ilman mitään sen suurempaa historiallista arvoa. Jos joku jonkun 59 cadillacin suolaa ja ruopii rikki niin ei kauheesti korvaamatonta historiaa häviä kun niitä on silti vielä törkeet määrät jäljellä.

    Mun mielestä ylipäätään ton nykymuotosen museorekisterin saisi korvata harrasterekisterillä ja jättää museorekisteri niille harvinaisille yksilöille esim. 30 luvin kantit ja jotkut 30kpl tehdyt jotka on oikeasti katoamassa ja harvinaisia. Joku tusinakupla, dodge tai volvo saisi mennä tonne harrasterekisteriin.
     
    J.J. tykkää tästä.
  2. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    On taas sellaista logiikkaa ja ajatuksen virtaa että ei voi kuin ihmetellä...
     
    Inlinee ja jariha tykkäävät tästä.
  3. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Jaa mikä? Kun pyhää museorekisteriä joku ei pidäkkään täydellisenä?

    Toi on vaan ihan pönttö systeemi että entisöidyt ja hyvänä säilyneet autot nostetaan muiden harrasteautojen yläpuolelle. Minä en näe miten entisöity volvo olisi mitenkään parempi mitä rakenneltu volvo tai jo sillon 80- luvulla rakenneltu volvo. Silti rakennellun volvon omistaja maksaa täyden vakuutuksen ja entisöidyn volvon omistaja murto osan.

    Miksei ylipäätään ole jotain sen tyyppistä systeemiä missä autoja saa olla tallissa vaikka 30 mutta vain yhdestä autosta maksetaan liikennevakuutus ja muista jonkunsortin säilytysvakuutus ja ton alle kaikki museo autot, katu-rata-autot, tuning autot ja kaikki muu harrastekalusto ja noita autoja ei saa käyttää samaan aikaan? Lisäksi vielä se 30 päivän raja noille kaikille ettei tulisi hyväksikäyttöä.

    Tosta on vaan tullut mobilistien keskuudessa sellanen yleinen viisaus mitä hoetaan että museorekkaria ei saa muuttaa mitenkään kun sellanen nyt joskus 70- luvulla tänne on saatu suojelemaan entisöintiä ja muuta pussihousuilua tuningin ja muun rakentelun turmiollisilta vaikutuksilta vanhoihin autoihin. Muut harrastustavat vaan jyrätään sillä "historiallisen arvon säilymisen"- argumentilla vaikka noista museoautoista suurin osa omaa ihan yhtä pienen historiallisen arvon mitä tuolla kesäkeittiössä oleva varmaan 30 vuotias kuvaputkitöllö tai mikä tahansa muu massatuotettu kama mikä ei tältä planeetalta tule loppumaan.

    Täytys vaan olla samalla viivalla kaikenlainen harrastaminen eikä yhtä tapaa nostettuna jalustalle.
     
    Muokattu: 24.12.2016
    J.J. tykkää tästä.
  4. xp

    xp Gearhead

    Minä näen sen niin että kyllä Suomeen harrasteajoneuvorekisterikin saadaan. Ihan yleisesti hot rod, tuning, street racing, off road tai mille vaan kalustolle. Ja jonkinlaisia käyttörajoituksia sekin kaipaa museorekisterin tavoin. Kenties ajoneuvoverovapauskin joillakin edellytyksillä.
    PAITSI jos nyt alkaa lieveilmiöitä tulla nykyisten systeemien kanssa, virkamiehet miettivät että on turha antaa etuisuuksia jos niiden avulla kierretään määräyksiä tai hankitaan sellaisia etuisuuksia mitä varten järjestelmää ei ole luotu.
     
    T. tykkää tästä.
  5. Commodåren

    Commodåren 2nd gear

    Pöh, ei mitään käyttörajoituksia sun muita vaan Ruotsin malli suoraan käyttöön, eli kun auton ensirekisteröinnistä on kulunut 30 vuotta ajoneuvovero poistuu ja katsastuskin vain joka toinen vuosi.
     
  6. xp

    xp Gearhead

    Suomi ja suomalaiset vaan ovat liian köyhiä siihen, köyhempi kansan osa alkaisi sitten oikeasti ajaa kaikki ajonsa vanhuksilla.
     
  7. Eli suurin osa Suomen kansasta.
     
  8. starcraft

    starcraft Gearhead


    Sehän johtuu siitä kun sa-hk :sta on aikoinaan löytynyt aktiivinen porukka, jotka ovat saaneet museoautoille helpotuksia. Varmasti olisi mahdollista saada helpotuksia muillekkin harrastusryhmille mutta ne asiaa ajavat aktiivit puuttuu. Olihan aikoinaan suomen harrasteajoneuvoliitto jonka tarkoitus oli toimia äänitorvena eduskuntaan mutta syystä tai toisesta työ jäi kesken ja aktiiveista virta loppui. Nettiin on helppo huudella kaikenlaisia ajatuksia mutta niinkauan kun ei löydy porukkaa, joka niitä helpotuksia lähtisi ajamaan, aika turhaa se on ja mikään ei muutu.
     
  9. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    70-luvulla Jussi Juurikkala oli se primus motor, joka sai aikaan silloin mullistavan museoautojärjestelmän. Se on sen ajan tuote, jolloin vakavasti ehdoteltiin wanhojen autojen siirtämistä sisätiloihin museoihin...

    Silloin kun Juurikkala ja muutama muu oli aktiivisia, oli hottentotti ja jenkkiautoilijoiden toiminta vielä lähtökuopissa ja väki pitkin Suomea hajallaan, eikä mitään kiinnostusta yhteiseen hiileen puhaltamiseen.

    Nyt on väki niin keskenään eripuraisia, ettei ole mahdollista saada aikaan museoauto-käsitteen rinnalle harrasteauto-käsitettä maksu- ja katsastushelpotuksineen.

    Pitäisi saada joku uusi "Juurikkala", joka pystyisi samaan kuin tuolloin Kekkoslovakian aikaan kaatamaan byrokratiaa ja saamaan tuloksia.
    Vai luuleeko joku, että silloin oli helppoa ajaa läpi autoilun kuluja karsivaa järjestelmää politiikan rattaiden läpi.
     
  10. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Jonkun tarttis koota kaikki merkkikerhot niin ajoneuvo ja mp puolelta yhteen keskustelemaan asiasta ja valita että mitä aletaan ajamaan.
     
  11. pas2

    pas2 Gearhead

    Uudelleen tarkastus on tommosessa mersussa joka toinen vuosi. Katsastusmiehen toimesta, jonka tulee hylätä auto katsastuksessa ja lopettaa trafi-ilmoituksella museostatuksen jos on kauhtuneessa paskakunnossa niin kuin kahden vuoden taksiuran jälkeen saattaa olla.
     
    Muokattu: 25.12.2016
  12. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Onko kaikki täällä pihalla autoharrastajat ry:n toiminnasta? Joka tosin taitaa olla huonolla tolalla, kun jengiä ei kiinnosta ryhtyä kannattamaan, kotisivut ei ainakaan tällä hetkellä toimi.. no voi olla tilapäinen juttu. Facesta tuo löytyy ja viimeisin uutiskirje on tullut mulle joulukuun alussa. Ollut mukana lainsäädäntöjutuissa antamassa lausuntoaan jo monta vuotta näissä rakentelusäännöksissä yms.

    https://fi-fi.facebook.com/autoharrastajatRy/
     
  13. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Niinmut, ei kai täällä nyt ole ollut mitään epäselvyyttä siitä, että onko laillista ajaa yli 30 vuorokautta vuodessa, jos on hankkinut sellaisen vakuutuksen, joka sen mahdollistaa; keskustelun otsikkokin sen jo sanoo. Eriäviä näkemyksiä on kai lähinnä siitä, että kuinka mainio idea on ajaa ammatikseen taksia museoajoenuvoilla ja sen avulla kiertää jos vaikka mitä säännöksiä, jotka muita taksiajoneuvoja koskevat. Ei siitä varmaan ole kovin suurta erimielisyyttä, että päivittäinen ammattiajo ei ole ollut ajatuksena siinä, kun tuo helpotus on museoajoneuvoa koskettavaan lakiin määritetty.

    Tosin, tuskinpa tuommoinen yksittäinen parin auton firma nyt kovin suuri todellinen haitta on Jyväskylän muille taksiyrittäjille, mut se on sitten toinen kysymys, että kuinka kauan menee ennen kuin valtiovalta alkaa asiaan jollain tapaa reagoida, kun kaveri hankkii itselleen näkyvyyttä valtakunnan lehdissä ja siinä ohessa mainostaa pitävänsä kursseja, jotta muutkin saavat yksityiskohtaisesti selville, miten pystyy vanhoilla autoilla kiertämään tietyt verot ja säännöstelyt. Jos on vanhojen autojen harrastajat tarvinneet aikanaan lobbaajia nykyisen lain tekemiseksi, niin aika turha on kuvitella, ettei tähän touhuun löydy lobbaajia myös taksiyrittäjien puolesta. Ja kun valtiovalta siihen reagoi, niin tuskin siitä mitään positiivista vaikutusta on ns. riviharrastajalle, tosin en kyllä usko, että siitä sen kummemmin negatiivisia seurauksiakaan on niille, jotka käyttävät museoajoneuvoaan sen mukaan kuin esim. SA-HK ohjeistaa: http://www.sahk.fi/15

    Tuossahan sinänsä virheellisesti väitetään, että ei saa ajaa yli 30 vuorokautta vuodessa, mutta se on kyllä varmaan melko lailla faktaa, että "MUSEOAJONEUVOA EI OLE TARKOITETTU JOKAPÄIVÄISEEN LIIKKUMISEEN, EIKÄ LUVANVARAISEEN LIIKENTEESEEN." Vaikka laki ei sitä kiellä, niin ei silti ole tarkoitettu.
     
  14. TimoN

    TimoN 3rd gear

    Niin tarkoitatko siis, että ei saisi tämmöisellä autoaiheisella keskustelupalstalla keskustella autoihin ja autoiluun liittyvästä aiheesta?
     
  15. stana

    stana 3rd gear

    Nyt ollaan asian ytimessä.
     
  16. Stang_81

    Stang_81 Double Gearhead

    Onko pahempi että museoauto on taksina ja siitä on pakko huolehtia vai käytetäänkö sitä museo impalaa linttana ja annetaan mennä paskaks. Olikos se vuoden sisään kun joku myi farkku letukkaa joka oli museoauto ja aivan paskaksi laulettu.
     
  17. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Eli vika on katsastuskonttorilla jos eivät lemppaa kuluneita yksilöitä pois mr-rekisteristä. Ehkä siihen nyt puututaan ja ohjeistetaan. Onko sitten mieli hyvä, kun naarmusta maalipinnassa hylätään katsastuksessa.
    Mikä pakko siitä taksista on huolehtia kun viralliset koleegat vihaa joka tapauksessa? Kunhan kulkee eteenpäin ja näyttää kaukaa hyvältä, ihan kuten Kuuban taksitkin. Rautalangalla ja jesarilla korjaantuu monta vikaa. Vai ajattelitko että taksikuski jonka liiketoiminta perustuu porsaanreikien hyödyntämiseen ja määräysten kiertämiseen käyttää aikaa ja rahaa oikean mallisten osien löytämiseen rikkoutuneen tilalle?
     
    eilhik tykkää tästä.
  18. sdfsd

    sdfsd Double Gearhead

    Josko ne katsastajat sitten alkaa puuttumaan. Naarmusta ei tohtisi museostatusta poistettavan mutta kyllä jotkut mädät kaaret on jo sellaset että pois vaan.

    En ehkä lähtisi tolle tielle että sen perusteella kattoisin niitä huonoksi museoauton omistajaksi kun käyttää porsaanreikiä. Meinaan kun tämä suomen ylisäännelty ilmapiiri on aina aikasemminkin luonut noita soviet-finland ilmiöitä kuten piilofarkut enkä sellasenkaan omistajaa lähtis tuomittemaan. Yks toinen tollanen ilmiö on nämä 90kmh kulkevat pickupit. En niidenkään omistajia pitäs sen huonompana huolehtijana mitä minkään muun auton omistajan.
     
  19. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Mutta tuossa ylempänä sujuvasti yhden esimerkin voimalla todettiin, että taksikuski on parempi museoauton käyttäjä kuin tavallinen harrastaja. Mikä oli kyl aika tyhjä argumentti.

    On se toki hienoo että autoilla ajetaankin joskus, kunhan ne pysyy kunnossa. Perjantain kännitaksina en haluaisi kunnolla entisöityjä klassikkoja kyl nähdä, itku siinä tulis puseroon saati jos olisi auto jonka olisi joskus omin käsin entisöinyt, niin jotkut abdullahit vetää niillä halpaa taksikeikkaa kontulasta käsin neonvalot vilkkuen. Vai ajattelitteko ettei mamut kenties kiinnostuisi halvasta bisneksestä? Museoautoja saa nettiautosta puoltoista tonnia ja siitä ylöspäin. Jos tulee sekin lakimuutos että taksamittaria ei vaadita kun ei aja mitään kela-keikkoja, riittää i-luuri ja gps tms, sekä pizzakojulta sulkemisen jälkeen mukaan napattu maksupääte.
     
  20. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Eiks tohon ole ihan sovellusta olemassa, johon voi laittaa arvoja joiden mukaan laskeskelee loppu summaa
    Tosin se taitaa olla alunperin kuntoiluun tarkoitettu

    Ja maksupäätteen saa jokainen jolla on ees jonkunlaiset luottotiedot
     

Kerro tästä muillekin!