Museoautojen ajo-aika

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Deltapete, 31.7.2010.

  1. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    Tästä on varmasti keskusteltu, mutta miten ihmeessä ajo-aikaa valvotaan?
    - Lasketaanko ajot esim. tunneissa= ajoin tuossa 4 tuntia, saan ajaa vielä 20 tuntia, että yksi vuorokausi tulee täyteen?
    Kuukaudessa voit ajaa tuhansia kilometrejä eli mittariin ei voi luottaa...?
    Ja kuka sitä valvoo, ei kai kateellinen naapuri riitä?
     
  2. GMies

    GMies Gearhead

    Älä ihmeessä tuollaisia murehdi, anna palaa vaan, vai oletko stahanovilainen "työläisvirkamies"? :rotfl: :rotfl: :rotfl:
     
  3. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Kateellinen naapuri on aina ollut se paras valvoja.

    Herrasmies-sopimushan se on. Toivottavasti pysyykin sellaisena. :odroll:

    Katsastuskonttorilla oli puhetta tästä asiasta. Aika harvalla tulee edes noi 30 päivää täyteen vuoden aikana. Sitten on niitä nilihistejä, jotka ajaa museoautolla senkin edestä. Poliisit ja katsastusmiehet ovat täälläpäin hiukan "vihjaisseet" erästä vanhempaa miestä jolla on MR-kilpinen mersu, että vois vähän rajoittaa tuota ajamista. (Auto on ympäri vuoden päivittäisessä ajossa) "Mutta kun tällä on niin halpaa ajaa..." oli ukko vastannut. :soosoo:
     
  4. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Museoajoneuvoksi rekisteröiminen ei varsinaisesti rajoita ajoaikaa, vaan tuo 30 päivää tulee museoajoneuvovakuutuksen myötä - museoajoneuvovakuutus myönnetään vain museoajoneuvoille ja vakuutus sallii museoajoneuvon käyttämisen vain 30 päivänä vuodessa.

    Ajopäivien laskutapa on "kuluva/alkava vuorokausi" eli jos lähdet liikkelle perjantai-iltana klo 21 ja olet perillä sunnuntaiaamuna klo 09 olet käyttänyt kolme ajopäivää vaikka aikaa onkin kulunut vain 1,5 vuorokautta.

    Ajopäiviä valvoo harrastajan omatunto ja moraali - ja toisinaan ne kateelliset naapurit.

    Käsittääkseni mikään laki tai asetus ei kuitenkaan pakota ottamaan museoajoneuvoon museoajoneuvovakuutusta, vaan siihen voi ottaa myös tavallisen normaalihintaisen vakuutuksen, jossa ajopäivät eivät ole rajattuja.

    Google-sedän avulla löytyi myös SAHK:n sivuilta sitaatti: "Museoajoneuvovakuutus on tarkoitettu niille ajoneuvoille, joilla ajetaan korkeintaan 30 päivää vuodessa ja ainoastaan huvi- ja esittelykäytössä. Mikäli aiot ajaa enemmän – ota tavallinen vakuutus!"

    Virallinen museoajoneuvon määritelmä ei sisällä mitään mainintaa ajoajan rajoitteista: "Katsastustoimipaikka hyväksyy museoajoneuvoksi valtakunnallisen rekisteröidyn museoajoneuvojärjestön enintään kuusi kuukautta aikaisemmin antaman lausunnon perusteella ajoneuvon, jonka valmistusvuoden päättymisestä on kulunut vähintään 30 vuotta ja joka on säilytetty alkuperäistä vastaavassa kunnossa tai entistetty asianmukaisesti."
     
  5. MGB GT V8

    MGB GT V8 1st gear

    Tosi hyvä jos saat museoajoneuvolla 30 ajopäivää vuodessa. Jarrut, nivelten rasvat, liikkuvat osat, moottori ja jopa penkit ja sisustus vaativat toimintakuntoisina pysymiseen käyttöä. Noilla eri kuitenkaan tule arkiajoja ajettua ja sadepäivinä niitä ei liikenteeseen oteta. Tanssireissut, kesäloma ja juhlat, sekä harrasteajoneuvojen tapahtumat...
     
  6. Deltapete

    Deltapete 1st gear

    -Mutta eihän kukan voi todistaa, että ajelet vuoden aikana ne 30 vuorokautta; muuta kuin valvontakamera, joka ei vielä onneksi kuulu suomalaiseen yhteiskuntaan.
    Eli käyttäjän ns. moraali on lopulta se jonka pitäisi pitää.

    ps. En omista museo-autoa, tuli vain tälläinen mieleen, kun katselee myyntiilmoituksia:
    aika halpoja museoautoja myytävänä.
     
  7. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Terävää ajattelua. :rotfl: Mä en mersuista mitään tiedä, mut äkkiseltään tulis mieleen et tollanen mr-mersu ei varmaan oo se halvin auto ostaa, puhumattakaan jos se on entisöiny sen ite.

    Mut onhan se kiva jos vakuutukset on edes halvat. :poff:

    Voi tsiisus...
     
  8. mke77

    mke77 Gearhead

    "legenda" kertoo museo rekisteröidyst volvost millä ajetaan ton 30pvä aikana 10-12tkm :rotfl: :rotfl:
     
  9. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    SAHKin sivulta lötyy myös "MUSEOAJONEUVOA EI OLE TARKOITETTU JOKAPÄIVÄISEEN LIIKKUMISEEN,
    EIKÄ LUVANVARAISEEN LIIKENTEESEEN.


    Itselläni on ollut se käsitys, että pelkkä "normaalin" vakuutuksen ottaminen ei riitä, vaan auto on myös rekisteröitävä "normaaliin" rekisteriin ennenkuin voi luvallisesti ajaa yli 30 pv/v. Koskeehan museajoneuvoja muuutkin etuudet, verovapaus ja katsastusvelvoite joka 2./4. vuosi.

    Omalle museoautolle on tullut joka vuosi tasan 30 ajopäivää ja n. 2000 km vuodesta 2006 lähtien, tämä vuosi on tosin vielä vähän epävarma rakennuskiireiden vuoksi, mutta ehkäpä ajelen vielä työmatkaa syssymmällä jos kelit sallii. Mutta sehän onkin vasta 61 v nuori ja toimii hienosti *kopkop*.

    Omasta ja muiden museajoneuvojen omistajien puolesta toivoisin, etteivät muut harrastajat virtsaisi muroihimme.
     
  10. Heikki

    Heikki Gearhead Admin

    Tämä on tosiaan tulenarka aihe ja SA-HK:n sivuilta löytyy myös tuo mainitsemasi lause, joka pitää paikkansa. Museoajoneuvo ei ole hyöty- eikä käyttöajoneuvo ja sen käyttäminen liikenteessä tulee olla ohjeistuksen mukaan esittely- tai huviajoa. Vaikka autolle ottaisi normaalin vakuutuksen, ei se silti oikeuta ajamaan museoautolla työmatkoja tai jokapäiväisiä kauppareissuja. Minullakin on ollut sama käsitys ettei pelkkä normaalivakuutuksen ottaminen oikeuta ajamaan yli 30 vuorokautta, mutta vahvistusta tälle käsitykselle ei löytynyt mistään.

    Tuo meikäläisen sitaatti normaalivakuutuksen ottamisesta puolestaan oli SA-HK:n Pietarsaaren aluekerhon ohjeista ja siellähän vaikuttaa SA-HK:n teknisen valiokunnan pitkäaikainen puheenjohtaja Dage Groop ja sen puolesta lauseessa lienee perää.

    Toisaalta on hyvin ymmärrettävää ettei aiheesta isommin huudella, koska museoajoneuvostatuksen myötä tulee paljon etuja ja yksi suurimmista peloista MA-piireissä onkin ollut se, että nämä saavutetut edut otetaan pois jos museoajoneuvoja ryhdytään laajamittaisesti käyttämään arkisina käyttöautoina.

    Moinen kauhuskenaario on varmasti aika epätodennäköinen sillä itse uskoisin että valtaosa tuskin saa edes tuota 30 ajopäivää täyteen vuoden aikana, kokemusta on omankin museoajoneuvon kanssa. Ja lisäksi kun kyse on kuitenkin vähintään 30 vuotta vanhoista autoista niin hyvin epätodennäköistä se on, että joku laittaisi "säästämisen" etusijalle käyttömukavuuteen nähden. Kuka tahansa, joka miettii asiaa tajuaa ettei jokapäiväinen käyttöautoilu 30-vuotta vanhalla autolla ole herkkua sen paremmin kesähelteellä kuin talvipakkasillakaan. En usko että kukaan moiseen ryhtyisi pelkästään veroja tai maksuja kiertääkseen saati että siitä tulisi niin laajamittaista ilmiötä, että lainsäätäjä tai verokarhu siihen puuttuisi.

    Silti kannattaa pitää kiinni tuosta "omavalvonnasta" eikä toitottaa museoajoneuvon "halpuutta", koska muutama mätä omena voi pilata koko sadon.

    Taannoisen MA-uudistuksen jälkeen aiheeseen liittyvä lainsäädäntö ja käytäntö ei kyllä ole ollut erityisen selkeää vaikkei se yksiselitteistä ollut ennen sitäkään. Erilaista informaatiota on tarjolla useasta eri lähteestä ja siihen vielä kaikki mutu-tiedot ja uskomukset päälle. Virallinen lakiteksti kuuluu kaikessa lyhyydessään noin kuten sen Finlexistä lainasin ja sen päälle on tiettty TraFin ohjeet ja SA-HK:n, FHRA:n ja muiden MA-tarkastustahojen julkaisemat ohjeet ja niiden päällä vielä kuorrutuksena kunkin MA-tarkastajan omat tulkinnat.
     
  11. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Ei kai vaan Puskalan mersu :rotfl:
     
  12. tuntematon

    tuntematon 1st gear

    jos haluat ajella museoajoneuvollasi useammin kuin 30 päivän aikana vuodessa, niin ota tavallinen vakuutus. ei voi naapuri motkottaa, koska se on täysin laillista. lähtökohtaisesti ne siis lasketaan päivämäärien mukaan jolloin auto on ajossa, ei väliä vaikka ajaisit vain kilometrin maanitiellä, siihen "kuluu" yksi museoauton ajopäivistä.

    kaveri otti kyllä museoautonsa oikein muutoskatsastuksella pois museorekkarista kun kyllästyi naapurien vinoiluihin ajopäivistä - ja
    -ajoista....turhaa ylireagointia.
     
  13. edsel.fi

    edsel.fi Gearhead

    kyllä motkottavat naapurit keksivät varaan, "jaa että sun mr autosi ei ollutkaan mr kuntoinen, jouduit sen ottamaan pois mr rekisteristä, on se niin romu ja ruma, vie se kaatopaikalle pois täältä rumentamasta.

    asian ytimeen: kannattaa olla hankkimatta mr-klipiä, ja hys hys siitä jos auto on mrek !
     
  14. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Niin. Oikeastaan en ymmärrä koko pähkäilyä tästä 30 päivän ajo-ajasta.
    Asia pitäsi jokaiselle rehelliselle ihmiselle olla päivän selvä missä menee varastamisen ja rehellisyyden raja. Jos maksetaan 30 päivästä niin ei ajeta sitten enempää (vaikkei sitä kukaan valvo).
    Samalla tavalla karkkikaupassa punnitset kaikki karkkisi ja maksat kassalle etkä syö kuormasta. tai Nippeli Tepolla kun keräät kourallisen ruuveja ja nippeleitä niin maksat kaikki etkä jemmaa osaa vaatteisiisi (vaikkei sitäkään kukaan valvo).
    Kerhotallin kahvi- tai kaljakassaan maksat myöskin samoilla periaatteilla vaikkei sitäkään kukaan valvo. Paitsi jälkikäteen asia huomataan ja siihen kimppatouhut sitten loppuukin.
    Jos tämmöinen asia ei mene kaaliin niin tyyppi on joko tyhmä, narsisti tai sitten loinen, siivelläeläjä yms. joita kyllä niitäkin riittää.
     
  15. MJF

    MJF Double Gearhead

    Vihree mustakilpinen w123?
     
  16. rane58

    rane58 Double Gearhead

    Aikoinaan pähkäilin kanssa, laittasko oldsin museorekisteri kondikseen. Ajaminen olisi halvempaa mutta se 30-päivää tuskin mulle riittäisi, kyselin tutuilta poliiseilta (niin, kaveripiiriin kuuluu jopa poliiseja), mitä jos menee yli 30-päivän. "Sanktiot tulee kalliiksi ja otamme viikottain kateellisten naapurien ilmoituksia/tutkintapyyntöjä naapuruston museoautoista". :-?

    -Niimpä ajelen normaali vakuutuksilla. 8)
     
  17. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Mulla on tästä asiasta vähän erilainen käsitys. Museoajoneuvolla on 30 päivän vuosittaisen vakuutusmaksun lisäksi vapautus ajoneuvoverosta ja pidempi katsastusväli. Tähän hätään en löytänyt, mut olen satavarmasti lukenut jostain, että ajoneuvo voidaan rekisteröidä museoajoneuvoksi sen jälkeen kun sille on otettu museoajoneuvovakuutus. Tuo voi olla väärä tai vanhentunut tieto, mut ei kai sellaista porsaanreikää voi olla olemassa, että ajoneuvoverolta voi välttyä jos joka päivä meinaa ajella? :eek:
     
  18. Alkinto

    Alkinto 1st gear

    Muistan lukeneeni, että jos museoajoneuvolle onkin otettu
    tavallinen vakuutus, niin se poistetaan heti museorekisteristä katsastuksen
    yhteydessä.
     
  19. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Oikea käsitys mielestäni! Ei ajoneuvoveroa ja 1959 ja vanhempi, katsastus joka 4.vuosi. 1960 ja nuorempi, katsastus joka 2.vuosi.

    Ja pitäisipä olla tuo ma-status ja ma-vakuutus kytköksissä toisiinsa, eli jos otat sen tavallisen liikennevakuutuksen, niin auto PITÄÄ ottaa pois ma-rekisteristä ja verot ja normaalit katsastukset tulee kaupanpäällisinä. Ja tosinpäin kun laitat ma-reksiteriin tulee 30 päivän ajoaika ja muut edut pakollisina.
    Vakuutushan otetaan nykyään siellä konttorilla katsastuksen/rekisteröinnin yhteydessä, eli porsaanreikää ei ole. Siis että voisi ajaa verotta ja 4 vuoden katsastusvälein rajoituksetta.
     
  20. human62

    human62 1st gear

    Saatanan hyvä esimerkki SUOMAlaisesta peruskateudesta joka jo äidinmaidosta saadaan...
     

Kerro tästä muillekin!