Museokatsastuksen taso

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Inlinee, 7.11.2021.

  1. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Ilmeisesti sekin on osalle museotarkastajista pyhäinhäväistys jos on tehnyt seuraavasti.
    - Talttapääruuvi vaihdettu ristipääksi.
    - Normaalipultit vaihdettu kuusiokoloksi.
    - Kromattu hattumutteri vaihdettu A2:seksi....

    Osalle varmaan ok osalle ei. Ongelmana, että talttapääruuveista menee kannat aina rikki....
     
  2. grantorino

    grantorino Gearhead

    Mielellään näköjään halutaan lipsua alkuperäisyydestä. Auto on museokuntoinen jos siinä on niitä osia joilla se on tehtaalta ulos tullut, kuitenkin on kova tarve saada kaikki tarvike osilla ladatut roddatutkin ajoneuvot museorekisteriin halpojen käyttömaksujen vuoksi. Pitää osata erottaa mobiiliajoneuvot ja roddatut harrasteajoneuvot erikseen. Kyllä näissä museoinneissa on useimmiten etusijalla oman edun tavoittelu kuin ajoneuvon kulttuurihistoriallinen arvo. Miksi pitää väkisin museoida väärillä osilla oleva ajoneuvo kun joltakin toiselta sitten löytyykin täysin originaali ajopeli ilman räpellyksiä.
     
    hantta, kad_boost, Inlinee ja 1 muu tykkäävät tästä.
  3. three hundred

    three hundred 3rd gear

    Kyllä mulla väännettiin kättä peltisarjoista -70. mallin autoon. Mutta oli kuulemma mahdollisuus diileri asennukseen niin hyväksyttiin ….. Muutenkin oli tarkkaa ja esim. orkkis penkki oli revennyt ja oli vaihdettu uusi orkkis päälinen niin sekin merkittiin tarkastus listaan…
     
    Inlinee tykkää tästä.
  4. leemu

    leemu 3rd gear

    Vaan kun sillä ajan henkeen sopimisella ei ole asian kanssa tekemistä.
    Jos (ja kun) tuollaisia koppia ei ole ollut saatavilla kun auto on ollut uusi, ei niitä kuulu siihen museotarkastuksessa hyväksyä.
     
  5. matti R

    matti R 3rd gear

    Jos kovin ryhdytään liian väljästi noita sääntöjä tulkitsemaan niin varmasti tulee valtiovallankin tietoon ja seuraus voi olla koko museoautohyötyjen lopettaminen.
     
    juko7, maxvo2, three hundred ja 1 muu tykkäävät tästä.
  6. redneck1

    redneck1 Gearhead

    Museoauto jutut mietityttänyt monta kertaa, että mikä se riittävä alkuperäisyys sitten olisi, jos auton joskus museoon rekisteröisi. Itse liian tarkkana löytäisin aina jotain korjattavaa alkuperäiseksi. :p
     
  7. heikkisj

    heikkisj Gearhead

    Tuttava museokatsasti aikoinaan ranskalaisvalmisteisen auton totaalisen väärillä pölykapseleilla (ja ilman tööttirinkiä). Tarkastaja totesi että "kyllä sinä vaihdat alkuperäiset kapselit kun löydät". Ja ovat muuten vaikeat löytää, me saimme omaamme ennen internetaikoja Ruotsista vastaavanlaisen omistajalta...

    Josta tuleekin lisäkysymys: entä jos sitä alkuperäisosaa ei tosiaan löydä...
     
  8. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

    "entä jos sitä alkuperäisosaa ei tosiaan löydä..."
    Sitten kai on vaan toivottava ettei normikatsuri määrää uusinta- mr katsastukseen. :p
     
  9. Dataviilaaja

    Dataviilaaja Gearhead

    Ehkä valtiovallan näkökulmasta johtosarjan kankaan materiaalia suurempi ongelma on sellainen, että museokilpisiä autoja aletaan käyttämään käyttöautoina. Ja semmoinenhan alkaa väkisinkin näkymään ulkoasussa, jos motiivina on rahan säästö. Eikä sellaisen huomaamiseen tarvitse katsastajan tietää nippelitietoa tyyliin "oliko juuri tämän sarjan Hotchkiss Gregoiressa alumiiniset vai kromatut puskurinkävyt."

    Jos museokuntoista autoa pitää käyttöautona ja saa samalla huolehdittua sen ulkoasun pysymisestä museorekisteröinnin edellyttämässä kunnossa, käyttää varmasti enemmän rahaa ja aikaa, kuin jos ajelisi samat ajot jollain vectralla. Moisten elämäntapaintiaanien lukumäärällä ei liene minkäänlaista valtiontaloudellista merkitystä.
     
    Finlandese, juko7, Inlinee ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. tooke

    tooke Gearhead

    Eieiei, kyllä siinä vanahassa museovehkeessä pittää olla lyijybensat tankissa ja yxasteölijyt moottorissa, p...rkele, tästä lepsuilusta mitn tule...
     
    Turnn tykkää tästä.
  11. Finlandese

    Finlandese Gearhead

    Kun tavoitteena on ajoneuvokulttuurihistorian tallentaminen, pitäisi aikakauden mukaiset muutokset hyväksyä. Kumman tallentaminen on Suomalaisille tärkeämpää, Suomalaisen ajoneuvokulttuurin (vaikkapa varonkiertofarmarit, rantakirput), vai valmistusmaan ajoneuvokulttuurin? Ehkä räikein esimerkki nykyjärjestelmän ristiriitaisuudesta oli Irwinin levyn kannessa olleen hippimaalautun Jeepin museoiminen tehdasvärissä.
    https://www.facebook.com/jarimakioy...uomen-musiikkihistorian-suu/1409372409133384/
     
    Peeaa tykkää tästä.
  12. Turnn

    Turnn Gearhead

  13. 1320

    1320 Gearhead

  14. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Aina ollut sitä mieltä, että museorekisteröinti vois olla vuosimallin perusteella. Entisöintikilpailut on erikseen
     
    pe-le, tooke, Peeaa ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. karivanner1

    karivanner1 2nd gear

    Mul oli 78 Dodge vani Mainessa kilvissä ja oli just museoauto siellä. Riitti kun oli ikää tarpeeksi, ei sen jälkeen kyselty mitään. Teoriassa sen pitäs olla liki alkuperäistä ja käyttö vähäistä mutta eipä ole valvontaa.
     
  16. hantta

    hantta Gearhead

    Jos se alkuperäistyyppisten muttereiden ja kapseleiden metsästys on niin rasittavaa puuhaa, eikö olisi parasta ajella vain peruskatsastuksen turvin ja unohtaa mobiilistatus?
     
    Turbiini, Inlinee ja grantorino tykkäävät tästä.
  17. grantorino

    grantorino Gearhead

    Juuri näin pitää toimia, eikä väkisin museoida. Liikennekäytöstäpoisto on hyvä systeemi, maksat vain käyttöpäivistä ajoneuvoveroa ja vakuutusmaksuja.
     
  18. Vermilion

    Vermilion 3rd gear

    Huomioitko, että jos seisotat autoa niin niille muille ajopäiville on korkeampi hinta...
    Sinulle pitäisi laittaa museotarkastus aina 5 vuoden välein, että jos olet vaihtanut pyyhkijän sulan tai jonkun pultin erilailseen tai takahiekkapeltiin tullut pinta ruostetta niin automaatinen hylkäys heti. Normaali katsastus ei huomioita mitään kun kerran mennyt läpi, siksi ehdotankin että museoajoneuvoja ei enään saa normaali katsastuksessa käyttää vaan museotarkastajalla.
     
    grantorino ja Slant Sickness tykkäävät tästä.
  19. Inlinee

    Inlinee Gearhead

    Jos museokatsastetulta autolta poistettas kaikki rahalliset edut, tilanne vois olla hyvinkin toisenlainen. Sillon siellä olis ne mitkä sinne kuuluu, ja mitkä omistaja siellä haluaa pitää sen statuksen takia nimenomaan, ei rahallisen säästön. Mutta - minun mielestä museoon kuuluu myös autot ajanmukaisin muutoksin, olkoon vaikka sitten mirramaalaus jos sen pystyy osoittamaan että se oli jo " sillon aikoinaan". En nyt ulkoota muista kuka kirjoitti, mutta erittäin hyvin, että tarkoitus ei tarvis olla säilyttää autenttista ulkonäköä tehtaalta, vaan myös autenttinen ulkonäkö "sieltä 70-luvulta" jos todistettavissa, kelpais myös. Näin säilöttäis myös paikallishistoriaa.

    Mutta mielenkiintoista keskustelua tullu puolin ja toisin, on ollut mukava lukea erilaisia näkökantoja, vaikkei niitä itse allekirjottaisikaan. Ja minun mielestä nimenomaan hyvää keskustelua, on perusteltu kantoja eikä käyty henkilökohtaisuuksiin
     
  20. Retem

    Retem Gearhead

    Olen vankka Ruotsin mallin kannattaja:

    Fordon som inte är skattepliktiga
    Följande fordon är inte fordonsskattepliktiga:

    • motorcyklar, bussar, lastbilar och personbilar som är 30 år eller äldre och som inte används i yrkesmässig trafik (åldern beräknas som skillnaden mellan fordonsåret* och innevarande kalenderår)
    https://transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/Fordon/Fordonsskatt/Skattepliktiga-fordon

    Vapaasti käännettynä:
    Ajoneuvot, jotka eivät ole veronalaisia
    Seuraavat ajoneuvot eivät ole ajoneuvoveron alaisia:

    * moottoripyörät, linja-autot, kuorma-autot ja henkilöautot, jotka ovat vähintään 30 vuotta ja joita ei käytetä kaupallisessa liikenteessä.
    Eli käyttömaksu/vuosimaksu poistuu kun 30 vuotta on kulunut käyttöönottovuodesta.

    Tämä selkeyttäisi ja saattaisi vähentää huokutusta kikkailla museotarkastuksilla ja muilla tulkinnanvaraisilla jutuilla.
    Vanhemman ajoneuvon katsastusvapautus on sitten toisen keskustelun aihe.

    Ai niin, sitten heräsin ja muistin että tämä onkin Neuvosto-Suomi, joten eihän tämä tällainen käy.
     
    talonmiehen vapaapäivä, Vermilion ja Inlinee tykkäävät tästä.

Kerro tästä muillekin!