Museokatsastus ja rekisteröintikatsastus.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja Mikkis, 13.5.2013.

  1. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Tuossa yksi tuttu aikoo museoleimata erään itänaapurin tuotteen, mikä on tuotu sieltä vastikään. Auto on tarkoitettu Neukkujen sisäiseen liikenteeseen eikä omaa takana turvavöitä, rattilukkoa, taittuvaa ohjausakselia yms.
    Nuo vaaditaan kyllä muilta saman aikakauden autoilta.

    Eli eikö noita tarvitse asentaa autoon jos sen museokatsastaa?
    Toisin sanoen museokatsastus kävelee tieliikennelakien yli?
     
  2. TiM

    TiM 1st gear

    Äkkiseltään veikkaisin, että auton tulee täyttää Suomessa auton vuosimallin mukaan voimassa olevat määräykset, eli mitkä sen vuotisilla uutena täällä härmässä oli voimassa. Katso: Katsastajan käsikirja.
     
  3. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Noinhan minäkin sen ajattelin.
    Kaveri vain tuntuu olevan sitä mieltä ja väittää niin kuulleensa ettei tarvitse.
    Siis esimerkiksi ajonestolaitetta 80 luvun autossa.
     
  4. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Jotenkin omakohtaisiin kokemuksiin ja luettuun infoon joskus jostain veikkaisin että rattilukko/panssaripuola oltava jotka tulivat 60-loppuvuosina pakollisiksi täällä ja turvavyöt tulivat pakollisiksi 70-alkupuolella.
    Tarkemman vuosiluvut etsivä löytää lakipykälistä ja automallien historiaa tutkimalla mitä tänne tuotiin,siis tutki sen autosi varusteet ko suomiautossa.
    Ohjausakseliin lie puututa kun alunperin noin ja tuotu ulkomailta jos huomaakaan kukaan.
    Eipä lie romikselta iso investointi jos vaaditaan jälkikäteen laittaa täällä tai muuten mietityttää.
    Kaikki arvuuttelu olisi helpompi jos tietäisi(uteliaisuus, joo) merkin,mallin ja sen vuosimallinkin :)
     
  5. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    EI!
    Kyllä!
     
  6. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Tänkjyy..
    Jos se näin on, niin ei auta kuin pyöritellä päätä ja hämmästellä kummastella asiaa.

    Ymmärrettävää tuo siinä tapauksessa jos autolla olisi oikeasti "museoarvoa" nyt kyseessä käyttöautoksi kesällä tuleva mobiili.


    Ei "autosta" sen enempää kuin että on idässä valmistettu, 70 luvun viimeisellä vuodella.
     
  7. capri30S

    capri30S 1st gear

    Eihän museoajoneuvo voi olla käyttöauto?
    Tai ei ainakaan saisi olla. Se 30vrk/vuosi on herrasmiessopimus ja tollasilla käyttöautojutuilla kustaan harrastajien muroihin silläkin saralla.
     
  8. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Enpä usko että missään on kielletty museorekisteröidyn auton käyttämistä käyttöautona, kunhan 30 pv vuodessa ei ylity. Onpa oma Olssikin ollut joskus pari viikkoa pääasillisena kulkuneuvona kun käyttis on ollut pa*kana. Mutta 30 pv rajasta on pidetty kiinni joka vuosi.

    Mutta tosiaan, "MUSEOAJONEUVOA EI OLE TARKOITETTU JOKAPÄIVÄISEEN LIIKKUMISEEN, EIKÄ LUVANVARAISEEN LIIKENTEESEEN." http://www.sahk.fi/15 Miten määritetään tuo jokapäiväinen - saako ajaa edes kahtena peräkkäisenä päivänä? Olen kuvitellut että tuon 30 pv saa ajaa vaikka non-stop.

    Joskus haaveilin tyylikkäästä liikkumisesta: 11 museauotoa ja vaihdetaan aina seuraavaan kun päivät tulee täyteen. Tosin ei siinä ihan hirveästi taitaisi säästää verrattuna yhteen ei-museoautoon ;-)
     
  9. Rockmaple

    Rockmaple Gearhead

    Ei riitä alkuunkaan tuollainen ajo-oikeus. Eihän tuossa ajassa ehdi körötellä kuin 28800 km jos keskinopeutena pitää museoautolle sopivaa 40 km/h.
     
  10. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No juuri noin sitä ei tulkita!
    Se mäkissä käynti maksoi sinun vakuutukselle yhden päivän eli 29 päivää jäljellä!
    Voi sen 30 päivää putkeen ajaa, ei sillä sinänsä ole mitään väliä.
    Päivän aikana voi yleisellä tiellä ajaa vaikka sekunnin tai sitten täydet 24 tuntia.
    Älkääkä luulko, että sanktioita ei ole olemassa. Vakuutuspetos on yksi rikos joka täyttyy. Myös tuo käyttömaksusta vapautuminen tulee maksuun.
    Vakuutuspetos on vielä aika raskas rikos josta ei sakolla selviä.

    Sitten luullaan, että kukaan ei valvo, pelkästään naapuri ja mulla on heh heh kivat naapurit. Kyllä sitä valvoo myös ne toiset mr-kilvillä ajavat harrastajat, eivät kateuksissaan vaan siksi että he haluavat tämän mr-systeemin säilyttää ja säilyttää sen herrasmiesmäisyyden. Kysehän on sama jos vuokraat kesämökin 30 päiväksi ja sitten oletkin siellä salaa 40 päivää, tai maksat 30 litraa mutta varastat siihen 10 litraa päälle. Tämä on ihan moraalikysymys - otat vain sen minkä olet maksanut.
    Minä ainakin olen sen verran, sanokaa vaikka v-mäinen :mad: että jos havaitsen museorekisteröidyn auton olevan jatkuvassa käyttöajossa yliajalla, niin teen tiettyjä toimenpiteitä.
    Ja kyllä näitä Sahkin teknisessä valiokunnassakin pohditaan joskus, enempi kuitenkin sitä, että auto ei ole enää samassa kunnossa kuin museokatsastuksessa.
     
  11. TiM

    TiM 1st gear

    Tuolla SAHKin sivullahan se selvästi sanotaan:

    Museoajoneuvoa saa käyttää vain 30 päivänä vuodessa.

    Siis vaikka peruutaisit pihasta yleiselle tielle ja sitten takaisin pihaan, niin olet käyttänyt sitä yhtenä päivänä ja silloin on yksi ajopäivä vähemmän.
     
  12. Mikkis

    Mikkis Double Gearhead

    Sanat päivä ja päivänä ovat eri asioita.
    Jos sallittua on ajaa kolmenakymmenenä päivänä, se ei tarkoita kolmeakymmentä päivää.


    Adventurerin kanssa samalla linjalla, jos auton saa erivapauksin käyttöön halvemmalla, on se yli ajalla ajaminen varastamista.
     
  13. peekoo79

    peekoo79 1st gear

    Nyt on tulkinnat kohdallaan... Mitenkäs kun tuossa vain päivistä puhutaan, niin öisinhän voi ajaa aina. :eek:
     
  14. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    "Älkääkä luulko, että sanktioita ei ole olemassa. Vakuutuspetos on yksi rikos joka täyttyy. Myös tuo käyttömaksusta vapautuminen tulee maksuun.
    Vakuutuspetos on vielä aika raskas rikos josta ei sakolla selviä.
    "

    Ja liikennevakuutusyhdistys tutkii ja hutkii... He päättelevät kuinka kauan on ajettu vakuutusehtojen vastaisesti jne jne Sitten joillakin perusteilla laittavat vakuutusvilpille ajan ja määräävät nelinkertaisen vakuutusmaksun sille ajalle...

    Tämmöisen laskun sain aikoinaan ei-museoautoon liittyen, vakuutusyhtiön väärän neuvon perusteella. Laskua tuli muutamalta kuukaudelta 4200 markkaa... Selvitysten jälkeen se kumottiin. Jouduin kuitenkin maksamaan vakuutusta nelinkertaisena nimimiajalta, koska autoa oli siirretty vakuuteksetta tiealueella trailerille ajettaessa... 400 mk!
     
  15. karra

    karra Double Gearhead

    Yhden kerran olen joutunut pistämään vakuutusyhtiössä nimen alle sitoumukseen, joko 2004 taikka 1990 - en muista kumpa kerta oli. Siinä tuli selväksi se että sitouduin käyttämään autoani enintään kolmenkymmenen kalenteripäivän tai -vuorokauden ajan. Taikka oliko se niin että sitouduin käyttämään autoani liikenteessä max kolmenakymmenenä vuorokautena/päivänä.

    Kumminkin sillä lailla henki on että kun ottaa ajoon niin se päivä(määrä) on mennyt heti. Perjantai-illasta lauantai-aamuun kuluttaa kaksi päivää :) .
     
  16. karra

    karra Double Gearhead

    Olettaisin että tieliikennelaki kävelee museostatuksen yli. Autonhan voi museotarkistuttaa ja se voi päästä läpi museotarkastuksesta mutta miten sitten varsinainen tieliikennerekisteröinti, jos tekee vaikka noin päin? Jos tekee toisinpäin kuten yleisimmin eli ensin tieliiikenteeseen, sitten MA-tarkastus, sitten muutoskatsatus museoautoksi ja lopulta museovakuutuksen ottaminen niin saattaa olla puutteet ylivoimaisia rekisteröinnille. Mielenkiintoista!

    Viime viikolla yksi autoni meni MR kilpiin mutta en laittanut heti vakuutukseen, siinä taisi olla 6 kk siirtymäaika mainittu MA-todistuksessa nimittäin. Paperit meni auton mukana kun myin sen heti, ei voi enää tarkistaa.
     
  17. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Saahan sitä olettaa. Jos kuitenkin ma-tarkastaja on autolle puoltavan lausunnon antanut, niin museoautossa ei tarvitse olla rattilukkoja, katalysaattoreita, e-hyväksyttyjä valoja, edes peruutusvaloa.
    Saa olla vaikka karbidilyhdyt jos se ma-setä ne hyväksyy (mutta ei se hyväksy) Jos Mossessa ei ole uutena rattilukkoja tms ollut, niin ei niitä nytkään tarvitse jälkiasentaa jos auto muuten kelpaa museorekisteriin.
     
  18. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Joo, ja itseasiasa aamupäivä ja iltapäivä ovat eri asioita kuin päivä.
    Eli kun lähtee iltäpäivällä liikenteeseen ja palaa seuraavana aamupäivänä niin ei ole ajanut ollenkaan, nerokasta!
    Vaimo antaa luvan mennä kavereiden kanssa 3 päiväksi formulakisoihin Espanjaan mutta öiksi on kuitenkin palattava takaisin :)
    Onneksi kukaan ei puhu vuorokaudesta, silloinhan varmaan tällä logiikalla pitää mäkkärireissullakin olla 24 tuntia.
     
  19. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Double Gearhead

    Jo on museotarkastajalla valtaa...mahtaa trafin jätkiä v**aa kun museotarkastajat kävelee yli mennen tullen. :rotfl: :rotfl:
     
  20. pas2

    pas2 Gearhead

    Juu on ne museomiehet kovia.
    PS. Älkää hölmöilkö museoautojen ajopäivillä, museoauto EI OLE käyttöauto, ja sillä saa ajaa enintään 30 päivÄNÄ. Toivoisin että poliiseilla olisi munaa sakottaa vakuutuspetoksesta "mersumiehiä" ja katsureilla munaa tiputtaa käyttöautot pois museoleimasta.
     

Kerro tästä muillekin!