Museorekisteröinti

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Mobilismi', aloittaja kenny, 15.5.2009.

  1. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

  2. freaks

    freaks Gearhead

    no hyvähän se on jos ei tarvi maksaa mitään veroja museoautosta kun ajoakin tulee vaan 30pv vuodessa :poff:


    ...näin ekonomisesti ajatellen eikös tuollaisessa reilun tonnin painosessa sedan kikkareessa jossa on mahdollisimman tehokas kone ole tuo verotus/hauskuussuhde aika kohdallaan jos kulutus ei huoleta, menee kyllä vuodenvaihteen jälkeen tuo meidän vanhahko diesel farkku vaihtoon kun yli 400€ käyttövoimaveron päälle mätkästään vielä melkein toinen mokoma saasteveroa...ja minä kun luulin tuon ostaessani että on pienen kulutuksen ja "nyky" diesel-teknologian ansiosta vähän päästelevä mutta ilmeisesti olen suurikin saastuttaja
     
  3. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Tämmösen ikivanhan ketjun löysin ja kysynkin vaaditaanko ex-poliisi autoon, St. Regis, poliisivarusteet jos yrittää MR-kilpiin? Vai riittäkö normi MR-vaateet?
     
  4. onre

    onre 3rd gear

    Pitäs kelvata ihan siviiliautona.

    Sinullako siis on St. Regis? :eek:
     
  5. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Ei vielä, mahdollisesti kohta... 8)
     
  6. sämpy

    sämpy Double Gearhead

    Siitähän on väännetty, että saako uutena paloautoksi rakennetusta tehdä lavakuormurin ja museokilpiin. Aikoinaan ei ainakaan saanut. Sinänsä loogista, että ei siinä vasta rakennetussa lavakuormurissa oikein sitä 30-vuotista historiaa pysty olemaan.

    Mutta tuo on koskenut lähinnä korimuutoksia, eli miehistöhytistä lyhythyttiseksi. Lyhythyttisestä esim. säiliöautosta on kai voinut vaihtaa säiliön avolavaan ja poistaa hälylaitteet.

    Jos on ulkomaan poliisiauto eikä mikään tunnettu tapaus, niin varmaan onnistuu, mutta en silti huutelisi liikoja auton historiasta. Tässä tapauksessa ei tosin tarvitse korirakenteita muutella. Jos taas sisältä näyttää poliisiautolta mutta ulkoa ei... en osaa sanoa.
     
  7. Ana67

    Ana67 Gearhead

    Kävin katsomassa ko ajoneuvoa ja koodien mukaan ei ollut ex-poliisiauto vaan ainoastaan "special handling car" joten kaupat peruuntuivat. Harmillista sinänsä mutta itseäni ei kiinnosta "tavallinen" ex edustusauto 8)
     
  8. Catiska

    Catiska Gearhead

    Mitenkähän tarkastajat mahtaa suhtautua 70-luvulla tehtyy faceliftaukseen? Eli silloin aikanaan (samaa kuin Mersumiehet tekee nykyäänkin) oli Cadillaciini aikanaan Ruotsissa vaihdettu muutaman vuoden tuoreemman mallin ajovalot ja hilppeet siihen ympärille sekä sisustuksesta ovien yläpaneelit.

    On minulla alkuperäisetkin vuosimallin mukaiset osat auton mukana, mutta toisaalta tuo on sitä auton historiaa ja muutoksetkin on jo museoikäisiä, siksi haluaisin ne säilyttää.
     
  9. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Selviää kun kysyy tarkastajalta. Joku voi hyväksyä joku toinen ei.
     
  10. Catiska

    Catiska Gearhead

    Kiinnostaisi tietää mikä on yleisin käytäntö. Yhden tarkastajan mielipide kun ei välttämättä edusta yleistä mielipidettä ja olen huomannut että näissä tarkastuksissa on mielivaltaa enemmän kuin missään muussa autojen tarkastukseen liittyvässä.
     
  11. VintageSpeed

    VintageSpeed 3rd gear

    Mä en usko että tuo olisi ongelma jos sulla on todisteet siitä että muutos tehty 70-luvulla kun auto on ollut uudehko.
     
  12. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Ei niin, mutta yhden (vai pitikö niitä tarkastajia olla kaksi?) kanta ratkaiseen läpäiseekö auto tarkastuksen. Kuvittelin että kyselit sillä että saatko auton noilla muutoksilla museorekisteriin. Oli yleinen mielipide mikä tahansa, jos tarkastaja sanoo että ei kelpaa, niin se ei silloin kelpaa.
     
  13. Catiska

    Catiska Gearhead

    Muotoillaan rautalanka uudelleen. Jos vallitseva käytäntö on tarkastajien keskuudessa että ei kelpaa niin silloin on turha lähteä ajelemaan ympäriinsä näyttämään autoa tarkastajille. Jos taas vallitseva käytäntö tarkastajien keskuudessa on että museoikäinen muutos on jo itsessään museoitava ja siksi kelpaa niin silloin tiedän että kannattaa kysyä toiselta jos ensimmäinen vaatii täysin tehtaan jäljiltä olevaa kuntoa.
     
  14. tinareki

    tinareki Double Gearhead

    Vallitseva käytäntö ja SAHKin kanta on niinkuin MA-asetuksessa seisoo: "ajoneuvo on säilynyt alkuperäisen kuntoisena tai se on entisöity tai konservoitu asianmukaisesti. Alkuperäiskunnolla ymmärretään, että ajoneuvo on säilytetty rakenteeltaan ja ulkoasultaan yksityiskohtia myöten alkuperäisenä, siis lähes sellaisena kuin se valmistuslinjalta tullessaan on ollut. "

    Valtaosalla MA-tarkastajista ei ole huumorintajua "pop-muutosten" suhteen.

    Jos auto olisi minun ja haluaisin sen MA-rekisteriin, niin vaihtaisin nuo osat MA-katsastusta varten. Varma on varmaa ja turhaa vatulointia kannattaa välttää jos pystyy. Jos esim. nuo mainitsemasi sisustan osat vaikuttavat oleellisesti fiilikseen ja viihtymiseen, niin sitten tarkastuksen ja rekisteröinnin jälkeen uudemmat takaisin paikoilleen ja alkuperäiset tarkkaan säilytykseen. Kukaan ei tule jälkitarkastamaan, kunhan asiaa ei mainosta.
     
  15. Catiska

    Catiska Gearhead

    Näin se on kait sitten tehtävä. Harmi etteivät halua säilyttää museoikäistä rakentelukulttuuria... Tai sitten haistatan paskat koko pussihousukulttuurille ja pidän autoa vain kaksi kuukautta liikenteessä. Ei tule oleellisesti kalliimmaksi ja enempää en tuolla ehdi kuitenkaan ajaa. Jussina liikenteeseen ja koulujen alussa pois.

    Ihmetyttää vain että moiset ei museotarkastukseen kelpaa mutta sitten kelpaa sellaiset mistä puuttuu korin osia, puolet varusteista ei toimi ja hattuhyllyyn on pultattu tuoreet 6x9 kaiuttimet...
     
  16. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Se on kyllä totta että monestikaan toimintaa ei tarkisteta, riittää kun näyttää alkuperäiselle. Ei tainnut omaa Olssia tarvia edes käynnistää kun tarkastus tehtiin. Kaikki kyllä toimi paitsi ilmastointi (sekin muuten kunnossa mutta aineet karanneet).
     
  17. karra

    karra Double Gearhead

    Museotarkastushan on ilmiasutarkastus. MR-auton tulee olla ilmiasultaan kokonainen ja harmoninen. Eihän niitä varusteita yleensäkään kokeilla...

    Eilen baarissa juteltiin yhden museotarkastajan kanssa yleisesti, sekä oman 1980 450 SEL:lin esikatselmusta suunniteltiin.
     
  18. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    http://www.nettiauto.com/porsche/944/7520232
    Tämä ihmetyttää mua. Onko museorekisteröinnin vaatimukset löyhentyneet?

    On kuulemma museoitu juuri tuollaisena, eikä mitään ole muutettu.
    Itsellä pistää kolme seikkaa kuvista heti silmään.
     
  19. talonmiehen vapaapäivä

    talonmiehen vapaapäivä Double Gearhead

    Kyllä mä ton hyväksyisin, ei sillä välttämättä concourse entisöintikilpailua voitettais, mutta se ei kai ole museorekisteröinnin tarkoitus vaikka moni niin tuntuu ajattelevankin.
     
  20. eilhik

    eilhik Double Gearhead

    Totta ne kolme juttua kuitenkin pieniä asioita muuten hienosti alkuperäisenä säilynyt.
    Rele siellä konehuoneessa loistaa kuin kirsikka kakussa :) kilimaalilla värjättävissä, sumuvalokatkaisijankehys + soitin ei mitään maata mullistavia juttuja.
     

Kerro tästä muillekin!