Mustaa sauhua 6.2 d

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja voittol, 19.10.2008.

  1. voittol

    voittol 2nd gear

    Kun painaa kaasupoljinta vähänkin rohkeemmin , niin kovasti tulee pakoputkesta mustaa savua, Kohta on katsastus edessä ja aattelin ettei taida mennä savumittauksesta läpi . Ajettu on vähä yli 300tuhatta ja jokunen vuosi sitte on jako ketju uusittu joten se tuskin on syyllinen,muuten käynti ja käynnistyvyys mielestäni hyvät. Pitääkö huollattaa suuttimet vai uskaltaako kokeilla syöttöpumppua aikasemmalle?
     
  2. Aako

    Aako 1st gear

    ennen mitään muita isompia juttuja kannattaa muutamia kertoja ryntäyttää sitä konetta ja vaikka käydä pikkuvaihteella ajamassa vähän isommilla kierroksilla, sinne putkeen kun kertyy tuota vokea ajanoloon ja sitten kun tyhjiltään polokasee, niin se vrtaushuippu saa sen noen sieltä liikkeelle ja maisemat on mustana, jos muutaman polokasun jälkeen ei ala toeta, niin sitten varmaan jotain säätötoimenpiteitä on syytä tehdä.
     
  3. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi

    Ilman- ja pa-suodattimen vaihto.
    Samalla kurkkaa sinne imusarjaan
    jos on öljyinen niin CRD = PCV venttiilin vaihto.
    Hinta n. 90,-

    Mika
     
  4. voittol

    voittol 2nd gear

    Niin sekö on se venttiili siinä imusarjan päällä, vai venttiili kopassa , sitä pitää ensin kokeilla , kannattaaako imusarja irrottaa ja puhdistaa vai antaako olla?
     
  5. 660

    660 1st gear

    eikös se musta sauhu ole dieselissä terveen merkki :poff: kunnolla kenkää ja leimalle...
     
  6. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi
    Oikean puoleisessa venttilikopassa pienen nyrkin kokoinen mötikkä,
    josta lähtee letku imusarjaan.
    Onhan ne virtaukset vissiin imusarjassa paremmat jos on puhdas.
    Nokihan johtuu juuri siitä, että palaminen on epätäydellistä
    ja lisä ilma auttaa.
    Mudracer voisi kommentoida tuota, että kannattaako ihan irrottaa imusarja ?

    Mika
     
  7. vette40

    vette40 1st gear

    musta savu

    Syynä on väärään aikaan auki oleva EGR-venttiili (imusarjan keskellä). Normaalisti tyhjäkäynnillä auki ja menee kiinni kaasua painettaessa. Mahdoton sanoa mikä tässä on se alkusyy, mutta älä koske pumpun ajoituksiin. Kaasun asennon tunnistin pumpun kyljessä tai alipaineanturi rintapellissä tai sen johdot luultavasti. Huohotinventtiili oikeassa venakopassa ei aiheuta mustaa savua, lähinnä öljyvuodon kampiakselin stefasta. Noilla kilometreillä imusarja on varmaan aika tukossa noesta, se on huohottimen takia öljyistä mutta se on normaalia, kannattanee irrottaa ja pestä niin kulkeekin paremmin.
     
  8. voittol

    voittol 2nd gear

    Kyselin varaosa liikkeestä tuota imusarjassa olevaa venttiiliä ,ei ole eikä tukkurillakaan ole . silloin kuulemma,kon näitä enemmän rakenneltiin?niin tulpattiin se venttiilin läpi lattaraudalla ja alipaineletku kans kiinni, ja hyvin meni.lakkaa kuulemma tahrimasta imusarjansa. Mitä mieltä tulppaamisesta?
     
  9. magenta

    magenta 2nd gear

    Moi

    Jos tulppaa EGR:n niin pitää poistaa tai virittää EPR auki asentoon.
    EPR on vesemman pakosarjan jatkeena läppä joka ohjaa pakokaasuja EGR:ään.
    Kannattaa myös tarkistaa, ettei ole juuttunut kiinni asentoon.
    Toimii alipaineella.

    EGR:n tarkoitus on pienentää sylinterilämpötiloja kovalla kaasulla.
    Miksi sitä poistamaan kun on tehtaalla sinne kerran suunniteltu...
    No EI nyt aleta kinastelemaan tästä !

    Tapahtuiko muutosta suodattimien vaihdon jälkeen ?

    mika
     
  10. vette40

    vette40 1st gear

    EGR-venttiilin lautanen on myös voinut pudota tai irtoamassa eli ota venttiili irti, käännä ympäri ja katso että pohjassa olevassa aukossa on pyöreä läppä tiiviisti paikallaan, liikkuu jousta vastaan painettaessa. Jos ei, se on pudonnut imusarjaan, kaiva esiin ennen kuin tekee tuhoa. Venttiilin vaihto ei auta jos se on ehjä, vika on silloin sen alipaineohjauksessa. EGR alentaa tyhjäkäynnillä palotilan lämpötilaa ja sitä ei pitäisi poistaa kun pumppu on kalibroitu toimimaan sen kanssa tietyllä ilmamäärällä. Eli ruiskutusmäärä on virheellinen jos sen poistaa, käytännössä tosin ei varmaan vanhassa koneessa paljon ongelmia aiheuta. Kokeile tulppaamalla EGR- ja EPR-venttiilien alipaíneletkut, EGR paikallaan. Voi hetken vielä savuttaa ennen kuin noki lähtee pakoputkesta mutta sitten pitäisi loppua.
     
  11. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Ei toi läppä enää ole kiinni kun kone on lämmin ja egr sydeemiin riittää kaasuja ilman totakin. Noi tosin jumittuu joskus kiinniasentoon ja sen voi huoletta virittää vaikkapa rautalangalla aukiasentoon. Kone ei tarvii tota läppää mihinkään. Jos se on kiinni jumissa niin tehot putoo ja sauhutus lisääntyy!!
    Jos toi egr-vena on ollut kauan pikkasen auki jumissa niin imusarja, imukanavat ja vielä imuvenatkin on paksussa tatinakerroksessa joka ei ajamalla poistu mihinkään. Voihan sen imusatsin irroittaa ja pestä mutta hyöty on aika olematon.

    EGR alentaa kyllä lämpötilaa mutta pumppua ei todellakaan ole kalibroitu mitenkään ton kanssa ja sen voi huoletta poistaa. Ei vaikuta katsastukseen mitenkään muuten kuin ehkä positiivisesti. Väittäisin että vanhassa koneessa ton poisto vähentää saasteita :odroll: .
     
  12. voittol

    voittol 2nd gear

    No alunperin oli aika tuoreet ilman - ja p-aineen putsarit,eli niissä ei vikaa ne tulee vaihdeltua aina tasasin välein vaikkei mitää ongelmia olisikaan.Tutkailin sitä imusarjan venttiiliä ja puhdistelin ja totesin , että se taitaa olla vielä toimivassa kunnossa?Sen verran kotikokin vikaa oli ,että en voinut olla kokeilematta syöttöpumpun kääntöä, silläkin uhalla että auto on hyvä ja siisti ja siihen ei katkinainen kampiakseli tyyliin sovi.Auton historiaa tuntien tiesin että aikasemmin ei pumppua ole "varmuuden vuoksi" aikasemmalle käännetty .Ja tuloksena oli savutuksen 98% väheneminen ,aistin varaisissa tutkimuksissa, saa nähdä myöhemmin mitä katsastus miesten savukoneet kertoo?
     
  13. vette40

    vette40 1st gear

    Jaajaa...jos parani niin hyvä...dieselissä musta savu eli noki johtuu liian rikkaasta seoksesta eli liikaa polttoainetta happeen nähden, väärä ajoitus aiheuttaa vaaleaa tai sinistä / siniharmaata savua.
    Ja EGR vähentää tässä 40% typen oksideista eli on sillä joku merkitys ollut, EPR:n toiminta ei riipu lämpötilasta vaan tyhjäkäynnistä. Pumpun numero eli kalibrointi riippuu siitä onko EGR tai ei..."todellakin"... saahan siitäkin väitellä... Jakoketjun venymistä voi vähän korjata pumppua kääntämällä mutta olisi hyvä tietää paljonko sitä tarvitaan. Ettei tule käynnistysongelmia tai sinistä savua ja tehohukkaa.
     
  14. rainbow6

    rainbow6 3rd gear

    Tuosta koneesta en sinänsä tiedä mitään, mutta pystyykös näissä mitenkään vähentämään syöttöä? Käyttökinneristä leimalle vietäessä vähensin vain syöttöä, nostin tyhjäkäyntiä (laskee kun syöttö pienenee) ja laskin maksimikierroksia.
     
  15. voittol

    voittol 2nd gear

    No nyt se meni leimasta läpi savu arvolla 1,25.
     
  16. Komentaja

    Komentaja 1st gear

    Mun vanhalla (89) vanilla arvot oli 0,57 vaikka puski mustaa utua putkesta kun antoi reippaasti kaasua... Lämän kun veti tiskiin niin vähän aikaa melko synkkää takana. Laitteella oli ajettu n.400tkm. Saastehommat oli poistettu...
     
  17. ripper

    ripper 3rd gear

    Mulla vastaavia mustasavuhavaintoja - 81 5.7 D Silveradossa, jotka mielellään virittelisi pois niin hyvin kuin mahdollista. Päteekö noi allaolevat ohjeistukset putsailuista ym myös mun koneeseen? Kannattaako pakoputkeen mitään kattia alkaa tarjoo vai meneekö kone ihan fiduilleen tuosta? Vai onko edes diiseleihin katteja tms suotimia?
     
  18. jype

    jype 3rd gear

    mites pakoputkessa oleva egr:ään liittyvä kuristin, onko se auki vai kiinni kun kone on sammuksissa ja kumminpäin se kara siinä on kun se on auki, poikittain vai putken suuntasesti?

    pickup kyseessä
     
  19. voittol

    voittol 2nd gear

    Pitäs kulemma olla auki ,kun kone topissa ja alipaine poissa , tietävämmät vielä varmistaa :)
     
  20. Isäntä77

    Isäntä77 3rd gear

    Juu,pakosetin tukkoläppä auki,kun kone seis ja EGR-venttiili imusetin keskellä kiinni.
    On muuten pirun ahras se pakoputken tukkija,sekä putki siitä alaspäin. Olisin sen poistanu turbotuksen yhteyres,mutta eihän ne pinnapultit sieltä irronnu millää.
     

Kerro tästä muillekin!