Muutoskatsastus.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä rakentelusta', aloittaja Jake, 1.10.2003.

  1. Jake

    Jake Gearhead

    Tulipa tuossa Coronettia tutkaillessa mieleen sellaista, että autossa on mailimittari ja käyttöönottopäivämäärän kohdalla 00.00.67,onko auto "suomiauto" vai tuontiauto. Pystyykö tälläistä selvittämään jostain? Asia on siksi ajankohtainen, että en muista, pitääkö tuontiauto kanta-ajoneuvotarkistuttaa, jos osista vaihdetaan yli 25 %? Sillä "suomiautolla" prosentti on muistaakseni 35%.
     
  2. Johtaja

    Johtaja 1st gear

    jos se coronetti on samaa vuos mallia kun käyttöönottovuosikin on, niin silloinhan se on periaatteessa ollu uudesta asti suomessa
     
  3. A.N

    A.N Gearhead

    mulla on vuonna -89 maahanttuotu auto. käyttöönotto pvm. 00.00.82 ja huomautuksia ja erikoisehtoja osiossa on rekisteröinti päiväksi merkattu 21.04.1989.

    katsastusmies sano että rekisteriotteessa on tyyppikoodi josta näkee onko kysessä suomiauto vai tuotiauto.
     
  4. Jukka

    Jukka 3rd gear

    Viisaammat väittävät Suomiauton tyyppikoodissa olevan 10 merkkiä ja tuontivehkeissä vähemmän.
    Tähänkin on luonnollisesti poikkeus olemassa eli olen kuullut eräässä tuontiautossa olevan tuo 10-merkkiä.
     
  5. ripee

    ripee Gearhead

    pitäis otteesta löytyä edellinen rekisterikilven numeroki jos auto on ollu toisessa maassa kilvissä kun se on myyty suomeen
     
  6. Buickustom

    Buickustom Gearhead

    Mites mun auto on vm. -49 ja ensirek. -59. Onko "suomi-auto"? Ei sillä toisaalta niin väliä ole.
     
  7. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Suomiauton ja tuontiauton prosentit on nykyään samat, eli sen takia sun ei tarvitse sitä selvittää.
     
  8. Galaxie500

    Galaxie500 Gearhead

    Joo siis sallitut muutos prosentit on samat, mutta tuontiautolle kanta-auto tarkastus aikaisemmassa vaiheessa...
     
  9. Jake

    Jake Gearhead

    Kiitos tiedoista. Pitää kysyä tuota sitten vielä katsastuskonttorilta, kun käy auton katsastamassa. Tarkoitus olis laittaa vähän isompaa konetta ja parempaa jarrua kiinni.
     
  10. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Miten voi olla, toihan on syrjintää.
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Käyttöönottovuodeksi on yleensä laitettu valmistusvuosi. Käyttöönottovuosi ei tarkoita "otettu Suomessa käyttöön".
     
  12. pas2

    pas2 Gearhead

    Heh, ei kun ennakkotapausta hankkimaan, menis kyllä läpi harrastajan voitoksi.
     
  13. HornetRWB

    HornetRWB Gearhead

    ei pidä paikkaansa. Moni Suomessa ensirekisteröity auto on lyhennetyllä tyyppikoodilla, esim tiputettu ekat merkit pois kokonaan ja korvattu ne vaikka E- merkinnällä ja perään sitten yksilöllinen valmistusnumero. Tämä valmistusnumeron loppuosa on sitten hakattu sisälokariin.

    Mun käyttöauto pari vuotta sitten oli '87 Corsica, tuotu maihin '93, oli kilvissä pitkällä tyyppikoodilla ja 00.00.1987 käyttöönotolla.

    Niin ja tuo käyttöönottopäivä on tosiaankin 'arvio' vuosimallista. Esim. mulla on 1970 valmistettu auto, joka on tosin otettu käyttöön/myyty Suomessa vasta 00.00.1971. (oliskos syynä vaikkapa pitkä kuljetus/tullaus/myyntiaika jenkkilästä Suomeen)
     

Kerro tästä muillekin!