Muuttuva venttilien ajoitus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja ana57, 8.7.2002.

  1. ana57

    ana57 1st gear

    Paljonko ajoitus muuttuu (tavallisesti), millä kierrosluvulla muutos alkaa/loppuu, onko lineaarinen (esim Hondassa, Fiatissa tai Porschessa) ?. Mietteissä on hihnapyörän kiristimiä ja apupyörää siirtämällä muuttaa ajoitusta.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    yleensä muutetaan imunokan ajoitusta, jos sulla on 1-keppinen kone niin unohda koko juttu
     
  3. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Siis muuttaa nokan staattista ajoitusta suhteessa kampiakseliin vai muuttaa venttilien ajoitusta kierrosten mukaan? Jos jälkimmäistä, niin mielenkiinnolla lukisin lisää ajatuksistasi.
     
  4. ana57

    ana57 1st gear

    Kierrosluvun mukaan säätyvä oli mielessä, mutta kuten edellinen vastaus ikävästi todisti että taitaa olla hyödytön 1- akselisessa koneessa, jos hengitystä isoilla kierroksilla parannetaan siirtämällä imupuolen ajoitusta myöhemmälle (kireämpään suuntaan), siirtyy samalla pako myöhemmälle (löysempään päin), toki systeemistä olisi hyötyä ainakin sopivaa ajoitusta penkissä haettaessa. Suunnitelma oli seuraava: Ylipitkä hihna koneeseen, se kiertämään kahden apupyörän kautta, joista toinen vetopuolella ja toinen jättöpuolella, jättöpuolen pyörässä normaali kiristinmekanismi (jousi), apupyörä hässäkkää siirretään sivusuunnassa (askelmoottorilla ja kierretangolla) siten että vetopuolella oleva hihna lyhenee ja jättöpuolla pitenee (summa l. kireys pysyy about samana), jolloin hihnapyörien keskinäinen ajoitus muuttuu. 'Keksin' systeemin joskus parikymmentä vuotta sitten kun autotehtaat esitteli huimia virityksiä joissa oli hihnapyörän sisään rakennettuja öljynpaineella toimivia keksintöjä jossa kehä ja napa oli eri kappaletta, tai kierteen muotoisia nokkia joita siirrettiin pituussuunnassa hydrauliikalla, myöhemmin Porsche tais patentoida tuon hihnasysteemin, oliskohan pitänyt mallisuojata aikanaan.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: ana57 2002-07-10 12:46 ]</font>
     
  5. cartman

    cartman 1st gear

    Hyvä idea. Kyllähän 1-nenäisessäkin ajoituksen aikaistaminen lisää alakierrosvääntöä ja myöhäistäminen tehoa yläkierroksilla, joten miksei se saattaisi jollain tavalla toimiakin.
     
  6. lake ender

    lake ender Gearhead

    Johan on suunnitelmat.
    Esimerkkinä voin kertoa, että Toyotan VVT-i
    koneissa on juuri öljynpaineella toimiva systeemi, joka muuttaa imunokan ajoitusta.
    Hienostuneempi systeemi on Celican ja T-Sport Corollan VVT-iL kone, jossa myös imuventtiilin nosto muuttuu öljynpaineen vaikutuksesta. Noston lisäys tapahtuu n. 5000 rpm kierroksilla ja tuntuu aivan kuin turbo potkaisisi.
    Voipi olla toimivuuden kannalta hankala itse rakentaa, mutta onnea kokeiluihin.
    Mitenköhän nuo alkuperäiset systeemit toimivat 200000 km:n jälkeen ja 15v vanhana...
     
  7. ana57

    ana57 1st gear

    Härveliä ei ole tarkoitus viritellä käyttöautoon, vaan leikkikaluun jaka toimii samalla testipenkkinä erilaisille ideolle, korina on Capri, loppu tekniikka sierrasta ja scorpiosta (huom vain Capri kirjoitettu Isolla), testausta olis tarkoitus suorittaa roadsport luokan kisoissa aikaisintaan ensi kesänä.
     
  8. J-M Partanen

    J-M Partanen 1st gear

    Eikös se ole vanha peltoautokikkka siirtää nokka-akselia jakopäästä (yhden?)piikin verran edelle ?

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: J-M Partanen 2002-07-11 16:37 ]</font>
     
  9. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    ite kokeilin tota 1.6 oharissa ja sano vaan tsipoh-tsikipoh eikä lähteny ees käyntiin.
     
  10. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Voisiko 1-keppisessä olla hyötyä custom-nokasta?

    Jätkähän visioi vaikka mitä, omatekoisia dynamometrejä, VVT-systeemejä, mitä vielä. Kyllähän tuollaisia joka poika kaipaa ja toivoo, mutta hauska lukea jollain tavalla jopa mahdollisista ratkaisuista. Epäilemättä sinulta löytyisi jotain kikkaa vaikka muuttuvaan Ackermann-kulmaan.
     
  11. ana57

    ana57 1st gear

    Selvittelin joskus sitäkin (ackermania), heppu nimeltä Carrol Smith (alan guru joka käsittääkseni tietää mistä kirjoittaa) oli sitä mieltä että asfalttiradalla se ei ole paras mahdollinen, piti parempana systeemiä jossa etupyörät kääntyy samanverran.
    Helppohan näitä on visioida, sit kun alkaa vääntämään ideoita raudaksi, jutut muuttuu yllättäen hankaliksi. Noita tehonmittausjuttuja olen mietiskellyt jo useita vuosia, hommasin joskus sopivat telatkin, mutta olis pitänyt kaivaa autotallin lattiaan 1.5 metriä syvä kuoppa jonne telat olis saanu upotettua, niin homma jäi siihen. Kiinnostaisko telat CARTMANia.
     
  12. cartman

    cartman 1st gear

    Jos olis tarpeeks tilaa, niin kiinnostais, mutta odotellaan nyt ensin sitä lottovoittoa ja suunnitellaan sillä aikaa moottoripenkkiä...
     
  13. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Toi muuttuvaajotuksinen nokkahan on pala kakkua; korvaat vaan jakohihnan/ketjun kuminauhalla, niin se venyy kierrosten mukana ja myöhästää nokkaa:)
     

Kerro tästä muillekin!