Mystinen ääni

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja sbc327, 25.6.2002.

  1. sbc327

    sbc327 Gearhead

    Oisko kellään arvauksia mistä lähtee melko voimakas "räpättävä" ääni moottorissa. Kone on 327 ja laatikko TH700. Konnesta on kuulunut aiemminkin vaimeaa naputusta lähinnä kylmänä. Eilen tilanne muuttui dramaattisesti. Sammutin auton ajon jälkeen ilman ongelmia ja noin viiden minuutin jälkeen starttasin uudelleen ja kone piti kauheaa "pärinää". Käynnistyy hyvin, käy nätisti tyhjäkäyntiä, tuntuu ajossa normaalilta(ääntä lukuun ottamatta)lämmöt ja öljynpaineet normaalit. Ääni muuttuu kierrosten mukaan. Mistä voisi aloittaa etsimään vikaa?
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mahdollisuuksia on aika monia. Onko sytkäennakko kohdallaan? Liian aikanen aiheuttaa monia erilaisia ongelmia ja etenkin naputtavia ääniä.

    Pystyykö tunnistamaan kummastako päästä konetta ääni kuuluu?
    Voisiko syynä olla esim. liian lähellä vetolevyä oleva startti? Eli hipoisi kiinni vetolevyyn, mutta korjautuisi kun laittaisi väliin asiaankuuluvat shimmit.
    Tai onko varmaa, että startin bendix ratas tulee takaisin starttikehältä koneen käynnistyttyä vai pyöriikö koneen mukana?
    Entä turbiinin pulttien kireys?
    Käytätkö autossasi turbiinin suojakoteloa koneen ja laatikon välissä? Voisiko se ottaa kiinni johonkin? Usein nimittäin ottaa ja se osa ei ole lainkaan tarpeellinen, joten sen poistaminen ei ole kiellettyä.
     
  3. sbc327

    sbc327 Gearhead

    Eilen syletti sen verran, että ei huvittanut ruveta kuulostelemaan tarkemmin. Sen verran kävin auton alla, että turbiinin muovinen suojakotelo ehjä ja muodoissaan paikallaan kuten ennenkin. Olen startannut koneen useita kertoja ja sillä ei ole vaikutusta ääneen, joten startin ratas ei tunnu loogiselta ratkaisulta. Voisko olla turbiinin pultit? Kaikki alkoi tosiaan "yhdellä starttauksella".
     
  4. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tere R.A.
    Satuin huomaamaan viestisi.
    Nappaa ensitöiksesi se muovikotelo hittoon kokonaan. Mulla ei ole niitä koteloita missään autoissani. Silloin on ainakin varmaa ettei se ota mistään kiinni.
    Ei nimittäin näy päälle päin, jos se kihnuttaa jostakin.
    Samalla saat esteettömän näkymän startille + vetolevylle. Tarvittaessa voi tarkistaa vetolevyn suoruuden laittamalla koneen käyntiin ja katsomalla heittääkö se kamalasti.

    Onko sulla shimmejä startin välissä?
    Mulla ainakin pitää olla kaikissa autoissani, muuten startti tulee liian lähelle.

    Voi olla näinkin yksin kertainen vika.

    Myöskin turbiinin pultit jos on löysällä, voi varsin hyvin kuulua ääntä. Senkin voi tarkistaa helposti kun ed. mainittua koppaa ei ole.

    T: Lehtivastaava
     
  5. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mulla rävähti työntötanko ja peltinen keinuvipu vastaavin äänitehostein ja oirein 307cid pikkuletukassa... eli ei mitään ihme sivuääntä ennen sammutusta, kovaa rallausta oli kyllä ollut viime kilometrit...

    sitten aamulla käymään ja räpätys oli melkoinen.. venakopat veke ja yks vippa oli ihan vinossa, koska työntötanko oli kiero.. tietty se vippa ehti kuluttaa prässättyyn studiin uran ja studi katkes hetken kuluttua kun muut viat oli korjattu...
     
  6. sbc327

    sbc327 Gearhead

    No nyt on ilta touhuttu koneen kimpussa. ÄÄni on selvästi "naputtava" ja aika voimakas. Se ei tule turbiinin pulteista eikä vetolevystä. Venttiileiden säädöllä tuntuu olevan jonkinlainen vaikutus asiaan, joskaan en saanut sitä kokonaan vaikenemaan. Ääni tuntuisi tulevan koneen takaosasta ja jostain syystä "putkella kuuntelemalla" naputus kuuluu virranjakajan kannesta mutta ei sylinterinkansista tai imusarjasta. Kone kuitenkin käy moitteetta. Kiertokangen laakereissa ei tunnu olevan väljää pystysuunnassa.
     
  7. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mitenkäs mäntä?

    Se pitää kyllä naputusta ja muuttuu kierrosten mukaan.
    Minulla meni 350:stä mäntä. Kävi kyllä ihan normaalisti ja kulki normaalisti. Öljypohjasta sitten löytyi männän pala.
     
  8. Holley

    Holley Gearhead

    Onko liian yksinkertainen selitys, mutta "naputtava" ääni: NOSTAJA??
    Nostaja p...kana ja kone kyllä pitää kalinaa kuin dieseli, varsinkin
    käy mielessä jos kerran venojen säätö muuttaa ääntä? Öljynpaineetkin
    sulla kai on ok?
     
  9. sbc327

    sbc327 Gearhead

    Uskomatonta mutta totta. Se ääni tuli virranjakajan kannesta. Yksi HEI-jakajan kannen "koukuista" oli auki ja kansi oli kääntynyt vähän vinolleen. Pyörijä naputti kanteen. Ihmeellistä, että kone kuitenkin kävi moitteetta. No tulipahan tehtyä kolme iltaa töitä kolmen minuutin homman takia.
     
  10. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    No olipahan vika. Eikä varmaan tullu kellekkään mieleen lähtee jakajaa ekana tutkimaan.

    Mulla oli kans kerran vastaava jakaja naputus... accelin kärjettömässä jakajassa oli se anturi päässy liikkumaan ja ilmaväli oli tasan 0mm, joten se anturi naputti siihen "sakarapyörään"... aiheutti hieman hikoilua moinen ääni ennekuin syyllinen löytyi...
     

Kerro tästä muillekin!