Mystinen vika virranjakajassa.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja bbford, 28.8.2009.

  1. bbford

    bbford Gearhead

    Eli ongelma on seuraava:

    Kone olis 302 sb ford ja jakajana on kärjellinen tehdaskorjattu motorcraftin jakaja.

    Kun alipainesäädin on käytössä,auto pätkii tietyllä kierrosalueella ja toimii ihan ok kun ottaa letkun pois.
    Katsottiin lampulla ajoitusta ja todettiin että ainakin 1. pytystä katoaa virta kokonaan kun kierroksia on n.2000 rpm ja kone alkoi röpöttää ja kun painoi lisää kaasua niin kone kiersi kohdan yli ja kävi kierroksilla jokseenkin niinkuin pitäis. Luulin että lamppu hajos kun ei näyttänyt mitään mutta toi olikin syynä.

    Putsasin ja säädin kärkivälin eikä se auttanut mitään. Seuraavaksi pantiin paperinpala kärkien väliin ja mitattiin vastusmittarilla onko jossain katkos kun käsin kääntää ja vääntää kärkipöytää eikä mitään löytynyt.

    Sitten huomasin että alipainesäätimen ennakkoa pystyy säätämään lisäämällä prikkoja erään tulpan alle ja sillä saatiin kokonais ennakko pysymään n.34 asteessa. Sitten käytiin ajamassa ja auto kävi melko hyvin mutta kun seuraavana päivänä lähdin ajamaan niin taas se röpötti kun kierroksia oli n. 2000. Kun otin alipainesäätimen pois sillä pystyy taas ajamaan ihan hyvin,toki huomaa että meno on hieman tahmeaa kun ennakkoja ei ole tarpeeksi.

    Tajuskohan tosta kukaan mitään,toivottavasti.

    Summasummaarum,mistä helvetistä mä jatkan vian etsintää?? :D

    Nimim. Mänttään jakajaa 5 kilon lekalla ja hommaan ybersikamahtavan kärjettömän tilalle?
     
  2. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    Käännä käsin sitä levyä mitä alipainesäädin kääntää (mikähä sen oikee nimi on) ja kato muuttuuko kärkiväli johonkin suuntaa ja ottaako kärkien johdon liitin runkoo siinävaihees kiinni. Ja kokonais ennakko katotaa ilman alipainesäädintä.

    EDIT: Eli siis kärkipöytää, mitä olit jo käännellykki... Pitäs vissii lukee hitaammin et kerkee hidas hämäläinenki sisäistämää kaiken..
     
  3. Kalu

    Kalu Double Gearhead

    KAPPAS! Selailimpa aikani kuluks vanhoja viestejäni ja törmäsin tälläseen.... Tää jakajahan tuli mulle ja kuinka ollakkaan samaa vikaa teki mullakin.. Empä sitä jaksannu hirveesti ihmetellä ja ajelinki sit talven ilman alipainesäädintä ku käyttölintas on kiinni. No tos alkukesäst aloin sitte oikee kunnolla ihmettelemää ja kun se alipaine säädin vetää ennakkoa ni kärkivälihän kasvaa samalla tollases jakajas jonkuu verran, eli täs tapaukses kärkiväliä tuli liikaa ja sen takii alko pätkii sytkää joten pienensin kärkiväliä ja nyt pelaa.

    (tiedoks vaan jos joku täällä haulla vikoja etiskelee)
     

Kerro tästä muillekin!