nätti kirjoitella tänne, ja kysyä vinkkejä..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Tuning & Styling', aloittaja Anonymous, 31.1.2003.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. Dobermann

    Dobermann Gearhead

    Hmm..

    Tässäpä tuntuu olevan takana se, että monet peltiä "liimailleet" jenkki-miehet ajattelee ettei ne tuunarit vedä kuin valmista kuitua teipillä kylkeen. Eikö ole vähän näin?

    Tuossa selailin uusinta GTi:tä ja silmiin pisti juttu, jonka toivoisin kaikkien edes selaavan. Siinä on 106 Pösö laitettu oikein vimpan päälle. Siipi siellä takana ei ole ihan mun makuun mutta: Peltiä muokattu vähän jotta saadaan renkaat alle, etupuskuri omistajan ITSE tekemä. Näyttää ihan tehtaan jäljeltä, eli on loistava.

    Siis, monet tuunarit puuhaavat kuitujen ja uretaanien kanssa enemmänkin.. Ja voisin väittää etten tiedä kuin yhen ihmisen joka käsittääkseni osaa tuonkin alan hommat hyvin. :smile:

    Jaa, ja olihan se minun '79 Camarokin tuunattu, lasikuidulla: takasiipi, lokarin levikkeet, etu spoileri.. Taitaapi moni muukin olla, vaikkei sitä äkkisiltään uskoisi. :wink: :lol:
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Noista kahesta daytonan kuvasta mitkä Mr.Horsepower laittoi niin olisi tälläinen ajatus. Monessako "tuning" autossa missä olisi vastaava lumikola peräluukun päällä niin olisi jotain hyötyäkin?? Etupäässähän tässä on tullut ilmi että kysymys olisi vain ulkonäöstä?
    Jos en sitten ihan väärin ole ymmärtänyt niin eikös sillon kun sellasilla dodgeilla ajettiin nascar:ia niin sillä siivellä olisi ollut oikein tarkotuski downforcen kannalta.
     
  3. coroNet

    coroNet Gearhead

    No ei se Daytonan/Superbirdin keulakaan nyt ihan ulkonäkösyistä tuommonen ollu.
     
  4. Karva

    Karva Gearhead

    Joopa joo karavaani kulkee ja koirat haukkuu taidan taas heittää tänne sellasen kommentin jotta noi tyylit ja tapa rakentaa tulee ja on mennyt täysin sekasin, kattelkaa noita ruotti ja saksa yms, puhumattakaan jenkki lehdistä, niissä kun on jo vuosia samoin kuin täällä koti suomessa se tyyli jotta osa porukasta, mikä muuten on mun mielestä se ainoa oikea tapa tehdä, pannut sekasin koko pakan tekemällä vaikka astro vanin levikkeillä ja 20 " vanteilla samaan tapaan kuin jokin perinteinen amg merssu.

    Nyt oli just se ruottalainen 30 luvun kantti jossa on kaikki tuning temput tehty, kyllä se ensin hyppi silmille mutta siinähän se, just noin sen pitääkin eli potkasta persuksille ja taas löyty yks tapa jossa on ns, munaa tällälailla niitä rajoja rikotaan.

    Toinen asia on sitten jotta noista kun on ollut aiemminkin puhetta ei siinäkään mitään pahaa ole jotta noi hommat tehdään niin pirun tarkasti kuin ikuna voi ja tyylille uskollisesti, sanotaan nyt vaikka rodi 60 luvun rakentelutyylillä ja osilla, se kun on kanssa pirullisen hauskaa hommaa.

    Eiköhän se ole silleen jotta ei tarvis olla niin herkkänahkainen joka asiassa, se on aivan sama onko täällä kirjottelemassa tuning tai jenkki puritanistien seassa laulu on aivan sama, sanat vaan on vaihdettu.

    Homma kuitenkin väistämättä ja olosuhteiden pakosta tulee meneen siihen jotta noi hommat alotetaan vaikka eskortilla, cadetilla, golf tai joku muu halpa harjottelu yms, auto ja jos joskus kiinnostaa, vaihtuu kalusto jenkkiin tai sitten ei, ei siinä mitään pahaa ole. Mulla esim on noita vag tuotteita ollut jos jonkin näköistä, pääaisassa vesi koneella, ja kuin ollakkaan niistä on alkanut eksyä noita osia noihin rodi vehkeisiin joita nykysin tulee laiteltua, näin tulee käymään yhä useammalle ja se itku tuning ja muiden välisestä kilpajuoksusta on täysin tyhjänpäiväistä höpinää. ????
     
  5. RAAKA

    RAAKA 1st gear

  6. Chevy ´53

    Chevy ´53 Gearhead

    Pitää paikkansa, mutta mielestäni jos haukutaan ensin niin saa ja pitääkin puolustautua eikä jäädä rypemään ja itkemään. Tääkin nimetön aloitti tällä palstalla jenkkien parjaamisen ja se yks mobilsti haukkui 59-kustomia tuolla toisaalla.

    En minäkään käy esim. FFP:n sivuilla haukkumassa golffeja, vaan käyn siellä lukemassa asiallista keskustelua.

    Myönnän, että olen rakentanut aikaisemmin euroautoja ja myös niihin liittyviin kysymyksiin olisi tarvittu vastauksia, jos olisi ollut silloin netti. Tuskin kuitenkaan olisin jenkkiautokeskustelupalstan tuningosastolla vinkkejä kysynyt.

    Siis alkuperäiseen kysymykseen: Tuningosaston voi poistaa tai muuttaa sen nimeä. Kuten on jo todettu: Tämä ei ole hyvä paikka keskustella tuningista, vaan niihin aiheisiin on toisaalla paljon paremmat foorumit!!!
     
  7. Karva

    Karva Gearhead

    Elikkäs eikös noille euro värkeille kuitenkin pitäis olla täälläkin oma kirjottelu tila, kuis jos muuttaa ton tuning nimen vaikka Euro Forumiksi, vai olisos joku käyttöautoihin viittaava jotain ???

    Miksi ylipäätänsä muuttaa, kuitenkin kaikki kirjottelee hivenen kärkevämmin kuin oli tarkotus ja se väittely ja vastineen antohan on koko homman suola !!!!!
     
  8. datsunpower

    datsunpower 1st gear

    Tuota... Minua ihmetyttää semmonen asia että jos teet mihintahansa (vm. 500ekr.-2003) jenkkiin mitä tahansa "laittoa" niin se on customointia, mutta jos teet japsiin/euroon yhtään mitään niin se on heti tuningia!

    Miksi kraisler neonin "laittaminen" ei ole tuningia vaan customointia?
    Mitä eroa on jonkin datsunin peltien hitsauksella (esim. leveämmät kaaret) ja jonkun chevyn vastaavalla projektilla?

    Onko minun Datsun Hirvee-Tunin-Rässi nyt kun minä hitsasin siihen uudet helmat jotka ovat 5mm leveämmät kuin entiset?

    En minäkään ymmärrä sitä että jotain gasotankinkorkintarroja liimaillaan autoon, mutta mikä ero on Tuningilla ja Customoinilla? Auton valmistus maa?


    EDIT: oli kirjotus virheitä

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: datsunpower 2003-02-07 16:09 ]</font>
     
  9. Karva

    Karva Gearhead

    Toi oli hyvä veto !!!! asiaa, joo eli noista ei visiin saa olla niin kauhian herkkänahkainen kaikki kun kuitenkin tarkottaa joka asialla eri hommaa, eli kysy rodi ukolta mikä on rodin ja customin raja, se kun alkaa olla samanlainen veteen piirretty viiva... :grin:


    Olen muute yhä sitä mieltä jotta nämä kaikki tarvitaan tänne ....

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Karva 2003-02-07 16:04 ]</font>
     
  10. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    joopa joo tuo on minun mielestä sillä tavalla että noin 70 ja jälkeen autot jos on tehty rata tyyliin niin tungin olkoon vaikka marssilainen ja jos pilkkua viilataan niin kyllä neonit ja muut on kasattu jossain euroopassa koska tuo eu asetaa muuten sellaiset verot ym että ei ole järkeä tuoda kuin jotain super kalustoo jostain jenkeistä

    niin siis vaikka vedät viperiin hirveen taka spoilerin niin tungin caara tulee siitä väistämättä
     
  11. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    mitäs väliä sillä on jos siitä Mr.Horsepowerin tai kenen tahansa muun mielestä tulee tuningia, jos auton omistaja tykkää tuning-tyylistä tai muuten vaan meinaa että sellanen sopii siihen ni sehän laittaa sen siihen. ei siihen pitäs olla kellää mitää sanomista. oiskos ittestäs kivaa kun tuut parkkikselle customoidulla vehkeelläs, oot just pistämäs ovee lukkoon ja menossa kauppaan, joku huutaa että vittu sulla on rumat noi pisaratakavalot ja ihan vammasesti chopattu katto! on se niin hauskaa. mulle jotku kerran huuteli kaikenlaisia "kohteliaisuuksia", pysähdyin, hymyilin ja kumarsin oikeen kohteliaasti ja menin kauppaan. jätkät katto vähän siihen malliin et mitä vittua, eiks se suuttunukkaa meille. en mä ainakaa jaksa stressaantua vittuilusta, huumoria kehiin vaan ja hommat hoituu.

    jokasella pitäs olla oikeus tehä niinku tykkää, ei siihen pitäs kenenkää puuttua. ei olla heti haukkumassa pois jos joku tulee kysymään neuvoja. lätty kii jos ei kiinnosta.
     
  12. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    niin jos tekee jollain tyylillä niin ja tulee mitä tulee niin mitä väliä minä olen sellaisille sanonnut että minä teen niin kuin hyvitaa jos et tykkää niin ei ole minun asia mutta jos tykäät niin ihan kiva

    enkä minä ole sitä mieltä ett siivet ja helma sarjat ois perseestä ei mutta valmiit kylläkin niissä ei ole persoonallisuuta

    ja minä oli se joka ehotti kaverin mustangiin 68 ht ett taakse konttiin samallainen kuin on noissa fastback 70 maceissa ja jotain saman tyylin hiekkapelti/spoleri hässäkää

    mutt jokainen tekee niin kuin osaa siitähän tästä on kyse mutt tyyli taju saa olla mukana minun mielestä :smile:
     
  13. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    niin kuin capri sanoi että morkaaminen vaan sen takia että et ole vaikka tunnin harrastaja ja linta kuskit haukku tuon takii

    ei se ole sen tunnin kaverin syy tai toisten päin

    minä nauran näille "gti" autoille just tastä syystä mutt jos on joku välikoppa tai c cadetti tai vaikka 300 mese joka on tekemällä tehty niin kiinostaa tuollainen harrastaminen mutt nämä "bassolaatikot" ei...
    ja valmis puskuri & helma sarja hässäkät ja sitten on joku 1.3 kone NAURETTAVAA ja muutenkin kone huone on orkkis ei edes sen vertaa että venakoppa ois maalaatu niin... voin sanoa vaan että rahalla saa ja hevosella pääsee
     
  14. Mr. Horsepower

    Mr. Horsepower 1st gear

    niin ja tuosta dodgesta ett se kuitenkin varmaan jättäs varmaan 50% suommen "tunnin" autoista jo vakiona :smile:

    onhan se tehty nascaariin...

    niin taitaa siinä olla hemi jo vakiona...

    ja mitä tuohon jos laittas quad turbo hässäkän ja intercooleri ym ?

    ett ihan sama kun harrastaa kympillä
     
  15. Cammer

    Cammer 1st gear

    IMO, Neonin värkkäämisen voi laskea suoraan tuuningiksi, on se senverran euroauto.

    Ja mitä tulee Dazzen kaarten levittämiseen hitsaamalla, on se IMO puhdasta customointia, kuten myös jos vastaavaa tehdään Mexico / välikoppaekkeriin :smile:

    Huomatkaa se, että kun puhutaan tuunauksesta, puhutaan suoraan 1980-luvun lopun -> 2000 luvun eurooppalaisista, mutta kun puhutaan roddaamisesta / customoinnista, autot on pääasiassa 1930 - 1970 lukulaisia amerikkalaisia autoja jolloin ei edes synny vertailupohjaa jolla erottaa tuunaamisen ja customoinnin..
     
  16. fisu

    fisu Gearhead

    jepp, ei saisi olla niin puritaani ettei tajua toisen kojeita/harrasteita
    täytyy kyllä myäntää et jos noissa sleeper-mitsuissa on jotain ödeemaa ni kysytään sitten hell-kamalta tai mitsuklupista, täällä on vissiin turha huhuilla :wink:
    pioneerin kanssa onkin sit ihan toinen ääni kellossa :grin:
     
  17. Amy

    Amy 1st gear

    Vois tähän vielä heittää sen legendaarisen "toiset tykkää tyttärestä, toiset äidistä" :smile:

    Tuohon nimen vaihtoon; onhan se ihan hyvä, että näistäkin sivuista pyritään tekemään mahdollisimman monipuoliset, niin että kaikille olisi jotain, mutta minne kirjoittavat juuri nämä euro/japsi käyttiksien harrastajat/"harrastajat"? Jo auto ei ole kuitenkaan sen ikäinen, että sopisi "mobilistit"-kategoriaan, muutei ole kuitenkaan sen enempiä tuunattu (vai lasketaanko se nykyisin tuunaukseksi, jos käyttöfarkun, esim. ford, lasit tummentaa ja laittaa hiukan isommat vanteet :smile: ) Heillekin voisi harkita oman kategorian laittoa... Tai mitäs minä tiedän minkä verran porukalta sellaista kalustoa löytyy ja syntyykö siitä jutunjuurta, mutta ehdotus tämäkin.

    Tuntuu ihmisillä olevan sellainen käsitys vaan tosta tuuningista, eetä se on sitä kun tummennetaan isiliising bemusta lasit, laitetaan spoikat(kokohaarukka on aika suuri, niinkuin varmasti olette huomanneet :grin: ), madalletaan ja ne vanteet tottakai... Sitte ajetaan torin ympäri päivänkakkararallia ja poppi soi! Herättää ehkä joillain säälinsekaista hilpeydentunnetta, tollasen näkeminen :wink:

    Ei mulla mitään tuuninkeja vastaan ole, mutta ei myöskään suurempaa mielenkiintoa. Kyllähän laitettu/kustomoitu*/rakenneltu auto -valmistusmaahan katsomatta- on melkein aina hieno, JOS se on rakennettu vaivaa, aikaa ja rakkautta säästelemättä (usein myös rahalla :smile: ). Koskien siis Jenkkejä ja tuuninkeja...

    *jos siis kustomointi tässä yhteydessä tarkoittaa omien mieltymystensä mukaan rakenneltua autoa.

    Ja käsittääkseni siihen suuntaan ollaan menossa, että Neonit sun muut muka-muka-jenkit lasketaan euroiksi. Mutta silti... en voi ymmärtää, että se Neonikin täytyy raiskata :cry:

    http://www.tuuri.fi/tuning_car_show.html

    siitä voi tietysti olla monta mieltä...
     
  18. pas2

    pas2 Gearhead

    Ei pärkkele.
    Käsitteet Tuning ja Styling ovat menneet sekaisin keskenään, kun kaikki keskenkasvuset spoilerivirittäjät liimaavat tarroja ja spoilereita muka-Tuning-muka-autoihinsa.

    Tuning on auton virittämistä ja parantamista. EI sitä, miksi teinit sen käsittävät.

    Supra 3 litran kutitetulla turbokoneella on mahtava ja asiallinen peli, tämä on naurettavaa:
    http://www.spldynamics.fi/tommi/suprapi ... ges/48.htm
     
  19. Anonymous

    Anonymous Guest

    naurettavaa on se, että tuossa autossa näytti olevan myös Pleikkari!!!!!!
     
  20. Gallu

    Gallu Gearhead

    On ihan pakko kommentoida tätäkin. Olettekos tulleet ajatelleksi mitä spoileri on vapaasti suomennettuna? Spoil = pilata ja -er pääte muutta sen tekijäksi. Eli spoileri on pilaaja.
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!