nätti kirjoitella tänne, ja kysyä vinkkejä..

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Tuning & Styling', aloittaja Anonymous, 31.1.2003.

Ketjun tila:
Ketju suljettu.
  1. HEMI

    HEMI 1st gear

    Joo porukka pistää ihän järjettömiä summia humppavehkeisiin eikä niitä kärsi kummiskaan täysillä luukutta jos ite on sisällä vai onko niillä tyhjä pää ja sit ne sanoo että ois kiva ku tää auto kulkis paremmin mutta ku ei oo rahaa ja sit samalla viikolla ostetaan uutta vahvaria autoon ihan ku ei entinen riittäs, sit ku kysyt miks vaihoit nokun se oli jo vanha (korkeintaan 1-vuoden).

    En tiiä muista mut mä jos joudun olee autossa jossa humppa soi KOVAA ni mun tekis mieli mennä piiloon ettei kukaan nää että mä oon siinä autossa on se musta sen verran noloo ku auto rämisee basson tahtiin ja porukka katto ihmeissään että mikähän toi luulee olevansa ja omistaja luulee että ku porukka kattoo autoo sen takia että se ois jotenkin hieno tai että ne tykkää kyseisetä biisista BUM BUM PÄRRÄRR ja niin päin pois.

    Eihän siinä kyllähän hyvää biisiä on kiva kunnella volumet kaakossa mutta kun nää hifistit soittelee yleensä jotain basboom jumputuksia ja turinoita.

    Ja se on uskomatonta miten porukka jaksaa puhuakkin joistain jumputtimista siellä on torin parkissa autot rivissä takaluukut pystyssä siellä sitten vertaillaan kenellä on uusin ja isoin ja kenell soi matalat/korkeat äänet parhaiten siinä vaiheessakun toi hössötys alkää ni tulee kyllä semmonen nolotus niiten tyyppien puolesta että ei oo järkee pakko lähtee pois.

    Koitakaa ymmärtää mä en oo vielä oikein päässyt jyvälle vielä näissä hifisti jutuiussa :lol:
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Siis johan on kummallisia käsityksiä asioista! Ensinnäkin itselläni on vm.89 Camaro mutta en ostanut sitä siitä syystä että se on amerikkalainen vaan siksi että kyseinen auto on mielestäni hieno ja tehojakin löytyy. Valmiina olleet soitin ja kaiuttimet olivat äänenlaadultaan ja bassontoistoltaan huonot joten laitoin autoon kunnon Pioneerin soittimen, erillis-sarjan, sekä 12" Pioneerin subin. En laittanut noita vehkeitä Camarooni sen takia että basso kuuluisi mahdollisimman kauas vaan siksi että tykkään kuunnella musiikkia myös autolla ajaessa ja onhan se paljon mukavampi kuunnella kunnon vehkeillä kuin huonoilla. Ja "tuning" autoihin mahtuu niin rumia kuin helmiäkin kuten myös vanhoihin amerikkalaisiin autoihin.Enkä tarkoita tuning-autolla mitään viiksiamiksen DX:ää mihin on nakattu 15" perälle ja ikkunat auki, pellit rämisten otetaan 1.3:sta kaikki irti. Sillä ei ole mitään tekemistä tuningin kanssa. Riippuu autosta mutta kyllä mielestäni moneen autoon saa näköä lisää spoilerilla. Toisiin passaa pienempi toisiin isompi joihinki ei ollenkaan ja joidenki mielestä mihinkään ei passaa yhtään mikään. Tuo Lunttilan Supra on hieno spoilerilla ja ilman, mutta spolerin kanssa minun mielestäni hienompi. Ja tuo on täyttä shittiä mitä joku selitti tuossa aikaisemmin että "tuning"miehet/naiset ei tee autoonsa itse mitään. Osa tekeen enemmän osa vähemmän ja jos rahaa on niin kyllähän liikkeessä joskus saa paremman kuin itsetehtynä, mutta itsetehty on aina itsetehty siitähän ei pääse mihinkään. Sitäpaitsi onhan vanhojen amerikkalaisten ja miksei uudempienkin omistajissa varmasti suurinosa niitä tosiharrastajia jotka tekevät autoonsa monenlaista itse, koska sellaisia autoja tuskin hankkii kukaan supparivouhottaja kun taas euro/japsi autoja on helppo kenen tahansa hankkia ja viedä johonki liikkeeseen ja antaa lista osista mitä laitetaan ja sitten kouhkasta peräkontti auki kaupan parkkipaikalla miten tuningin auton hän omistaakaan. Kyllä tosi tuning harrastaja tekee autoonsa itse ties mitä. Kyllä ammattitaidolla tehdy tuningauto on mielestäni hienompi kuin monet vanhat amerikkalaiset. Mustangit, Corvetet, Camarot yms. ovat erittäin nättejä pelejä olivatpa ne melkeimpä sitten minkä ikäisiä tahansa mutta monissa muissa merkeissä asia on toisin. Tietysti kauneus on katsojan silmissä. Ja tuohan on ihan naurettavaa laittaa jotain 3d tarroja tankin luukkuun. Kuuluu samaan kastiin amisten DX corolloiden 3.0 TURBO tekstien kanssa. Tarrat passaa joihinki autoihin ja joihinki ei ja mitkään 3d-tarrat ei kyllä tosiaankaan passaa mihinkään autoon mutta monesti tarroilla saa hienot tekstit autoon tai vauhtiviivaa yms. Joten toiset tykkää uusista toiset vanhoista, toiset spoilereista toiset ei. Että ei tosi tuningharrastajat ole sen kummempia kuin amerikkalaistenkaan harrastajat. Kyllä minun mielestä tuningia voi laittaa autoon kuin autoon, ehkä se sitten on vanhoissa autoissa customointia mutta tosiaankaan noita mitään teiniräpellyksia ei missään nimessä voi kutsua tuningiksi. No entä missä se tuningin ja teiniräpellyksen raja sitten menee? No siinä että Tuning on oikeasti hienoa eikä mitään teipillä kiinnitettyjä pyykkitelineitä. Valitettava seikka on että spoileri on saanut niin huonon maineen noiden kylänkiertäjien paskojen viritelmien takia.
     
  3. kärrypoika

    kärrypoika 3rd gear

    emmä tiiä miten tän nyt lopettas, sanotaan ny vaikka että elämäkin kuristaa paljon vähemmän ku on vähä avarakatseisempi ja hyväksyy muutki ku ittensä ja kestää ottaa kritiikkiäkin. vittuilusta ei oo kelleen hyötyä, jos vituttaa niin pakkoko siitä muita on syyttää.

    sanoi istuva härkä jolla on takapuoli märkä, lol.

    <hyvin sanottu.
     
  4. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Sanotaan nyt vielä toistamiseen, ettei niillä jumputusautoilla ole mitään tekemistä hyvän äänen kanssa. Niihin hankitaan lähinnä mahdollisimman iso subbari ja väännetään diskantit ja basso 60-kertaisiksi, että varmaan kihisee ja möykyttää viiden korttelin päähän.

    Hifissä pyritään saamaan aikaan mahdollisimman luonnonmukainen ja hyvä ääni, eli toistaa musiikki mahdollisimman lähellä sitä kuin se on äänitetty.

    En itse ole mikään hifisti, mutta pidän hyvästä äänentoistosta.
     
  5. HEMI

    HEMI 1st gear

    Sanotaan nyt vielä toistamiseen, ettei niillä jumputusautoilla ole mitään tekemistä hyvän äänen kanssa. Niihin hankitaan lähinnä mahdollisimman iso subbari ja väännetään diskantit ja basso 60-kertaisiksi, että varmaan kihisee ja möykyttää viiden korttelin päähän.

    Hifissä pyritään saamaan aikaan mahdollisimman luonnonmukainen ja hyvä ääni, eli toistaa musiikki mahdollisimman lähellä sitä kuin se on äänitetty.

    En itse ole mikään hifisti, mutta pidän hyvästä äänentoistosta.





    Ai onko näissäkin eri genret (olen vissiin aikas jälessä näissä jutuissa) musta ne samat humppapojat soittelee millon mitäkin biisejä ja turhia turinoita (ainakin meilläpäin).

    Joo eihän siinä tykkäänhän mäkin kunnella hyvää muusiikkia kovallaan.

    Mutta en mä saa musiikin kuuntelusta niin kovia kiksejä että auto pitäs työntää täytteen niitä humppiksia(ku kuulee sitä pienemmilläkin) ne kun maksaa yhtä paljon ku tai jopa enemmin ku viripalikat että mä oon sitä mieltä että auto on ajamista varten eikä että ollaan vaan parkissa ja huudatetaan poppiksia ja haaveillaan että ehkä tää munkin auto joskus vielä kiihtyy hyvin kunhan saan rahaa ja oon ostanu uuden tehokkaamman vahvarin (nää on taas vissiin näitä mieltymys/maku asioita että ei HERNEITÄ) mulla on melkei aina tarkotus saada se auto lähtemään ja kulkemaan paremmin ku että kasvattasin sen painoa jumputtimilla ja tuhlaisin rahani johonkin vähemmin auton liikkumiseen vaikuttaviin asioihin.

    Toi edellinen ei sit ollu rajattu mitenkään noihin tuninkivehkeisiin että ei sitten syytetä että oon taas haukkunu tuninki autoja toi edellinen juttu on lähinnä ihmettelyä :???:

    Jotkut hardcore Jumputi jumputi miehet tekee autoistaan neljälllä pyörällä varustettuja viihdekeskuksia huh huh minkahanlaisia niiden asunnot on ku autoissa on niin kovan luokan pelit ja vehkeet (enpä haluis olla naapuri)
    Että voiko niitä sanoo edes autoiks.

    Toivottavasti ei tule hirveetä keittoo ku en tykkää hernekeitosta :lol:

    Joo mä oon kans vähän miettiny missä kulkee "teini" räpellysten ja "oikean" tuningin raja kuten nimetön tossa mietiskeli ku kai se on jonkunlaista tuunaamista toi amispoikien touhu ja onhan se jonkinlaista tuninkia ku jenkeihin vaihdellaa vanteita ja tehdään erikois maalauksia (kai? vitustako mä sitä tietysti tiedän kun en ole sita "tuninki" suuntausta keksiny) .



    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: HEMI 2004-04-17 20:02 ]</font>
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Mikä on tunig auto?
     
  7. Beauville

    Beauville 1st gear

    Eikö se oo mikä vaan. Vaikka Scania, Peterbiltti tai vaikka se perheen rakastama Fiat Uno. Kaikilla on vaan omat makunsa ja halunsa autonsa tuunaukseen.
     
  8. drako

    drako 1st gear

    No jälessä tai et, niin aivan normaali käsitys sulla on hifistä asiaan perehtymättömien keskuudessa. Hifissä ei ole kyse siitä kellä soi koviten tai kellä on isoimmat soittimet ja tehot ja eniten meteliä muitten kiusaks. Hifisti ei häiriköi naapureitaan, eikä varsinkaan myöhään. Ei hifiautosta kuulu oikeastaan juuri mitään ulos.

    Hifissä tavoiteltu hyvä ääni on hyvä vaikka se soi hiljaa. Vähän niinkuin auto, jossa on hyvät ajo-ominaisuudet, on hyvä ajaa myös hiljaa ajettaessa. Ei hifillä elvistellä, näytetä muille tai tehdä vaikutusta kuin korkeintaan toiseen hifistiin.

    Hifiä (kuten autohifiäkin) voisi verrata kruisailuun kesäisellä maaseudulla. Nautiskellaan siitä omasta menosta eikä tehtailla mitään ennätyksiä. Noita Darudella teinityttöjä kyytin houkuttelijoita taas voisi verrata liikennevaloista toisiin kisaaviin korttelirallisankareihin.
     
  9. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Asiaa.

    Varmaan monella muuttuisi mielipide autohifistä, jos pääsisi kuuntelemaan hyvillä laitteilla esim. Stray Catsia tai Francinea. Se vaan kuulostaa paljon paremmalta kuin alkuperäisistä pahvikaiuttimista.

    Ja tähän alkuperäiseen topikkiin liittyen, en vain jaksa ymmärtää tätä "tuningia". Voihan eurooppalaistakin autoa harrastaa/rakennella, mutta nämä ratalooklike tupperwaret ja uretaanilasikuitu viritelmät on niin naurettavia.

    Itsellänikin on saksalainen kulkupeli, mutta en näe mitään intoa leipoa siitä lasikuidulla ja tommispilletillä ja tuplaputkilla jotain kilpa-auto kopiota, mitä se ei tosiaankaan ole.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    No paljonkos siinä autossa pitää olla tehoja että siitä saa tehdä hienon näköisen?
     
  11. Anonymous

    Anonymous Guest

    Kyllä täällä Lahdessa ovat jenkkiautoilijat uhanalainen laji. Eksyinpä kerran illalla käymään ABC Majakalla, ja siellähän oli paikallisen tuunareiden (CC-LAHTI) kokoontuminen. Ajoin sällien autorivistä Pontiacilla ohi ja kattelin että kivan näkösiä kärryjä.Kaverin kanssa oltiin kävelemässä sisälle niin johan joku heitti meitä siideripullolla ja huusi vielä nokkelana perään "Haluuttekste vitun buutsihomot turpaan, meit on niin helv*tin monta että turpaan tulee!"
    Ja muistavat samat tyypit ynnä muut ryhmään kuulumattomat duunarit AINA näyttää keskisormea tai pesismailaa liikenteessä. Tässäkö tämä tuunareiden suvaitsevaisuus??Ilmeisesti eivät tunnista minua kun ajan ohi Cosworth-Sierralla tai Audi Coupella.

    Käsittämätöntä porukkaa.Miksi meille aina sauhutaan kuinka me ollaan niin kauheen vihamielisiä muita kohtaan ja ei osata käyttäytyä?
     
  12. Karvanoppa-Elvis

    Karvanoppa-Elvis 1st gear

    Eihän sinun hyvä Nimetön toki tarvitse minulta kysyä lupaa auton tekemiseen hienoksi. Siihen minäkin pyrin osana autonrakentelua. Mutta jos joku katsoo saavansa autosta "hienon" muovilärpäkkeillä ja lautasantenneilla niin siitä vaan. Voihan sitä pitää vaikka perunaa housun etumuksessa jos siltä tuntuu. Mutta kuten sanoin, se on minusta naurettavaa.

    Verrataanpa tuninkia kustomointiin. Harvoinhan kustomien tekniikkaa viritetään viimeisen päälle kireäksi, mutta eipä niistä yritetä tehdäkkään kiihdytys- tai ovaalirata-auton näköisiä. Sen sijaan ulkonäköä muutetaan muilla tavoin siistimmäksi ja hienommaksi.

    Toinen tykkää tyttärestä toinen sen siskosta...
     
Ketjun tila:
Ketju suljettu.

Kerro tästä muillekin!