Nakertaja, vai mikä muu pellin leikkaamiseen?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Työkalut, koneet ja tarvikkeet', aloittaja maline, 23.4.2018.

  1. Vallu 426

    Vallu 426 3rd gear

    Meillä työn takia Makitan akkusirkkeli,jossa metalli terä,leikkaa hemmetin hyvin ja jälki melko siisti.Toinen vaihtoehto hommattiin Biltemasta ns.ohutlevysakset eli toimii paineilmalla.
    On todella nopea ja jälki niin sileä,vaikka paljain käsin ottaa kiinni,tämä tosin lähinnä suoraa peltiä,ei onnistu,jos isompia pokkauksia.
    Sokerina pohjalla Makitan akkurälläkkä,jossa metallileikkuri terä,ei pahemmin kipinöi,jälki suht ok ja pystyy leikkaamaan kaikki pellit,olkoon vaikka isompiakin pokkauksia.
    Terä ostettu Kärkkäiseltä,löytynee myös muualta...K-Raudasta ei löytynyt.
    Kokemuksesta nakertaja aivan onnettoman hidas,enkä muutenkaan näe sitä hyväksi noiden edellä mainittujen vertailussa.
     
  2. valpas

    valpas Gearhead

    Noita käytetään sitten vasta sauman hionnassa.
    Amerikan ohjelmissa hiotaan usein rolokkikoneella.
    Itse käytän suorahiomakoneessa käytettyjä 125mm:n laikkoja. Ne saa käytettyäloppuun, ihan keskireiän peltiin asti.
     
  3. xarper

    xarper Gearhead

    https://www.makita.fi/tool/14950/JS1602J.html

    Tommonen on mulla itellä ja tosi kätevä kyllä, ei mee peltiä hukkaan niinku noilla "nibblereillä". Ongelma vaan jos haluat ohuita soiroja leikata ni ihan mutkalla sit mut isompia paloja leikkaa ja muotoilee hienosti.
    Ja leikkaa myös nopeasti.
     
  4. valpas

    valpas Gearhead

    Tuo on hyvän näkönen laite, mutta on hintaakin.
    Laitan hankintalistalle. Paineilmakäyttönen olis mulle sopiva. Sähkökin käy.
    Plasmasta lentää suihkua joka puolelle, ja mustaa nokee tulee takana oleviin pintoihin.
     
    Muokattu: 26.4.2018
  5. valpas

    valpas Gearhead

    Just leikkasin lokasuojankaaria paineilmakäyttöisellä ohutlevyleikkurilla (joka leikkaa soirun väistä). Pysty pikkusen keikuttelemalla leikkaan ihan sopivaa kaarretta. Eli ei vain pelkkää suoraa, mutta pelti pitää olla hyvin kiinnitetty.
     
  6. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

  7. rampleri

    rampleri 3rd gear

  8. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Noissa näyttää olevan se sama kuin tossa biltsun ilmasessa et jos leuat on pikkasenkaan tylsät niin pukkii vaan pellistä pois kun leikata yrittää

    Joskus miettiny et ite tekisi moiset ja kynsimallisella leikkuu terällä
     
  9. nuc-64

    nuc-64 3rd gear

    Mulla on Facomin nakerruspihdit, mutta niistä napsahti terä poikki. Mistähän Tampereella sais varaosana uuden terän? Bilteman pihdit on noiden tilalle, mutta en ole vielä kokeillut, kun on oikea käsi huonossa kunnossa. Ite oon tykännyt noista käsiklipsuttimista, mutta nyt jostain syystä alentuneen oikean käden voiman ja ilmeisesti hermovian takia on peltityöt jääneet vähiin :(
     
  10. valpas

    valpas Gearhead

    Just, jos useita metrejä päivässä leikkaa peltiä, niin nuo käsiklipsuttimet ei oikeen innosta, kun menee sormet huonoksi aika äkkiä. Vaikka Wurthin punavalkosia talvihanskoja käytän, niin pari kertaa on jo sormesta katkennu joku verisuoni. Palautunu muutamassa päivässä entiselleen. Aina sitä käsisaksiakin joutuu käyttämään.
     
  11. valpas

    valpas Gearhead

  12. pptalo

    pptalo Gearhead

  13. valpas

    valpas Gearhead

    Helkkari, laitoin tuulemaan.......
    HIT60010318 Hitachi DS18DSFL Akkuporakone 18V 1.5 Ah 1 kpl 119.00 €
    HIT60012075 Hitachi CE 18DSL Akkulevyleikkuri 18V, runko 1 kpl 279.90 €

    Eli ostin akuttoman leikkurin, ja lisäksi porakoneen kahdella akulla Tooloutletista!
    Toivottavasti nuo akut sopii leikkuriinkin, en kerinny paljo katteleen, kun oli vain yks porakone enää tarjolla.....:D
    Pitää olla tosi tarkkana, kun nykyään yleensä myydään vain runkoja ,ilman akkuja! Voi tuntua joskus halvalta?
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  14. valpas

    valpas Gearhead

    Saas nähdä, koska tuo leikkuri oikeesti tulee. Pääsi loppumaan, eivätkä tilaile yksittäin......
    Olis IKH:ssakin ollu nyt heti mukaan muutaman euron kalliimmalla, ja isommilla akuilla se porakone. Toki siellä käydessäni ei kerrottu tulevasta tarjouksesta (niinkuin ei yleensäkkään kerrota muuallakaan).
    Helkutti, olisin tarvinnu sitä leikkuria ens viikolla. No, pitää käytää vanhoja menetelmiä. Plasmalla irti, ja soiron leikkaavalla reunan viimeistely.
     
  15. valpas

    valpas Gearhead

    Eilen tuli Hitachit postiin. Huomenna pääsen kokeileen.
    Saas nähdä, riittääkö 1,5Ah;n akut mun käyttööni? Onainakin pikkusen kevyempi, ja pienempi.
     
  16. Camino'79

    Camino'79 Gearhead


    Ota piruttaan videopätkää vaikka millisen pellin leikkuusta jos viitsit? :)
     
    Nikuzai tykkää tästä.
  17. viridia

    viridia Gearhead

    Joko oot kokeillu, onko hyvä?
     
  18. valpas

    valpas Gearhead

    Juu tykkään, että hyvä peli.
    Kuus kertaa olen akut jo lataillu, joten 2,5 Ah:n akut olis ollu optimit. Noin parikymmentä metriä olen leikannut, ja molemmat akut on nyt täynnä. Kyllä noilla 1,5 Ah:n akuillakin monta metriä leikkaa, ja kun niitä on kaks, niin aina on ladattu akku valmiina. Vähän on pienempi, ja kevyempi se kone noilla akuilla. Tärinä on suht iso, joten ei sillä muutenkaan koko päivää viittis leikata. Nopee se on, ja vasenkätisellekkin hyvä, kun pystyy leikkaan tarkasti viivaa pitkin.
    Pitää huolehtia, että terät pysyy kireällä.
    Videookin koitin ottaa, mutta ei oikeen onnistunu yhtäaikaa leikkaaminen, ja kuvaaminen kännykällä, kun ei sille oo telinettä. Eiköhän sitä videookin jossain vaiheessa saa aikaseks. Nyt on muuta tekemistä.
    Mun leikkuumäärään se on hyvä ostos.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  19. urho3

    urho3 Gearhead

    Olikos se nakertaja vai sakset vai molemmat? Jos nakertaja niin miten siivoot lastut?
     
  20. Belve67

    Belve67 2nd gear

    Ei kumpikaan, tai oikeestaan vähä niinku sakset mut leikkaa niin tihkuun sitä leikattavaa matskua et ei taivuta samoin ku manuaali sakset ja vauhti sekä ohjattavuuus parempi voi leikata muotojakin.
    Mulla ittellä vastaava sähkökäyttöinen makita ja tosi vanha siinä ei ole nuo leikkuu terät käännettävät joka olis hyvä olla.
    Niin no eihän tää mulle kuulunukkaan, mut näin vaan vastailin.
     
    valpas tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!