"Nakutus" turbiinistako ?

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja sbc327, 22.4.2010.

  1. sbc327

    sbc327 Gearhead

    Yhdistelmä on sbc ja th700. Olen jo vuosia luullut, että koneesta kuuluu selvä nakuttava ääni, kylmänä voimakkaampi, vaimenee lämmetessään. Kone on purettu ja kasattu kahteen kertaan, mutta mitään syytä ei löydy. Toisaalta se ei myöskään ole hajonnut,
    Nyt oli tilaisuus käydä auton alla sen käydessä ja ääni kuulostaisi tulevan turbiinista tai jostain sen läheltä. Vetolevyä olen tutkiskellut eikä siinä näy halkeamia tms.
    Vaihteisto toimii käytössä ihan ok. Voiko tuollainen oire olla peräisin turbiinista vai vaihtaisinko sen turhaan?
     
  2. sbc327

    sbc327 Gearhead

    Vaihteistotietäjät auttakaa! En haluaisi alkaa irrottaa laatikkoa, jos tuollainen nalkutus ei voi olla laatikosta lähtöisin. Toisaalta taas en halua odottaa lopullista laukeamista. Ääni on kylmänä todella selvä metallinen nakutus, lämmettyään vaimenee, mutta on havaittavissa. Seuraa moottorin kierrosnopeutta. Kuuluu ainakin pienillä kierroksilla, äänenvaimennuksen vähäisyydestä johtuen kovemmilla kierroksilla ei pikkunaputukset häiritse.
    Ihmeellisintä on, että ääni on kuulunut jo monta kesää, mutta mitään lopullista tuhoa ei ole tullut.
     
  3. Ylli

    Ylli Gearhead

    Irrota turbiini vetolevystä (laatikko siis paikoillaan) ja käynnistä kone. Näin varmistat, että mistä se ääni oikeasti tulee. Tuleeko se varmasti vlaatikon puolelta vai koneesta?
     
  4. sbc327

    sbc327 Gearhead

    Kiitoksia ideasta. Luulisi, että noinkin yksinkertainen idea olisi tullut itsellekin mieleen, mutta näköjään ei. Täytyypä kokeilla.
     
  5. Ylli

    Ylli Gearhead

    Just siks on hyvä et on tämmöisiä palstoja :D . Välillä sitä vaan ei osaa katsoa "aidan toiselle puolelle". Toivotaan, että vika selviää...(ja halvemmalla ja helpommalla vaihtoehdolla)
     
  6. SamiL

    SamiL Gearhead

    Jos irroitat pultit vetolevystä noin, niin työnnä turbiini niin syvälle vaihdelaatikkoon kuin se menee ja varmista, että se pysyy myös siellä. Varmista myös, että turbiinin napa tulee ulos kampiakselin reiästä. Muuten se sorvautuu hetkessä väljäksi. Samoin vetolevy ei saa päästä hinkkaamaan turbiiniin. Kuulostaa vähän vaarallisehkolta. Navan takia turbiinin pitäisi mennä puolisentoista senttiä taaksepäin. Epäilen, ettei se mene.
     
  7. sbc327

    sbc327 Gearhead

    Millainen tuo turbiini on sisällöltään? onko siellä mitään mikä voisi tuon äänen aiheuttaa?
     
  8. Ylli

    Ylli Gearhead

    Kyllä mie olen onnistunut tuossa muutaman kerran ilman mitään ongelmia? Turbiini tosissaan vaan "pohjaan".

    Missä vehkeessä on turbiininnapa 1,5cm pitkä? Turbiinin öljypumpun hampaat ovat 1/2" syvät!
     
  9. jt

    jt 3rd gear

    Vetolevy voi olla halki,lakkaako ääni,jos pistää vaihteen päälle ?
     
  10. sbc327

    sbc327 Gearhead

    Ei lakkaa vaihde päällä. Vetolevyssä ei ainakaan näkyviä halkeamia. En nyt muista aivan varmasti, mutta juuri tuo turbiininnapa saattoi olla vähän kuluneen näköinen kun se viimeksi oli irti.
     
  11. VesQ

    VesQ 1st gear

    Väljä poraus männässä tai kulunut, keikkuessaan helma naputtaa/kolkottaa kylmänä, lämmetessä häviää
     
  12. sbc327

    sbc327 Gearhead

    Tuota vaihtoehtoakin on tullut mietittyä. Onkohan vaarallista. Männissä eikä sylintereissä näy ainakaan mitään jälkiä.
     
  13. Thunderb

    Thunderb 3rd gear

  14. sbc327

    sbc327 Gearhead

    Kokeilin turbiini irti vetolevystä. Kyllä kiertää nöyrästi. Mutta nakutus vaan jatkuu eli se tulee koneesta.
     
  15. VesQ

    VesQ 1st gear

    "Vakiokoneessa" en tiedä miten vaikuttaa tai alkaa haitata, mutta esim itsellä pitää aika järkyttävää kolinaa nuo tako-wisecot Fordin OHCssä kun ovat tehtaan ilmoituksen mukaan porattu, oli aika reilu välys, oisko ollut jotain 0.1mm luokkaa vai jopa enemmän. Kylmänä kolisee aika raakasti sekä tyhjäkäynnillä että kevyessä vedossa, mutta kun on normaalilämpönen niin ei juurikaan. Kuulostaa esim tyhjäkäynnillä kylmänä kun olisi nokalla joku vanha 60- traktorin moottori, siis sellanen ylikorostettu vanhan dieselin kolkotus. Kuulemma normaalia noissa, ei se ainakaan ole mihinkään muuttunut 40tkm aikana.

    Se on sitten eri juttu vakiomännässä kun sen ei pitäisi kolista ja jos siellä vain yksi muki sitä tekee niin onko siellä jotain tapahtunut/kulunut ?
     
  16. sbc327

    sbc327 Gearhead

    Taidan kirjoittaa auton perään 5,7 DX ja antaa nakuttaa :D
     
  17. Piru

    Piru 1st gear

    Onko vakio pakosarjat, joissa on pakosarjan ja putken välissä se sulkuläppä? Se läppäkin voi pitää siellä meteliä jos siihen on sopivasti tullut väljyyttä. Löytyy apukuskin puolelta jos ei oo otettu pois.
     
  18. sbc327

    sbc327 Gearhead

    Pukinsarvet ja ilman läppää. Alkaa kallistua männänhelmojen metelöinniksi.
     

Kerro tästä muillekin!