NAPPIVAIHTEISTO ONGELMA

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja fusku66, 24.4.2013.

  1. fusku66

    fusku66 1st gear

    Minulla on 59 vm Chrysler jossa on 3 vaihteinen nappiautomaatti,viime syksynä rupesi olemaan probleemia starttaamisen kanssa, tilasin askin kylkeen uuden Neutral Safety Switc kytkimen ja asensin paikalleen.Napit menivät niin syvälle kojetaulun sisään että jouduin aina kynnellä kaivamaan napit ylös kun vaihdoin vaihteita,purin nappiautomatiikan mekanismin käteen ja pesin kaikki liikkuvat osat ja palautin automatiikan takaisin paikalleen, napeista tuli ns.jämptit ja nyt ne tulevat ulos kuten kuuluukin.

    Remontista kuitenkin aiheutui seuraava ongelma, jos esim.ajan D vaihdetta käyttäen ja pysäköin auton eli pistän N nappulan pohjaan, laatikko ei menee suoraan vapaalle vaan joudun rassaamaan nappeja useita kertoja saadakseni askin N asentoon.....pahin mitä autoni tekee nyt on että R asennosta kun yritän palauttaa N asentoon niin eipä menekkään N päälle vaan heittää suoraan D vaihteen päälle.

    Onko kellään ollut vastaavia ongelmia tai kukahan olisi pätevä kaveri korjaamaan ko.ongelmaa.....itsellä loppuu ymmärrys kesken.
     
  2. Bluestone

    Bluestone Double Gearhead

  3. fusku66

    fusku66 1st gear

    kurkkasin mutta on vähän liian tuoreesta vuosimallista noi ohjeet, kiitos kuitenkin vaivan näöstäsi.
     
  4. TeeTee

    TeeTee Gearhead

  5. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    Tarkistat ensin että vaijeri on ehjä, kuori ei anna periksi, vaijeri liikkuu moitteetta kuoren sisällä ym.
    Liikerata on sen verran pieni että se ei anna anteeksi löysiä paikkoja.
    Muutoin kyseessä on vain vaijerin kiristäminen kiristä/löysää - kokeile -periaatteella.
    Jos ei em. toimi, niin sitten se valitsin ulos ja katsot siirtääkö se vaijeria joka painaisulla tarvittavan matkan, onko sen jouset kunnossa ja paikallaan.
     
  6. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    Ja on sitten aivan helketin tarkkaa säätöä...nimimerkillä kokemusta on... Jos et öölipohjaa irrota ja koitat vaan säärellä mututuntumalla niin menee hetken aikaa hakiessa sitä N-kohtaa...

    Mutta kyllä se siittä =)
     
  7. Adventurer

    Adventurer Gearhead

    No itse ainakin säätäsin siihen keskimmäiseen pykälään eli D:hen.
    eli laatikkoon D ja D-nappi pohjaan ja vaijeri sen mukaan kireelle.
    Sitten N pohjaan, vaijerin säätö jos ei mene N-päälle, kun N naksahtaa päälle niin sitten takaisin D:lle -sitten 2:lle jne.

    Yleisin vika on että ei mene sujuvasti usean pykälän yli, esim. pakilta ei mene suoraan D:lle vaan pitää ensin käyttää N:ää, tai esim. ykkönen ei mene päälle jos ei ensin käytä kakkosella.
    Se että vaijeri liikkuu liikaa, eli pykälän yli... en ole törmännyt, oisko jotain tekemistä sen valitsimen puhdistelun kanssa??
     
  8. ZYN-5

    ZYN-5 Gearhead

    näinpä...N-kohdan haulla tarkoitin että se on ainut minkä näkee Neutral Switchin reiästä =) jollei siis öljypohjaa revi
     
  9. roope68

    roope68 3rd gear

Kerro tästä muillekin!