Nasta- vai kitkakumit piilofarmariin?

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Kehma, 20.10.2004.

  1. Electra_STW

    Electra_STW 1st gear

    Jaa-a...yhden talven ajellut Hakkapeliitta RSi kitkoilla ja voi maar kun piti mainiosti (tosin ei pyörineet jenkkiauton alla vaan mersussa) mutta kuitenkin. Jos muistelee kitkakokemuksiaan parin vuoden takaa niin kannattaa uusia käsityksiään, noi kitkat on tossa ajassa muuttunut enemmän ku kännykät. Kyllä se näin on. Itse tosin tursaan menemään noilla M+S kellyillä jotka kyllä näyttäis pahasta olevan kesärenkaat :odroll:
     
  2. dollarihymy

    dollarihymy 1st gear

    nastat ehdottomasti :D
     
  3. Vemppu

    Vemppu 1st gear

    Tuntuu menevät nastat, kitkat ja M+S renkaat iloisesti sekaisin osalla.

    Ei kai "normaalilla" jenkki M+S renkaalla ole mitään tekemistä "oikean" kitkatalvirenkaan kanssa...

    Parhaillaan liukastelen General Xp 2000 M+S kumeilla kuun loppuun ja kovasti tuntuu liukkaalle. Huomattavasti liukkaammalle kuin tuntui aikanaan esim. Kelly Chargerit :-(

    Mutta hyvät, oikeat kitkat, olis tod.näk. ihan toimivan gummit.

    Jp
     
  4. mietmi-3

    mietmi-3 Double Gearhead

    Toissapäivänä kammettiin Olssin vanteilta vähänkäytetyt BF Goodrich Nastarenkaat Vanin vanteille ja alle, taas pääsee liikkeelle lukottomalla ja auto pysähtyykin tarvittaessa. Suosittelen ehdottomasti nastoja.
     
  5. toivaja

    toivaja Gearhead

    Valitsen renkaat jotka pitävät parhaiten, eli nastat.
    Syy ääritilanteet kun jotain yllättävää sattuu esim, kitkailija luisuu kolmion takaa eteen.

    No joo olihan tuo provosointia, mutta huomaatteko miten kaikki kertovat ennakoivasta ajotavasta kitkoilla?
    Entäs kun liikenteessä joku muu tekee jotain odottamatonta, eikös vain ole halpa henkivakuutus jos on parhaimmat renkaat jota rahalla saa?

    Säästää sitten jostain muusta mutta ei turvavälineistä. :wink:
     
  6. impala67

    impala67 Double Gearhead

    kumma juttu ettei ole aiemmin tullut komentoitua tätä aihetta.

    jenkeillä ympäritalven ajavana mulle riitti pk-seudulla m+s merkityt ameriikan talvirenkaat, eli semmoset halvat valkosivurenkaat. asennoituminen on oltava kohdallaan, kieli keskellä suuta jos on myräkkää, eikä ihan toivottomilla jääkeleillä metsämaantielle ole lainkaan asiaa.

    Nyt on ollut nastat alla kahtena vuonna, ensin etuveto karies-arieksessa ja nyt capricessä ja kyllä ne on ihan hyvät olla olemassa. Tosin nastat lensi ajotyylistä johtuen vanhoista talvirenkaista heti ekana talvena, mutta onneksi tutulla on nastoituskone... Aion käyttää jatkossakin nastoja talvisin niin kauan kunnes eu-suomi ne vielä kieltää. Loppujen lopuksi ei ne nastat niin kamalan kalliit ole.

    Hanki semmoiset renkaat, joilla koet hallitsevasi lahnasi liikkeitä. Jos ajat vähän ja vain kaupunkiseudulla, niin vaikka m+s jenkkirenkaat riittää. Mutta varaudu siihen että varovasti saa hipsutella!
     
  7. weripuo

    weripuo Gearhead

    kaikissa renkaissa mitä jenkeissä myydään on oltava paikallisen lain mukaan tuo M+S merkintä (mud&snow) jopa ihan rehellisissä kesärenkaissa
    ja mitä noihin kitkoihin tulee niin eipä oikein ole tarjolla kunnon isoa kitkarengasta ne on kaikki jonkin sortin kombinaatioita ehkä lähinnä kitkarengasta on nastoittamaton uusi rengas jossa todella paljon lameleita
     
  8. nsalokos

    nsalokos 1st gear

    kitkat

    suosittelen kitkallisia renkaita, muutoin voi olla ongelmia :rotfl:
    Jos on kevyt perä ja kitkat, voi olla onkelma liikkeellelähdön kanssa jäisellä. Nastojen ulina-aariaa taas joutuu kuuntelemaan, jos haluaa pitoa.
    Siinäpä voi punnita, onko perän pito tärkeämpi kuin rengasmelu. turvallisempi tietty nastat, ettei heitä perää poikittain niin helposti kuin kitkat.
     
  9. KJii

    KJii Gearhead

    Hankookit nastarenkaat tuli laitettua Cruiserin alle ja hyvät on ajella. Eivät paljon ulise ajellessa mutta eipä ne nyky nastat paljo reijästä pilkistelekkään. Hinta tääläpäin oli 350€. Asennus 22€.
     
  10. weripuo

    weripuo Gearhead

    elä pelkää kunnolla kun ruovit ja ajelet yli 80kmh niin kyä ne sielt nousee ja ropisee lokareehin :rotfl:
     
  11. KJii

    KJii Gearhead

    No pittää ajella sitten oikeen hiljaa. Niin ne kyllä sano liikkeessäkki jotta ajele rauhallisesti ettei nastat irtoile,heh..
     
  12. ryti

    ryti Gearhead

    aaasiaa. mä laitoin vaniin viimme syksynä 235/75-15 hankook zoviakit ja ompahan hintaansa nähden aikas hyvät kakkarat (ei oo irronnu ainuttakaa nastaa ja pito huitsin hyvä!) makso täällä 365€ tupla töillä.
     
  13. helppoheikki

    helppoheikki Gearhead

    Onneksi tuli tämä ketju luettua kun olin hankkimassa farmicapriceen kumeja talveksi. Kallistuin Cooper WeatherMaster kakkosiin nastoilla ja nyt kun on lumi maassa niin pito on melkein parempi kuin kesällä 8) . Eikä se ropina niin paljoa häiritse.

    Meinasin jo ostaa halvimmat M+S:t mutta onneksi noi Cooperit käveli vastaan vähän käytettyinä...
     
  14. ramman

    ramman Double Gearhead

    295/50 ja 255/60 M+S alla vanissa ja lunta pyrytti aika s..tanasti tänä aamuna...ehkä ois syytä olla nastarenkaat, aika "mielenkiintoista" taas ajella, nooo pakkaskeleillä noilla pärjää kyllä taas ihan hyvin :rotfl:
     
  15. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Re: kitkat

    Farkussa ei onneksi ole kevyt perä.

    Kitkat, siis oikeat kitkat, jos niitä vaan jostain saa. Tuota nastojen ulinaa ei kyllä jaksa kuunnella. Ja toisekseen ei se pito ole sen parempi varsinkaan lumella tai talvisen kuivalla asfaltilla. Kevättalvesta muutamana päivänä ne nastat ihan oikeasti auttaisi.

    nimim. 6 talvea GM-farmilla ilman nastoja.
     

Kerro tästä muillekin!