Nastat vaiko ei

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Anonymous, 27.9.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Näin talven lähestyessä kertokaapa pärjääkö Etelä-Suomessa talven nastattomilla MS renkailla -60 luvun full-size jenkin kanssa. Autolla ei ajeta säännöllisesti, mutta esim jouluna olis tarkoitus mennä Keski-Suomeen.
     
  2. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Olen ajanut 65 Mussella toissa talvena M+S-renkailla (pintaa 6-8mm), kun muut Fordit pitivät lakkoa. Ajoin vain poikaa hoitopaikkaan ja muuta pikkuajoa. Joka risteyksessä oli perä irti (245/60/14 takana), mutta lukon avulla lähti kyllä paikaltaankin ylämäkeen ihan hienosti. Isolle tielle en olisi lähtenyt mistään hinnasta.
     
  3. koni

    koni 1st gear

    Viime talvena ajoin '65 rätti-Impalalla ja nastattomilla renkailla paljon kakkostietä ja vielä enemmän pikkuteitä. Liukkaammilla keleillä hiukan jännitti, mutta koskaan ei ollut mitään ongelmia vaikka peräkin oli lukotonta mallia. Itse asiassa en jäänyt kertaakaan edes jumiin. Tammikuussa ajoin '60 Buickilla pari viikkoa nastakumeilla kunnes Mondeo tuli kolmion takaa kylkeen. Tuli siinä todettua, molemmilla pärjää, mutta nastakumeilla ei todellakaan tarvinnut jännittää. Pitkä akseliväli ja kevyt kaasujalka(!!) takasi auton rauhallisen käyttäytymisen.
    Riippuu hiukan ajomäärästäsi, mutta jos tosiaan on tarkoitus ajella vain silloin tällöin ja autossa on jo kunnon kuviolla olevat M+S renkaat niin itse en välttämättä investoisi nastarenkaisiin, mutta jos taas renkaat on jokatapauksessa pakko ostaa niin ehkä silloin ostaisin nuo nastakumit.
    Tilanteesta riippuen.
    Itse aion ostaa talvi-59-Edseliin kunnon nastarenkaat, mutta ajankin jokapäivä ja työmatkaakin tulee 33km / suunta.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: koni 2002-09-27 11:36 ]</font>
     
  4. G-MAN

    G-MAN Gearhead

    Konille: jees meininki. Ympärivuotiseen ajoonhan autot on tehty ja auton tarkoitus on suojella sisällä olevia ihmisiä eikäpäinvastoin.

    Itse olen ajanut jenkillä ympäri vuoden vuodesta ´87 enkä muulla aio talvella ajaa.
    Nyt ajossa mid-size farmari vuodelta ´80. Ajaisin nastattomilla koska 95% teistä on sula läpi talven, mutta kun on omasta pihasta niin hankala nousu tielle ettei ilman nastoja onnistu tai sitten pitäisi ostaa joka syksy 10 kuutiota hiekoitushiekkaa.


    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: G-MAN 2002-09-30 14:25 ]</font>
     
  5. Hanxi

    Hanxi Gearhead

    Ajelin kymmenen talvea sekalaista ajoa -76 Coronet STW:llä ilman nastoja ja ilman kolareita. Karkeat kuviot ja minimileveys (205), hyvin pärjää. Nykyisessä vanissa on nastarenkaat talveksi siksi että edellinen omistaja oli sellaiset hommannut. Nykynastat on niin mitättömiä, ettei ne jenkin alla juurikaan tunnu pitoa lisäävän.
     
  6. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    joo. kelluva nasta oltava ettei vaan tienpinnoille käy mitään. tosin ei niistä mitään hyötyä pidon kannaltakaan ole.. mutta sehän nyt ei päättäjiä kiinnosta.

    tämmönen juttu kun varmaan monella käyny mielessä ajaa ns. jääratarenkailla(ja tunnen muutaman jotka ajaakin)talvisin, niin niistä saa jättimäiset sakot. yks noista kavereista sanoi ettei varmana toista kertaa aja kun kärys piikkikumien käytöstä.
    järki käteen.

    niin ja itte ajan 175 leveillä nastarenkailla lukollisella perällä ens talven.
     
  7. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Mä vedin viime talven taunuksella kitkarenkailla ja ilman ongelmia. Kumeina oli Hakkapeliitta Q:t. Paras puoli nastattomissa kumeissa on äänettömyys verrattuna nastarenkaisiin. Nykyisellä teiden suolauksella saa mielestäni olla todellinen tumpelo jos ei nastattomalla talvikumilla pärjää. Kohta taas alkaa nastoilla hierominen ja kura lentää.

    <font size=-1>[ Tätä viestiä muokkasi: Tero_S 2002-10-01 10:06 ]</font>
     
  8. G-MAN

    G-MAN Gearhead

    Samaa mieltä näistä nykynastoista.Aivan onnettomia. Ovat korkeintaan henkinen tuki.
    Itseasiassa on turvallisempaa ajaa nastattomilla vähän varovaisemmin, kuin luottaa nastoihin joista ei tosipaikan tullen ole mitään apua.
     
  9. Arto65FB

    Arto65FB 1st gear

    Niin olenhan minä ajanut fullsize STWlläkin, mutta siinä oli nastalliset BFG:t. Ei Trailmaker nappularenkaat paljon pitäneet. Mutta eihän sillä nyt kovin usein kahva edelle vedetty. Suurin ongelma oli kuitenkin automaatti, joka puski eteenpäin ja lähes aina seurauksena etupyörien lukittuminen. (olisko takajarruja säädetty suomi-inssin vaatimuksesta heikommiksi?) Vasta kun sai refleksiksi heittää laatikko N:lle, kun tuli tiukka paikka, niin sai auton pysähtymään huomattavasti helpommin.
     
  10. Christoffer

    Christoffer Gearhead

    Jotkut ovat sanoneet ettei nastat kestäisi niin suurta painoa vaan irtoisi heti ,mutta ei mulla kyllä (GM STW)ole hirveesti irronut niitä mutta eipä niissä kyllä mikään hirveen hyvä pito kyllä ole(225/75/15)tuli huomattua kun sai toi keula vähän uutta muotoa ja pari kertaa oli noi tolpat aika lähellä(kova peli puskemaan..)
    Itse en ostaisi uusia nastoja vaan kitkat olisi hankinta.
     
  11. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    jep niin se on mullakin kitkat sitten kun noista vanhoista nastapeleistä lentää ne kolme viimestäkin nastaa :grin:
     
  12. Tero_S

    Tero_S Gearhead

    Huvittavaa on se, että uudehkoilla etuveto tötteröillä ajavat eivät pysty käsittämään että takavetoisella autolla voi ajaa talvella. Työpaikalla kun satuin mainitseen ajavani tanella myös talvet ja vielä kitkarenkailla, porukka rupes syyttään lähes valehtelijaksi. Eivät taida muistaa minkälaisilla laitteilla ajettiin ennen 80-lukua. Takavetoinen autohan on suorastaan turvallinen: vauhtia ei saa kerättyä helposti => pienemmät tilannenopeudet ja kaasulla pystyy myös ohjaamaan. :smile:
     
  13. kane

    kane 1st gear

    Kyllä muutama talvi tuli luisteltua Caprice stw:llä kun kävi työ reisuilla pitkin keskisuomea...tahto mennä risteykset pitkiksi vaikka kuinka varovasti lähestyi, nyt on ed. omistajan jäljiltä Nokia 1:n nastakumit ja olen tyytyväinen.
    Kitkat: (niin...vaikka M+S merkintä, niin voi olla huonompi talvella kuin kesäkumi)
    -tarvis vain tietää todella hyvä kitkakumi niin varmasti pärjää huoletta...onko kokemuksia eri merkeistä hyvä / huono??
     
  14. Kustom STW

    Kustom STW Gearhead

     
  15. impala1968

    impala1968 Gearhead

    Jenkkiläisillä m+s rinkuloillahan ei siis ole mitään tekemistä kitkarenkaiden kanssa, ne on vaan nastattomat talvirenkaat. Nykyiset kitkat on todella hyviä mutta ominaisuudet huononevat rajusti kun pinta kuluu hieman. Itse ajaisin kitkoilla jos vaan tulisi niin paljon kilsoja että syksyllä ostetut kitkat tulis ajettua kesällä loppuun ja sitten taas syksyllä uutta alle. Loppuisi tuo rengasrumba ja aina olis hyvät renkaat syysliukkailla.
     
  16. wili

    wili 3rd gear

    Itse vaihdoin viime talvena jenkkiläiset "nastarenkaat" uusiin Nokian Hakkapeliitta 1:iin eikä ole tarvinnnut katua. Vanilla ei ollut koko talvena mitään ongelmia, kertaakaan ei oltu jumissa eikä kertaakaan luisteltu, ei edes silloin kun työmatkan (30km) varrella saattoi olla 3-4 autoa moottoritien kaiteissa. Jos autolla meinaat talvella ajaa ilman ylimääräisiä sydämentykytyksiä, niin säästä jossain muussa kuin renkaissa.
     
  17. Hyytiäinen

    Hyytiäinen Gearhead

    Ajelin vania edellistalvena nastoilla ja viime talvena M+S:llä. Niin jenkki M+S:t ei ole välttämättä edes nastattomat talvirenkaat vaan ihan vaan kesärenkaat. Jenkit merkkaa kaikki renkaat M+S:ksi jotta niitä vois myydä Kanadassa tai jotain.

    Asiaan. Nykysuolauksesta ei ole paljon apua kun paha keli tulee. Viime talvena ykköstiellä jäätävässä räntäsateessa alkoi olla vaikea päästä Salon ja Paimion välissä mäkiä ylös. Suolaa ei ollut vielä laitettu, kun olipahin perjantairuuhka ja keli oli ollut päällä vasta tunnin-pari. Sai todellakin työskennellä että sai lukottoman Vanin 275 M+S:llä mäkeä ylös ja vauhti hidastui pahimmillaan jonnekin 40 km/h. Oli takanaolijat kiitollisia. Kyllä jännitti. Sitten ajoin auton vielä peilijäsiellä metsätiellä ojaan maaliskuussa. Että sellaista. Mutta muuten kokemukseni on että ihan samanlaista se oli ajaa niillä Nokian nastakumeilla, ja ojaan oltaisiin varmaan menty siinä kohtaa niilläkin. Kuskista se kiinni oli.

    Isäukko ajoi kymmenen vuotta piilofarmia jenkki-M+S:llä (kun se kuvitteli etä niissä on oikeasti kitkapinta tai muita talviominaisuuksia). Kerran taisi ajaa penkkaan, muuten ei koskaan mitään.
     
  18. kane

    kane 1st gear

    Joo kyllä minäkin tiellä pysyin hyvin mutta tahtoi se pysähtyminen olla hankalaa...
    Vaikka vauhti on hiljainen ja tarvii pysäyttää auto nopeahkosti niin kyllä US M+S renkailla liukuu pitkään verratuna Hakkapeliitta 1 renkailla!
    Mites noita euroopan oikeita kitkoja, on tarjolla 215-225-235 /75 sarjaa, ne varmaan on hyviä mutta taitaa olla hintaisiakin...?
     
  19. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Ikuista väittelyä, kumpi on parempi.
    Minulla on ollut buickin (STW 1983) alla ensin Merit-merkkiset jenkkirenkaat 235/75-15 M+S, ilman nastoja. Niillä pärjäsi yhden talven. Toisena talvena kun tuli 10 cm lunta yöllä, auto jäi pihaan. Ostin sitten uudet Cooper Lifelinerit 235/75-15 M+S. Niillä on mennyt jo kaksi talvea ja nyt kolmas alkaa(jos auto vaan toimii). Se on paljon kuskista kiinni ja teistä millä ajaa. Täällä Keski-Suomessa on vielä päässyt valikoimaan reittejä mitkä suolataan ja mitä ei. Suolaamaton tie on pakkasella parempi noille renkaille, koska se on karkeampi pinnaltaan. Suolattu tie tahtoo jäätyä siloiseksi.
    Vanissa on ollut alla myös nastat mutta se ei juuri pitoon vaikuttanut. Samanlailla pyörähti tiellä kuin muillakin renkailla.
    Ennakoivaa ajoa tarvitaan M+S:llä mutta kyllä se menee. Tietysti aina pitää olla mielessä mitkä renkaat on alla...
     
  20. Capri26i

    Capri26i 1st gear

    joo ei nastoista oo mihinkää jos vähäkää on painoa enempi. kyl ne Caprissa sen verran vaikutti että pääsi yhden jyrkän mäen sutimatta ylös kun kesäkumeilla ei noussut koko mäkeä vaikka kuin varovasti yritti. ja tämä testattiin viime sunnuntaina mustalla jäällä.
     

Kerro tästä muillekin!