Nastat vaiko ei

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Renkaat ja vanteet', aloittaja Anonymous, 27.9.2002.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Olinpa tuossa "leppoisalla" sunnuntai ajelulla oldsilla perheen kanssa:alla on nastarenkaat (nastoista suurin osa on lähtenyt paljossa kaupunkiajossa).Lämpömittari oli plussan puolella.Ajoin liikenneympyrään tosi varovasti. Auto alkoi mennä vain suoraan:piti kurvata väärästä risteyksestä ulos, muuten olisi mennyt katulamput nurin.Sama oli toistua toisessa risteyksessä.Keli oli siis tosi liukas-Mietin ovatko vain kumit huonot vai olisiko jossakin muualla häikkää?-Miten tuo renkaiden uudelleen nastoitus, paljonko maksaa?(renkaat ovat
    kulutuspinnaltaan hyvässä kunnossa)
    Vai pitäisikö vaihtaa uudet nastarenkaat...? Kokemusta amerikkalaisella ajosta on parikymmentä vuotta,mutta tuo "jääliirto" tuli kyllä yllätyksenä!
     
  2. Razorass

    Razorass 1st gear

    Ei koskaan enää nastoja. Molemmissa perheen ajoautoissa alla kitkat nyt ja joka tuleva talvi. Caprissa 195/55R15 Kumho KW11, ja 2.2i STW Rekordissa 195/65R15 Debicat, kummassakaan ei mitään lukkoa ja aina on noussut mäet kun on tarvinna. Työn puolesta kun tulee myös myytyä noita kummeja, kokemus on osoittanut että varsinkin täällä etelässä noi nastat lähtee renkaista kiertämään oli kumi kun kumi. fakta ei fiktio.
    Jenkki M+S:llä ja talvella ei ole mielestäni mitään tekemistä keskenään. (ellei vitun raskas 4WD)
     
  3. Duster

    Duster 1st gear

    Täällä pohjoisemmassa on nastat paremmat, ainakaan kun täällä ei työnnetä suolaa jokapaikkaan hapattamaan autoa.
     
  4. Dewpoint

    Dewpoint 3rd gear

    Olen nyt ajanut tänä talvena -86 Buick STW:llä, renkaina BFG Radial T/A:t. Edessä 235 leveät, takana 255. Pintaa lähes uuden verran.


    Eipä juurikaan ongelmia. Yllätyin kyllä totaalisesti noiden renkaiden pitokyvystä. Käytännössähän voidaan puhua kesärenkaista, vaikka M+S-merkintä löytyykin. Ajoa tosin on ollut aika vähän, siksipä ei tullut hommattua kunnon talvirenkaita.


    Kesärenkailla kun ajaa, tulee ajettua varovasti, eli niin, miten talvella pitäisi ajaa aina. Kun alla on hyvät talvirenkaat, tulee niiden hyvän pidon antama hyöty helposti ulosmitattua ajamalla liian kovaa tai jättämällä ennakointi, esim. jarrutukset, liian myöhäiseksi.


    Voi jessus, ku kuulosti viralliselta... :smile:
     
  5. Blazer-83

    Blazer-83 1st gear

    Jees...itellä nyt Blazerissa alla Cooper 256/75/15 M+S. Tottakai se on eri asia vähän kun on neliveto niin pääsee, mut ajelempa yleensä vaan takatuupparina. Ei mikään hurja tuo pito noissa kyllä oo. Osasyy varmaan auton massa, 2500 kg. Paljon on puhuttu nastamelusta jos sellaset vaihtas... tiä sit oisko se paha. Tosihan on että kyllä sitä pärjää vaikka kesärenkaat ois alla. Loppujenlopuks tilannenopeudesta se on kiinni. Keli vaan voi olla miljoonalla tavalla erilainen... Välillä tuntuu et ei oo mitään pitoo, ja saa olla melki parkissa ettei liu-u... Välillä taas vaikka pinta näyttäs samalta, pitoo on reippaasti. Kaikki, lämpötila ja kosteus vaikuttaa hirveesti lopputulokseen. Ite aattelinkin et ens talveks vois hommalta Nokian uutta alle. Hakkapeliitta LT kuulostas varmaan fiksuimmalta mitä alle vois isoon kärryyn laittaa. Saa ilman että nastojen kera. Ja koko aina 31" * 10,5" * 15" tai 16" :sena 265/75 asti. Nuo Cooperit kun ei toimi ees paksussa pakkaslumessa, suojakelillä menee kyllä hyvin. Karkeempi kuvio varmaan pelais paremmin möyriessä hangessa :smile: Nimenomaan isoilla teillä menee millä vaan, pikkutiet ja ylämäet ja liikkeellepääsy ne kysyy rengasta. Aina se pysähtyminen onnistuu kun ennakoi tarpeeks.
    Mut jumiin jäänti mäkeen liikennevaloihin vois syödä miestä... siks mullakin on neliveto et niitä tilanteita ei tuu !
     
  6. blazer 6.2

    blazer 6.2 1st gear

    Pistethämpä Blazerillä ajosta näin ensimmäisenä talvena kommentteja. Siis renkaista, tarkennettuna.

    Alla 32x11,5x15. M+S. Kyllähän noilla ajelee ja pitoaki löytyy riittävästi, varsinki neliveto päällä. Mutta.

    Ensi talveksi kyllä kattelen nastarenkaat. Syynä yksinkertasesti se, että kapeilla teillä ajellessa on tullu pari kertaa löytäny ittensä syvältä ojasta...meinaan, että kun soppelisti vetasee reunasta (vaikkapa kun toinen auto tullee vastaan ja väistää piennarta kohti), niin eihän se perskeles taho nousta millään, vaikka kuinka rauhallisesti yrittää pysähtyä ja pakittaa tai sitten vaihtoehtosesti survasee kaasupedalin pohojaan ja yrittää päästä samalla vauhilla keula eellä ylös.

    Massa ja "pyöreät" renkaat aiheuttavat ilimeisesti sen, että kun lähtee huilaamaan ojaluiskasta, niin eipä sitä niin vain pyssäytäkkään. Itte ajattelen, että mahollisesti net nastat ees pikkasen auttais tuommosessa tilanthessa. Tiiä sitten.

    Muutenhan noilla kyllä pärjää kelissä kuin kelissä. Eri asia on sitten nastojen pysyminen, kun tuota massaa kohtuullisesti ja tarvittaessa autosta löytyy voimaa liikahuttaakki sitä.

    Onko nimenommaan Blazeriin sopivista nastarenkaista kokemuksia...?
     
  7. Wolfheart

    Wolfheart 1st gear

    Mulla oli Buickin alla pari talvea (ja kesää) Kellyn 235:set M+S renkaat. Ja kyllä se on totta ettei niissä pahemmin talviominaisuuksia ollut, tai miten sen nyt ottaa; kuuluuhan liukastelu talveen... Kyllä niillä pärjäs kunhan oli kaasun kanssa tarkkana ja ennakoi niin pirusti. Se hyvä puoli tossa ainakin oli että oppi ennakoimaan ja lukemaan liikennettä kilometrin päästä. Koskaan ei kolissut eikä kiinnikään jääty, mutta kerran ne nousi sellasessa parin sentin loskakerroksessa totaalisesti sen kerroksen päälle ja sitten sitä mentiin parikymmentä metriä suoraan eteenpäin kuin juna, ei auttanu jarru eikä kaasu tahi ratin vääntäminen. Mutta se mikä oli uskomattominta, oli se, että kun mä jatkoin matkaani yhden liikenteenajakaja korokkeen yli, niin se osu just kahden liikennemerkin väliin. Jos olis ollu molemmilla puolilla peilit niin ei olis mahtunu. Eikä sattunu olemaan autoakaan sen jakajan toisella puolella. Autoja tosin oli liikenteessä, kahtoivat pikkasen pitkään. Nyt jo naurattaa mutta silloin vähän pulssi nousi. :smile:
     
  8. Anonymous

    Anonymous Guest

    blazer -83
    milla ollu samoja ideoita tohon BroncoII eli nokian hakkapeliitta LT sanoivat et on kitkakumi seosta osittain eli toimis ilman nastojakin ja kovarunkoinen et voi ajaa kesälläkin mut en tiiä onko 10.5 levee liika levee mulle mut viel on aikaa miettiä...
    jos kokeilis ens talven uusilla renkailla ja jos ei toimi niin ajelee kesällä....
     
  9. Cammer

    Cammer 1st gear

    Mulla ollut tämän talven Blazerissa alla Nokia Hakkapeliitta 10 LT nastakumit ja hyvin on tuntuneet toimivan niin takavedolla kuin nelivedollakin. Ainakin itsellä on jäänyt turha jännittäminen ajosta pois kun voi luottaa nastarenkaisiin enemmän mitä ylivuotisiin kitkoihin.
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    Ajelen Vanilla oulun- ja lapinlääninalueella ja tullut siihen tulokseen, että M+S ja nastarenkaiden ero on todellinen. Nastarenkaiden eduksi. Kahtena vuonna peräkkäin liukastellut M+S:llä tammikuun puolelle, ennen kuin vaihtanut nastarenkaat alle. Eron kyllä huomaa liikkeelle lähdössä, sivuluisujen hallinnassa ja pysähtymisessä. Mutta kun nyt nastarenkaat on ajettu finaaliin ei ole enään minkäänlaista pitoakaan (sutii mukavasti asfaltilla). Ensi talveksi ostan uudet nastarenkaat.
     
  11. Nokileka

    Nokileka 1st gear

    Mulla on farmissa loppuun kalutut m+s renkaat, ei nastoja ja hyvin ollaan jo kevään puolella, eli talvella on liukasta ja ajetaan sen mukaan!
     

Kerro tästä muillekin!