nelilinkki vai kolmilinkki

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Jarrut ja jousitus.', aloittaja mururua, 9.11.2011.

  1. mururua

    mururua Gearhead

    Tarttis rakentaa itsekantavaan koriin letijousen tilalle . Kumpi parempi ja kuvia ja ohjeita. Tietoa eikä mielipiteitä kiitos. Autolla tullaan toisinaan kiihdyttelemään, mutta myös mutkasella pitäis ajo-ominaisuudet olla kohdallaan.
     
  2. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Mikä auto?
    Aikanaan barracudan kisaversioon oli luokiteltu lehtijouset ja 2-linkki. Miksei siis 2-linkki?
    Tää ei ole mielipide mutta kisahommissa ainakin soralla lehtijouset 2-linkillä on paras. Siihen sidot etupuolelta pakan u-pultilla nippuun niin ei pompi lähdössä
     
  3. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

  4. B 50

    B 50 Gearhead

    Torque arm kolmilinkki. Google löytää kuvia-> "Torque arm". Invictan!! linkissä oli säätöohjeita lähinnä rata-ajoon ja sivujen nimestä päätellen sora-alustalle. Kannattaa ottaa myös huomioon että lehtijousiautona sun autoon ei ole suunniteltu riittävästi tilaa järkeville 4-linkeille.
     
  5. INVICTA

    INVICTA 3rd gear

    Kappas linkitin väärän sivun. Tuossa alla linkki mistä saa lunastaa oikein ohjelman linkkien suunnitteluun. en siihen enempää ole tutustunut mutta yllätti et kaikkea sitä netistä löytyy

    http://performancetrends.com/4link.htm
     
  6. J.Mukkala

    J.Mukkala 1st gear

    4-linkki on ehkä siinä mielessä vähän helpompi rakentaa kuin 3-linkki että kun 3-linkissa tarvisisi tehdä perämurikan päälle "vahvistus" mihin se sen linkin korvan kiinni ja sen yläpuollella pitää olla tilaa ettei se heti ota kiinni auton pohjaan kun tulee pieni monttu.Toisinsanoen tuo 3-linkki vaatiin auton keskellä(oerämurikan kohdalta) enempi tilaa kuin tuo 4-linkki.Tosin riippuu mikä auto kyseessä ja kuinka siellä on sitä tilaa.Kumpaankin ratkaisuun joutuu tekeen kumminkin koriin kotelon/kotelot niille linkeille,ei ne oikeen muuten sinne järkevästi mahdu.Ja tämä nyt oli vaan mun mielipide.
     
  7. B 50

    B 50 Gearhead

    Niin on. :wink: Yleensä kardaani ei mene ihan keskeltä murikkaa, joten sen torque armin saa siihen tilavammalle puolelle sivuun. Siihen voi myös alkuun (perästä katsottuna) tehdä mutkan niin että kiinnikkeet tulee sivummalle lähemmäs akseliputkea ja jää murikan yläpinnan alapuolelle. Sitten kun sen torque armin muotoilee niin että se kulkee lähes kardaanin kyljessä kiinni ja siinä kardaanin yläpinnan alapuolella, niin luulis ettei tarvii kauheesti koteloita rälläköidä. Ja mä olen räknännyt tällä systeemillä just sen takia kun tilaa korkeus suuntaan ei ole. Ja käytännön kokemusta on molempien ripustustapojen toteutuksesta. Ja tämä nyt oli vaan mun mielipide. :D Tyyli on vapaa:
    http://www.mustangdepot.com/OnLineCatal ... tcp-ta.jpg
    http://www.griggsracing.com/images/MTA5000.jpg
    http://www.howardweb.org/fastgt/griggs/ta.shtml
    http://ls1tech.com/forums/attachments/c ... trange.jpg
     
  8. Hautamäki

    Hautamäki 2nd gear

    Meinaatko leimata kadulle tuon muutoksen kans??
     
  9. Luisu

    Luisu 2nd gear

    Linkkien pitää olla tehdasvalmisteiset jos meinaa katsastella kadulle. Korvakkeet saa kuitenkin itse hitsata koriin/runkoon
     
  10. Remmiveto

    Remmiveto Gearhead

    Ei tarvitse!

    Riittää todistus käytetystä materiaalista, hitsarilta todistus voimassa olevista luokista ja esim jos käytetään uniball- niveliä niin niistä kaupan paperi kuormankestävyydestä.

    Itse leimasin omavalmiste 4-linkin em. tavalla. Ei mitään ongelmaa.
     
  11. Hautamäki

    Hautamäki 2nd gear

    onko niin että jousitustapaa ei saa muuttaa???? Eli jos laittaa linkit nii pitäis silti olla ne lehdet kans siellä??
     
  12. NymiS

    NymiS Gearhead

    Saa muuttaa, mutta vaatii muutoskatsastuksen jos kadulle.
     
  13. Hautamäki

    Hautamäki 2nd gear

    eli lehtijousesta saa muuttaa esim. coilovereihin??
     
  14. rodhot

    rodhot Gearhead

  15. J.Mukkala

    J.Mukkala 1st gear

    Totta tuo,mutta mitä itse katsellut joskus sellaisia missä on 3-linkki niin yhtä paljon tai jopa enemmän on sinne yläpuolle tehty tilaa kuin 4-linkeillä toteutettuna.
    Noissa linkeissa oli ihan mielenkiintoisia toteutustapoja 3-linkeille,mutta kuinkahan toimivia ne on vaan.
     
  16. B 50

    B 50 Gearhead

    Mille sinne ylös on tehty tilaa jos torque arm on akselin alapuolella?
     
  17. el borrachitos

    el borrachitos Gearhead

    touché :lol:
     
  18. J.Mukkala

    J.Mukkala 1st gear

    Itse tullut vaan katseltua noita ralli/rata-autoja ym. vastaavia ja niissä mitä itse olen nähnyt/katsellut se on ollut yläpuolella.Samaan tyyliin kuin 4-linkissä on kaksi ylintä tankoa.
     
  19. Mosse

    Mosse Gearhead

    Ta ei ole kolmilinkki.

    Ehdottomasti teet kolmilinkin.. vai teitkö jo?
     
  20. B 50

    B 50 Gearhead

    Oho, meillä on menny puurot ja vellit sekasin jo helmikuussa. Molemmat puhuu kolmilinkeistä mutta tarkoittaa aivan eri asiaa. Sä tarkoitat sen tyypin kolmilinkkejä mitä on 60-luvun GM:ssä? Eli "normaalien" kahden vinottaisen ylätukivarren sijasta yksi, tukivarressa nivelöinti molemmissa päissä? Se vie tietysti tilaa ylhäältä siinä missä nelilinkkikin. Mä tarkotan taas sitä 80-luvun Camaroissa käytettyä mallia joka on nivelöity vaan edestä. Jota ei kai varsinaisesti kolmilinkiksi pitäis kutsua vaan torque armiksi. Jos sen tekee alas se ei vie tilaa ylhäältä yhtään. Eli nyt lopetat sen ralliautojen katselun ja katsot läpi noi linkit mitä aiemmin tänne laitoin. :wink:
     

Kerro tästä muillekin!