nelivedosta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Vaihteisto ja voimansiirto', aloittaja anjura, 31.1.2004.

  1. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Jos jakoaskina on esim. np-207/8 tai np-231-241 ja automaattinapalukot niin kepistä voi kiskoa nopealle nelivedolla ihan missä vauhdissa tahansa kun tietää mitä tekee. Noissa lootissa on synkronoitu 4wd:n päällelaitto ja vauhdissa kun vetää kepistä pikkuhiljaa niin synkro pistää etujortaanin pyörimään ennen varsinaista kytkeytymistä.Etujortaanin pyöriminen taas kytkee autom.navat päälle. Ja tämä VAIN ym. systeemeillä. Kaikilla muilla part time 4wd systeemeillä pitää pysähtyä ellei ole kiinteät navat tai manuaaliset päällä.
     
  2. Anonymous

    Anonymous Guest

    Periaatteessa noin. Mutta ainakaan automaattisilla napalukoilla ei ole mitenkään taattua, että neliveto lähtee pois päältä "kepistä vetämällä". Oman kokemuksen mukaan todennäköisyys on jotakuinkin luokkaa 50%. Voi olla, että napalukoissa on vieläkin liikaa vaseliinia, vaikka sieltä on liiat pois otettu ja notkeaa tilalle laitettu. Jos ei lähde muuten, niin pitää peruuttaa.
     
  3. Rytari

    Rytari Gearhead

    joo, lukkoa mäkin vähän epäilin, muttakun siinä on vaan se etten ole viä kertaakaan nähnyt molempia takapyöriä vetämässä samaan aikaan jaikka olis kuinka kinoksessa kiinni, tuntuu jokseenkin vaan ettei se oikein toimi, ja toi paukkuminen tulis sitte siitä kun se perä vaihtaa vetävää pyörää, vaikkakin sen pitäis kytkeä lukkoa...
     
  4. suburber

    suburber 1st gear

    Hizi, Us-parts Turku kertoi, että Sää olit ostanu viimeiset! Uusia ei enää tule heille... Tuliko ylimääräisiä ostettua? Meinaan malttaisitko luopua parista? Paas vaikka privaa, jos viittit...
     
  5. Hemmo P

    Hemmo P 1st gear

    Osta vaan neliveto jos meinaat päästä talvella eteenpäin. Mut oo tarkkana perien kanssa ettei ne oo sisältä pelkkää metalliputua. jenkkipeleissä on tota voimaa enempi kun japseissa, huolimaton kun saa kaikki hajalle.
     
  6. anjura

    anjura 1st gear

    Kiitokset kaikille jo vastanneille. Yrintänpä tähän tiivistää nuita tietoja. jos jokin menee pieleen niin korjatkaa toki.

    Jatkuvasti neliveto päällä ajosta tuli vähän poikkeavia neuvoja, mutta suurin osa oli sitä mieltä että voi ajaa kokoajankin jos vain rahat antaa myöten. Tuntushan tuo hölmöltä jos nelivetoiseksi tehdyllä autolla ei voisi ajaa nelivedolla kuin hitaasti körötellen huonoilla teillä. jos joku vielä viitsis valaista tuon nelivedon vaikutusta kulutukseen.

    Lukokoja ei ilmeisesti vakiona ole, joten vain yksi rengas per akseli vetelee.

    On jatkuvia ja parttime nelivetoja.

    napalukkoja on automaattisia ja itse navasta päälle vedettäviä (manuaalisa). jos manuaaliset joutuu hytästä tikusta vetämisen lisäksi pyöräyttämään napalukot kiinni. Voiko manuaalisia napalukkoja pitää kiinni jos ei aja nelivedolla, jolloin nelivetoa tarvittaessa ei tarvitsisi kömpiä ulos autosta?
     
  7. Volvo_5.7

    Volvo_5.7 Double Gearhead

    Mun käsittääkseni osaikanelivedossa voi pitää napalukkoja päällä halutessaan vaikka kokoajan, tällöin etupyörät tietty pyörittää etuperää ja kartaania, joka vähän lisää kulutusta, mutta ei aiheuta muuta? eli huonon kelin vallitessa esim. talvella manuaalinavat voi pitää kiinni ja jakolaatikon kepistä aina tarvittaessa neliveto päälle/pois. Ja sitte kun tuntuu ettei nelivetoa vähäänaikaan tarvita niin napalukot auki ja etukartaani ja vetarit lakkaa pyörimästä.
     
  8. [Vee8]

    [Vee8] 3rd gear

    Ainakin Fordin (Bronco 5.0 AOD) aurinkolipassa nimenomaan kielletään jättämästä napoja päälle, ellei jakolaatikko ole kytkettynä 4WD-asentoon.
     
  9. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    Joo mutta nyt olikin kyse oikeista maastoautoista :smile:
     
  10. hietala81

    hietala81 1st gear

    nii ja muista et erillis tuetussa GM etu perässä ei ole napalukkoja laisinkaan vaan kytkeminen etuperän (vetarit pyörii aina mukana)ja etukardaanin välillä automaattisesti jakolaatikon kepistä vetämällä tai nappia painamalla (jos sattuu toimimaan) :wink:
     
  11. jviirret

    jviirret 1st gear

    Juu siitä kulutuksesta. Mulla lisää neliveto kulutusta 2-4litraa/100km, Siis talvella. Kesällä neliveto ei ole päällä ku tarvittaessa, eli en ole mitannut.
     
  12. kole

    kole 3rd gear

    mullakin oli -89 pitkälavainen fleetside 5.7 efi. takaveto päällä piirsi nätisti kahta rantua vaan nelikolla kun runttas kaasua vaikka lumihangessa alkoi pajalekan ääni alustassa ja se oli kyllä kovaa kuunneltavaa. ja nelikko ei mennyt päälle suoraan vaan piti ajaa muutama metri tai sitten vekslata edestakas jos jäi jumiin. muuten normaaliajossa talvella nelikko oli päällä aina liukailla ja toimi hyvin. kyllä se etuperä on tehty ajettavaksi mutta eihän mulkkukaan seiso jos ei sitä tarvitse, joskus ei seiso vaika tarttis.
     
  13. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Miten toi neliveto voi lisätä kulutusta muka noin paljon ? Samat osathan siellä pyörii kokoajan oli neliveto päällä tai ei (tai no yksi hammaskosketus taitaa olla erona).
     
  14. petro_din

    petro_din Gearhead

    no miullon ollu ens lumista asti blazerissa manuaaliset lukot siellä "lock" asennossa että löytyy se nelikko sitten heti kun sitä tarvii, elikkäs valoista lähtiessä rinteessä ja hitaasti mäkiä noustessa jne...
    kulutus vissiin 2 litraa pompsahti ku navat väänti lock asentoon...
     
  15. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos on napalukot käytössä, kun ne kytkee pois (ja nelivedon) ei pyöri kardaani eikä etuperä. Silloin pyörii vähemmän tavaraa.

    Etupyörän nivelet tahtoo olla vanhemmissa kuluneita. Mutta nehän on kulutstarvaraa ja vaihdettavissa...
     
  16. Jasse

    Jasse 1st gear

    Mulla kulutus on ollu nelikko astrossa pikkasen rapiat 13 litraa sadalla, ei tunnu pahalle. Jokuhan vois kertoo mitä se tollasessa tuuppari astrossa on noin vertailuksi.
     
  17. rebel58

    rebel58 Double Gearhead

    En ole tarkasti mitannut, kaikki menee mitä tankkiin laittaa. Kuka tänään on ollut nelikolla liikkeellä osaa arvostaa sitä. Täällä tulee lunta ja liikenne tukossa ku etuvedot jää lumeen. Voyager All Wheel Drive ei ole maasturi, mutta nelikko kuitenkin ja iloisesti menee lumessa, vaikka se näkyy kulutuksessa. Kyllähän toi tuntuu vievän, mutta eiks kaikki ole suhteellista? Paljon noi etuvedot vie tällä ilmalla? No eihän ne edes sataa kilsaa pääse ku ne on tuolla lumessa jumissa.. Naapurin uus nissan maxima ei päässy meidän pihasta vaikka siinä on luiston esto. On toi kiva auto.
     
  18. dollarihymy

    dollarihymy 1st gear

    moro. itsellä blazer k5 - 90 napalukoilla :lol:
    kyllä oli kiva pyöriä eilinen ilta ja tänään aamulla duuniin, napalukot kytkettyna ja tarvittaessa vivustavetäessä , yleensä ei tarvii kun liikkellelähtiessä vipua vedellä. jo pelkkä napojen lukkoon kääntäminen vaikuttaa menoon positiivisesti :lol:
    kulutusta en ole mittaillut nelivedolla koska käytän sitä vaan tarvittaessa, napalukot tosin saattavat olla päällä yhtämittaan viikonkin enkä mitään negatiivistä siinä ole huomannut ,hyvin rullaaa...
    verraton peli toi Blazeri!!
    T: :eek:
     
  19. dollarihymy

    dollarihymy 1st gear

    moro vielä, saattaa muuten renkaillakin olla suuri merkitys keli käyttäytymiseen, itselläni blazerissa mudterraanot 33 x 12.5 x 15 ja olen ollut tosi tyytyväinen kesät talvet :lol:
    T: :eek:
     
  20. cb125twin

    cb125twin Double Gearhead

    Puolalaisten star-nelivetokuormureissa pitää käydä koputtelemassa auton alla etuveto päälle.

    Varmaan samasta syystä kuin miksi gaz66 kuorma-autoihin tuli 60km/h nopeusrajoitus, etuperän laakerit ei kestä matka-ajoa...
     

Kerro tästä muillekin!