Neonin alustan turvallisuus

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Finnish Mopar Association ry', aloittaja Anonymous, 20.10.2005.

  1. Anonymous

    Anonymous Guest

    Tämä liittyy edelliseen Neonin koneen virittely-teemaan.

    Minulla on ollut etupäässä Honda Accordeja ja sitten kolmisen vuotta ajoin Sebringiä. Autot kulkivat vakaasti kuin junat. Riippumatta kiihdyttikö vai jarruttiko.

    Olen kokeillut kahtakin eri-ikäistä Neonia (A4, 2 litraa). Nopeutta about 120 kmh ja sitten kokeeksi voimakas jarrutus. Mitä tapahtuu? Auto rupeaa kiemurtelemaan, kääntyy hitaasti oikealle ja nojaa niin voimakkaasti vasemman etupyörän päälle, että pelkään koko kinnerin kaatuvan. Ja siihen loppui jarrutuskokeilu. Nopeudesta 100 kmh voimakas jarrutus onnistuu, 120...130 kmh:sta en uskalla.

    Sitten se varsinainen kysymys: onko mitään mieltä viritellä Neonia, kun auto tuntuu vaaralliselta jo nykyiselläkin tehoilla?

    cartman
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Myös alustapalikkaa on tarjolla runsaasti, omassani en oo tollasta piirrettä huomannut. Tosin eipä tuota oo paljon "testailtukaan".
     
  3. Anonymous

    Anonymous Guest

    Jos autossa on vikaa se käyttäytyy kummallisesti oli merkki mikä vaan.
    Harvan tuon kokoluokan auton alusta toimii yhtä hyvin kuin Neonin, tietysti edellyttäen että se on kunnossa. Tuo nojaaminen viittaisi joko jarruvikaan tai iskunvaimentimien toimimattomuuteen.
    Neonissa kannattaa tarkistaa etu alatukivarsien takahelat ettei ole irronnut vulkanoinnista, näkee helposti kun nostaa niin että pyörät roikkuvat vapaasti.
    Ei käynyt viestistä ilmi vuosimallia mutta oletan -00 tai uudempi?
    Jousi sarjalla helposti ja edullisesti vielä tanakammaksi(ja matalammaksi), tosin mukavuudesta hieman tinkien.
    Jos satsaa enemmän saa säädettävät jousijalat ja vieläkin tiukempi alusta, tietysti renkaat vaikuttaa ajo-ominaisuuksiin todella paljon.
    Neoniin saa muutakin viri palikkaa hyvin joten on oiva kohde ja erottuu helposti joukosta.
     
  4. Cartman2000

    Cartman2000 1st gear

    Kiitos hyvistä vihjeistä, pyydän tarkistamaan nuo kertomasi asiat.

    Olen kokenut tuon millilleen samanlaisen jarrutuskäyttäytymisen kahdella eri Neonilla. Toinen oli 2002 mallia, ikää autolla oli 5 kk, kilsoja en muista, oli laina-auto. Toinen 2003 mallia, kilometrejä takana 21.000, tämä on oma autoni tälläkin hetkellä.

    Testasin tyhjällä, kuivalla moottoritiellä v 2002. Toista autoa testasin viime kesänä. Koska molemmat käyttäytyivät aivan samalla tavalla samassa tilanteessa, oletin tietysti että kyseessä ei ole vika vaan "ominaisuus". Syytin syvällä asiantuntemuksellani löperöä ja ryhditöntä alustaa, eikä koristakaan löydy tarvittavaa jäykkyyttä. Muistetaan nyt, että kotimaassaan Neon on halpa bulkkituote, kai lähinnä leivänpaahtimeen verrattava.

    Syvä asiantuntemus=toisin kuin telkkarimainoksessa, osaan täyttää pissapojan :)

    cartman
     
  5. Cartman2000

    Cartman2000 1st gear

    Ajoin tänään taas eri Neonia. Kokeilin kesärenkaiden kunniaksi hätäjarrutusta 90 kmh nopeudesta. Kuiva tie, tyhjä ja valoisa. Sama juttu: voimakas kampeaminen oikealle, nojaaminen vasempaan etupyörään, vehje haluaisi kaatua.

    Tämä on jo kolmas Neon, joka käyttäytyy samalla tavalla. Kaikki vähän ajettuja, hyvin huollettuja ja uudehkoja autoja.

    Nyt väitän jo varmasti, että tällainen vaarallinen käyttäytyminen on Neonin ominaisuus, ei yksilövika.

    cartman
     
  6. MH

    MH 3rd gear

    Ne on just tommosia kaikki amerikan letukat , ei niillä uskalla ajaa edes suoralla tiellä. :wc:
     
  7. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Jes, siks ne on onnettomuustilasojen kärjessä. Ehkä sä oot ajanut niin paljon niillä japsikikottimilla, että vaistomaisesti korjaat itse jarrutuksessa? ei meinaan edelleenkään oo tullut piirrettä vastaan, vaikka takana on kuus vuotta ajoa neoneilla parisnadantuhannen kilsan verran. Mutta jos sulla tollanen piirre niissä on, niin sitten sun kannattaa niitä välttää.
     
  8. Cartman2000

    Cartman2000 1st gear

    En ole varma, onko sinun tunneperäinen, sisällyksetön purkauksesi tarkoitettu minulle vai ei. Vertailukohtana noissa jarrutuksissa käytin paitsi Honda Accordia, myös Audeja sekä Chrysler Sebringiä, jolla ajoin yli kolme vuotta. Viheliäisiä japsikikottomiahan ne ovat - varsinkin Audi ja Sebring.

    En tiedä minkä vuosimallin Neoneilla olet ajanut, minun ajamani ovat olleet tätä uutta korityyppiä. Jos vakavissasi väität ajaneesi useaa uuden korimallin Neonia, joissa yhdessäkään ei ole mainitsemaani "ominaisuutta", niin ihmettelen kovasti...

    Sitä enemmän ihmettelen, kun tiedän sinun oikeasti tuntevan autoja hyvin.

    Kirjoitit muuten 21.10.2005, että et ole tuota jarrutusominaisuutta erikseen testannut. Tarkoittaako tämän päivän kommenttisi sitä, että olet nyt sitten 21.10.2005 jälkeen kokeillut sitä usealla Neonilla?

    cartman
     
  9. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    En oo erikseen sitä testannut vieläkään, mutta tohon pariinsataantuhanteen kilsaan mahtuu kyllä erilaisia tilanteita. En oo kauheasti lukenut myöskään lehtien koeajoja noista neoneista, uusista tai vanhoista, liekö niissä asaista mainintaa? Ainakin ekan polven Neonin ajettavuutta muistaakseni suorastaan ylistettiin jossain vertailussa jonka luin. Mulla ei oo toki mitään kattavaa otantaa Neoneista, kahdella oon noi kilsat ajanut, reilu satkun vanhalla ja vajaa satkun uudella mallilla. Broidilla on kanssa uus, jota sekä hän ite, että jälkikasvu ajaa, en oo sieltäkään moisesta kuullut. Noissa uudemmissa käsittääkseni on jonkinlainen tyyppivika alatukivarsien kumipuslan huonoksi meneminen, esimerkiks tossa omassa säälimättä jaetussa ne alkais olee vaihtokunnossa. Oisko mahdollista, että mosiella vois olla jotain vaikutusta? Mulle edelleen toistaseks ensimmäinen ja ainoa etuvetoinen, joka mun käteen sopii ja tuntuu taspainoiselta ja hyvin hallittavalta vauhdikkaammassa mutka-ajossa. Mun mielestä neuvo, että jos noiden kanssa tuntuu olevan ongelmia, niin niitä kannattaa välttää, ei ole mikään huono. Niin ainakin minä toimisin, jos tollanen ongelma olisi.
     
  10. Cartman2000

    Cartman2000 1st gear

    Tuossa on helppo olla kanssasi samaa mieltä. Olen tällä forumilla itsekin kehunut, miten "kiva" auto Neon. Taisin sanoa Neonilla ajamista "iloiseksi". Auton kulku on poikkeuksellisen vakaata pikkuautoksi. Muutenkin helppo, "laiskan miehen" auto.

    Se on kyllä pakko tunnustaa näin mallikkona, että aina kun olen ajanut vaimon Audi A4:stä vähän pidempään ja sitten vaihdan taas Neoniin, niin kyllä sen Neonin korin puuttuvan vääntöjäykkyyden huomaa. Mutta onhan Audi 10.000 euroa kalliimpi autokin, ei tällaisia vertailuja saisi tehdä.

    Minusta on kuitenkin hyvä tietää, miten auto käyttäytyy ääritilanteissa, siksi teen aina nuo "hätäjarrutukset". Siis tyhjällä, kuivalla tiellä nopeus 120 kmh ja liinat kiinni. Harvoin kai noin älyttömiä tilanteita normaaliajossa syntyy. Jos syntyisi, kuski olisi jo tehnyt monta arviointivirhettä, jotta tuollainen tilanne eteen tulisi. Olethan sinäkin ajanut parisataatuhatta, etkä ole ollut kertaakaan noin pöhkössä jarrutustilanteessa.

    Neoniin päädyin siksi, että halusin halvan auton, jossa on automaatti ja 2 litran kone. Siinä ne valintakriteerit olivat. Eipä Neoneita enää tehdäkään, joten tuo jarrutusominaisuus jää historiaan ihan omalla painollaan.

    Neuvoasi noudatan autonvaihdossakin. Heti kun on taloudellisesti mielekästä, vaihdan tuon Neonini pois. Tällä hetkellä kannattavinta on jatkaa sillä köröttelyä.

    cartman
     
  11. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Täytyy muistaa kokeilla tossa omassa kotterossa, kun tulee sopiva tilaisuus. Onks sulla ABS? Käväs vaan mielessä, että sen toimintahan saattais aiheuttaa jotain vetelyä, siis jos sei toimi oikein tai pito on epätasaista?
     
  12. Cartman2000

    Cartman2000 1st gear

    ¨
    Hupsista, enhän tuota edes ajatellut. Pidin päivänselvänä, että vika on korin vääntöjäykkyydessa, ns. spagettilautanen-ilmiössä. Kaikissa kolmessa autossa oli ABS:t. Renkaat olivat kunnossa, tie kuiva ja sileä. Mutta saattaahan se elektroniikka silti sotkea asioita. Kun tietäisin, irrottaisin ABS:n sulakkeen ja kokeilisin "tavallisilla" jarruilla uudestaan.

    cartman
     
  13. mauni

    mauni 3rd gear

    niitä alatukivarsi vulkanointi ongelmia on ollut mutta usein niissä autoissa jossa on madallus-sarja , isot pyörät 17" , ei juuri osuvat vanteet (lue et lukema pieni pyörät jää liian ulos ) tarinaan jos lisäisi että aikas moneen autoon on jouduttu vaihtamaan uudet jarrulevyt eteen made in mehiko mallien tilalle niin ovatko kokemuksesi tulleet juuri näistä alle 40tkm ajetuista
    uusikorisista neoneista joissa vielä alkuperäiset jarru levyt
     
  14. Cartman2000

    Cartman2000 1st gear

    Mitään madalluksia tai sellaisia naurettavan näköisiä isoja vanteita ei ole. Mutta - kaikki kokemukset ovat alle 40 tkm ajetuista, uuden korimallin autoista... Yksi mahdollinen sylttytehdas siis löytyi.

    Sen kyllä tiesinkin, että sekä Neoneissa että PT Cruisereissa on ollut auton ravistelua jarrutuksissa. Syynä "about" tasaiset etujarrulevyt. Niitä on sitten takuuna vaihdeltu.

    Olen kuvitellut Neonit itävaltalaisiksi autoiksi ( :D ). Raahavatko ne jarrulevyjä Mexikosta Itävaltaan? Höh, eikö niitä saisi lähempää halvemmalla?

    cartman
     
  15. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Neoni, ja korvaaja Caliber on kyllä "pure jenkki" kamaa. Ihan niinku Volkswagen Bora. Itävallassa tehdään voyagereita ja jeeppejä. Tossa on muuten calberin mainosvideo: http://www.youtube.com/watch?v=TNVXesQdYqk :rotfl:
     
  16. Rahikainen

    Rahikainen Double Gearhead

    Dodgella on kyllä hauskoja mainoksia. :rotfl:
     
  17. Cartman2000

    Cartman2000 1st gear

    Kas, kun Sebringissäni oli ikkunoissa tarrat, joissa kerrottiin auton olevan USAssa tehty. Siinä oli myös muita sikäläiseen meininkiin liittyviä tarroja siellä täällä. "Arvokilvessä", kuskin ovessa luki sitten "Made for Export". Neonissa ei Made in USA-tarroja ole. Kuskin ovessa kerrotaan ilmanpaineet tarrassa, joka on "Printed in USA". Muistaakseni autossa on eurooppalaisia komponenttejakin. Mutta sellaisia sekasikiöitähän ne ovat.

    Jos kerrot Neonin oilevan USAssa koottu, uskon sinua, tottakai. Hyvä uutinen sinällään. Itävallassa (Gratz?) kasattu Voyager kun näkyy olevan kestävyystilastojen mukaan varsin heikko esitys. Oliko peräti ainoa vehje, jossa ikääntyessä on enemmän vikoja, kuin Fiateissa? Noh, kohtahan Kiinassa avataan maailman suurin 300C-linja.

    cartman
     
  18. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    En mä tiedä onko se uutinen hyvä vai ei, mutta jenkeissä ne tosiaan on tehty.Tai mexicossa; mun käsittääkseni kuitenkin jenkeissä. Toi trukkiosasto on enempi mexicon kamaa.
     
  19. jusi99

    jusi99 Gearhead

    Ihan vaan pikku vinkkinä, Itävallan tehtailla misää "tehdään", eli kootaan Jeepit ja voyagerit niin samalla tehtaala" tehdään euroopan 300c, bmw x sarjan maasturit ja mersun maasturit. Cartmanille tiedoksi Sebringit tulee uudelta mantereelta ja caliberit. Itse ajellut useilla neoneilla eikä eteen ole tullut tuollaista cartmanin kuvaamaa "ongelmaa".
     
  20. Cartman2000

    Cartman2000 1st gear

    Kuten itse kirjoitin, oma Sebringini oli Made in USA. Et siis kertonut kovin yllättävää tietoa ;)

    Oletko oikeasti kokeillut? En usko, että olet. Paniikkijarrutus 120 kmh nopeudesta tulee aika harvoin eteen normaalissa ajossa. Minullakin vain kerran, vuosi oli 1982, auto oli Accord. Siksipä kokeilen autojani varta vasten hyvällä, kuivalla moottoritiellä. Kolme Neonia on käyttäytynyt noin. Kaikki melko uusia, vähän ajettuja, huollettuja autoja. Kaikki käyttäytyivät aivan identtisellä tavalla. Tulkitsen tämän Neonin "ominaisuudeksi". Erilaiset en-mä-ole-huomannut-mun-autossa -kommentit eivät asiaa muuksi muuta. Mopemanin ehdottamaa ABS-syytä en ole testannut.

    Mielestäni tämän aiheen voi jo jättää. Aika hoitaa tämän asian, eihän Neonia edes valmisteta enää.

    cartman
     

Kerro tästä muillekin!