Nesteet ja öljyt sekaisin

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja maddis, 24.8.2015.

  1. maddis

    maddis Gearhead

    Laitetaans tänne jos jollain tulis ideoita asian tiimoilta.

    Kyseessä on -91 Vanista repästy 350CID TBI. Kilometreistä ei tietoa.

    Kun sen Caminoon asensin viime keväänä niin tietysti uudet nesteet meni koneeseen. Myös syyläri on uusi. Vaihdoin kampiakselin stefat, öljypohjan tiivisteen ja imusarjan tiivisteen. Muuta en koneelle tehnyt.

    Ongelma on se, että jäähdytysnesteet oli ihan mustat ja haisi tosi pahalle jopa hieman palaneelle(?). Mielestäni vähitellen noin menneet eikä yhtäkkiä. Eilen huuhtelin jäähdytysjärjestelmää niin vaikutti ihan kuin siellä nesteessä olisi ollut hiemanöljyä. Oli nesteen väritystä siihen malliin ja neste tuntui hieman liukkaalta. (En tosin tullut testanneeksi kuinka liukasta normiglykolineste on) Kuitenkin koneen öljyt on kirkkaat eikä sameat joten sinnepäin ei nestettä mene. Syylärin päädyssä on lämmönvaihdin vaihteistolle joten tarkastin vaihteistoöljytkin. Nekään ei olleet marjapuuroa joten epäilen, ettei se sinnekään vuoda.

    Noh, eilen huuhtelin useamman kerran koko järjestelmän, käytin myös em. tarkoitukseen tehtyä pesuainetta ja taas huuhtelin kunnes ulostuleva vesi oli jotakuinkin kirkasta. (Huuhtelin siten että täytin järjestelmän, käytin konetta hetken että neste kiersi koneessa ja sitten sammutin koneen ja otin alavesiletkun irti. ja toisto...) Sitten nesteet koneeseen ja kovaa ajoa. Tänään tarkistin niin taas oli paisarissa tummunutta nestettä.

    Kone pelaa hyvin, nestettä ei katoa, öljyä ei katoa, ei ylikuumene. Tuo nesteen sotkeutuminen nyt vaan hieman häiritsee. Kuvittelis äkkiä, että öljyt sotkeentuis, kun jäähdytysjärjestelmässä on kuitenkin painetta. Kannentiivistettä en usko että välttämättä on kun ei kerää ylettömästi painetta jäähdyttäjään eikä pulputa paisarissa. Tokihan se mahdollista on, että silti vuotaa, äkkiä vois kuvitella että nestettä valuis myös toiseen suuntaan kun kone ei käy ja se sotkisi öljyä tms. Startissa kone toisinaan pölläyttää hieman tummaa savua(ei sinistä), mutta käydessään lämpöisenä ei savuta.

    Noh, ens talvenahan sitä olis aikaa konetta rempata.
     
  2. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Olisko kuitenkin väärä häly ja mennyt vaan jäähdytysnesteiden vaihto vähän pitkäksi? Öljy tekis sellasta harmaata kermavaahtoa syylärinkorkin alle ja tällaisesta ei ilmeisesti ollu havaintoa?

    Happamaks menny jäähdytysneste menee sellaseks mustan ruskeaks töryks ja haiseekin aika paskalle.

    Meillä tuli tällanen tilanne vastaan vm 2001 traktorissa johon ei oltu koskaan vaihdettu nesteitä. Jäähdytysnesteet oli sellasta mustaa mönjää ja järjestelmä oli täynnä ruosteista törkyä. Me huuhdeltiin toistakymmentä kertaa koko järjestelmä välillä pesuaineella ja välillä ilman siten että käytettiin traktori vielä lämpöseks joka kerta. Nyt päästettiin vaihdelaatikkoremontin yhteydessä nesteet taas mäkeen ja edelleen oli saanu jonkin verran väriä pintaan mutta toki ei lähellekkään sitä mitä ne oli ennen huuhtelua (huuhtelu tehtiin keväällä).
     
  3. maddis

    maddis Gearhead

    Hain tuon koneen vuosi sitten ja se meni nykyiselle paikalle viime keväänä jolloin tietysti meni sisään uudet nesteet. Sitä ennen vaihdoin kaikki pakkasproput ja huuhtelin lohkon niin hyvin kuin pystyin. Kaivoin mahdolliset ruosteet sisältä pois. Lohko näytti hyvältä eikä ollut tukossa ruosteesta.

    Jäähdytin on uusi. Ainoa alkup. osa on lämmittäjän kenno.

    Tokihan on mahdollista ettei entinen omistaja ole vaihtanut koneeseen nesteitä koskaan ja nyt lähtee mömmöt liikkeelle.

    Ei ollut kermavaahtoa korkin alla. Katselin vaan nestettä, kun laskin pois, että se kimalteli siihen malliin kuin siinä olisi öljyä hieman seassa.

    Täytyy huudella jossain kohden lisää ja seurata tilannetta.
     
  4. Kapteenikosmos

    Kapteenikosmos Gearhead

    Ootko seurannu työntääkö kuplia syyläriin koneen käydessä? Periaatteessa vois tuupata nesteet hiljakseen mustaks jos kannentiiviste vuotaa palopaineita syyläriin päin. En tosiaan ite oo vielä koskaan tavannu öljyä joka ei tekis harmaata vaahtoa jäähdytysnesteen kanssa, mutta kyllä tähänkin varmaan poikkeus löytyy.
     
  5. maddis

    maddis Gearhead

    Paisariin olen tutkinut koneen käydessä eikä sinne tule kuplia sen jälkeen kun koneen on ensiksi nesteen vaihdon jälkeen ilmannut. Myöskään ylävesiletku ei ole kivikova vaan 'normaali'.

    Kuvittelisin myös itse, että öljy vatkaantuisi nesteen seassa, mutta tiedä sit. Ja haju oli kyllä kaamea nesteellä vaikka sen keväällä laitoin koneeseen.
     
  6. LPV

    LPV 3rd gear

    Sieltä on vaan lohkon sisältä kaikki paskat lähteneet liikkeelle. Mun FB:n 305:n neste on aina ollut sellaista ruskean harmaata sotkua. Vaikka on laitettu uudet nesteet sisään, ei ne kauan valurauta-padassa kirkkaina pysy. Pää asia on, että lämmöt pysyy kurissa eikä näy öljy-vaahtoa seassa.
     
  7. Karck

    Karck 3rd gear

    Mä kans tätä ajattelin ja vielä heitän pointin, että tällä tavallahan ei tule öljyä vaan se palokaasu. Öljyä siis saattaa tulla ihan inasen tällä tavalla josta johtuu sitten se kimmellys. Jos öljyä tulee paljon ni sehän tarkottas että männänrenkaat paskana.

    PCVstäkin saattaa tulla se palotilan öljy.

    Edit: Eikös tää hei pitäs näkyy ohivuotona? Eli puristuspaineet jos ottas tai ihan kunnon ohivuotomittauksen tekee.
     
  8. Lancer 225 2d

    Lancer 225 2d Gearhead

    T-birdin veekutosessa ilmestyi aina öljymäisiä klimppejä jäähdyttimeen tuossa useampi vuosi sitten. Ei auttanut huuhtelu, aina niitä tuli lisää. Tuosta havainnosta kesti useita kuukausia, ellei jopa puoli vuotta päivittäistä ajoa. Sen jälkeen alkoi pikkuhiljaa hävittää nesteitä ja lopulta paisarissa rupesi kuplimaan. Kai nuo klimpit olivat jotain palokaasujen/öljyn jämiä. Mitään hajua en muista noista tulleen. Kansipahvihan näille tyypilliseen tapaan oli mennyt, Oli pettänyt päädystä palotilan ja vesikanavan välistä, myös alukansi oli tuosta kohtaa syöpynyt.
     
  9. maddis

    maddis Gearhead

    Nuo nesteet haisi tosi pahalle. Päivällä haistoin niin vielä illalla haisi nenässä se haju.

    Noh, täytynee talvella tehdä remppaa koneeseen. Voi samalla tutkia jos siihen pientä piristystä teki. Nyt heitin vaan keulille, että pääsis ajaman.
     

Kerro tästä muillekin!