Maakaasu Fiesta

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja palotila, 4.12.2020.

  1. palotila

    palotila Gearhead

    Fiesta vm 2013, bensiini/nestekaasu. Tuli kansiremontti ja ainakin pakoventtilit uusittu. Mikä kaasukäytössä voi aiheuttaa moista?
     
  2. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Missä tolla on ajettu...jollain suljetulla alueella lienee, koska tieliikenteessä laiton Suomessa vai onko joku tuontiauto ?
    Laiton liikennekäytössä joka tapauksessa...tai voigan siitä maksaa ns. "käyttömaksun" joka vastaa samaa kun ajelisi polttoöljyllä diesel autossa.

    Kaasu ei sisällä venttiilejä suojaavia aineita.
    Yleensä bensanjoukkoon lisätään suoja-ainetta tai autossa on erillinen laite joka suihkauttaa sitä aika ajoin imusarjaan.
     
  3. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Olen jostakin foorumilta oppinut jotta (maa)kaasuautoon tarvitsee venttiilien suoja-aineen. En tiedä asiasta sen enempää.

    Voipi olla konversioautojen juttu.
     
  4. palotila

    palotila Gearhead

    Tämä on ruotsista uitettu ja pari vuotta ollut käytössä suomen kilvissä. Siitä vissiin menee jokin dieselveron tapainen maksu, en tiedä määrää kun ei ole oma. Aina välillä ajettu bensalla kun ei ole ollut kaasuasemaa kohdalla. Tuo suoja-aine kyllä voisi olla syypää.
     
  5. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Ettei kuitenkin olisi maakaasupeli? Eihän täällä ole saanut aikoihin nestekaasulla ajella. Ainoa tankkausasema, mistä olen nestekaasua ollut ottamassa, on Malmin kentällä. Kuumailmapallon pullot käytiin täyttämässä lennolle lähdön edellä.

    Maakaasuasemia on siellä sun täällä, mutta enempi täällä.
     
  6. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    En tiedä suojaavasta aineesta mutta tuollainen märkä polttoaine kun jäähdyttää niitä venttiilejä ja kantta.

    Kaasu on kuivaa ja se palaa kuumempana mikä rikkoo venttiilit ja seetit. Kaasukäyttöisessä koneessa pitäisi ajaa venttiilien kosketuspinnat hieman leveämmiksi jolloin se venttiili siirtää lämpöä paremmin kanteen.

    Venttiilit ja seetit pitäisi olla jotain parempaa kamaa esim. stellite pinnoitettuja.

    Kyllähän noita venttiilien suoja-aineita käytetään mutta auttaako ne oikeasti mitään niin en tiedä. Litralla sitä suojaöljyä taisi ajaa joku 10 000km niin kuinka paljon se sitten voitelee jos ajattelee monta litraa se kone on pumpannut ilmaa läpi noilla kilometreillä.
     
  7. palotila

    palotila Gearhead

    Maakaasusta siis tietysti kyse, sekoilin ajatuksissani. Autolla ajettu yhteensä 130000 km. Tuossa on vissiin noin 15l bensatankki ja sitten kaasutankki. Onhan kai maakaasu autoja nyt euroopassakin niin miksi fordin tekniikka nyt petti?
     
  8. Weijari

    Weijari Gearhead

    Ei ainakaan 2018 maakaasu seat ibizaan mene mitään lisäainetta, ajaa vaan ja käytetttävä polttoaine vaihtuu automaattisesti kun kaasu loppuu. Vaihtoa ei huomaa.

    Kaasu-Bensa hybridin saa rikki ainakin laittamalla jonkun aftermarket tehochipin, joka on tarkoitettu bensakoneeseeen.
     
  9. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    No vagina konserni on kehittänyt kaasumoottoria omiin autoihinsa.

    Miksi fiestan kone petti. No varmaan huonoa materiaalia kannessa tai epäonnea.
     
  10. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Uutta venttiiliä kansitöiden kera ja koettamaan onnea. Ehkä tuossa tapauksessa kannattaisi kurkistaa hakusanoilla "kaasuauton venttiilien suoja-aine". Kaasuautovalmistajia ei ole montaa ja jos Fordilla ei jaksettu tehdä kehitystyötä loppuun.

    Tommonen ehtii säästää remontin takaisin. Kaasulla säästää.
     
  11. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

  12. Kylmit

    Kylmit 2nd gear

    Aihetta viistäen. Käsittääkseni Euroopan Fordin tehtailta ei ole yksikään auto valmistunut kaasukäyttöisenä. Kaikki mm. Italian, Ruotsin kaasuversiot ovat jälkikäteen muutettuja, kaksivaiheisesti valmistettuja.
     
  13. palotila

    palotila Gearhead

    Tämä tuli siis ruotsista. Onko tuossa tosiaan neliventtiilikansi? Laskussa oli laskutettu 8 kpl pakoventtiileitä ja siitä päätellen imuventtiileille ei ole tehty mitään.
    Silloin kun tuttu sen osti siinä oli vielä takuuta voimassa, kai tehdas oli luvan antanut.
     
  14. impala-63

    impala-63 Double Gearhead

    Jos kansi ollut remontissa niin tuskin on pelkät pakoset tehty vaan kaikki seetit pyyhkäisty.

    Niinkuin KYLMIT tuolla sanoikin niin aika paljon ruotsissa esim. muutetaan autoja tehdasalueella jonkun toisen osapuolen toimesta jälkikäteen ja niitä myydään ihan uusina sitten liikkeestä normaaleilla takuilla. Tehdas vaan itse ei optimoi esimerkiksi säiliöille tilaa vaan ne asennetaan takakonttiin ja pohjaa nostetaan verhoilulevyin ja verhoillaan ne piiloon.
     
  15. Siltalankulma

    Siltalankulma 1st gear

    Tuo Fiesta on varmaan 1.25 koneella ei 1.3 ja ne on 16 V moottoreita eli vain pakoset tehty. Tuolla moottorilla Fiestoja on tehty 90-luvun loppupuolelta, 1.3 on vanha työntötankokone perujaan 60-luvulta.
     

Kerro tästä muillekin!