Netistä löytyneitä vanhoja suomalaisia autovalokuvia

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Pande_K, 31.5.2019.

  1. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Chevy Vanejen kohdalla saattoi kyse olla suomalaisten omasta toiminnasta, kun kovapenkkiset pakut laitettiin kieltoon niin Metro-Auto ja muut toivat niitä satamääriin Suomeen. Varastoja sulateltiin sitten vuosikaudet kun samaan aikaa iski lama.

    Hieman myöhemmältä ajalta muistuu mieleen, että hailakan keltaiseksi maalattuja 4-sarjan Scanioita ilmaantui yllättäen liikenteeseen paljon ja niitä näki eri puolilla maata. Telivetoisia, rautajousin 2+2 -akselein, kuutoskoneella ja jollakin tuntemattomalla lavalla. Ei mikään suomalaisen sora-autoilijan vakiovalinta, mutta hinta oli varmasti sellainen että kiinnosti autoilijoita. Maahantuoja oli ostanut niitä jonkinmoisen erän, kun olivat alunpitäen tilattu jonnekin, mutta jokin vallankumous tai muu perui kaupat.
     
    Muokattu: 18.2.2025
  2. hantta

    hantta Double Gearhead

    64 tuli maahan nippu Mercury Maraudereja 390+ 4lov manual, ja jostain syystä iso määrä Galaxie 352-koneella.
     
    impala67 tykkää tästä.
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Samaa ne kaikki maahantuojat harrasti, halvalla ostivat jotain eriä, joiden piti mennä muualle mutta kaupat jostain syystä peruuntuivat alkuperäiseen suuntaan.
    Tai sitten jotain säädösmuutoksia oli tulossa mutta ennen tiettyä pvm tuodut meni vanhoilla, koski juurikin näitä chevy vaneja ja viimeisin tämmöinen taitaa olla se viimeinen hiace, joka ei täyttänyt enää jotain euro-normia ja toyota ilmoitti, ettei enää tee tilalle mitään, niin Suomen toyota toi niitä maahan varastoon odottamaan.


    Näissä tulee sitten vastaan se, kun ihmiset kuvittelevat käyttöönoton olevan vuosimalli, että osat ei sovikaan, kun niitä tilaillaan jostain.

    Tämä tuli itselle vastaan eka kertaa ysärin lopulla, kun äidin miehellä oli "1994" chevy van.
    Varaosamyyjä tietysti tiesi asian ja käski katsomaan vin-numerosta oikean vuosimallin ennenkuin myy mitään osia siihen.
    No 1990 se oikeasti oli.
     
  4. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    "Pikku-Corolla" oli poikkeuksellisen härski jämäerän dumppaus, kun kuitenkin myytiin samaan aikaan jo uutta mallia siinä rinnalla jota vaan keksittiin sanoa isoksi Corollaksi.

    Tulikohan 100A:n rinnalle jo Cherry myyntiin vai oliko se niin, kekkoslovakian asukkaat ihmettelivät ulkomailla kun Datsunitkin ovat siellä uudempaa mallia.
     
  5. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Heräsi kysymys, missä Suomessa on pystytty varastoimaan vähintään tuhat KE20 corollaa ja saman verran 100A Datsuneita useampi vuosi? KE20 Corollasta viimeiset rekisteröitiin 1978? 100A Datsunin olen nähnyt jopa 1979 "mallisena".
    Ja kieltämättä pääoma-asiakin olisi kiinnostava tietää. Miten maahantuojat rahoitti tuollaiset erät? Normipankit tuskin lähtivät rahoittajaksi.

    Laivapalo Datsunit olivat pääsääntöisesti 1200 "Finn" mallia. Tapahtui 1972? Uusia autoja purettiin osiksi tullin valvonnassa Klaukkalassa(?) olleella autopurkaamolla.
     
  6. tapsah

    tapsah 3rd gear

    sen verran korjausta että ainakin oma suomi-marauder oli automaatilla ja muutkin mitä tiedän, fordit oli custom tai custom 500, sama koppa ku galaxie mutta köyhempiä juurikin niitä ehkä e-afrikkaan tarkoitettuja poliisi-autoiksi kenties.
    65 vuonna suomen ford teki järki liikkeen ja tilasi kaikki full-size autot kuutosella, paitti mustangit.
    Noista maraudereista vielä sen verran että urpaanin legendan mukaan katot oli pulteilla kiinni, ei pidä paikkaansa, värikynää on aikoinaan tullut tarinaan.
     
  7. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Kai näitä f10:jäkin myytiin täällä?
    [​IMG]
    Tuo oli kai tuotannossa 1974-1978 ja sitten tuli se varsinainen ruosteenpesä cherry vuonna 1979.
     
  8. hantta

    hantta Double Gearhead

    Huomasin tuon Galaxiemokani heti, eli suurin osa oli tosiaan Customeita.
     
  9. hantta

    hantta Double Gearhead

    Nämä Corollat saattoivat kiertää ympäri eurooppaa, ja viettää aikaansa esim. saksan tai Englannin satamakentillä.
     
  10. nimat-13

    nimat-13 Gearhead

    Ainakin -75-76 oli noita palovaurio osia Jyväskylänkin piirimyyjän varastoissa Fin ainakin ja ehkä 100A jotain.En muista tarkemmin kun aikaa vierähtänyt hommista sielä.
     
  11. MJF

    MJF Double Gearhead

    Aspeneitakin on rekisteröity vielä runsain mitoin 81-82 vaikka valmistus loppui -80. 70 vuosimallin Dodgeja on myös rekisteröity iso pompsi vielä 13.5.71 Aron omiin nimiin.
     
  12. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Moottoripyöriäkin taidettiin myydä "ylivuotisia". Ainakin Hoindia. CX 500 ja oliko joku VF:kin, 80-luvun puolivälissä? Samoin Sonyn EL-kasettisoittimet dumpattiin 70-luvun lopussa (?) Suomeen. Edelleen hienostisoivia laitteita.
     
  13. P. Thornton

    P. Thornton 2nd gear

    Hangon sataman laaneille mahtui heittämällä jo silloin tuollainen määrä Datsuneita. Joku jo kommentoi, että autoja on voinut seistä ulkomaillakin ja suomalainen maahantuoja vaan sitten ostanut ne erät vähitellen kun kysyntää on ollut.

    Ne ovat voineet olla tosi halpoja eli kauppa on ollut Aro-yhtymälle hyvin kannattavaa.

    Tuohon aikaan oli myös tuonnintasausmaksu käytössä eli ei riittänyt pelkkä tulli vaan piti antaa lisää rahaa valtiolle. Ylipäätään valuutan vieminen ulkomaille oli luvanvaraista.
     
  14. impala67

    impala67 Double Gearhead

    ei siitä kovin kauaa ole, kun autokeskus (eli ARO) sai jonkin sortin palkinnon Nissan almeeroiden myynnistä- niiden valmistuksen päättymisen jälkeen. Dumppasivat ne tosi halvalla tarjoushinnalla ja kaupaksi kävi tuulipuku kahisten.

    eli ei mitään uutta. kauppa se on kun kannattaa.
     
  15. impala67

    impala67 Double Gearhead

    [​IMG]
    keskusteluun sopiva kuvatus vuodelta -56. itäystävän tuotteita hangossa. Brandt , Bror, kuvaaja. Museoviraston kuva.
     
    Moparboy440 tykkää tästä.
  16. impala67

    impala67 Double Gearhead

    [​IMG]
    pahoittelut edellisestä, mutta tässä taas vähän mielenkiintoisempaa rautaa.
    NH-110 dodge aspen vironkadulla stadissa. Eeva Ristan otos 1986/helsingin kaupunginmuseo
     
    hartsa69 tykkää tästä.
  17. KohtalainenPaja

    KohtalainenPaja 3rd gear

    Itäystävän rauta kyllä täällä herätteli enemmän mielenkiintoa kuin nuhjuinen Aspen vielä nuhjuisemmassa Stadissa:rolleyes:
     
  18. kerkko

    kerkko 3rd gear

    ...ja VDO:n hieno mekaaninen parkkimittari
     
    KohtalainenPaja tykkää tästä.
  19. impala67

    impala67 Double Gearhead

    noh, kukin tykkää ja kiinnostuu vapaasti siitä mistä haluaa. tuo aspenhan on suorastaan himottavan autenttisen näköinen valmiina sutimaan talvisilla kaduilla. tommonen olis magee.
     
    KohtalainenPaja ja kerkko tykkäävät tästä.
  20. kerkko

    kerkko 3rd gear

    Nämä ketjun kuvat ovatkin maukkaita, niistä löytyy vaikka mitä. Kestävät pidemmänkin tarkastelun.
     

Kerro tästä muillekin!