Mitäs erikoista jakopäässäkään? Näistähän keulan saa purettua ja istua vaikka nojatuolillla tehden. Toki on eksoottinen tekniikka perusvageihin nähden, mutta hinnat silti tosi pohjissa. 2000€:lläkin on noita myyty ja pari manuaaliaki 4-5k.
Siellä on kolme jakoketjua ja kiristimiä, jotka ainakin takavuosina oli älyttömän kalliita. Kiristimet tonnin kappale jne. En toki tiedä mitä nykyään maksavat. Lisäksihän nuissa oli myös ne tasapainoakselit hihnoineen ja muuta eksotiikkaa. Varmasti hinnat on tulleet huolto-osissakin alas, muttei silti kiinnostais tuollaista alkaa huollattamaan omalla lompsalla.
Eikös W8 koneessa ketjujakopää ole koneen takaosassa kuten muissakin W sukusissa. Eli joutuu ottamaan koneen pois.
Niimpäs muuten onkin. Eli saa toki tehdä tuolilta istuen, mutta vähän aikaa siinä kyllä hiki haisee ensin kun laatikko tai kone (tai molemmat) pitää ottaa pois
Vitttu niin olikin, sekotin 4.2seen. Lisätään "laihana" lohtuna, että moottorin irroitus ei kuitenkaan keula purettuna kovin paha keikka. Joskus noviisina kun katselin lootan irrotusvinkkejä niin yllättyin kuinka moni amerikassa teki kytkinrempan niin, että purki keulan ja veti koko konelaatikkopaketin keulasta pihalle.
Rockautolla näkyy olevan ko. osat valikoimissa. Ei hirveän kalliita, mutta kyllä noihin kaikkiin helposti se pari tonnia menee.
Oli pakko googlata muistinvirkistykseksi toi W8 kone. Samalla löytyi hienolla otsikolla varustettu amerikan ketju: Doing the impossible - Rebuilding a Passat W8 engine Ketju alkaa 12v VR6 koneen kiertokangen laakereiden kavennuksella:
Kesäkuu, Hämeenkyrö: https://www.nettiauto.com/ford/thunderbird/10397484 Syyskuu, Kuusankoski : https://www.nettiauto.com/ford/thunderbird/10749987 Joulukuu, Tuusula: https://www.nettiauto.com/ford/thunderbird/10983336 Nykytilanne: https://www.nettiauto.com/ford/thunderbird/11039167
Jäi vielä mietityttää, että paljonko ne W8 koneet maksaa. Tässä on yksi Ebayssa noin parilla tontulla.
No onpas siinä omistaja vaihtunut! Mikähän se on T-birdiä juoksuttanut omistajalta toiselle, melko ehyen näköinen laite kuitenkin?
Yksi 200k mailia ajettu löytyi keskusteluista mutta nuukasti noista tuntuu tietoa löytyvän. Vr6 on mainettaan parempi ja jakoketju lie ainoa ongelma. Nekin kestää sen mitä 99% muiden merkkien jakoketjut.
Oliko vielä niin, että se jakoketjun laahaimen ongelma oli vain alkupään VR6:ssa? Ihan kaikki VAG-asia ei ole päästä vielä haihtunut vaikka lienee kohta 10 vuotta kun Volkkarit ja Audit pullahti pois omista autoiluintresseistä niin, että niitä olisi enää käyttö- tai harrasteautoina ollut. Sen verran tässä tuli asiaa tämän keskustelun myötä herkisteltyä, että katsoin nettiauton kuutoskoneiset Volkkarit 90/00-luvuilta läpi. Ei varmasti huonoja talviautoja olis 4Motion V6 Passatitkaan, mutta mulle nuo VAGit pitäis ehdottomasti olla manuaalilaatikolla. Corrado oli joskus hankintalistalla, mutta ennen sen eskaloitumista homma kääntyi mulla amerikkalaiseen suuntaan, ilman että kauppa-aktia yhdenkään Corradon suuntaan koskaan tapahtui. Mutta kumpi olis raadin mielestä oikeampi kone Corradoon, VR6 vai G60? https://www.nettiauto.com/volkswagen/corrado/10855821 https://www.nettiauto.com/volkswagen/corrado/10917844