Nettiautosta bongattua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Rüsselsheim, 28.4.2006.

  1. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Motonetista varaosia ostaessa se onkin ostajan tehtävä tietää mikä osa sopii omaan autoon. Muuten aika todennäköisesti saattaa tulla väärät osat. Varaosatiskillä olevat nuoret pojat vaikuttaa siltä, ettei niillä ole mitään käytännön varaosakokemusta. Lukevat vaan sen mitä tietokone sanoo. Sukupuuttoon on kuolemassa ne varaosaliikkeet, joissa pitkän linjan tietäjät tiskin takana myymässä. Ja jotka tietävät mitä myyvät.

    Tästä tulee mieleen tapaus, kun ostaja haki Motonetistä yleismalin bensansuodatinta (letkumalli), niin tiskillä myyjäpoika halusi ensin tietää rekisteritunnuksen. No sitä ei ollut, kun auto oli projekti. Myyjäpoika alkaa sitten selvittää mikä auto on kyseessä, että tulee oikea suodatin (osatarve siis yleismallin 8mm letkun väliin tuleva bensansuodatin). Ostaja kokeili myyjän tietämystä, ja sanoi, että BMW 327. Myyjäpoika tutkii ja tutkii, ja toteaa, että kyllä se oikea malli on 328, kun ei 327 ole olemassa. = tietokoneella näkyvissä. Tässä kohtaa ostaja joutui keskeyttämään myyjän tutkimukset. Vanhempi harrastaja tietää, että BMW 327 ei kuulu teinien kovasti suosimaan 3-sarjaan, vaan on vähän varttuneemman ja maksukykyisemmän harrastajan malli.

    Osien saannin suhteen se rekisteritunnus on kyllä Motonetissä aivan välttämätön: Joskus hain laturin hihnaa. Mukanani oli vanha hihna, jotta tulee varmasti oikea. Uutta hihnaa ei meinannut saada ennenkuin olin kertonut autoni rekisteritunnuksen. :odbiggrin: Aivan kuin hihnapinossa olisi ollut hihna, jossa on lappu, missä mun autoni rekisteritunnus kirjattuna. Mukana olleesta vanhasta hihnasta ei ollut apua?

    Ylivuotisiin autoihin törmännyt mm. kerran museokatsastettu Chevy van joka oli 3 vuotta "ali-ikäinen". Siis sama jos nyt MR-katsastettaisiin auto, joka ensirekisteröity 1995. Mutta kyseinen Chevy olikin lojunut jossain 3 vuotta valmistuksen ja ensirekisteröinnin välissä.
     
    Swinger ja viikinki75 tykkäävät tästä.
  2. MudMax

    MudMax Gearhead

    En tiedä muista kuin jenkkivehkeistä mitään muuta kuin, että ainakin vuosimallista 1980 (tai 1981) alkaen kaikissa autoissa on käytössä 17-merkkinen VIN-koodi, jossa kahdeksanneksi viimeinen merkki on aina vuosimalli. Eli vuosimallin tunnistaminen myös muissa on yhtä helppoa kuin jenkkivehkeissäkin ainakin kasarilta lähtien......
     
    Swinger ja Peeaa tykkäävät tästä.
  3. KKOSKINEN

    KKOSKINEN Gearhead

    Noinhan se menee. Rekkarin perusteella haetaan hyllypaikka. Tämän ulkopuolelle ei taito riitä tai systeemi estää. Motonetistä kysyin öljynputsaria pikkulohko Letukkaan . Ei ollut. Sanoin, että varmaan on. Joo on kyllä mutta ilman numeroa ei löydy. Tästä on jo vähän aikaa, voi olla että nyt jo löytyy.

    Ennen kun liikkeet olivat yrittäjävetoisia eikä ketjuuntuneita tiesi isäntä kyllä mistä oli kysymys kun veit osan tiskille. Varaosanumero tuli usein heti muistista. Mm. Jaguarin jarrusylinterin kumeille löytyi vastaavuus kun vanhat oli mallina.

    Ei se ole sen helpompaa aina USA-varaosaliikkeissäkään. 305 EGR venttiiliä ei löytynyt puhelimessa kun en tiennyt tarkkaa vuosimallia Sen verran kuitenkin että oli rullalohko.
     
    fxsts, viikinki75 ja Swinger tykkäävät tästä.
  4. juhapih

    juhapih Double Gearhead

    Jaa, kaverilla oli aikoinaan 1984 mallinen Lada nappisilmä, uutena ostettu. Neljä vuotta myöhemmin osti "uuden" 88-mallin nappisilmän, samanlaisen punaisen... Valmistenumerossa oli välissä muutama tuhat... eli valmistettu ilmeisesti samana vuotena kuin vanhakin Lada. "Uudessa" oli pyöränkaaret ruosteessa uutuuttaan ja vuosimallina 1988...
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  5. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Pikku-Corollan, eli KE-20 valmistus lopetettiin 1974. Silti täällä myytiin uusia ainakin vielä 1978. Voi olla, että myöhemminkin.

    Oma Vani on käyttöönotettu rekisteriotteen mukaan 1997, mutta kyllä se vaan vanhakoppaiselta näyttää.:rotfl:
     
  6. viikinki75

    viikinki75 Double Gearhead

    Tämä kyllä ärsyttää nykypäivänä vanhempaan autoon osia hakiessa.

    Ennen pärjäsi, kun oli vanha osa mukana. Nykyään tuntuu, että tiskin takana on jotain jonneja, jotka ei tiedä autoista yhtään mitään. Vaativat rekkaria, mutta se ei auta muutelluissa autoissa mitään. Siis jotkut motonetit, tai muut.

    Ja niin kun aiemmin kävi ilmi, jos ei tietokoneelta löydy, niin "ei ole olemassa".

    Että mä taas kaipaan niitä "vanhoja hyviä aikoja", jolloin varaosamyyjät tiesivätkin autoista jotain.

    Us-Partsin tiskillä on sentään vielä saanut "vanhanaikaisesti" hoidettua asiat.
     
    Swinger ja Peeaa tykkäävät tästä.
  7. musta pässi

    musta pässi Gearhead

    Joskus sanonutkin että motonetissa ainakaan tässä meijän ei juuri kukaan oikeasti tiedä autoista. Paikallisessa on kyllä ainakin ollu yks vanhempi mies töissä joka on ollu ihan oikeessa varaosaliikkeessä aikoinaan. Tietää kymmenien vuosien ajalta. Nuoremmilla ei taija olla teknistä eikä kaupallista koulutusta eikä edes maalaisjärkeä. Sitte siellä on yks kassatyttö. Kalju, tatuoitu, lihava. On niin pelottavan näköinen että hirvittää vaikka on tullu kamppailulajeja harrastettua yli kymmenen vuotta. Ja vaikka olis viimeinen nainen maalimassa ni en kyllä lähestyis. Motonetis n oltava rekisteritunnus tai tiedettävä mitä ostaa. Koittakaapa ostaa esmes jarruputki autoon jonka relisteritunnusta ne ei tunne tai ei rekisterissä. Ne on valmiit putket siellä merkitty A,B,C,D eikä yhdessäkään ole mainittu kierrettä. Eikä myyjistä kukaan sitä tiedä. On homma selvittää ite että saat oikean esmes kun hain kevyt k-a dodge ramiin pätkän että sain edes oikeat juntturit siitä otettua. Oikea varaosaliike oli jo menny kiinni vähän matkan päästä. Sitte ne myy halvempaa paskaa esmes suodattimissa. Vaikka numero ja kuva olis mann suodattimelle ni käteen sieltä voi tulla mitä vaan. Käyn nykyään enää harvoin jos on pakko.
     
    SK-, viikinki75, Swinger ja 1 muu tykkäävät tästä.
  8. Peeaa

    Peeaa Gearhead

    Sama sääntö koskee useimpia euroautojakin. Eli kymmenes merkki alkupäästä lukien; A on -80, B -81 jne., poikkeuksena I ja O jätetään välistä pois, koske ne voi sekoittaa ykköseksi tai nollaksi. 2000 vuodesta alkaen kymmenes merkki edelleen määrittää mallivuoden, mutta kirjain vaihtui numeroksi, eli 0 on 2000 , 1 on 2001 jne.
     
  9. 1320

    1320 Gearhead

    Motonetin varaosatiskillä ei ole paljoa tullut asioitua, lähinnä joskus käynyt ostamassa joitain letkuja jotka olleet tiskin takana ja muutaman kerran Fordiin jotain osia. Jos tietää varaosanumeron etukäteen niin homma toimii hienosti, muuten on tosiaan aika hankalaa. Vaikka Fordinkin osia löytyy suoraan heidän sivuilta ihan oikealla mallinimellä, niin hankala niitäkään on ostaa jos et tiedä tuotenumeroa valmiiksi.

    Mun mielestä ongelmat ei tosin rajoitu pelkästään varaosatiskille, vaan tuntuu että aina kun on ostamassa jotain tavaraa, se on loppu vaikka saldo näyttäiskin vihreää. Välillä asiakaspalvelukin on vähän niin ja näin, "jos hylly on tyhjä niin sitten tavara on loppu!".

    Tosin joskus homma toimii yllättävänkin hienosti, kerran etsin pakosarjan kollektorin päähän tulevia laippoja mitä piti olla saldolla mut ei näkynyt missään. Menin asiakaspalveluun kyselemään että onkohan näitä mahdollisesti jossain, niin nuori harjoittelijatyttö otti asiakseen selvittää, varmistettiin lähiseudun kaikki hyllypaikat ja hyllynaluset ettei ole tippunut hyllystä/mennyt väärälle paikalle, sitten se kävi etsimässä varastosta ja lopulta meinasi että soittaa toiseen läheiseen Motonettiin, että onko siellä kyseistä tuotetta, että laittavat pari kappaletta mulle sivuun. Sitä ennen pisti kuitenkin radion kautta varaosatiskille kyselyä et onko siellä näkynyt laippoja, niin joku ilmoitti että täällähän näitä lojuu 2 kpl.

    Tuolloin piti nostaa hattua hienosta asiakaspalvelusta, ei menty sieltä mistä aita on matalin vaan osat etsittiin asiakkaalle keinolla millä hyvänsä. Toivottavasti kyseinen työntekijä sai vakituisen paikan niin halutessaan.
     
    deeäxä, Seevu, dart -66 ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  10. leivonharri

    leivonharri Gearhead

    Tai toivottavasti meni töihin jonnekin, missä työnantaja osaa arvostaa tuollaista aloitteellisuutta.
     
  11. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Niin kai sen pitäisi olla.
    Oma entinen toyota oli vaan erikoinen, en tiedä sitten oliko siinä tehty jotain hämärää sen kanssa vai mitä mutta se oli oikeasti vuosimallia 1983, käyttöönotto 1984 ja sen vin/valmistenumeron merkin perusteella 1991. Ja ei ollut uudemman runko, koska muut täsmäsi siihen oikeaan vuosimalliin.
    Mutta se oli yksittäistapaus tietty eikä ole sillä tavalla noista uudemmista kokemusta, omat muut toyotat on vanhempia eikä niissä ole vin-koodia.

    Kerran hain jarrusylinterin korjaussarjan taakse ja sitten ihmettelin, että eihän tämä käy. Pientä salapoliisityötä, 1984 mallisessa on isommat sylkät kuin siinä 1983:ssa ja siihen oli lykätty jossain vaiheessa uudemman sylinterit, näköjään ne kävi ihan ilman työstämistä, eikä ollut jarruttamisen kanssakaan mitään merkitystä oliko 20mm vai 22mm, kun sitten oikeanlaiset uudet piti hommata.

    Tarkistin huvikseen tuossa yhden toyon raadon merkinnät, vm.1987, käyttöönotto 1988 ja 16-merkkinen valmistenumero. :eek: Mihin tässä maailmassa voi enää luottaa.
     
  12. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Sitä ei tavallinen autoharrastaja edes tajua, että käyttöönottopäivä ja vuosimalli ovat eri asioita kuin mallivuosi minkä mukaan ne varaosat menee,ne kaikki kolme voi olla keskenään eri. Silti suomessa käyttöönottopäivästä puhutaan vuosimallina ja sen mukaan menee vaatimukset rekisteröinnin ja katsastuksenkin osalta. Typeräähän se on
     
    Muokattu: 14.6.2023
  13. Arkkumies

    Arkkumies 3rd gear

    Isamu, LehtinenA ja isalmela tykkäävät tästä.
  14. Isamu

    Isamu 3rd gear

    teddy99 tykkää tästä.
  15. teddy99

    teddy99 Double Gearhead

    Siistin näköinen Passat 1975, mutta hinta 22900 euroa? Ranta-juopon autoliikkeessä, jossa toimistomaksu auton ostajalle 199 euroa. Mitä sillä saa?
    "huippukuntoinen harvinaisuus" = Koelauta halki, johon porailtu reikiä, jotka "kauniisti" tulppailtu. Hattuhylly poikki, istuinten verhoilu uusittu alkuperäisen mukaiseksi, mutta työ mennyt etuistuinten mitoituksen osalta käteen. Onko radio liimattu paikalleen Sikaflexillä(?), ikkunaveivin nuppi näyttää puuttuvan ym. Miksei konehuoneesta, eikä alustasta ole yhtään kuvaa? Ehkä varmaan "huippukuntoisuuden" vuoksi? En muuten nipottaisi, mutta kai nyt tuohon hintaan luulisi saada Passat, jota ei tarvitsisi itse alkaa viimeistelemään.

    Jotenkin ihmetyttää tällaiset autot. Näkee, että tuossa on kyllä vaivaa nähty, mutta sitten loppumeterillä tullut väsähdys? Harrastetapahtumissa näkee aika usein vastaavaa. Se loppurutistus vaan jostain syystä jää monelta tekemättä, vaikkei siihen enää paljoa aikaa menisi.

    https://www.nettiauto.com/volkswagen/passat/13658478
     
    Peeaa, leivonharri ja isalmela tykkäävät tästä.
  16. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Jostain muistan lausahduksen liittyen auton rakenteluun"viimeinen 10% vaatii 90% vaivaa". Pätee varmasti moneen muuhunkin asiaan.

    https://www.nettiauto.com/gmc/suburban/13632623

    Sisusta aivan kun lauma rottia olis järsiny sen, takalasi paskana, ajettu neljästi ladon seinään eri nopeuksilla, takalaita enemmän ruostetta kun peltiä, millä lienee puskuri enää kiinni ja tästä pitäisi maksaa 6500e o_O
     
    Swinger, Peeaa ja leivonharri tykkäävät tästä.
  17. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    Tossa suburbanissa on mielenkiintoisia yksityiskohtia, takapuskuri on jonkun toisen mallin etupuskuri ja rekkarin valo tehty näköjään... kaljatölkistä? Ilmastoinnin hilut näyttää kuitenkin olevan paikallaan.
    Yhtä kaikki, aika ryppynen yksilö
    Olis hauska nähdä minkälainen henkilö tosta maksais kuus ja puol tonnia.
     
    juko7 tykkää tästä.
  18. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    SK- ja isalmela tykkäävät tästä.
  19. Isamu

    Isamu 3rd gear

    Arkkumies, isalmela, juko7 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  20. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

Kerro tästä muillekin!