Nettiautosta bongattua

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Merkki- ja mallikeskustelu', aloittaja Rüsselsheim, 28.4.2006.

  1. AVRO

    AVRO Gearhead

    Näissähän oli yleisesti niitä "Finikor" tai "Tectyl" ruosteenpiilotusaineiden mainoksia takalasissa. Muistan ihmetelleeni jo tuolloin pikkupoikana et "mikä juttu" kun läpimädät autot mainostavat kilpaa ruosteenpiilotusta. Surkea rakenne, ja ehkä huono teräslaatu ei tietenkään pelastu mömmöllä kun suolassa kylvetetään.
     
  2. karivanner1

    karivanner1 2nd gear

    se oli jo lähdössä että myydään korkeimman tarjouksen tehneelle, Puoleen väliin maalattu, veikkaan että kaikki alaosat rapeet, runko ehkä vaihtokunnossa... ja hiacesisusta... Bensankulutus niin kova että käyttöautoksi tosta ei ole, harrasteautona kyllä mutta vaatii siihen sen verran töitä että kaikki ei viitsi enää alkaa. Se ehkä karkotti ostajat.
     
    viikinki75 tykkää tästä.
  3. tapsah

    tapsah 3rd gear

    ^x2 urbaani legenda kertoi että kirsikat valmistettiin siten että pelti maalattiin molemmilta puolilta ja sen jälkeen pelti vedettiin maalien välistä pois.
     
  4. Rautamäki

    Rautamäki 3rd gear

    Miten se sitten voi ruostua?
     
  5. Selänraaputin

    Selänraaputin 2nd gear

    Metalliväri
     
    Ässä., Catiska, karra ja 9 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  6. Cocco Bill

    Cocco Bill Gearhead

    Mikäli vanha muistelee 70 ja 80 luvun autoja niin kaikki ne ruostuivat muutkin kuin japskit
    meidän olosuhteissa,toiset rivakammin ja toiset pikkasen hitaammin mutta oli hyvin paljon omistajasta tai omistajista jonkun auton yksilötasolla millainen elinkaari korroosion kanssa oli vai olikokaan?

    Ne vanhojen äijien huolella pidellyt vähän ajetut kauppakassit valmistusmaasta riippumatta saattoi säilyä uskomattoman hyvin kun puunattiin,pestiin,vahattiin,huollettiin ja se tärkein:niihin oli tehty ylimääräisiä ruostesuojauksia joka monesti tarkoitti ihan öljysumutusta koteloita ja palkkeja myöten niin jotta norona valui päivän kaksi ruiskuttelun jäljiltä ja kuukauden merkkasi missä seisonutkin.
    Homma viimeisteltiin tuoreeltaan ajamalla kuivaa pölyävää hiekkatietä muutaman kilometrin jolloin pöly suorastaan imeytyi öljyisiin paikkoihin alustassa ja sitoi sen tehokkaasti itseensä.
    Tämmöisen operaation jotkut teki vuosittain tai parin kolmen vuoden välein jolloin ei muuten ruostunut ainakaan pohjastapäin.

    Näin muistan minunkin isäukkoni tehneen ja sillä nimenomaan oli Datsuneita ainakin 1200,120Y,100A,120AF2 ja Toyota Camry,Mitsuja ainakin Lancer,pari takavetoista Galantia ja pari etuvetoistakin ja puhutaan 1970 kuin 1980 luvusta kunnes ympäristön painostuksesta vaihtoi Volvoiluun ja kaikenmoiset laatu ja tekniset murheet alkoivat ,puhutaan siis uusista autoista.Volvot toki tukevia traktoreita,laiskoja kuin mikä ja janoisia kuin Dartilla olisi ajanut mutta muuten yhtäläisyyttä ei ollut kolhoissa volvoissa jenkkikyytiin ja vakiovarusteita japanilaisiin nähden kovin vähän ja näin mentiin muutaman Volvon verran kunnes traktorointi riitti hänelle ja palasi jaappanilaisiin jotka olivatkin yhtäkkiä arvostettuja laatuautoja...

    Erikoismainintana voisi lisätä että Crownit jo 60 luvulta eteenpäin omasi legendaarisen kestävyyden ,niitä säilynyt näihin päiviin asti,jonkinverran vastaavia isoja Datsuneitakin.

    Koska ruoste tai ruosteettomuus pitkälti omistajien vastuulla jatkokäsittelikö autonsa vaiko ensikäsitteli käytännössä löytyi toki merkkejä joita ei ruoste vaivannut,esim Skoodat ei kestäneet niin kauan että ruoste olisi ongelmana, 50tkm oli jo saavutus ja ne olikin vanhojen ukkojen autoja jotka vaihteli uusiin muutaman vuoden välein,käytettyjen arvo enempikin huoliko kukaan ,meneekö peltoautoksi ,rahdataako tsekkoslovakiaan takaisin ellei kylmästi romuteta?

    Italialaiset kuului samaan kategoriaan ranskalaisten kera,niissä olisi tekniikka voinut kestääkkin mutta lahosivat käsiin teki mitä teki ,peltilaatu oli monissa jotain ohutta ihmeseosta jota häävisti voinut hitsaillakkaan toisin kuin vaikka Ladoja jotka olivatkin suosittuja,halpoja,kestäviä hintaansa,lämpimiä ja perusautoja kaikinpuolin,Polskit jopa huonompia ryssään nähden ja äiti Fiat paljon kalliimpi.

    Peruslada kukkuu ja käynnistyy vaikkahan 50 pakkasessa,siksi ovatkin yhä suosittuja mitä sivummas mennään sivistyksestä ,siis pulla UAZ kera,Niva kuuluu myös samaan tee- se- itse kastiin ,ei mitään laadukkaita mutta myös korjattavissa perustaidoin ellei ihan täysosumaa tule ulkoa tai sisältäpäin.

    Nykyautoilla mitään asiaa takapajuloihin vaikkahan olisivat ruostumatonta ja muovia koriltaan,tekniikan oikutellessa matka loppuu siihen hyvinkin usein.
     
    Muokattu: 29.12.2023
    japetalk, Seevu ja Swinger tykkäävät tästä.
  7. tapsah

    tapsah 3rd gear

    nehän oli kaikki metallivärejä ei tainnut olla yhtään suoraa värivaihtoehtoo niissä.
     
  8. hartsa69

    hartsa69 Double Gearhead

  9. KKOSKINEN

    KKOSKINEN Gearhead

    Mulla on tuollainen öljytty ja hiekkatiellä ajettu -90 mallinen Pontiac. Ilmeisesti viimeiset 10 vuotta öljytty säännöllisesti kunnes tuli ongelmia ympäristöihmisten kanssa. Auton alustassa oli uskomaton määrä, ämpäritolkulla, hiekansekaista sotkua. Etuakseliston osat olivat saaneet nätit varsin virtaviivaisen näköiset kuoret ajoviiman johdosta. Öljyn alta paljastui tehtaan maali. Läpireikiä ei ollut vaikkakin maali oli osittain irronnut ja pelti pintaruosteessa.
     
  10. Riku Rotten

    Riku Rotten Gearhead

    https://www.nettiauto.com/mercedes-benz/100/14053099

    Pikaisella googletuksella en löytänyt tuon näköistä -62 lavamersua. Sen verran heräs kiinnostus, että pitää kysyä täältä tietäjiltä, että onko MB.

    edit Nyt on muuttunut muuksi merkiksi. Mikä lienee?
     
    Muokattu: 3.1.2024
  11. biker

    biker Gearhead

    Riku Rotten tykkää tästä.
  12. kippis

    kippis Gearhead

  13. fmila

    fmila Gearhead

    Näyttää olevan Tempo Matador. Noita oli Elannolla leipätehtaan kalustona, päällä oli rulo-ovilla varustettu "pullakori", jossa paljon hyllyjä leipälaatikoille. Tuttu näky Stadissa 50-60 luvulla. Löytäisköhän joku "kuva-bongari" jostain kuvan semmoiselle?

    t. AM
     
    Riku Rotten tykkää tästä.
  14. Selänraaputin

    Selänraaputin 2nd gear

    [​IMG]
     
    fmila tykkää tästä.
  15. oceanic7

    oceanic7 Double Gearhead

    isalmela tykkää tästä.
  16. Ftw-

    Ftw- Gearhead

    Peeaa ja Arkkumies tykkäävät tästä.
  17. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    Charger´69, Isamu ja Peeaa tykkäävät tästä.
  18. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Toihan on ihana :D kunnon hyppy -70luvun loppuun tai kasari alkuun. Etupenkit pitäs vaihtaa johonkin lättänöihin missä on tiikerikuosi tai beige plyyssi + puuhelmet.
     
    isalmela, taunusstyle ja 6PPC tykkäävät tästä.
  19. Isamu

    Isamu Gearhead

  20. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Double Gearhead

    En muista tämän hintaa silloin, mutta ite vertailit tätä vanhempaa hiekan väristä Denalia, jossa paremmat varusteet ja muutenkin siistimpi kuntonen, mutta kaks kertaa kalliimpi kun musta.

    https://www.nettiauto.com/gmc/yukon/13332759

    Mielestäni tohon aikaan vain 5.3 oli saatava flex-mallina, mutta Denali on 6.0 pannulla...joten suhtaudun epäilyksellä ilmotukseen.
    Jos se olisi tavallinen Yokon, niin sitten vois olla myös 4.8 ja 5.3, tiedä sitten ?
     

Kerro tästä muillekin!