Neuvoa vailla jälleen

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Sähkölaitteet', aloittaja Kähmy 545, 22.10.2016.

Tags:
  1. Kähmy 545

    Kähmy 545 Gearhead

    Moparin -70 B-bodyn sähköt sekaisin, ahterin ja konehuoneen sähköt ok, mutta koelaudan alla kaikki
    sekasin.
    Rodi boxi? Vai mitä muita vaihto ehtoja tarjolla?
     
  2. Bukero

    Bukero Gearhead

    Eihän siellä isoa vikaa ole vaikka olisi "kaikki" sekaisin
    Tarkoitan sitä että tuolla B body kojelaudan kuten muidenkin tuon aikakauden perusautojen sähköt on äärimmäisen yksinkertaisia.
    Aina kun tuntuu että usea toiminta sotkee toisiaan kannattaa tarkistaa maadoitukset.
    Esim.B body:ssa lämppärinpuhaltimen pitäs saada maansa rintapellistä lämmityslaitteenkotelon kiinnityksen kautta. on meinaan omiaan sotkemaan muutakin kun yrittää repiä maita muuta kautta. Noin niinkuin vihjeenä...
     
  3. Kähmy 545

    Kähmy 545 Gearhead

    Tää on melko raiskattu yksilö, eli kerran sähköt tehty uusiksi.
    Eli lämppäriä ei ole ja muutenkin melko race henkinen hökötys.
     
  4. Bukero

    Bukero Gearhead

    argh! no sitten se on kyllä korkeemmas käres.
    nuo ns. "kerrantehtyuusiks" tapaukset pakottaa usein hyvinkin aloittamaan alusta.
     
    Gary Grand ja Jussi289 tykkäävät tästä.
  5. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead

    Yleensä ne uudelleen tehdyt tosiaan on ne mitkä pakottaa tekemään uudestaan, paitti ne jotka on tehty kunnolla niistä ei ees kysellä


    Jos ite osaa hiukka sähköistä ja tahtoo kunnolliset, niin ei ole hankalakaan

    Valokatkaisijalta kunhan muistaa ylimääräsellä releellä mittareille ja koelaudalle valot

    Muuten on simppeliä sulakkeelta->releelle->käyttölaitteelle ja maa runkoon

    Releille maadoitus ohjaus napaan 85, niin tekee sen, et jos johto hiertyy laite vaan toimii ja releen ohjausvirran voi ottaa virtalukolta tulevalta "keskus releeltä" jolloin kaikki sammuu kun avaimesta kääntää

    Startille oma ohjaussolenoidi, eli startti rele yli 50A, ne yleensä tunnistaa isoista liittimistä
    Jarruvalot on yleensä sulakkeelta katkaisijalle ja siitä valoille, jos ne toimii ja on punaiset vilkut niin niihin en koskisi. Virran syötön voi releittää jos tahtoo, niin ei jää vilkuttelemaan kun avaimen poistaa

    Sisäpuhallin voi olla hankalampi ellei ole katkaisija sellainen, et kestää tai sit sellainen kierukkavastus joka tulee puhaltimen koteloon, sen ohjaukseen varmaan jos ei releittää tahdo laittaisin kodin hellan säätimen, ne on monesti 1 sisään ja useempia yhdistelmiä ulos, pikkasella tutkimisella löytyy 4 nopeutta ainakin 3, niin ei tule niin herkästi ongelmia vieraitten ajellessa eikä vahingossa kytke turhaan useempaa nopeutta saman aikaan päälle

    Eli ei se sähkö ole mitään salatiedettä, kun miettii järjellä mitä tekee ja tekee liittimet kunnolla
     
  6. Bukero

    Bukero Gearhead

    tää on niin totta kuin vaan voi
     
  7. Nikuzai

    Nikuzai Gearhead


    Monesti tullut sähköjä ropattua ja muutaman kerran tehtyä jotain uusiksikin

    Yhteen hiaceen piti tehdä ajovalon sähköt, laturi, vilkut, lämppäri ja jotain muuta pientä uusiksi

    Päivän värkkäsin, niin ohos hehkut alko pelaamaan ite ja kaikki parkitkin löyty

    Ja sitä ei koskaan jaksa ymmärtää, et mikä helvetti siinä on, ettei voi jotain tehdä ees pienellä älyllä
    Poralla siistimättömästä reiästä penkin alle sähköt läpiviennin vierestä ja sieltä konekopan välistä sit maton alle ja siitä koelaudan sisälle
    Sulake oli muistettu laittaa tosin, plussat siitä, mutten oikeeen keksi mitä se sulake hyödyttää releen jälkeen valojen ja releen välissä 10cm pätkässä johtoa, kun akulta releelle on 2m johtoa peltien välissä suojaamattomana
    Ite vedin sen johdon läpiviennistä penkin allaolevaan koteloon ja sieltä sit johtokourussa koelaudan alle, sitä kans ei jaksa ymmärtää, et miksi ihmeessä se johto oli pitäny maton alle tilkkiä, kun sen johtokourun joutuu irroittamaan, et saa maton ylös

    Sit samasessa hiacessa flektin ohjaus tuli suoraan latauksen signaalilta, onhan se ihan jees et flekti pyörii kierrosnopeudella, mutta kun anturi jota ite käytin oli 7cm päässä ja maatto tuli siihen anturille jo valmiiksi
    Otin pois sen johdon joka oli ryöstetty ilmeisesti volttimittarin lähdöstä johtosarjassa, siihenkään ei oltu voitu laittaa abikoa vaikka suojattu liitin ois ollu 4cm päässä
    Laitoin flektille releen ja ohjauksen sillä autossa kiinni olleella letkuanturilla ja kappas flekti heräsi paluuvesi 80 asteisena
    Niijjoo ei saa unohtaa et se johto oli tehty oikeen kolvaamalla karvaperseet nippuun, niin että johto kulki laturin hihnasta läpi ja toinen johto toiselta puolelta hihnaa, eli jos laturin hihna hyppää repii se johdot mennessään jotka luonnollisesti oli ilman mitään sulakkeita
     
  8. Bukero

    Bukero Gearhead

    noihin hätäpatentti korjauksiin syyllistytään usein kiireessä, mutta tokihan niissä järjenkäyttö olisi suotavaa silloinkin. parhaat tai siis pahimmat löytyy kuiteskin noista työkoneista joita käyttää useampi kuski/käyttäjä.
    työkseni noita kuiteskin 30 vuotta korjannut ja tokihan laitteet särkyy vanhuuttaan ja huonouttaankin mutta kyllä pahimmat ja sitämyötä mehukkaimmat vika-korjaus-seuraus tapaukset ois pitäny kirjaksi kirjoittaa.

    tuo laturin herätevirta ja siihen liittyvät viat/lisäkytkökset on muuten polttanut tällä pallolla aikas monta laitetta. harva tulee ajatelleeksi että laturin ladatessa siitä ohuesta herätejohdosta löytyy ampeereita sama määrä kuin varsinaisesta laturin pääkaapelista. ja ei oo muuten sitten sulakkeella suojattua virtaa...
     
  9. xarper

    xarper Gearhead

    Joku vois antaa neuvoa vähän näitten ketjunen otsikoihin, kyllä on taas niin hyvin kuvaava ja osuva otsikko tässäkin että huhuh
     

Kerro tästä muillekin!