Niin, elämä on valintoja täynnä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Muki, 19.1.2006.

  1. Muki

    Muki Gearhead

    Tämä on ehkä väsyksiin asti vatusteltu aihe. Polttoaineen kulutus. Nyt kun se on ollut ajankohtainen asia itselle, tuli tehtyä pientä kenttäkokeilua työmatkailun suhteen.

    Econoline ryyppäsi talvitunnelmissa maantiellä 15 litraa / 100 km ennen kuin takajarrut katosivat. No sitähän piti sitten hätäpäissään saada joku auto alle ja kävin lainaamassa isäukon Toyota Yariksen tai mikälie se nyt on. 1.3 litrainen ja automaatti.

    Nyt on ajettu 700 km eli tämän viikon työajoa, kävin sitten tankkaamassa. Voi helvata. Kulutus on ollut 5.6 litraa per satanen. Ja siihen sataseen on sisältynyt ihan normaalia ajoa liikennevirran mukana turun motarilla ja vt kakkosella. Ja kävin takajarrusylinterit hakemassa partsista halki stadin ees taas, että ei ihan pelkkää maantieajoakaan. Pakkanenkin on kolkutellut aika kovana tällä jaksolla.

    No mitä tarkoittaa 15 litraa tai 5.6 litraa sadalla. 420 litraa kuukaudessa työmatka-ajoa tai 156.8 litraa. Jos ajatellaan että litra ysiviitosta olis 1.25 euroa, niin kuukaudessa palaa ilmaan joko 525 tai 196 euroa.

    Erotus on siis 329 euroa kuukaudessa pelkän työmatka-ajon osalta. Jos ajatellaan että töissä käydään se 11 kuukautta vuodessa, tulee tästä siis 3619 euroa vuositasolla. Ja tämä on pelkästään työmatka-ajosta, mikä vastaa aika tarkkaan 60% kokonaiskertymästä vuositasolla. Tarkemmin ajatellen se olisi siis about 6 kiloeuroa vuodessa kun ajatellaan kokonaiskertymää.

    Summarum. 6 kiloeuroa vuodessa, no sillähän lyhentää jo aika ihmeen hyvin ihan uuttakin autoa. Siis pelkästä kulutuserosta syntynyttä säästöä.

    vani vie kyllä kesällä vähempi, joten ehkä se on about 5 kiloeuroa se erotus all year round.

    Millä saattaisi ehkä päästä töihin & takaisin hieman huolettomammin kuin näillä vanhuksilla.

    No eihän tässä mitään, selvähän tuo, mutta se mikä oli ylläri "vannoutuneelle" harrastajalle oli se miten siedettävä tuollainen tämän päivän pikkuautokin voi olla. Totta, ei mitään autoilun aatelia, ja ehkä hiukka turhan sivutuulialtis, mutta...

    keskellä viikkoa tajusin yht'äkkiä motarilla miten helevetin rento viikko on ollut. Sen kun hyppäät bilikaan ja lähdet töihin.

    Pistää kyllä miettimään, pitäiskö ehkä tehdä jotain. Toi projektikin vois saada jotain kivoja pikkuosia tässä matkan varrella, kun ei polttais kaikkea rahaa soppana pois.
     
  2. Nutlass

    Nutlass Gearhead

    Älä prkl laita tollasia laskelmia tänne näkyville.Kohta ajellaan kaikki piskuisilla toiotilla ja hetken päästä kaduttaa kuitenkin. :lol:

    Olishan se kieltämättä järkevää hoitaa ainakin noi työmatkat jollain talousihmeellä ja sitäkin on kokeiltu ,mutta jostain syystä ne kokeilut on jääneet aina väliaikaisiksi.Mutta säästöhän se on väliaikainenkin säästö! :wink:
     
  3. HRA-47

    HRA-47 1st gear

    Totuus on että noilla kiinanpommeilla paikasta toiseen pääsy on lähestulkoon vuorenvarmaa. Tänään kun lähdin vanilla liikkeelle niin lämpömittari pomppasi tappiin ja hytti oli kylmä kuin... Auto oli sentään ollut 2 tuntia piuhan päässä. Syyläri veti jäähän ajoviimasta. Ok, oma moka kun taisi olla liian laimeat nesteet ja sama olisi voinut tapahtua autolla kuin autolla mutta kuitenkin. Nyt kun sain sen sulamaan, laitoin ensiavuksi pahvin maskin eteen niin pääsee liikkumaan.
     
  4. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    Niin... :odroll: Mutta sitten, kun miettii mitkä on tuollaisen uudehkon käyttökinnerin huolto, vakuutus, yms. kulut niin kyllä se ero siitä sitten pienenee. Puhumattakaan arvonalennuksesta, jonka laskeminen on hiukan hankalaa, mutta kuitenkin ainakin minua ahdistaisi, jos auton arvo laskee nopeammin, mitä sitä ehtii lyhentää.. Työkaveri kirosi kuinka paljon sen uudehkon käyttiksen arvo tippui vuonna 2005. Hinnat olivat vastaavilla tulleet alas ~4000e, koska autosta tuli uusi malli markkinoille ja vanha on nyt ns. "vanha korinen".

    Ja loppujen lopuksi, olisko sitä rahaa yhtään sen enempää käytettävissä, kuitenkaan?
     
  5. Ismoskosmos

    Ismoskosmos Double Gearhead

    :lol: Kyllähän tuolla emännän pikku suzukilla on tullu päristeltyä ja eihän tuo bensaa suostu syömään yli viittä litraa satkulla...Ja pelaa hyvin.Amerikan ihme makaa siipirikkona pihalla... :-?
     
  6. calkemp

    calkemp Gearhead

    Kyllä mä tein kans samanlaisia laskelmia kun vania rupesin myymään.Kiisseliä kului n.14l satkulle ja nyt suht tuore 1,9 eurokiisseli maks.6l.Vaikka käyttöverot on isommat henkilömallissa niin mä säästän kulutuksessa KOKO vuoden naftat näillä kilsoilla.Tai ens kesänä ostaa ponuun monta takillista gasoa ja muutaman sarjan takarenkaita :eek:
    Jos rahaa ei tarvis laskea niin bensajenkillä ajaisin ympäri vuoden mut ei oo varaa....
     
  7. Muki

    Muki Gearhead

    When your old junk breaks down ONCE AGAIN and you need to repair it for several nights = priceless

    :rotfl:

    Juu, asiat eivät ole suoraviivaisia. Nyt on noussut luotettavuus ja nykyisin aiempaa rajallinen vapaa-aika esiin. Olisi kivaa melko rennosti vaan mennä, ja jättää ruuvaaminen ihan puhtaasti harrasteautoon. No onhan totta että se 25-vuotias econoline on jo vähän "intiaani" valinta 140 km päivittäistyömatkaan.
     
  8. WBBC

    WBBC Double Gearhead

    25-vuotias econoline on jo vähän "intiaani" valinta 140 km päivittäistyömatkaan 15 l 100km.


    Vedit todellakin ääriesimerkin laskelmiisi.

    :eek: 8)
     
  9. malonari

    malonari 1st gear

    Aivan ! Ei niillä huolettomilla uusilla kotteroillakaan ilmaiseksi
    rullata , paitti jos se tosiaan on faijalta lainassa . Sivusta
    seuranneena ei uusien omistajalla ole vatsahaava
    kaukana kun lainaa lyhennetään , huolto maksaa törkeesti
    eikä itse voi tehdä mitään . Aina olet toisten armoilla .

    Se on aivan totta että hiljaisia ja hyviä ajettavia lähes kaikki
    uudemmat kindu kaarat on ja tankilla ei tarvi paljon poikkeilla .
    Mutta voihan sitä ostaa vähän pikku ruokaisamman vanhemman
    ja halvemman , ei jää kiusaamaan enää kuin se epäluotettavuus .
     
  10. HRA-47

    HRA-47 1st gear

    Ei sen talvikinnerin tarvitse olla vuosimallia 2005. Noita vanhoja japseja saa muutamalla sadalla eurolla, ja jos sen pellit on hävinny talven jälkeen niin paalaa ja ostaa seuraavaks talveks toisen. Tekniikka noissa vanhoissakin toimii kunhan perusasiat on kunnossa esim. akku. Kovin turvallisia autoja ne ei ole joten kannattaa olla hereillä liikenteessä niiden kanssa.
     
  11. HEKULIINI

    HEKULIINI 1st gear

    Elämäni paras kauppa oli, kun vaihdoin 4.0litraisen bensa jeepin 1.9TD Transportteriin. On jääny rahaa ihan kiitettävästi harrastuksiin jne...
     
  12. Nutlass

    Nutlass Gearhead

    En tiedä oliko elämäni paras kauppa, mutta mä vaihdoin 1,4i ekotronikkikorollan 4,0 bensajeeppiin :rotfl:
     
  13. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

    :rotfl: No näinhän se on. Mun Chevy on sentään vasta 19 vuotta vanha. Ai niin, ja eihän se lähtenyt käyntiin tänä aamuna. :eek: Piti pummata kyyti naapurin rouvalta, jonka 1,4 Clio lähti käyntiin, ilman lohkolämppäriä... :oops:
     
  14. JKL Raggars ry

    JKL Raggars ry Gearhead

    haha :D
    kyllä tuntuu olevan kova paikka myöntää että kinulilla ajaa halvemmalla ku isolla jenkkilotjalla.
    ole mies ja osta 1.3 korolla! ;)
     
  15. Stone

    Stone 3rd gear

    Elämäni paras kauppa oli kun vaihdoin 1.6 Nissanin 5.2 ja 3.0 litran Mopareihin (siis yhden kinnerin hinnalla sain KAKSI autoa) :D

    Rahan jäämisestä en kommentoi nyt kuitenkaan mitään...
     
  16. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Kaikkein edullisin talvikinneri olis varmaankin just joku muutaman huntin Toyota tai Nissan, mitä noilla on ajellu niin kulutus on just luokkaa 7-8 litraa satkulle, ja pelkällä liikennevakuutuksella ei varmaan juuri halvemmalla autoile. Ero on aika huima kun vertaa lohkarivikaseen käyttö-Capriceen jonka talvikulutusta en ole edes viitsiny laskea, lähti tosin tänäkin aamuna käymään vaikkei lohkis toimikaan... :wink: Se on myös totta et uudella autolla ajelu ei välttämättä ole sen halvempaa kun vanhalla kun lasketaan arvonalennukset ja huollot mukaan, faija ainakin kiroili ostavansa pappa-Tunturin seuraavaks vaihdattaessaan muutaman vuoden ikäiseen Relluun kolmatta sytytyspuolaa puolentoista vuoden sisään... Mutta kyllä nää taas nousussa olevat gason hinnat pistää miettimään, tänään tais olla hintaa 1.27 eli ei taas kaukana olla niistä viimevuoden huippulukemista :mad:
     
  17. Caprice5

    Caprice5 1st gear

    Kyllä mä oon jättämässä Capricen täysin Harrastepeliksi. Tulee tosi kalliiksi ajaa päivittäistä ajoa. Tuli halvemmaksi ostaa ihan uus Diesel auto..
     
  18. hotit

    hotit Gearhead

    kinnerit

    Toinen asia mihin olen kiinnittänyt (tuon kulutuksen lisäksi) on ajofiilis. Olkoonkin että katsantokanta on hieman kiero, mutta:

    Ajan talvella manuaalikinnerillä ja ODOTAn kesää, jotta saa ajaa taas automaatilla ja isolohkolla. Aikanaan ajoin monta talvea käyttiksenä jenkki, niin harrasteauton puikkoihin ei ollut alkuunkaan niin kova hinku siirtyä, kun olivatten ajoltaan samansorttiset. Tosin nyt on tammikuu vasta puolillaan ja olisi jo kova hinku ajaa muutakin kuin 1.6 16v :tä.

    On siis hyvä kärvistellä hieman käyttiksen kanssa, niin tuntuu autuaammalta ajaa taas Foordilla.
    Ja mikä myös on tullut iän myötä mukaan, niin käyttiksen kanssa ei kyllä jaksa painia pienimmänkään ongelman kanssa. Jää enemmän aikaa harrastaa.
     
  19. Make.S

    Make.S Gearhead

    Ite vaihdoin kans oman käyttöauton kiisseli nissaniin ja pistin sen virman nimiin, saa löpötkin vähennyksiin.(n.7l/100 km)
    Kyllähän tollein pitäis säästää mutta mihin helvataan ne "säästöt" oikein häviää.Taidan siirtyä takaisin kuluttaviin mutta "tyylikkäisiin" autoihin...
     
  20. BRC1

    BRC1 Gearhead

    Meilläpäin tota sanotaan järkiin tulemiseksi.
    Tuskin kenenkään katu uskottavuutta ei lisää ajella lasit huurussa vanhalla jenkillä puuduttavaa työmatka-ajoa.Ei myöskään vähennä ajaa sitä samaa matkaa 6 th euroa pienemmällä kulutuksella.

    Sen rahan voi työntää vaikka uuteen työmatka kulkimeen tai harraste huusin preppaamiseen.Se taas lisää mukavuutta-ja sekös onkin mukavaa :pinup:
     

Kerro tästä muillekin!