Niin, elämä on valintoja täynnä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Muki, 19.1.2006.

  1. Lepakko

    Lepakko Gearhead

    Tämä ei ole kehottamista itsensä tai muiden tappamiseen, mutta laskekaa montako vuotta tilastojen mukaan korkeintaan elätte ja miettikää mikä on elämänne tarkoitus. Kuitenkin sinäkin, joka säästät kaiken mahdollisen esim. bensakuluissa, kuolet jonakin kauniina päivänä. Siinä ei paljon säästöt auta. Korotan tarjoustani: VAIKKA BENSA MAKSAIS 16.7€/LITRA, JENKILLÄ AJETAAN.[/quote]

    Joo mun pointti oli se, että keskivertopalkansaaja ei vain pysty tollaiseen, vaikka kuinka tekis mieli. Jos olisi miljoonia, niin eihän toi 175 euroopan ruplaa päivässä pelkkiin týömatka-ajoihin (minun tapauksessani) tuntuis pahalta. Jos sulla on tuollaiseen varaa, niin onnittelen, olet turvannut vanhuutesi ja hoitanut finanssiasiasi todella onnistuneesti. Jos ei ole, niin sitten puhe on pelkkää pullistelua. Eikä oteta herneitä nenään, en minä pahalla todellakaan.

    Talo kun on joskus maksettu, niin alkaa jäämään vähän enemmän tuohon autoharrastuspuoleenkin, toivottavasti. Ykköskohteena on tällä hetkellä vene, joten taas päästään näihin valintakysymyksiin. Yhtä mieltä ehkä siitä, että polttoaine on Suomessa yliverotettua siksi, että sitä on niin helppo verottaa.
     
  2. Jza

    Jza Double Gearhead

    Ja mikä sen saappaan todellinen nykyarvo sitten on?
     
  3. Vemppu

    Vemppu 1st gear

    Hyvin poikii aihe...

    Perusjuttuja menee metsään siinä että laitetaan vastakkain 1500 egen lankkukylki ja 20000 euron eurodieseli... Eiväthän ne ole vaihtoehtoja toisilleen?

    Jos laitetaan vastakkain sellainen keltsistä löytyvä lankkukylki ja samaan hintaluokkaan osuva nipponin ihme niin kummanka arvelette menevän halvemmalla ja pidämmälle? Uskallan väittää että se nipponin ihme on "kokonaistaloudellisempi" vaihtoehto.

    Käyttöauto on käyttöauto ja harrasteauto on sitten harrasteauto. Molemmille on oma käyttönsä ja roolinsa. Joillekin käyttöauto on samalla harrasteauto mutta silloin yleensä joko tulee kilsoja vähän, ei ole niin väliksi jos ei just tänään lähtiskään tai muuten vain on ylimääräistä rahaa rajusti.

    Minulla kulkineiden roolit ovat selvät:
    Käyttöauto on käyttöä varten; mahdollisimman halvalla ja vähällä rempalla pisteestä toiseen.
    Harrasteautolla fiilistellään ja harrastetaan sen mukaan kuinka perse sattuu kestämään.

    Minulla on erikseen käyttöauto siksi että voisin pitää harrasteautonkin. Tarkoitan tuolla sitä että käyttiksellä ajaessa jää rahaa pitää se harrasteauto siinä kunnossa että sitä harrastuksesi voi sanoa. Voisinhan toki ajaa läpi talven Oldsilla mutta eipä paljoa tarvitsisi rahalle muita reikiä miettiä. Siinä on jonkun verran eroa meneekö viikossa polttoaineisiin 20 vaiko 100euroa. Sille 80eurolle löytyy kyllä ottajia. Ja kun on muitakin harrastuksia joihin toivon ja tahdon rahojen riittävän.

    Enkä nyt hirveää oodia jonkun 80-lukulaisen jenkin kolariturvallisuudesta arvaisi mennä veistämään vaikka peltiä ja massaa löytyykin. Riskinä on että alkaa pelti olla sen verta rapeaa että se nöyrtyy valopylvääseen siinä kuin muidenkin maiden tuotteiden. Toki ehjät puskurit pikkutällit poimivat vaivattomasti. Silloinkin tosin vain jos vastapuoli on ns. alakynnessä.

    Lukunsa ovat sitten intiaanit jotka ajavat mieluummin määrätyllä amerikan härvelillä ja oksentavat tojotiin. Vaikka sitten paita lähtis päältä eikä ruokaa olis kaapissa mutta ne 10km päivässä olisivat kuitenkin sitten kaiken sen väärti. Näitäkin näkee mutta sehän on ihan ok. Valintakysymyshän se vain on.

    Nimimerkki; "heitä pari euroo kaljaan kun tankattiin belarusta kympillä eikä ole yhtään rahaa...."
     
  4. Jza

    Jza Double Gearhead

    Höpö höpö. Joko a) sulla on sen auton koko hinta kiinni siinä vehkeessä (esimerkiksi 36000€), eikä tuottamassa korkoa. B) Se on ostettu osamaksulla ja sä maksat sitä pyöreästi 800€ kuussa. Myydessä et saa siitä toosasta muuta kuin omat velat pois, jolloin tämä 800€ voidaan lisätä kuukausittaisiin kuluihisi lisäksi.
     
  5. Jza

    Jza Double Gearhead


    Elämä on todellakin valintoja täynnä. Pakkoko sitä on käydä tuhannen kilometrin päässä töissä ja valittaa bensan kalleutta :rotfl:

    Seuraavaksi aletaan varmaan väittelemään siitä että onko järkeä asua isossa omakotitalossa, kun kerrostalokaksiossakin pärjää seitsenhenkinen perhe kaupungin laidalla ja jää rahaa vielä harrasteautoon.
     
  6. Naxu

    Naxu Double Gearhead

    No, mun laskelmien mukaan toi diesel-olds on tällä hetkellä halpa ajaa. Kilsoja työmatka-ajoista 20 000/vuosi. Keskikulutus talvikelissä raskaalla kaasujalalla 11.5 satkulla. Käyttömaksu + dieselvero huomioituna kuukaudessa palaa rahaa 215,75 juuroa nykyisellä hinnalla. Vuodessa siis 2589 juuroa-> 3 vuodessa 7767 juuroa.

    Tein pienen vertailulaskelman jossa verrokkina oli 5000 juuroa maksava euro-dieselfarkku(passat tms). Kulutus 6.5 satkulla. Käyttömaksu ja rahoituksen makselu 170 juuroa/36kk mukaanlaskettuna tekee 331€/kk ja 3 vuodessa 12795 juuroa.

    Tohon en ottanut huomioon ton 5k€:n käyttiksen arvon alenemaa ton 3 vuoden aikana.

    Tolla perusteella mä järkeilin jotta oldsilla on halpa ajaa. 5 k€:n käyttiksessäkin alkaa kilsoja olla sen verran jotta kuluvaa osaa vaihtuu ihan samaan tahtiin kuin oldsissakin joten huolto/korjauskulutkaan eivät tota eroa tasaa niin paljoa että viitsisin oldsista luopua.
     
  7. Mudracer

    Mudracer Double Gearhead

    f0rd . Joukki :lol:

    Muttaa joojoo jokainen säästää tavallaan ja jopa uskoo omaan tapaansa! täällä on jopa tyyppejä jotka tulee anoppinsa kanssa toimeen :rotfl: . Enkä nyt oikein huomannut että kenenkään systeemejä olis missään tuomittu.

    Ihan oikeasti kumma juttu kun nykytyskikottimissa on ne kaikki abs ja ajovakautus ym. idioottivarmat systeemit niin silti se sama saatanan idiootti on siellä sisällä tyyräämässä ja kolareita sattuu niinkuin ennenkin, ellei jopa enemmän. Ja jopa täällä käpykylässä kohelletaan ja tullaan kolmion takaa ja mistä sattuu eteen ihan yllättäen. Jotenkin toi oma ja perheen turvallisuus menee muutaman ropon edelle! Ja tohon mun "kaavaan" ei vieläkään löytyny laskijaa joten kaikki metronomit vasempaan kaappiin hihittämään calculaattorin kanssa hop hop :wink:
     
  8. rimpula

    rimpula 1st gear

    no mulla taas on "säästö syistä" nyt ford fiesta van 1.4TDCI käytössä joka vie matkaajossa dieseliä VAAN 3.7 litraa satasella ja dieselvero on vaan 70e vuodessa

    vaik tuossa talon nurkalla seista nököttäis chevrolet chevy van 6.5tdi v8 koneella mut jotenkin aina vaan on kallistunut tuohon voortin ropposeen mukamas "säästö syyt" mielessä :rotfl:

    mistäköhän johtuis :rotfl:
     
  9. Vanishing Point

    Vanishing Point 1st gear

    Kun tämä menee nyt osittain Diesel/bensa väittelyksi, niin ohessa hyvä esimerkki miten homma lasketaan


    http://www.ajovalo.net/Diesel.htm

    Samaa periaatetta voi käyttää yleensäkin mihinkä tahansa autovertailuun.

    Ainut tapa selvitä tässä kinastelussa voittajana rahallisesti on hommata ilmaiseksi polkupyörä jostain ja mankeloida töihin (kuntokin nousee ym). Kaikki "humpuuki" pois ja rahat osakkeisiin tms. Alkosta ostaa vain sitä missä on paras alkoholi/€ suhde, tonnikalamakaronia tai kaurapuuroa jne. Toisaalta ELÄMÄSTÄ pitää nauttia ja itse tiedän ettei parempaa vastinetta bensarahoilleni saa kun käynnistä oman pikkulohkon ja kuuntelen sitä musiikkia.

    Tästä harrastuksesta jää yleensä edes JOTAIN käteen, eli kotteron voi myydä. Olen välillä kysellyt aktiivi perhoskalastajakavereilta mitä itsepyydystetty kirjolohikilo on maksanut. Vastauksia ei ole pahemmin tippunut :wink:
     
  10. rocketman

    rocketman Gearhead

    Mulla on ollut kymmeniä jenkkejä harrastuskäyttiksenä, joitain vanhoja ei-usalaisia, leasingpelejä ja uusi oma auto. Ja oon käynyt läpi saman tuskan ja oivaltamisen kuin moni tässä threadissa.

    Oma käyttöautoilun evoluutio on nyt päätynyt 240-automaattiruiskuvolvoon (oma yksilö on viimeisiä tuotettuja vuosimalleja). Se on halpa hankkia, osat ovat edullisia (motonet-biltemasta saa melkein koko auton varaosina ja varaosa-autoja saa kun hakee pois), sen saa halvalla luotettavaan käyttökuntoon, kaiken voi tehdä itse, käyttökulut ovat siedettävät. Takavetoisena 70-luvulle suunniteltuna autona fiilikset ja ajomukavuus ovat ihan ok. Sillä pärjää loistavasti ympäri vuoden, toimii pakkasella, lasinpesurit yms ovat toimivat.

    Uudessa autossa pääomakulut, huollot, vakuutukset (pakko olla kasko) yms maksavat tosi paljon. työsuhdeautosta ei jää mitään ittelle, vaikka rahaa palaa montasataa/kk. Mulla kilmetrejä tulee niin , että yhtä paljon uuden auton kanssa maksaa v8-jenkillä ajo ympäri vuoden
     
  11. Oldman

    Oldman 1st gear

    do diin, elämä on tosiaan valintoja täynnä, jokainen ajelee makunsa mukaisella vehkeellä, ja siitä ei voi moittia kun itseään, MUT MINÄ EN AJA ENÄÄN MUULLA KUN JENKILLÄ, KESÄT JA TALVET, mut eri autoilla tosin, enkä ajattele mitä bensa maksaa, johan sitä kuolis maha-haavaan jos alkais funtsiin sen hintoja, pääasia et olen itse tyytyväinen! joten hyviä jatkoja toijota kuin myös JENKKI-miehille ja naisille.
     
  12. 0444

    0444 1st gear

    FIILIKSESTÄ KIINNI

    Amerikkalaisella aina tullu talvetkin huristeltua. Bensa lasku kyllä välillä päätä huimaa, on se kuitenkin sen arvoista... Tänä aamuna 34 astetta ol pakkasta ja eikö saatana dotke rukka laakista tulille ja ilman lämmityksiä. Kallista mutta on se makeeta pistellä laadulla menemään. PS:jokainen taaplaa tyylillään[/b]
     
  13. 74

    74 Gearhead

    Tuli just luettua nää läpi. Heh.... Sit viel ihmetellään miks NORMAALI ( eli ne jotka on älynny käyttää aikansa johonkin muuhun ) ihmiset tulee tankatessa hämmästelemään bensankulutusta.
     
  14. Beenari

    Beenari 3rd gear

    Itse ole sitten tuon perusteella "puritaani". Mutta omassa auton valinnassa pätee sääntö että minä määrään - auto tottelee.. Nuo kaikki lisähilkkeet kuullostaa kyllä ihan hienolta mutta joka tapauksessa kaikilla niillä on sama vaikutus; kuljettajalta katoaa se perstuntuma kokonaan. Eli ei osata enää ajaa sitä autoa vaan enneminkin ollaan matkustajana siellä ratin takana. Ja lopputuloshan nähtiin viime keväänä Lahden ja Porvoon moottoriteillä....
     
  15. Jza

    Jza Double Gearhead

    Joo. Turvallisuuden nimissähän myydään mitä hyvänsä tänä päivänä ja kukaan ei edes kyseenalaista yhtään lisäpalikkaa.
    Jos joku autovalmistaja kehittäisi kattoon asennettavan meteoriittisuojan, joka nostaa auton hintaa viidellä tonnilla, niin muutaman vuoden päästä se olis euroncapin testeissä mukana ja joka saamarin laitteessa vakiovarusteena :odroll: Jalankulkukypärää tässä olen odotellut myös markkinoille... Tyyliin: jos kaadut ulkona jäällä ja lyöt pääsi, niin turha mennä sairaalaan rutisemaan kun ei ollut kypärä päässä.
     
  16. skylark71

    skylark71 Gearhead

    kyllä sitä näillä polttoaineen hinoilla itsekin pitää erikseen harraste- ja
    käyttöauton. Kesäsin ajellaan tolla Buickilla ja talvella Oldsilla (455cid)
    Eipä mulla muuta :D
     
  17. dodgeman

    dodgeman Gearhead

    meillä tulee vuodessa kilometrejä n 10 000, ei paljo kannata hankkii pikku autoa. onhan se ihan erí juttu jos kilsoja tulee 20-50t vuodessa
     
  18. Lepakko

    Lepakko Gearhead

    Joo, ei mulla ole tuhatta kilsaa duunimatkaa. Toi summahan tuli siitä hypoteettisesta tilanteesta, että gaso maksaisi 16,7€/litra. Kun täällä on ihmisiä, jotka ajelis nää mun 30tkm vuodessa sillä 15-20l satkulla imevällä lankulla ja vielä kehuisivat kuinka perkeleen halpaa on.

    Ja sitten liennytys: jos liksa olis parempi ja velkaa vähemmän, niin kyllä mä ajelisin mieluummin vaikka Roadmaster-farkulla, kuin Vollella, mutta tällä hetkellä näin. Peace!
     
  19. petro_din

    petro_din Gearhead

    nyt piti kylmillä keleillä antaa släntin jäähä rauhaan ja siirtyä vani kuskiks pitkästä aikaa..

    rahhoo männöö vähintäänki riittävästi bensaan kuukauvessa(kaikki mitä tullooki)

    työmatkoo on 0 km ja rahhoo tulloo kö tulloo, vuan naatimpa niistä kilometreistä...

    oon pariin kertaan miettiny uudemman auton hankkimista, jopa japanilaista.. vaan ykskään ei oo vielä miellyttäny vaikka kaikki niitä kehuu...

    ja no, en tiedä onko bensa vanille(2+4 henkee ja saatanasti tavaraa) paha josse vie 11 litraa... lämpöä piisaa näillä keleillä ja 20tkm ajoihin on menny bensat+vakuutus+300e osiin, en tiedä onko toi ny niin paha...

    mutt jenkillä ajan niin pitkään kö bensaa rahalla saa... ja metanooli/etanooliin siirrytää kö sitä tulee tänne suomentasavaltaan mittareihin(tai joku kehittää systeemin jolla sitä voi kotioloissa vaivatta tuottaa)

    ja kumpi on parempi, vaihtaa satasen japsia kuukauden välein toisella satasella vai laittaa se satanen tommosen vähän kalliimman vanituksen pitämiseen?

    kyll mää tutulla ja turvallisella ajan mieluummin :)
     
  20. junnu78

    junnu78 1st gear

    jep

    vaikka työmatka välillä on pitkänmatkaa toistasataa kilsaa ni kyllä chevyllä mennää. oli mulla tossa kadetti ja oli se yhtä helvettiä. sit ostin käyttikseks tolla capricen. ja kyllä elämä taas hymyilee.
     

Kerro tästä muillekin!