Niin, elämä on valintoja täynnä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Muki, 19.1.2006.

  1. ere

    ere Gearhead

    valinta

    Näkyy olevan lähinnä raha-ja elämäntilanteesta ja olosuhteista kiinni toi työmatka-auton valinta. "yllättävää" :poff:

    17-19vuotiaana talvi-ja ainoona autona 15v cevelle hoiti hyvin hommansa. aina lähti käyntiin.

    Kokemusta on talvi/harraste/käyttö-autoina: 66dart,63plymouth,84customcruiseri,83vani ja muita "hyviä" vaihtoehtoja aina on ollu yhtä hauskaa.
    Kuitenkin kääntyny Ristoreippaan kannalle: hakee "ilmasen" kinnerin, samalla vie edellisen paalattavaksi ja yleensä häviää arvonalennuksena rekisteröintikulun verran. Ompanhan jotain mita odottaa. Tuhlaa sit kaikki rahat lumettomalla kelillä työmatka-jenkkeilyyn ja kisatouhuun.


    Turvallisuudesta mun ei pitäis.....jenkithän kaatuu vaikka suoralla 400m pätkällä, mutta kuitenkin: Yhtä kipeetä ottaa kun ruttaa kinulin kinuliin tai jenkin jenkkin.
    --------------------
    Itsepetos on petoksen helpoin laji, eikä edes rikos
     
  2. impala67

    impala67 Double Gearhead

    on kyllä surkuhupaisaa lukea että joitain harrastajia selkeästi harmittaa se, etteivät kaikki laske käyttökulujaan pilkuntarkasti tehokkaimman kaavion mukaan?

    ymmärrän heitä jotka joutuvat ajamaan pitkät matkat töihin ja sen takia hankkimaan taloudellisimman kulkuneuvon, mutta jos joku kaikesta huolimatta kustannuksista piittaamatta haluaisi suorittaa aamurituaalinsa vaikka rodatulla isolohko a-foortilla, niin se olisi mun mielestä vaan hauskaa ja piristäisi arkiliikennettä. Eihän paukkupakkasilla edes voi levittää sitä suolaa, joten harrasteautoilua voi ihan hyvin harjoittaa talvellakin.

    kamalaa se olisi jos kaikki aivopesiytyisivät tuohon tdi-uskontoon niin voimakkaasti, että jopa autoharrastajien täytyy levittää järki-autoilun autuaaksi tekevää tunnettä harrasteautoiluun keskittyvillä keskustelupalstoilla? Tulis ny vaan kesä ja äkkiä että saa luvan kanssa ajella wanhoilla autoilla ilman että leimataan harrasteautoilijoidenkin keskuudessa täydeksi sekopääksi... ottakaa iisisti ja koittakaa kestää tätä synkkää katkeroittavaa vuodenaikaa.
     
  3. Viikko alkoi taas mukavasti V8:lla kurlutellen. Mieleen tulee tapaus ajalta, jolloin Kaivarin lenkilläkin oli bensis. Siinä tankatessani joku ohikulkija pysähtyi hetkeksi ja totesi: Onpas JYLHÄT äänet. Voiko asiaa paremmin ilmaista? (Siihen aikaan ei muistaakseni lukenut mittareissa, että sammuttakaa moottori tankkauksen ajaksi.)

    Talvella varsinkin on erinomainen fiilis, kun tulee toinen lahna vastaan ja voi nostaa lapasta. Kesällähän noita Jenkkejä on niin paljon liikenteessä, että joutuu ajamaan koko ajan hanska ojossa.

    RAUHAA! :D
     
  4. Beenari

    Beenari 3rd gear

    Hyvin on hallitsijat hommansa hoitaneet. Täälläkin saadaan polttoaineen kulutuksesta sekä riisseli vs. jenkki keskustelusta ihan sota aikaiseksi.

    Jos olisimme fiksuja, niin käyttäisimme tämänkin tarmon siihen varsinaiseen ongelmaan; miksi polttoaine maksaa niin paljon kuin nykyään maksaa. Ja miksi valtiovalta koittaa kaikin keinoin estää vaihtoehtoisten polttoaineiden kehittelyn ja käytön.

    "Hajoita ja hallitse" metodi on jo parituhatta vuotta vanha ja toimii tänäkin päivänä.....
     
  5. Muki

    Muki Gearhead

    Tämä olikin näemmä niin kuolemanvakava asia, ja miehuuden mitta on ilmeisesti se kuinka paljon saa soppaa palamaan 140 km päivässä pelkkiin työmatkoihin, että tässä nyt pieni taideteos niille, joilla luetun ymmärtäminen mättää niin pahasti kuin mitä on keskustelun lomassa havaittu :

    [​IMG]

    Sain asiaan liittyen myös yksityisviestejä, joiden olennainen sisältö oli se, että asiaa ei haluta kommentoida avoimesti threadissa johtuen tästä fanaattisuudesta ja tosiasioiden tahallisesta ymmärtämättömyydestä. Minusta se on huolestuttava ilmiö.

    Jos nyt ihan rauhassa ja oikein ajatuksella lukee sen alkuperäisen viestin, ja silti verenpaine nousee ja vaahto valuu suupielistä, niin veikkaisin että mainittu henkilö on jo kaiken inhimillisen avun ulkopuolella.

    Näkemiin ja kiitos kaloista.
     
  6. Anonymous

    Anonymous Guest

    Veljet;
    Häpeikseni tunnustan että en ole tehnyt laskelmia mitä gaso maksaa ja kuinka paljon voisi säästää jotta voi kaataa ne fyffet joihinkin hassuihin resto-osiin.
    Mutta perjantaina homma repes käsiin ja ostin uuden FILLARIN kesäksi. (Kun ulkona on -20c pakkasta, fillarikaupassa ei ole jonoa :wink: ). Ei ole tarkoitus pelastaa maailmaa kasvihuone ilmiöltä, eikä poiketa joka päivä Aurajoen laivoissa kotimatkalla "vaihtoehtoisia polttoaineita" nauttimassa vaan saada oma kondis edes tyydyttäväksi. Fillarin hinnalla olisi kylläkin saanut 650 litraa 98:a vanhalle malmikasalla. :odroll:

    Kesällä siis poljetaan, päivällä 2-pyöräistä ja illalla 4-pyöräistä.

    I have seen the light. :D
     
  7. triniemi

    triniemi Gearhead

    8) Hyvää iltaa hyvät katsojat ja tervetuloa valintojen maailmaan.

    [​IMG]

    Tämä kaveri on valintansa tehnyt, hän on aikuinen mies, urologi Tom of Finland. Hänellä on ympärivuotisena käyttöautonaan amerikkalaisvalmisteinen avoauto, Chevrolet Corvette. Hän on kova luu.

    Myös tämä kaveri on valintansa tehnyt. Hänellä paikkallisradiotoimittajan paperit, hänen nimensä on Jami. Hän käyttää yleisiä kulkuneuvoja. Hän on luuseri.

    Tee sinäkin oma valintasi: Oletko luuseri vai kova luu?

    LUU KURKKUUN
     
  8. 1purehell

    1purehell Double Gearhead

  9. lake ender

    lake ender Gearhead

    Toi oli HYVÄ :rotfl:
     
  10. Anonymous

    Anonymous Guest

    jesh, vielä kun olisi tarjolla .avi:na :rotfl:
     
  11. challenger500

    challenger500 Gearhead

    Joutu tossa olemaan 3kk, tai vieläkin pari viikkoa, ilman käyttöautoa ja täytyy sanoa ettei oo joutunu tankilla ravaamaan. Duuimatka olis autolla noin 7 minuuttia, nyt kun sen on tehny prolella ja kävelly sen 5min + 15min duunimatkan aikana niin taidanpa siirtyä vain pakollisten ajojen "luokitukseen". Ei toi tböödi edes lämpiä tolla matkalla niin aivan hukka-ajoa olis toi pätkä vetää sillä...

    ja kun tallissa seisoo yks dodge, yks tböödi ja kaks moottripyörää sekä crossi ja kaikkia pitääs viilata ja säätää niin jostain se on persaukisen säästettävä.
    eli prolella 40egee/kk ja kunto kasvaa kun kävelee ja vetää kesällä fillarilla samat reisut
     
  12. WTF

    WTF Gearhead

  13. Vemppu

    Vemppu 1st gear

    Ei tässä ehkä "käyttiksenpuolustajille" ole vaikeaa ymmärtää sitä, että joku kustannuksista huolimatta haluaa ajaa jenkillä kaikki ajot.

    Vaikeampaa on ymmärtää se että miten arvoani harrastajana tms. laskisi se että en kaikkia rahojani halua (pysty/kykene) bensaan työntämään??

    Vaki-argumentteja "kasin puolustajilla" on ne "nautin joka kilometristä" jne jne. Toki minäkin nautin jenkillä joka kilsasta mutta silloin kun vastakkain on lämmitysöljyn ostaminen tai Osmon tankkaaminen, ei liene loppupeleissä vaikeaa tehdä päätöstä :-( Tiedän; perseaukisen itkemistähän tämä on ja olen vain kateellinen siitä että joku voi ajaa kasilla aina ja iänkaiken.

    Jos raha ei olisi objekti niin miksipä en ajaisi Oldsilla joka kilsaa? No osittain siksi että se 406 käyttis on jonkun verran parempi ajaa liukkaalla valtatiellä... Kyllä minä lotjani fiilikset tunnistan mutta tunnistan myös sen ns. heikot puolet enkä sulje niiltä silmiäni. Jos olisin "kovempi jätkä" niin varmaan kestäisin ne hymyssä suin kasia kuunnellen mutta kun elämäni ei ole pelkkää kasi-kulttuuria. Minulle ei riitä elämän iloksi pelkästään kasin soundiset työmatkat vaikka ne pitkälle kantavatkin lumettoman asfaltin aikaan.
     
  14. Marshall

    Marshall 1st gear

    Niin, kuten Mukin otsikko kertoo, elämä on valintoja täynnä. Joskus joutuu turvautumaan kompromisseihin syystä tai toisesta. Aina ei voi valita parasta vaihtoehtoa. Itsekin olen ikääntymisen myötä siirtymässä toisiin harrastuksiin. Onneksi elämä ei ole pelkkää kasin löpinää.
     
  15. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Double Gearhead

    Toi on niin yksilöllistä. Mä puolestaan haaveilen varmaan vielä sit joskus rollaattorilla rallitellessa että mitenhän siihen onnistus laittaa isolohkon 8) Eli ei tässä vielä näin reilun parinkymmenen harrastusvuoden jälkeen tunnu yhtään siltä että lopettelis ja jos joskus aattelee tehdä moista niin taitaa tässäkin olla sit aikamoisia vieroitusoireita :rotfl:
     
  16. kime2

    kime2 Gearhead

    Itellä on nyt oma jenkki ollut 15v,oho meneepä se aika nopeasti... Tokihan väliin mahtuu vuosia et oma harrastus on ollut pohjalla,mut onneksi siihen väliin kaveri just aloitti oman harrastuksensa! Tuntuu vaan ikääntymisen myötä harrastus kiihtyvän,nytkin on kaverin kone tekeillä,oma musse peltityö osastolla ja yx oma kone on pukissa tekeillä(milloin?) Kaverin Pontiac (kesän reissuauto) odottaa uusia pakosarjoja yms.pientä eli kaikki vapaa aika noissa menee taas syksyyn asti,mutta pitääpä se mut poissa kapakoista (viikolla ainakin) ja jos en harrastais autoja,ni varmaan ammuntaa harrastaisin ja ei sekään ihan halpaa ole kun panokset on aika kalliita ja aseet ja varusteet kans! Eli elämä on täynnä valintoja!
     
  17. TanksAreFull

    TanksAreFull 1st gear

    Oma reseptini on tällähetkellä 15v vanha fiat, minkä ostin kaverilta puoleen hintaan käyvästä arvosta, ostin sen nimenomaan ajokunnossa enkä projektina koska muuten yleensä kuluu lähes poikkeuksetta enemmän rahaa korjauksiin kuin ostaa valmiiksi toimiva auto. Autossa oli valmiiksi hyvät talvirenkaat mikä oli tärkeää. Tuossa vuosimallissa on jo ruisku ja painaa 900kg joten kulutuskin on niin pieni mitä nyt voi olla tuon ikäisessä.
    Huonoina puolina tietysti ajamisen vaarallisuus, kun on niin kevyt koppa. Mutta se ei itseä haittaa kun ei ole kersoja kyydissä. (juopoista kavereista ei niin väliä)
    Pakollista laittoa tuollaisessa tietysti välillä on, mutta mitään kallista ei ole tullut vastaan. Pakolliset varaosat ovat olleet tähän mennessä halvempia tai samanhintaisia kuin uuden auton määräaikaishuollot. Eikös ne ole pakko teettää korjaamolla vaikka osaisi itsekin jotta takuu säilyy? Aikaa tietysti kuluu aina kun jotain laittaa, ja se on ainakin itsellä pois kesäauton laittamisesta. Se on miinus verrattuna uuteen autoon.
    Päädyin tähän ratkaisuun kun tuloni pysyvät vakiona ja haluan käyttää maksimimäärän rahaa kesäautoni rakenteluun. Kilometrejä tulee päivässä keskimäärin vain 50 joten auton ei tarvitse kestääkään 100tkm vuodessa, toisaalta nuo 50km ovat pakko ajaa autolla joten en voi siirtyä kokonaan polkupyöräänkään tai bussiinkaan.

    Toinen skenaario olisi että tietysti olisi pitää tuo nykyinen kesäauto ja talvella käyttiksenä esim. 10 000€ arvoinen uudempi kohtuukokoinen auto minkä arvo alenisi joka vuosi sekä jotain korjattavaa olisi kuitenkin, koska eihän se olis uusi auto enään. Varaosat olisivat siihen todennäköisesti myös kalliimpia. Bonuksena vielä uusi tekniikka mikä saattaisi haitata itsekorjaamistani jolloinka joutuisin viemään auton välillä korjaamolle, ison rahaimurin ääreen, kauhistus!!
    Bensankulutus ei olisi ainakaan pienempi koska isompi koppa vaatii enemmän gasoa vaikka moottori oliskin vähän parempi hyötysuhteeltaan.
    Lopputulos olisi että olisi kohtuuhyvä käyttis mutta ei voisi enää yhtään rakennella kesäautoa, en tiiä olisko kesäbensoihinkaan enään varaa.

    Kolmas skenaario olisi kokonaan uusi auto missä ei tulisi varaosakuluja mutta hankkimiskulut, ainakin jotain 20000€ pitäisi maksaa ja tietysti täyskasko, ei sitä ilmankaan varmaan uskaltaisi ajaa. Sitten huollot olisi aivan PAKKO käydä korjaamolla teettämässä.
    Hyvänä puolena bensakulut olisivat isommassakin autossa vähäsen pienemmät kuin nykyisessä käyttiksessäni. Mutta näillä kilometreillä ero olisi kosmeettinen.
    Tässä skenaariossa, vaikken laittaisi kesäautoa ollenkaan, ei olisi edes varaa ostaa tuota 20k€ autoa käyttöautoksi. Kesäauto olisi myytävä pois. Jipii..

    Johtopäätökseni on että talviautoilen halvimmalla mitä minulle on mahdollista. Auton hankinta oli lähes ilmainen, vakuutuksena pelkkä pakollinen liikennevakuutus, halvat yleiset varaosat joita saa myös käytettynä ja pieni kulutus.

    Oma valintani onkin ympärivuotisen haalean elämyksen sijaan olla kesäisin teiden kingi!
     
  18. Jza

    Jza Double Gearhead

    Mä olen testannut noi kaikki TanksAreFull:in mainitsemat vaihtoehdot ja tällä hetkellä oon päätynyt siihen että pahimmat suola- ja paskakelit ajetaan muutaman satkun rottelolla ja loput sitten tuolla käyttis / harrastepelillä (aina kun se hajoaa jostain, niin se muuttuu harrasteautoksi. Muuten sillä ajetaan kesät ja talvet).

    Oli tässä muutama uusikin peli, mutta kun ei niille voi tehdä tosiaan ite yhtään mitään ja huollot ovat aivan älyttömissä hinnoissa täällä (mm. autokeskuksen tarjous pelkästä moottorin ja laatikon öljyjen + filtterien vaihdosta oli 300€!!). Jos olis rahhoo ni...
     
  19. Muki

    Muki Gearhead

    Mun ei pitänyt enää kommentoida tähän, mutta laitethan nyt jotta tuli sitten uusi vaunu ostettua, ja tosiaan se osari ei ole kuin 230 inflaatiotukaattia kuussa, ei mitään 800 niin kuin joku ehdotti. On niitä valintoja tässäkin kohden. Mä tein omani ja toivotan vast'edes hyvää onnea kaikille muillekin valitsemallaan tiellä, ja ymmärrystä puolin & toisin. Pääasia mulle on se että nyt jää jotain tohon olssirojektiinkin, eikä mee kaikki paalu tankkiin arkiajoista, joissa ei muutenkaan ole mitään eroottista.

    Nimimerkillä 5 litraa satkulla jotta voi sitten kesällä isommalla päästellä.
     
  20. artsiss

    artsiss 1st gear

    Tsemppiä ja onnea uudella kinnerillä ajeluun. Läheltä tilannetta seuranneena odottelin vastaavaa ratkaisua jopa jo aikaisemmin. Olisin itse tehnyt saman valinnan jo syksyllä mutta lompsa teki tenän. Mulla tosin on "pakollista" ajoa vain 4000km/vuosi.Kahtena edellisenä talvena on se parin sadan loistoyksilö(opel) levinny alle ja siitä riemuissani olen ottanut sitten pick-upin kevätloskiin sutimaan/mätänemään. Saas nähdä miten käy. Jos nykyinen talviauto leviää ennen kesää niin toi Mukin valinta saattas olla mullekin oikea resepti. PS.isolohko se olla pitää
     

Kerro tästä muillekin!