Niin, elämä on valintoja täynnä.

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Yleistä harrastuksesta', aloittaja Muki, 19.1.2006.

  1. impala67

    impala67 Double Gearhead

    hieno homma käkö, oltsin vanha vallu on oikeassa kodissa!
    auto tykkää kun sillä ajetaan...
     
  2. neppari

    neppari Gearhead

    Mietin pitkään avaudunko vai en. No päätin avautua.

    Olen joutunut monellaisilla kulkimilla töihn menemään.

    Koska suburbanissa on startti rikki niin joudun meidän kakkos kulkinetta käyttämään työmatkoihin. No tässä kulkineessa on sitten hieman vikaa... kaasari vuoti, bensa pinnat liian korkealla, alipaine letkut rikki yms. Joten bensiinon kulutus oli tähtiteteellinen. Totesinkin jo isännyydelle että mun pävän aikana tienaamat rahat ei riitä edes bensaan joka menee matkalla.

    Mutta mutta. Minua ei saa mihinkään pieneen riisikuppiin ajamaan tuota työmatkaa. Hirvet loikkii tielle ja tiekin on välillä niin liukas että ei edes kävellen pysy pystyssä (on kiva asua korvessa). Volvoa voisi ajatella, mutta se ei taida kovin auttaa polttoainekuluihin.

    Toinen syy miksi en uutta kehonsiirtovälinettä osta. On että en todellakaan halua jonkun tietokoneen päättävän milloin auto käy ja menee eteenpäin. Ja sitten tilataan kaliita hinureita noukkimaan huoltoon jossa ajetaan uusin päivitysohjelma ja taas toimii... ei ei ei... Auto pitää voida korjata vaikka rautalangalla jos niikseen tulee.

    Sitten kun tuota perhettäkin on siunaantunut: mies, kaksi kakaraa ja ponin kokoinen koira, niin kovin pientä kippoa ei meille voi hommata.

    Ja pitää pitää suku tyytyväisenä ja olla omistamatta mitään muuta kun jenkkejä... :)
     
  3. toyopet

    toyopet Double Gearhead

    Välittämättä mitä muut on tarinoineet, niin tein tuossa laskelman.
    Jos ostaisin sellaisen edes sinnepäin auton, jolla kehtaisin ajella. Se maksaisi ~30000€ siitä sitten lainanlyhennykset 5 vuodelle = ~560€/kk

    Erona vanhan auton kuluihin pitäisi olla pienemmät huoltokustannuksen mutta myös ehkä vähän kalliimpi vakuutus. Eikä tarvitsisi remonttia tehdä.

    Mutta... Jos buick vie 25l/100 (virikaasari ja ei lohkolämppäriä) ja työmatka on 25km/suunta eli 50km/päivä. Uusi auto vie samassa ajossa bensaa 7l/100km (sisältää kaupunkiajoa jonkun verran). Erotus on siis 18l/100km eli 9l/päivä. Työpäiviä kuukaudessa 21 -> 9l*1.26€/l*21pv=238€/kk
    Ja uuden auton kulut oletetaan nyt muuten samaksi mutta siihen tulee tuo 560€/kk
    Eli buickki tulee uutta autoa halvemmaksi 322€/kk = 3864€/vuosi eli saa tulla vielä koneremppakin siihen sivuun.

    Tästä laskelmasta johtuen ajan nyt toyota carinalla, joka on maksettu, 17 vuotta vanha ja vie bensaa alle 7l/100km. :odroll:
    Eli säästän uuden auton ostoon paljonko?

    Sitä rahaa vaan ei jostain kumman syystä näy ikinä tilillä.

    Ja ihan vaan sivutietona, että meillä ei vaimo ole töissä.
     
  4. Lerssinen

    Lerssinen Double Gearhead

    Vali vali ja elämä on 8)

    T : Arkiajokki, Japsidiesel, vero kaikki 78€/vuos ja kulutus jämpti 8.5L sataselle dizeliä :D

    Jää rahaa muuhunkin, mutta vihin vittuun se raha heti katoaa? :eek:
     
  5. Stance

    Stance Gearhead

    Ok, joka tapauksessa tyylikäs Vallu!
     
  6. Vemppu

    Vemppu 1st gear

    Mistä ihmeestä se vastakkainasettelu sikiää akselille uusi/uudehko non-american auto vastaan vanha jenkki....? :eek: Ihan kuin auto-ostoksilla ollessa olisi vaihtoehtoina vain 2003 vuoden Passatti ja 1984 Caprice.

    Moni ajaa vanhalla non-american-made kulkineella ihan onnistuneesti. Kuinka monelle tähänkin kirjoittaneelle on edes teoriassa potentiaalinen vaihtoehto joku 25 000-30 000€ maksava uusi / uudehko auto? Itse olen sujuvassa palkkatyössä mutta silti en edes voisi harkita 30 000 euron auton ostoa :odroll:

    Meiltäkin löytyy pihasta se pakollinen kasari-Corolla kun tarvitaan yksi _varma_ auto (lue kulkuväline) :lol: Kertaakaan en ole "tarvinnut" muijaa hakea huollosta jonne olisi Corollan vienyt mutta minut on saanut hakea pajalta useammankin kerran kun olen lotjan sepitettäväksi jättänyt... Ja silti se Corolla-ihanuus ei maksa muutamaa sataa euroa enempää...

    Fiilistellä voi hintaan katsomatta mutta tarve- ja työkalut ovat sitten kuitenkin luku erikseen. Joku fiilistelee ehkä enemmän kuin toinen mutta toivon mukaan molemmat ovat tyytyväisiä olotilaansa. Omalle ratkaisulleen löytää varmasti ns. järkevät perustelut oli se valintansa sitten mikä tahansa.

    Kirjanpidon opettaja aikanaan todisti että taksilla ajaminen olisi ihan halvinta liikkumista. Sama opettaja tosin oli sitten laskenut senkin kuinka kauan pitää samaa paitaa pitää että uusien ostaminen on halvempaa kuin pesukoneen hankinta... Silläkin oli varmaan fiilikset tapissa kun laskennallinen paidanvaihtopäivä lähestyi :rotfl:
     
  7. Käkö

    Käkö Gearhead

    Kiitos kiitos!

    Valiantit on kyl aina tyylikkäitä... :D
     
  8. Käkö

    Käkö Gearhead

    Yep, Valiant pelittää hienosti, oli kesä tai talvi...

    Tosin jos toi Valiant olis tienny mihin se joutuu Kiekun kanssa niin mä luulen et se ei olis lähteny käyntiin kahdeksan vuotta sitten kun sitä oltiin ostamassa... :rotfl:
     
  9. Pitu

    Pitu Gearhead

    Ei tainnut olla kakaroita hällä :odroll:

    Mulla on nyt 2000 Zitroona käyttiksenä. Vahtunee pois, mikäli työautoilun tarve vähenee. (Voi vaihdossa tyrkyttää jotain kutos-Caminoa, Jeppiä, Diesel-pikkaria/vania/STW:tä)

    Tommosseela 10.000km vuositahdilla oli isokoppanen 6-Jeeppi ihan hyvä käyttis...
     
  10. kariboy

    kariboy Gearhead

    Mä oon tyhmä ja jääräpää, en kuuntele pikkuruokaisten autojen omistajien vuodatuksia, vaan ajan palijo pensaa juovalla amerikkalaisella :D
     
  11. chevystw

    chevystw 1st gear

    Mulla on työmatkoja ja muita pidempiä reissuja varten '96 Nissan Almera. Kesäiset ajot sitten hoituu capricella, ja ens kesänä varmaan Datsun 100A jos saan kuntoon siihen mennessä. Mutta: Nissanin keskikulutus noin 6,5 litraa (saa kenkää) Ja chevyn 9,5 litraa. Datsunista ei voi puhua enää kun menee alle viiden...
     
  12. Mopuristi

    Mopuristi Gearhead

    Varmaan 6-7 talvea on tullut kasilla ajeltua. Sitten on ollut eri maanosissa valmistettuja talviautoja. No nyt sitten käyttöautojen virkaa hoitaa 2kpl 90-luvun tuotteita (tietenkin moparia). Toinen näistä isompi kuin a-body, yli 200 nettoheppaa, ilmastointia yms. sähkövempelettä, tosi mukava ajella, parasta on kuitenkin kulutus: maantiellä n. 8litraa ja sekalaisessa ajossa n. 10 litraa ! :eek: Varaosat halpoja kun vertaa europeleihin eikä ruostu yhtä helposti kuin kaukoidän tuotteet. Ikää kun tulee niin alkaa kummasti arvostamaan mukavuutta, ei tässä enää tarvi todistella millä pystyy ajelemaan talvella. Harrastellaan sitten kesällä.
     
  13. Holley

    Holley Gearhead

    Jep. juuri mukavuuden takia - se "yli 200 nettoheppaa" - tässä jenkillä ajellaankin, kun ei automaatti-veekasimersuun tai -bemariinkaan ole varaa. Ei tee mieli itsekään enää tässä iässä todistella, millä pystyy ajelemaan talvella. Ei maistu 120hv talousihmeet sen paremmalta kuin 75 hv talousihmeet 10v sitten eikä tee "eläimellinen" 1.9TDI vääntö vaikutusta valitettavasti etovedosta puhumattakaan enkä keksi edes, miten pieni kulutus lisää ajomukavuutta.
    On totta, että saisin nopeammin hankittua uuden harrasteauton, jos tyytyisin 10+v wanhaan pikkuautoon, mutta sitä ei hermot kestä.
    Tehkööt ihmiset ratkaisuja mitä tahansa, olisipahan vain hauska nähdä joskus noiden corollien, mondeoiden ja passatien seassa edes vähän erilaisia autoja. Valitettavasti usein tämä fiilis on nykyään jopa kesällä.
     
  14. 454SS

    454SS 3rd gear

    Kummasti vaan muuttuu noi asenteet iän ja ja elämäntilanteiden mukaan :) Itsekin tuli aiemmin vannottua ison bensakasin nimeen ja haukuttua dieseliä persaukisten polttoaineeksi. Nyt kun on asuntolaina ja pari sinappikonetta, niin työmatkat (100km/päivä) tuntuu ihan hyvältä ajella dieseliä polttavalla vekottimella. Tosin ajokki ei ole uusi, eikä edes kauhean pienikulutuksinen, mutta käyttökustannuksiltaan aivan toista luokkaa kuin esim. bensavani.

    Rouvalle taas hommattiin uusi farmari ihan vaan sen takia, ettei tartte miettiä sellaista tilannetta että auto jättäisi tien päälle. Noissa uusissa kun on liikkuvuuspalvelut vakiona :D Kuinka moni tietää mikä se on? Uuden kinnerin pitäminen varmaan jonkun mielestä kallista, mutta säästää hermoja kun ei tarvi miettiä millä liikkuu silloin kun harrasteauto tai oma käyttöpeli ei ole kunnossa. Eikä mun itsetuntoa koettele yhtään vaikka tulee ajettua tolla uudella perhefarmarilla itsekin. Ainut ongelma on se, että tätä autoa tarvii vaihtaa koko ajan uuteen, jotta takuut pysyy voimassa.

    Näillä järjestelyillä jää edes joitakin pelimerkkejä harrasteauton rakentamiseen. Aikaa kun vielä olisi enemmän :( Sitten joskus on taas mukava nöräyttää isolohko käyntiin ja nauttia kumin kärystä oikein urakalla.
     
  15. Classic1964

    Classic1964 Double Gearhead

    :eek: Tällä hetkellä talviajossa meillä "piilojames" IMPALA ja Ukon "citikka".
    Kummasti vaan bensaa häviää molempien tankeista, vaikka "ei o" ajeltu just nimeskään. :lol:
     

Kerro tästä muillekin!