Niken Camaro-projekti, Valiant ja Volvo 760

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja -nikke-, 25.12.2016.

  1. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Vastoin kaikkia odotuksia työt ei ole rauhottunut koko talvena ollenkaan vaan saanu painaa niin pitkää päivää et harrasteetki meinannu ihan jäädä taka-alalle. Lisäks aikaa on syöny omassa pihassa olevan harrastetilan remontti ja myös samassa tilassa syksyllä aloitetun toiminimi liiketoiminnan hommat. Nyt tulee siis tehtyä sivutoimisesti hommaa vähitellen kasvattaen pieniä koneistus, hitsaus ym metallitöitä autoihin liittyen tai liittymättä. Tossa joku aika sitten puhelinta selatessa tuli kuva vastaan tallin lähtötilanteesta syksyltä joka oikeen säpsäytti että kuinkas paljon sitä onkaan tullut puuhattua vaikkei harrastevehkeet juuri olekaan edenneet. :rolleyes:

    [​IMG]
    https://nikke.nn.fi/kuvat/Muita+Kuvia/Talli/IMG_20170211_200652.jpg/_smaller.jpg

    Siitä lähdettiin, eli talli ilman lattiaa ja eristyksiä. Toimi lähinnä romuvarastona tuohon asti.

    [​IMG]
    https://nikke.nn.fi/kuvat/Muita+Kuvia/Talli/IMG_20170211_200652.jpg/_smaller.jpg

    Ja tuossa tilanteessa oltiin jossain pari kk sitten. Seiniin tuli 100/125mm villaa ja kipsilevyt, pohjaan 100mm styroksia, lattia tuli 100% oman käden kautta, työsuhde etuna pumppasin itse reilut pari kuutiota betonia levälleen ja lattia-ammattilaisilta opituin liikkein linjaroin ja hiersin pinnat. Yläpohja jäi vielä eristämättä ja levyttämättä pienen kattovuodon takia minkä laittelen tässä kohtapuoli kuntoon. Kuvan jälkeen on ilmaantunut vielä työkalutaulua seinille ym tarpeellista.

    Sekä 760 on saanut talvehtia sisällä. Pitkälle talveen oli vielä arvoitus että mikä on voimansiirron tulevaisuus. Pitääkkö automaatti(Aisin-Warner), hankkiako Suprastick ohjaus kyseiselle laatikolle(mahdollisuus paddleshiftiin ym) vaiko pultata koneen perään perus 5-lovinen manuaali. Kaverillapa kävikin vahinko auton kanssa jossa sattui olemaan kyseisenlainen M90 manuaali ja laatikosta tehtiinkin kaupat. Sopii mielestäni parhaiten auton old school meininkiin, ja lisäksi pääsin viimein asentamaan johonkin autoon Hurstin kepin joka tuli heräteostoksena jokin aika sitten jo ostettua varastoon. :D

    [​IMG]
    https://nikke.nn.fi/kuvat/Autot/Volvo+760+-85/2017/IMG_20170416_191347.jpg

    [​IMG]
    https://nikke.nn.fi/kuvat/Autot/Volvo+760+-85/2017/IMG_20170416_122022.jpg

    Tässä puuttuu vielä keskikonsolista manuaaliversion muovit ja kepin juureen täytyy jokin verhoilu tehdä keinonahkasta tms.

    [​IMG]
    https://nikke.nn.fi/kuvat/Autot/Volvo+760+-85/2017/IMG_20170416_224625.jpg

    Siinä tunnustelin kun laatikko oli jo paikoillaan että ompas pehmoinen kumi tuossa laatikon hännän ja keppitelineen välissä, niin pyöräyttelin siihen väliin vielä nailonipuslat. Nyt on jämptit liikkeet kepissä. :) Jokunen setti tuli tehtyä ylimääräisiäkin halukkaille joten yv jos kiinnostaa.

    Nyt täytyisi vielä sähkölöistä ohittaa automaatin P/N tunnistin jotta saa käymään niin voisi viedä määräaikais/muutoskatsastukseen. 20.5 ois määrä kaveriporukalla taas tehdä perinteinen roadtrip Kajaaniin Backwoods cruisingiin niin siihen mennessä jos kerkeis puuhaamaan vielä kaikkea pientä lisää.
     
    Rotten, Camino'79 ja palontie tykkäävät tästä.
  2. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Noniin. Nyt se ihme tapahtui ja sain aikaseksi käydä Camaroprojektin kimppuun pitkästä aikaa. Alkusysäyksen täälle mahtoi antaa motivaatiokato 760:iin koneistajan mokan ansiosta josta voi lukea lisää tuolta blogin puolelta... Noh ei tosiaan mitään niin huonoa ettei jotain hyvääkin. Homman ollessa selvitystilassa sisuunnuin ja lähdin jatkamaan Camaron hitsauksia kimppatallille. Kahtena viikonloppuna on nyt saatu pohjaa huomattavasti lupaavamman näköiseksi.

    [​IMG] [​IMG]

    Aloitin tekemällä suorat lätkät noille alunperin liimalla kiinni olevien tulppien paikalle. Sopivan kevyttä askartelua kärkeen niin pääsi hyvin vauhtiin peltitöiden kanssa.

    [​IMG] [​IMG]

    Kuskin puolelta kun oli aukot tulpattu, päätin tehdä kuljettajan jalkatilan. Jalkatilat muuten on aika hyvät mutta kuskin lattiasta tuli paikoin pitsiä hiekkapuhalluksessa.

    [​IMG] [​IMG]

    Helppoja paikkoja tehdä muuten mutta runkopalkin ja etupenkin palkin välissä mädäntynyt pelti vaati vähän enemmän työtä. Irroitin koko penkin palkin pistehitseistä jolloin pääsin hyvin laikkaamaan riittävän laajan palan vanhaa pois ja tekemään uutta tilalle. Palkki käy pikku ruosteiden takia sitruunahappokylvyssä ennen takaisin hitsaamista. Runkoasia tuli myös mahdollisimman huolellisesti putsattua sisäpuolelta ruosteista Annitrolia ja teräsharjaa hyödyntäen.

    [​IMG]

    [​IMG]

    Runkoaisat ovat moitteettomat muuten mutta kuskin puolella takana oli ruuvin ympäriltä lähtenyt ohenemaan joten varuiksi vaihdoin reilun palan siihenkin.

    [​IMG]

    Ensi viikonloppuna olisi tarkoitus käydä noiden luultavasti vuotavien targatiivisteiden takia pehmenneiden takapenkin pohjien kimppuun. Käyttis Volvon takakontissa kolisee myös 6m palkkia jotka kävin ostamassa korijäykisteiden a.k.a subframe connectoreiden valmistukseen. Tarpeeksi tälläisellä ajaneena tietää kuinka vetelä auton kori voi olla joten asialle on pakko tehdä jotain. Näitä teen mhadollisesti myös extrakappaleita myyntiin, joten jos koet sellaisia olevasi vailla niin yksityisviestiä tännepäin. ;)
     
    Rotten ja Roc tykkäävät tästä.
  3. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Tänään vuorossa korin jäykisteiden rakentelua. Kimppatallilla leikkelen mittoihin ja heftiin, kotona tigillä loppuun. Mielenkiintoista nähdä näiden vaikutus käytännössä ajoon. Kuultujen kokemusten mukaan ero on kuin yöllä ja päivällä. Mukavana bonuksena syntyy kätevät tunkkauspisteet. :p

    [​IMG]
     
    Muokattu: 23.7.2017
    palontie, faffeli, wilburi ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  4. LUM-1

    LUM-1 Gearhead

    juhannuksena vai jouluna :odroll:
     
    LPV tykkää tästä.
  5. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Modin suosiosta päätellen kuin jouluna :rolleyes:

    Tänään oli lyhyempi päivä tallissa ja se meni lähinnä suunnitellessa apparin puolen jäykisteitä. Sikäli kun täytyy suunnitella sellainen versio joka kelpaa myös niihin autoihin jossa putkisto kiemurtaa alkuperäistä reittiä niin samanlaisia poikkitukia ei ole mahdollista tehdä. Omaani aion kyllä tehdä kyseiset tuet koska rakentelen tuplaputkiston kardaanitunneliin.
     
  6. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Tuossa äsken tuli vahingossa vastaan oma viesti Overdriveltä 11 vuoden takaa liittyen jonkun -65 Valianttiin. Hauskan tästä tekee se että nyt kun katson ikkunasta pihalle, niin siellä möllöttää -65 V8 Valiant. :D

    Paljon päätöksiä autoihin liittyen tuli tehtyä tällä viikolla, sillä päätin luovuttaa 242 projektin kanssa. Yksin kertaisesti ei rahkeet riitä viemään sitä eteenpäin samalla Camaron kanssa. Ei ajan, eikä etenkään rahan takia jota saisi työntää vielä useita tuhansia ennenkuin auto olisi mieleisessä liikennekunnossa. Myyn siis tähän mennessä keräilemäni osat erikseen(joita olikin kertynyt yllättävän ison summan edestä) sekä korin rullaavana. Samalla saan pääomaa Camaron osahankintoihin. Tämän lisäksi päätin myydä myös talviautoksi kaavailemani 240:in pois. Yksityisviestillä voi tiedustella näitä jos jotakuta kiinnostaa.

    Mutta sitten siihen Valianttiin. Taisin kahvitauolla mennä nettiautoon tarkistamaan 240:ien hintatasoa, mutta pykivän Nettiautosovelluksen takia onnistuin hakemaan nettiauton halvimmat autot kaikista. Sieltä tulikin ensimmäisten joukossa vastaan selkeästi projektikuntoinen -65 Valiant kori. Hinta oli niin edullinen että oli tiedusteltava josko tuo unelmien 2d tolppa malli olisi vielä tarjolla. Puhelimessa selvisi että löytyisi toinenkin, parempi aihio, kasitekniikka, osia yhden auton tarpeisiin ja reilusti ylikin. Tarjous koko kasasta molempine koreineen oli niin houkuttava etten voinut kun alkaa suunnittelemaan pikku reissua kohti Nivalaa. Perjantaina töiden jälkeen vuokratraileri perään ja Volkkarin keula Lappeenrannasta kohti Nivalaa. Navi näytti saapumisajaksi klo 20 illalla, joten mielenkiintoinen paluumatka oli jo tiedossa koska auton trailerille oton lisäksi oli pelattava tetristä Plymouthin osien ja tekniikan sovittamiseksi pienen Transportterin takakonttiin.

    [​IMG]

    Läheskään kaikkea ei saatu kyytiin ja tietysti toinen kori jäi vielä toiselle reissulle noudettavaksi. Paluumatkalle pääsin lastauksen ja turinoinnin jälkeen klo 23:00, ja trailerin purun ja palautuksen jälkeen pääsin joskus 6:30 aamulla nukkumaan... Vielä sitä näköjään jaksaa. :D Kiitokset vaan Nivalaan mukavasta kaupanteosta!

    [​IMG] [​IMG]

    [​IMG] [​IMG]
    Kuvissa siis tämä parempi kori. Varmasti parhaita lähtökohtia itselläni tähän asti, sillä hitsattavaa vain takakaaret, pikkureikä oikeassa helmassa ja takalattia kuskin puolella. Konehuonetta ja alustaa keulasta on jo joku aikaisemmista omistajista alkanut käymään läpi mikä on iso plussa.

    [​IMG]
    Mitäs sitten suunnitelmissa? Idea kun siis oli osin ajanpuutteen takia luopua 242:sta niin en nyt tätä mielettömällä raivolla ala näyttelykuntoon tekemään vaan Camaroon panostan enimmän ajan. Tarkoitus olisi kuitenkin nuo ruosteet hitsailla kuntoon ja kasata auto mahdollisimman nopeasti omin voimin siirreltäväksi mukana seuranneilla osilla ja josko sitä ensi kesänä uskaltaisi konttorilla jo näyttää. 242:een verrattuna paljon stressittömämpi projekti koska rahanmenoa ei ole tiedossa liikennekuntoon saattamiseksi niin valtavasti. Paljon on ideoita ja suunnitelmia auton suhteen, mutta niiden toteuttaminen varmasti jää siiheksi kun Camaro on tehty. Originaalia tästä ei todellakaan tule ja mukana tullut 318:kin varmasti kokee pientä päivitystä.

    Sitten Mopar-noviisin kysymyksiä. Jos vielä toistaiseksi haluan säilyttä tuon pikkujaon, onko eteen kohtuuvaivalla päivitettävissä levyjarruja? Milloin ja mihin malleihin ylipäätään levyt on tulleet?
     
    Muokattu: 13.8.2017
    Herje tykkää tästä.
  7. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Levyjarut tuli A-bodyyn, eli Dart/Valiant/Duster, Barracuda vuoteen '69 asti tarjolle vuonna 1965, ja 1972 oli viimeinen vuosi pikkujakolevyille. Mun käsitys on et sen aikavälin ne oli samat. Ne on kuitenkin hankalahkot, nelimäntäset satulat, osat ovat kallita ja vaikeesti saatavia, ja tarvitset muutokseen kaikki kamat ylä- ja alapallon välistä. Helpoin tapa olis ehkä koukata jostain purkuaspenista koko olka-akselit jarruineen. Niiden sovittamiseks tarvii yläpallon kartioon adapterin ja '73-'76 A-korisen alapallot. Ne tosin on sitte isolla jaolla. HArvinaisuusaste ja siks hintakin tuppaa vaan olemaan ihan eri luokkaa kun ehjillä 4" jakosilla.
     
    -nikke- tykkää tästä.
  8. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Ahaa okei. o_O Tää oli hyvää tietoa. Ne Aspenin kilkkeet jos päivitän niin sitten on täysi sarja kuvissa näkyviä slottivanteita 6x13" jouten, saa nähdä. Onko tietoa saako katsastettua kasitekniikalle rumpujen kanssa? Tämä ei siis koskaan vielä kasin kanssa ole liikkunut, vaan joskus ysärillä viimeeksi slantilla. Kyllä ne levyt jossainvaiheessa tulee joka tapauksessa kun noita rumpuja aina vieroksunut mutta jos sais nyt olemassa olevilla osilla auton takas henkiin.
     
  9. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    13" slotit ei käy minkään elvyjen kanssa, niis oli aina vähintään 14" vanteet. Levyjarrut on olleet lisävaruste myös ksaikoneisissa, joten rummuillakin pitäis läpi mennä. Tais vaan olla niin että kasimalleissa oli aina 10" rummut, ku nää kutosmallit on pääasiassa 9". Sen 10" rummun kanssa menee 13" vanne, mut ne on yhtälailla vaikeita löytää. Niillä auto pysähtyykin selkeesti paremmin kuin 9", vaikkei niilläkään rata-ajoo tarvi harrastaa. Mut melkeen jos tarvii ruveta jumppaa ni sitte levyt vaan. Mä onnistuin omaan '64:n löytämään hyvän 4" levysetin joka kyl siin on vähän helmiä sioille. Lähinnä kai noit haluaa historicciäijät, mulle kelpais normi wilwooditkin...
     
  10. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Mun eka kuusvitonen oli leimattu kasille, juurikin 318, ja oli 9" ympäriinsä, eikä niistä ainakaan sen 5v. omistukseni aikana yksikään katsastusinssi huomauttanut sanallakaan.

    Ja eihän ne tosiaan rata-ajoon varmaan sovellu, mut normi liikennöinnissä ne nyt ei mielestäni juuri eroa levyistä. Joutuuhan sitä poljinta aavistuksen kovempaa painaa vs. tehostetut levyt, mut ainakin noissa omissa Valianteissa on kyllä saanu kaikki pyörät lukkoon jarrutuksessa ilman sen kummempaa "irvistämistä" ja yhellä jalalla.
     
  11. 3964

    3964 3rd gear

    Jos löydät levyjarrullisen spindlet jostain loput löytyy nykyään vaikka rock autosta uutena eikä maksa miljoonia.
    Nuo on kunnossa ollessaan ihan ok jarrut.
     
  12. MJF

    MJF Double Gearhead

    64 kaikissa 9" rummut, 65 Valianteissa/Barracudissa oli 9" jarrut kasikoneillakin, Darteissa 10". 66 vuonna sitten kaikissa kasikoneisissa 10" rummut, levyt optiona. Miten näitä sitten katsastusmies tulkitsee, se on varmaan neuvoteltavissa :)
     
  13. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Juu kiinnostus tosiaan heräsikin kun katsoin Rokkiautosta jotta siellähän on edullisia levyjarrukilkkeitä, mutta toki niistä ei ole iloa ilman osia joihin ne saa kiinni. :p Täytyypä tuota tiedustella katsurilta joku päivä etukäteen että mikä hänen kanta on. Onko muuten vääntösauvat samat vai onko kasin kanssa ollut järeämmät?

    12-14h päivää saa taas painaa päivätöissä ja ensi viikko menee kokonaan Savonlinnassa siltavalussa niin vähän tahmeasti sitä vähääkään tässä ehtii rakentamaan. Camaroa ei tarvi pidemmän ajomatkan päähän kimppatallille lähteä tekemään arkisin mut onneks tätä voi nyt toistaseksi kotipihassa nikkailla ennen lumia. Tänään oli vuorossa tutustuminen rattiakseliin joka pitäisi vaihtaa mukana tulleeseen automaatin versioon. Tarvittavat linkistötkin näytti olevan mukana. Erillispenkit ja lattiashifteri tulee joku päivä mutta koitetaan nyt näillä saada auto liikenteeseen.

    Laatikon jäähdyttimen öljyputkille olisi tarvetta jos joltakulta löytyy ehjät?
     
  14. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Vähissä taas ollut aika harrastukselle mut iso askel tuli otettua tuossa vähänaikaa sitten. Illalla iski inspiraatio että nyt muuten lähtee tekniikkapaketti Boxerin kontista Valiantin keulalle. Voin sanoa että takalaitanostimella varustettu auto helpottaa harrastamista huikeasti! Möykyn kun sain taiteiltua pihalle tuumasin että eihän sitä noin voi sinne laittaa ja laskin vanhat öljymoskat painepesurilla pois pinnasta.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Koneen maalauskin himotti kovin ajatuksena kun se nyt oli irrallaan mutta tulin järkiini ja katsotaan nyt että mitä edes tapahtuu kun ekan kerran vääntää avaimesta. Kaveria en hätiin saanut tähän inspikseen niin pientä kikkailua se yksin pihassa touhutessa vaati mutta näppärästi se 1 1/2 tunnissa oli paikallaan. Koska nosturi ei pihassa rullaa mihinkään, nostin moottorin ilmaan ja vedin hylsyn alle väkivahvaa Volvoa hyödyntäen. :D

    [​IMG]

    [​IMG]

    Sinnepä se muljahti ja motivaatioboosti oli kova. Nyt vain odottelen tilausta Rockautosta jonka toimituksesta jouduin tänään kyselemään perään kun DHL:n seurannan mukaan kamat oli palautuneet "asiakkaalle" :confused: Tulossa olisi moottorin kumit, vesiletkut, tiivisteitä tm tärkeää nippeliä kasaamisen kannalta.
     
    Herje, tzampy, LPV ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  15. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Päivitellääs välillä ettei häviä koko ketju. Valiantti tuossa syksyn sateissa odottanu tallitilaa ihan rauhassa ilman sen kummempaa edistystä kuin että tilatut osat viimein saapui. Liekö hävis edellisessä viestissä mainittu paketti siihen hurrikaaniin vai mitä tapahtui kun Rokkiautollakaan eivät tienneet että missä se on. Laittoivat sitten uuden joka sekin harhaili seurantakoodin perusteella pari päivää Rovaniemellä ennenkuin löysi tänne. :D

    Viime viikolla vapautui viimein omasta tallista tila tälle ja kaverin kanssa pukkailtiin auto sisään kuivumaan.

    [​IMG]

    Tänään oli sitten ensimäinen päivä kun häärin auton kimpussa ihan katon alla. Meinasin aloittaa moottorinkannakeiden teosta, mutta tajusinkin että laatikon kannakekumi oli jäänyt tilaamatta, joten taas rockauto.com ja niin edelleen... laatikon kannake kun määrittelee moottorin paikan pituus-suunnassa niin aloin sitä odotellessa tekemään muita juttuja. Yksi työtä vaativista jutuista oli kaasupolkimen liikkeen välittäminen konehuoneen puolelle. Alkuperäinen kutoskoneelle tarkoitettu tankovälitteinen poljinsysteemi ei oikein vakuuttanut tässä kohtaa edes aihiona ja aloin miettimään vaihtoehtoista ratkaisua. Hyvä vaihtoehto löytyikin 240 Volvosta vaijerin kanssa. Nurkista pyörineestä 40x60 palkin pätkästä tein ja asensin niittimuttereiden kanssa välikappaleen tulipeltiin jolla sain tuotua polkimen jarrupolkimen kanssa samalle tasalle ja Volvon poljinsysteemin pulttasin tähän kiinni. Yläpuolelle piti vielä porata läpivienille 14mm reikä ja kiinnityspulttien reiät vaijerille.

    [​IMG] [​IMG]

    Tämän jälkeen otin Volvon romuimusarjasta vaijerin kannakkeen laikalla irti ja sille olis seuravaks tehtävä kiinnitys imusarjaan sekä vaijerin päälle pitää keksiä kiinnitys kaasariin. :rolleyes:
     
  16. isalmela

    isalmela Gearhead

    Tämähän on aivan asiallisen näköistä touhua, tsemppiä vaan projekteille!
     
  17. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Kiitos kiitos :)

    https://www.overdrive.fi/v8-market/parts-wanted/2ded2f5f38b4249a3b5da78d201d59a8/

    Lykkäsin tuollaisen ostoilmoituksen jälejllä olevista osapuutteista jota kyllä tod näk homman edetessä saa päivittää vielä moneen kertaan. Tuo kardaaniasia mietityttää että onko näissä nyt siis ollut alunperin kardaania jossa on molemmissa päissä ristinivel? Mukana sain kardaanin jossa on toisessa päässä laippakiinnitys ja tuollanen toisenmallinen nivel johon en aiemmin ole törmännyt vielä. Laatikon perään löysin ebaystä yoken ristinivelelle ja kardaaniin täytyis hankkia ja hitsata sille vastakappale jos valmista kardaania ei löydy?
     
  18. MJF

    MJF Double Gearhead

    65 vuosimalliin asti on laatikon pää laipalla. Suoraan sopiva kardaani löytyy vain 66 Valiantista.
     
    -nikke- tykkää tästä.
  19. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Ahaa, mahtaa olla kiven alla ne. o_O Varmaankin tilattava vain se sopiva weld-on yoke ja tehtävä nykyisestä itse.
     
  20. MJF

    MJF Double Gearhead

    Ennen kuin alat hitsaileen niin mieti tuleva peräkin valmiiksi ettei tarvi uudestaan tehä :)
     
    -nikke- tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!