Niken Camaro-projekti, Valiant ja Volvo 760

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja -nikke-, 25.12.2016.

  1. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Jjep, perä tosiaan menee uusiksi jossain vaiheessa. Onko se sitten jykevämpi moparin oma tuote(sellastakin voi koittaa tarjota) vaiko kenties esimerkiksi Volvon (Dana 30) akseli jollainen löytyis nurkista joutavana. Jälkimmäisessä olisi se kiva etu että hoituisi levyjarrut samalla taakse. :) Voi kuitenkin olla että tulee nyt tehtyä nykyiselle kombinaatiolle sopiva kardaani koska tulevaan kesään on loppujen lopuksi lyhyt aika(ikuinen optimisti) ja oli tarkoitus ajaa tällä jo silloin.
     
  2. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Noniin, vähän on taas ehditty Valluakin tekemään, kun sai muut hommelit alta pois. Tuli lisättyä yläpohjaan eristystä talliin niin nyt alkaa toden teolla tarkenemaan. Laatikon tukikumikin kun saapui niin pääsi tekniikan kiinnitys hommiin. Ekana uusi kumi paikalleen laatikon häntään jotta sai tekniikkapaketin pituussuunnassa oikeaan kohtaan, ja sen jälkeen uudet moottorin kumit(mallia Dodge Aspen) lohkon kylkeen kiinni. Tämän jälkeen sitten passailin koneen vaateriin ja linjaan konehuoneeseen. Nähtävästi myös näissä autoissa tekniikkapaketti on senttikaupalla enemmän apparin puolella epäkeskeisesti. Kannakkeet kasille tein tallissa lojuneesta 6 millisestä leveästä lattaraudasta. Kaavat piirtelin talteen joten voin tehdä näitä extra kappaleita myyntiin jos kiinnostusta jollakulla on. Kannakkeet on nyt kiinnitysreikiä ja kasaan tiggaamista vaille valmiit ja näyttää tälle:

    [​IMG]
    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Muokattu: 26.12.2017
    Japasa, FuryIII '71 ja MJF tykkäävät tästä.
  3. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    [​IMG]

    Moottorin kannakkeet tuli tosiaan hitsailtua joku aika sitten kasaan, ja kuvan jälkeen porasin vielä kiinnityspulteille reiät. Kone seisoo nyt siis tukevasti korissa kiinni, joten ajattelin alkaa asettelemaan pakosarjoja paikalleen. Apparin puoli meni mutkitta, mutta kuskin puolella törmäsinkin sitten ongelmaan. Eihän tuo mistä lie mallista alunperin oleva valusarja sovi paikalleen vaan ottaa kollektorin kohdalta ohjausakselin niveleen kiinni. :mad: Asiaa tarkemmin tutkittuani netistä totesin että ei taida olla kuin huonoja vaihtoehtoja kun on niin ahtaita konehuoneeltaan nämä. Tähän kohtaan ehkä huolettomin vaihtoehto olisi jos joltain löytyisi 63-66 V8 a-bodyn kuskinpuoleinen orkkis valusarja, mutta lieneekö kuinka pahasti kiven alla? TTI:ltä löytyy kuulemma nätisti paikalleen sopivat sarjat mutta hintaa tulee tonni ennenkuin ovat kotiovella. Jotain vähän sinnepäin sopivia sarjoja löytyy puolella siitä hinnasta.

    Eli huutakoon hep jos joltain löytyy joutavana alkuperäiset V8 valusarjat!
     
  4. MJF

    MJF Double Gearhead

    67 ja uudempi a-bodyn sarja on varmaan helpommin löydettävissä, semmonen mullakin on paikallaan. Vaatii vähän hiomista laipasta, tulee sen verran lähelle simpukkaa. Ja tehostinta on turha haaveilla sen kanssa sovitettavaksi.
     
    -nikke- tykkää tästä.
  5. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Juuri tollaisia katselin Ebaystä pohtien että voisikohan mennä paikalleen...tää oli hyvä tieto! Sellaistakin saa tarjota tänne jos löytyy joltain.
     
  6. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Kuskin puolelle löytyi viimein sarja ja ihan ehta early a-body tuote. Kiitokset osalöydöstä Jaskalle!

    [​IMG]

    Muutoin homma on ollut hyvin paljon kaikkea pientä piipertämistä mistä nyt ei paljoa raportoitavaa ole. Yhden ranskalaisen viivan sai vetää to-do listalle kun startin johtoja vetäessä hieman käänsin laatikon öljyputkea jolloin juurestaan ilmeisesti jo aiemmin murtunut nippa laatikon kyljestä antautui lopullisesti.. :mad: Leuka rintaan ja poranterät ja vastakierretapit esiin. Sain onneksi jämät kaivettua pois ja kierteen puhdistettua ja lastut imuroitua pois laatikkoa irroittamatta ja kiersin reikään AN muunnosnipan, jos noilla nyt sitten rakentaisi öljykierron hyllyssä odottavalle Volvon laatikon jäähdyttimelle..

    [​IMG]

    Alkuperäinen verhoilultaan melko karkeassa kunnossa oleva etusohva lähti tulevien Volvon(joo kyllä tämä on kohta puoliksi Made in Göteborg Valiant :D) erillispenkkien tieltä. Ensimmäinen sysäys tälle idealle oli aiemmin hankkimani B&M lattiashifteri joka olis sohvan kanssa pitänyt asentaa luonnottoman eteen mielestäni. Shifteri tuli laitettua lattiaan niittimuttereiden kanssa kiinni ja seuraavaksi sai taas jatkaa ostoslistaa koska mukana seurannut vaijeri osoittautui liian lyhyeksi.

    [​IMG]

    Sittemmin tässä on tullut kytkettyä koneen sähköjä, suunniteltu laturin kannakkeita ym muuta pientä mutta oleellista. Toistaiseksi uskossa eletään että kesällä ajetaan, mutta eipä sitä tiedä mitä yllätyksiä esimerkiksi tekniikka vielä tuo. :p

    [​IMG]

    PS. Vesipumpun hihnapyörä olisi edelleen ostoslistalla!
     
    isalmela ja FuryIII '71 tykkäävät tästä.
  7. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    No eipä siinä, omassa on kans volvon jakkarat ja takapyöränkaaret ja vissiin vaihdekeppikin... :D
     
    Rebel67, -nikke- ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  8. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Se on hyvä ettei oo turhia ahdasmielisyyksiä. :D Minkä Volvon pyöränkaaret siihen on sovellettu? Itselläni oli noi 70-luvun Transitin kaaret hankintalistalla.
     
  9. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Enpä tiedä minkä Volvon kaaret ne on. Pitäis varmaan sedältä kysellä jos se muistaisi, ku hän ne on siihen turannut joskus mun syntymän aikoihin. :D

    Mielestäni ne ei Valiantin orkkiskaarista eroa muuten ku että noissa Volvon kaarissa ei ole sitä ulkonevaa "lippaa", eli on ns. sileät.
     
  10. lpr

    lpr 2nd gear

    Omaan -65 Barracudaan laitoin muistaakseni A-mallin Asconan kaaret. Aikalailla orkkiksen muotoiset, kun pidensi keskeltä muutamalla sentillä.
     
  11. Rebel67

    Rebel67 1st gear

    Volvon osathan ovat kuin luotuja sopimaan valianttiin:)
     
    FuryIII '71 tykkää tästä.
  12. FuryIII '71

    FuryIII '71 Double Gearhead

    Lievä ot, mut rupesin tässä pohtimaan kommenttisi myötä, että eihän tuossa sun avattaren Vallussa satu olemaan "hieman" tuoreempaa ja tulisempaa tekniikkaa by Volvo...?
     
    mikkis83 tykkää tästä.
  13. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Minäkin olen sekakäyttäjä. Etusohva oli niin finito, ettei siitä ollut edes varaosapenkin kanssa elvytettäksi. Siispä savolaisen seksiauton etupenkit (Saab 900) tilalle. Saap edestä, saap takkaa. Tulos oli se, että kyytiläinen hamusi turvavyötä. Kun on nykyaikainen penkki, niin fiilis on nykyautomaisempi ja niissä nykyaikaisissa on vyöt.

    Ei siinä mitään. Voishan tuohon sellaiset vyötkin joskus laittaa.
     
  14. Jokeri

    Jokeri Double Gearhead

    Jåå ma luulen nyt kun sä puhuu Sverige byggt bilar niin sä sano ruotsiksi "man tar vad man har", se tarkoitta "sinä käyttä sitä mitä sulla on"

    Yllä oleva lausutaan pohjanmaan ruotsinkielisten aksentilla.
    Ei siin mitää, voisin mäki volvon osia laittaa, mutta todennäköisemmin saabista kun yks sellainen makaa pihassa
     
  15. Rebel67

    Rebel67 1st gear

     
    mikkis83, LPV, FuryIII '71 ja 1 muu tykkäävät tästä.
  16. Bowtie

    Bowtie Double Gearhead

    Mahtaako Slant sixin hihnapyörä olla sama? Niitä löytyis parikin kappaletta
     
  17. MJF

    MJF Double Gearhead

    Tuosta Rebelin volvomoottorisesta olisi mukava kuulla enemmänkin :)

    Mulla pitäis jossain olla alumiinivesipumpulle oleva hihnapyörä E: pitäis, kun vaan löytäis jostain. Eli ei tähän hätään ainakaan löytynyt...
     
    Muokattu: 8.3.2018
  18. Slant Sickness

    Slant Sickness Double Gearhead

    Komppaan, jos se on rivikutonen. Voisi itsekin katsella nurkkiin jotakin tulevaisuuden varalle.
     
  19. -nikke-

    -nikke- Gearhead

    Ehdottomasti Rebelin autosta juttua tänne!

    Kardaani pitäis tässä myös jatkaa ja muuttaa tosiaan etupäästään ristinivelelle sopivaksi. Laatikon perään löytyi aiemmin Ebaystä slip yoke, ja sen kaveriksi aloin katselemaan sopivaa kardaaniin hitsattavaa yokea. Luulin olevan helppo juttu ja 1310 tyyppinen käikäle oli jo summitin ostoskorissa muiden tarpeiden joukossa, kunnes tein tarkistus mittaukset ja selvisikin että tuo slip yoke on mallia 7260 ja sellaisen vastakappaleen saatavuus onkin sitten todella huonoa. o_O

    http://www.drivetrainamerica.com/2626-27-7260-weld-yoke-2-75-x-065w/?

    Siitä sais mutta postikulut on 2 tai 4 kertaa osan hinta + muut kulut. Racers placelta meinasin tiedustella mutta sivut kiinni eikä edes yhteystietoja näkyvillä. Kai putiikki vielä hengissä on? Vai löytyykö suomesta joltain voimansiirtopajalta suoraan näitä?
     
  20. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Racers place on toisen topikin mukaan kaput. Eli sieltä on turha odotella apuja. Mutta ootko kysässy esim. Kometilta että onko niillä yhteyksiä kun nehän vissiin tekee kardaaneja vähän joka lähtöön? o_O
     

Kerro tästä muillekin!