Niken Camaro-projekti, Valiant ja Volvo 760

Ketju osiossa 'Projektit', aloittaja -nikke-, 25.12.2016.

  1. -nikke-

    -nikke- 3rd gear

    No voihan hemmetti :( Taas muistutus et pitäs näitä kotimaisia osaajiakin tukea. Pitääkin tuolta Kometilta kysäistä jos löytyis joku ratkaisu.
     
  2. mikkis83

    mikkis83 Gearhead

    Mie haluisin ees moottoritilasta nähä kuvan.
     
  3. FuryIII '71

    FuryIII '71 Gearhead

    Mä Rebel67:kaa jo yv:llä ahdistelin, ja sain jo infoa tekniikasta johon on vielä lisää päivitystä tulossa. Pyysin myös laittamaan tänne projektiosioon stooria, mutta jää nähtäväksi saadaanko.

    En ilman lupaa viitsi paljastaa autosta sen enempää, ja toisaalta omistaja osannee laitaa itsekin halutessaan kertomusta.

    Ehkä sen verran uskallan paljastaa, että auto on jo nimetty "Voliantiksi", johtuen volvon osien kohtuu suuresta prosentista autossa. :D
     
    -nikke- ja palontie tykkäävät tästä.
  4. -nikke-

    -nikke- 3rd gear

    Vähän kiireiltä jäänyt päivittelemättä tänne vaikka pientä edistystä auton kanssa on saatukin. Toissa viikonloppuna kaveri tuli käymään tallissa ja siinä hetken tuumailtuamme alettiin kokeilemaan että saataisiko mitään elonmerkkejä virta-avaimesta. Yllätys olikin suurin kun 318 paukahti käymään ja jäi vieläpä käymään jonkinlaista tyhjää vaikka jakajakin oli tyyliin tiputettu paikalleen. :D Siitä sammuksiin ja nopeasti öp-mittari kiinni ja uusi startti niin näki että lähtee paineet nousemaan. Bilteman mittarin uskottavuudesta sitten en tiedä :rolleyes: Sillä kertaa tuli pien videokin otettua todistusaineistoksi:

    [​IMG]

    Ilman vesiä ja putkistoa ei tälläerää tullut enempää käyteltyä, mutta hyvä motivaatioboosti projektille tämäkin.
     
    Herje, Gary Grand, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  5. -nikke-

    -nikke- 3rd gear

    [​IMG]

    Kardaani tuli modattua nyt etupäästään myös ristinivelelle. Samalla sai teräsharjalaikkaa ja sen päälle Annitrol ruosteenpoistokasteen. Jahka kusti polkee osatilauksen perille, niin pääsee asentelemaan uudet ristinivelet ja vetämään maalin pintaan. Katsotaan neitsytmatkan jälkeen sitten että onko tarvetta tasapainoitukselle. :rolleyes:
     
  6. -nikke-

    -nikke- 3rd gear

    Taas on vähän puuhasteltu hommaa eteenpäin. Laturin kiinnikkeet syntyi 10mm plootusta ja vanttiruuvista:

    [​IMG]

    Kardaani sai maalin niskaan mutta odottelee edelleen uusia ristikoita saapuvaksi(Joo kyllä jäi se piha haravoimatta :rolleyes:)
    [​IMG]

    Putkiston teko alkoi apparin puolelta centerlinkin, öljynsuodattimen ja turbiinikopan välistä mutkittelevan pätkän teolla. Nyt ensi alkuun teen tuplat ihan 2" mustasta, mutta myöhemmin kun saa nosturin niin olis ajatus tehdä sitten rst putkisto vähän enemmän aikaakin uhraten.

    [​IMG]

    Lisäks piti kysyä kysyä samalla että löytyisikö joltain sitä virtalukon kojelautaan kiinnittävää "mutteria" tai vaikka koko virtalukkoa jossa olis se käikäle? Eli tuon näköinen ilmeisesti: http://cdn7.bigcommerce.com/s-3ba37.../MB1471__04617.1401941725.JPG?c=2&imbypass=on
     
    isalmela tykkää tästä.
  7. jariha

    jariha Gearhead

    Jossain pitäisi olla tollanen?
     
  8. kaierkki

    kaierkki Gearhead

    nippelitepolta
     
  9. MJF

    MJF Gearhead

    [​IMG]

    Tuommonen löytyis
     
  10. -nikke-

    -nikke- 3rd gear

    MJF:lle lähti yv.

    [​IMG]
    Tänään tuli kaksi lähetystä tuikitärkeitä osia. Mm. kardaanin ristinivelet, ristinivelen kiinnikkeet perään, termarin koppa, shifterin vaijeri, pyyhkijän varret ja lisäksi biltemasta tarttui mukaan flekti ja sille anturi. :cool:
     
  11. -nikke-

    -nikke- 3rd gear

    Kardaani tuli kasattua ja sujautettua paikalleen, joten tekniikkakokoonpanon voisi sanoa olevan nyt läjässä. :cool:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Harmittavan paljon vie vain aikaa Valiantilta nyt muut muiden harrastepelit joita sivubisneksenä teen. Niillä kun on sama toive että pitäis kesällä saada vehkeet ajoon. :p
     
  12. -nikke-

    -nikke- 3rd gear

    Aiemmin kuvissa nähty sähköflekti tuli asenneltua eräs päivä nokalle. Luonnollisesti sille piti anturi saada johonkin ja päätin käyttää Saabin hyväksi todettua anturia kun sille löytyi adapterikin omista kätköistä. Sit vaan karkas mopedi käsistä ja tuli tehtyä koko termarikoppa uuteen uskoon. :D
    [​IMG]
    [​IMG]

    Jälkiviisaana totesin että olishan tosta matalammankin paketin saanut tehtyä mutta sellanen siitä nyt tuli. Jenkeistä tuli myös viimein oikean syvyyksinen hihnapyörä vesipumpulle, joten kohta pääsee konetta käyttelemään pidemmänkin kaavan mukaan. :cool:
     
    FuryIII '71, Herje, isalmela ja 1 muu tykkäävät tästä.
  13. -nikke-

    -nikke- 3rd gear

    Pientä nestehävikkiä tossa aiemmin oli havaittavissa ulospäin, mutta kunnolla heräsin vasta kun päätin vaihtaa öljyt ja ne olivatkin aivan kermakahvia väriltään. Epäilty syyllinen eli imusarja irti ja kappas vaan kun ei siellä ollut tiivisteitä välissä lainkaan. o_O:p Liekö imusarja vain mallailuksi joskus tyrkätty kiinni? Noh, Fel-pron pahvit tuli tilattua ja asennettua paikalleen ja nyt ei vuoda enää.

    [​IMG]

    Nyt on tehty laatikon öljylle öljynkierto erilliselle jäähdyttimelle(Volvo 760), uusi oikean pituinen shifterin vaijeri löysi paikalleen, sähköinen flekti asennettu ja hirvittävä määrä muuta nippeliä laitettu. Seuraava pyrkimys olisi ajaa auto tallista pihalle jotta pääsee paremmin hyörimään sähköjen kimpussa toisin kuin ahtaassa tallissa. Sen jälkeen voisi ajaa siirtolapuilla hallipaikalle hitsattavaksi ja sieltä katsastuskonttorille. :eek:

    Sellainen kyssäri tuli mieleen että onko normaalia että sytkän etuvastus alkaa kuumenemaan heti kun virrat kääntää päälle? En ole koskaan ennen tullut ajatelleeksi mutta tässä lämpeni 70 asteiseksi. Ylipäätään oli ristiriitaista tietoa amerikan foorumeilla että tarvitseeko koko vastusta Moparin oranssin boksin kanssa?
     
    FuryIII '71 tykkää tästä.
  14. Rebel67

    Rebel67 1st gear

    Itselläni pääsi etuvastus ihan säikäyttämään savuamisellaan silloin kun uuden asensin tohon emännän darttiin.. Eli kun nakkasin vastuksen paikalleen ja virrat päälle niin lämpes niin pirusti että varastointi rasvat kärysi pois.. lämpöjä en hoksannu mitata vastuksesta mutta nyttemmin on toiminut Normisti.
     
  15. -nikke-

    -nikke- 3rd gear

    Okei, joo kärystä itsekin havahduin mutta käry loppu ku rasvaset sormenjäljen paloi pois. :p Tänään kerkesin Bemarin putkistomuutostöiden jälkeen keskittyä omaankin harrasteeseen taas ja sen verran nytkähti homma eteen päin että Valiant liikkui tallista ulos ja omin voimin ekaa kertaa ties kuinka moneen vuoteen.

    Video:
    https://nikke.nn.fi/kuvat/Autot/Plymouth Valiant -65/VID_20180616_220956.mp4

    [​IMG]
     
    Muokattu: 17.6.2018
    Aasi, FuryIII '71, ramman ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  16. -nikke-

    -nikke- 3rd gear

    Kesäloma alkoi päivätöistä joten ehtinyt tämän viikkoa vähän paremmin paneutumaan Valianttiin. En muista mainitsinko aiemmin mutta etupenkeiksi tosiaan tulee 242 Volvon kippaavat jakkarat joihin tulee sitten tyyliin sopivampi verhoilu aikanaan. Näille tietysti piti tehdä kiinnitykset lattiaan mikä lattian muodoista johtuen veikin yllättävän paljon aikaa. Palkista ja kulmaraudasta ne loppuviimein muodostui, ja tigailin ne kasaan:

    [​IMG]
    [​IMG]

    Konehuoneen puolelle tuli Edelbrockin 3" suodatin ja vähän lämpösuojasukkaa tulpanjohdoille.

    [​IMG]

    Lisämittarit tuli asennettua kojelautaan 3 kpl, vedenlämpö, jännite ja öljynpaine tietenkin. Öljynpainetta tuli ihmeteltyä kaikkiaan kolmen eri mittarin kanssa ja loppuviimein uskoin että paksuilla öljyillä painetta löytyy jo tyhjäkäynniltä lähtien n 4bar. Mikä lie suurtehopumppu sieltä löytyy?

    Lataus sen sijaan ei uudesta säätimestä huolimatta tuottanu samoja riemunkiljahduksia vaan kierroksilla päästiin 13v tuntumaan, muuten vähän vähemmän. Siinä puntaroituani uuden vaihtovirtalaturin hintaa ja senkin luotettavuuden summaa, tuli mieleen että miullahan on varastossa Volvon osia. :p Laatikossa on vuosia pölyttynyt 240:in iso, 70a Bosch laturi, ja aloin sovittelemaan että kuinkas se sopisi paikalleen. Hämmästykseksi se sopi suoraan paikalleen kun porasi laturin kannakkeen reikää aavistuksen isommaksi ja sorvasin uuden holkin pitämään sen linjassa! Tämän jälkeen teinkin sähköt uusiksi laturille ja ohitin samalla sen mittariston ampeerimittarille menevän loopin jottei pala koko auto kun ensi kertaa elämässään näkee kunnolla virtaa. :D

    [​IMG]

    Nyt tulee tasaisesti hitusen alle 14v kaiken aikaa, joten yksi huoli vähemmän. Johdot täytyy vielä paremmin niputtaa ja sukittaa sekä lisätä diodi herätejohtoon.

    Ensi viikon aikana varmasti pääsee ajamaan hallipaikalleni hitsattavaksi ja ehkä jopa kokeilemaan konttorille. :eek:

    Edit: Niin ja kuten kuvista näkyy, niin vedenkierto lämppärin kennolle piti sulkea koska apparin lattia alkoi kastua. Jos jollakulla on ehjä pitävä kenno niin saa hihkaista.
     
    Muokattu: 29.6.2018
    isalmela, FuryIII '71 ja Camino'79 tykkäävät tästä.
  17. -nikke-

    -nikke- 3rd gear

    Noniin, eipä vähään aikaa oo tullut päiviteltyä, mutta se on johtunut vain siitä että kaikki aika on mennyt auton kimpussa.

    Laturin asennuksen jälkeen tuli sähköjä sitten touhuttua ja alkoi löytymään valoja kunhan vaihdoin valokatkaisijan sekä pitkien katkaisijan uusiin. Pyyhkijät lähti toimimaan kun putsailin maadoitukset kuntoon ja vaihdoin katkaisijan tilalle nyt ensiavuksi yleismallin vipukatkaisijan. Valot myös releytin ja asensin konehuoneeseen niille ja flektille oman sulakerasian. Hallintalaitteet kun suurinpiirtein oli kasassa niin tein nopeasti jonkunlaisen putkiston minkä jälkeen olikin valmista auton siirtoa varten paremmalle hallipaikalle. Siirtolapuilla se kaikesta sähläyksestä ja kertaalleen loppuneesta bensasta huolimatta ajamalla meni liikenteen joukossa ekaa kertaa ties kuinka moneen vuoteen. Ekat kokemukset moottorista oli että voimaa tuntuisi olevan yllättävän hyvin. :p

    [​IMG]

    Hallipaikalla oli sitten mukava käydä ruosteiden kimppuun kun tuli hiljattain hankittua 2-pilarinostin töitä varten.

    [​IMG] [​IMG]

    Hitsattavaa löytyi molemmista takakaarista, kuskin etusiivestä, vasemmasta takahelmasta, oikeasta helmasta, takajalkatiloista ja vasemmasta eturunkoasiasta.

    [​IMG] [​IMG]
    [​IMG] [​IMG]

    Hallille tuli ajeltua ilman apparin penkkiä koska kannakkeet oli vielä kesken mutta nekin tuli sitten hahmoteltua kasaan:

    [​IMG]

    Sitten piti vielä shifterin mikrokytkimellä tehdä esto käynnistymiselle vaihde päällä ja muuta pienempää viilausta ja johtojen reititystä. Pari viikkoa aiemmin tilasin Eurokankaasta 3mm paksua huopaa 4x1m lattiamatoksi. Sen leikkelin sopivaksi paikalleen ja päälle heitin Motonetin jotkin yleismallin kangasmatot. Vielä kun auton mukana tulleet ovipahvit heitin paikalleen ja enimmät 20 vuoden rakentelupölyt pyyhin pois kaikkialta niin siistähän tuli yllättävän säädyllisen näköinen. :D

    [​IMG]

    Tiistaina oli sitten katsastuksen aika. Odotukset nyt ei ihan pilvissä ollut kun edellinen katsastus suoritettu vähän ennen Leijonien ekaa MM kultaa ja sillon kun minä olen ollut opettelemassa aakkosia koulussa, mutta läpi meni ensiyrittämällä muutoskatsastuksineen. :cool: Eli papereissa on nyt 318+aut tekniikka 23 prosenteilla. Katsastuksessa vaa'attiin auto ja lopputulemaksi saatiin jotta omapaino lihoi alkuperäisestä vain 40kg, ollen nyt huimat 1270kg. Samalla lähti tilaukseen alkuperäiset lyhyet mustat kilvet. Tästä on nyt hyvä jatkaa jalostamista.

    [​IMG]
    [​IMG]
     
    Muokattu: 20.7.2018
    mikkis83, jariha, Camino'79 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. Jokeri

    Jokeri Gearhead

    Mä oon mä, ja sä oot sä, mutta mä en tekis ulkoasulle mitään. Tosin mä oonkin mä
     
    sleepercooler, mikkis83, -nikke- ja 1 muu tykkäävät tästä.
  19. -nikke-

    -nikke- 3rd gear

    Sitähän noi kaikki kaveritkin sanoo. :D Alan kääntymään siihen että tää kesä mennään ainakin loppuun tolla kuosilla(ehkä vannepäivityksen kera) ja kattoo sitten että alkaako talvella hieromaan pohjia siihen. Jonkinlainen visio tulevasta lookista on päässä jo valmiiksi.

    Tää on nyt ollu ihan uudenlaista opiskelua kun omalla kohdalla on mennyt niinpäin että monipisteruiskut tuli ensin tutuksi läpikotaisin ja vannoin että en kaasareihin halua puuttuakaan...noh. :rolleyes: Nyt vaikuttaa sille että maantieajossa menee erittäin laihalle ts. bensa ja meno loppuu tyystin muutaman kilometrin jälkeen. Kuulostaako siltä että bensanpinta on liian alhaalla vaiko täytyykö suuttimia alkaa suurentamaan? Kaupungissa pyöriessä toimii mallikkaasti ja paukkua on tän hetken ajo-ominaisuuksiin suhteutettuna ihan tarpeeksi.

    E: Ja kaasari siis 600cfm Holley 4160
     
  20. Smirkelimies

    Smirkelimies 2nd gear

    Kyseinen valtteri olisi ollut myynnissä tässä aika lähellä, jäin arpomaan että pitäskö mennä kattomaan, mutta parempi ettei meikeläisen valmiudet huomioonottaen. Meni sitten oikeaan osoitteeseen kun tuli katsastettua näin rivakasti. Taisitpa tehdä löydön, pohjakin yllättävän hyvän näkönen.
     
    -nikke- tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!