Nitro Nationals 2018

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja homer, 13.6.2018.

  1. Herje

    Herje Double Gearhead

    Sitä löyty kyllä illasta varikolla. :p
     
    Araldite73 tykkää tästä.
  2. Pertti K

    Pertti K Double Gearhead

    Toimi kyllä tänään aika paljon paremmin kuin viime kesän lauantaina. Öljynputsaustauolla ei ehtinyt edes kahvia hakea. Kiitokset vain hyvästä tapahtumasta!

    Varmaan tulee Kauhavallakin käytyä, varsinkin kun oletus on että homma tuosta vain paranee. Matkaa suunnilleen sama kuin Alastrolle, mutta sillä suunnalla tulee muutenkin pyörittyä. Alastaron suuuntaan ei ainakaan viikonloppuisin ole mitään asiaa.
     
  3. MRKM

    MRKM Gearhead

    Joo, o...justiin ajoin kotipihaan suoraan nitrokisoista. On sinne vaan aika puuduttavan pitkä matka aina ollu. Mutta ensvuonna sekin puolittuu meillä Oululaisilla. Kyllä oli viimevuotiseen katastrofiin verrattuna hyvä viikonloppu. Öljyämiset siivottiin tosiaan täysin eritahtiin, ku ennen. Rataennätyksiäkin nähtiin. Pro-kalustoa olis toki mahtunu radalle enempikin, mutta hyvä näinkin.
     
  4. Mika.V

    Mika.V Gearhead

    Muokattu: 3.7.2018
  5. Marklin

    Marklin Double Gearhead

  6. Mopoilija

    Mopoilija Gearhead

    Olihan haikea lähtö tänään Alastarolta....
    Tässä pieni raportti finaali päivältä ja linkki Natikoiden kuva galleriaan.
    kKpion tuon tekstin fbook sivultani.

    Hyvin saatiin ajettua loppuun asti nämä viimesiset Nitro kisat Alastarolla:)
    Sää oli melko samankaltainen kuin eilen, sateen uhkaa ei ollut ollenkaan ja iltapäivästä tuntui jopa kesäiseltä, vaikka jälleen tuulikin navakasti.
    Top Fuel ja senhän voitti Timo Lehtimäki.
    Hieman jännitti semi lähdön voiton jälkeen lopussa tapahtuneen pamauksen jälkeen ehtiikö tiimi saamaan topikan finaaliin kuntoon.Kyllä ehti ja voitti finaalissa hyvällä ajalla Micaleffin hyvällä ajalla 4.29/443
    Muutenkin oli todella tasaista suorittamista läpi koko kisan.
    Tämä oli Timon ja tiimin toinen Em-Voitto Alastarolla, aivan mahtavaa ja paljon onnea koko tiimille.
    Anita Mäkelän kisa ei sujunut onnellisten tähtien alla, vaikka toiselle kierrokselle pääsikin.
    Ensimmäsellä kierroksella vastaan asettui toinen kova Suomalainen Janne Ahonen.
    Janne otti burniksen ja niin otti Anitakin, Jannen auto syttyi burniksessa hieman tuleen ja sammuttimia tarvittiin.
    Ambulanssi kutsutaan aina paikalle näissä tapauksissa ja Anita joutui sammuttamaan, ei hyvä.
    Jannelle ei tapahtumasta aiheutunut muuta kuin kaluston vauriotumista ja kisan päättymistä ikävästi.
    Anita sai sitten lähdön ryhmän viimeisenä ja jännitys olikin melkoinen, kun normaalia lähtöjen välistä huoltoa ei voinut/saanut/kerennyt lineupissa suorittaa.....
    Onneksi kytkin kesti ilman burnista suoritetun lähdön ja Anita sai hyväksytyn lähdön.
    Toisella kierroksella Micallefiä vastaan oli sitten ongelmia kaasuvaijerin kanssa ja tappio tuli.
    Silti tuommoinen Top Fuel menee tyhjä.äynnilläkin ihan kivasti[​IMG], 60ft 1.49, 18.72/114
    Antti Hororolla oli vastassaan ensimmäisellä kierroksella Micallef, molemmilla pito irti heti lähdössä ja mieletön pedalfest, jonka Antti valitettavasti hävisi.
    Top Methanol
    Ari Pietilällä ei viikonloppu sujunut vissiin ihan niin kuin olisi pitänyt, vähät lähdöt viimeaikoina ja rajoitettu budjetti ei varmasti helpota auton säätöjen tekemistä ja kun yöt jumppaa moottorin kimpussa.
    Ensimmäisellä kieroksella vastaan asettui Alastaron uuden Funny car rataennätyksen ajanut Bellio.
    Viivalta hyvin liikkeelle ja sitten värinöille molemmilla, Sandro polkaisee värinöiden jälkeen, Ari ei ja Sandro voittaa.
    Pro Mod
    Laura Saksa ajoi kovaa, mutta se ei valitettavasti riitänyt tässä lähdössä Jimmy Ålundia vastaan joka voitti koko kisan, Jimmy 5.87/388 Laura 6.11/389
    Pro Stock
    Sampsa Palos eteni hienosti toiselle kierrokselle voitettuaan Robi Norenin, molemmilla ongelmia, Samulla vähemmän.
    Toisella kierroksella tuli sitten tappio Jimmy Åludia vastaan, joka oli vissiin välillä käynyt säätämässä Pro Stockeriaankin Pro Mod innostuksissaan.
    Super Twin
    Samu Kemppainen voitti ensimmäisellä kierroksella helposti Hornströmin, vaikka tämän ryhmän kyseessä ollessa yksikään lähtö ei varmasti ole helppo.
    Toisella kierroksella vastaan asettui koko natikoiden ajan ongelmistä kärsininyt Harri Piensalmi.
    Todella tasainen lähtö aikojen perusteella.Samu voitti lähdön paremmalla reaktiolla, huonommalla ajalla, eli holeshotilla.
    Finaalissa Christianssen oli sitten liian kova pala, vaikka Samu taisi ajaa koko viikonlopun kovimman aikansa.Samu 6.86 Marcus 6.49.Loistava suoritus Samulta ja tiimiltä kuitenkin.
    Lasse Leponiemi ei saanut pyöräänsä kulkemaan koko kisassa samaan tahtiin kuin Tierpissä ja putoaminen tuli ensimmäisellä kierroksella koko kisan voittaneelle Christiansenille.
    Torsti Kettula putosi myös ensimmäisellä kierroksella.
    Super Street Bike
    Vesa Ruhanen veti todella tasaisia vetoja finaali päivänä[​IMG]Vai mitä sanotte, 7.09, 7.12, 7.19
    Finaalissa Bohlinia vastaan tuli sitten se päivän huonoin suoritus, vaikka lamppu olikin parempi, Vesa .055 Mathlas .137
    Maalissa ei varmaan eroa juurikaan ollut. Ajat: Bohlin 7.10/328 Vesa 7.19/323, hieno suoritus kuitenkin koko tiimiltä jälleen kerran[​IMG]
    Kimmo Pulakka putosi ensimmäisellä kierroksella Kim Hilanderille.
    Pro Stock Bike:
    Kisassa ei ollut mukana kuin kaksi kilpailijaa, Timo Savolainen ja Thomas Olsen.
    Pudotukset taidettiin ajaa paras kolmesta tyyppisesti ja voittajaksi selvisi Timo Savolainen.Aikoja en löytänyt mistään.
    Top Fuel Bike
    Tässäkään ryhmässä ei ollut kuin kaksi osallistujaa, Rikard Gustavsson ja Thomas Pettersson.
    Rikard selvisi kisassa voittajana ja paukuttikin kovia aikoja, mutta ei aivan sinne vitosen puolelle 6,04, Pettersson ei sunnuntaina radalle ilmestynyt.
    Alastaron kisat Em-tasolla on nyt historiaa ja hienoa sellaista onkin.
    Rata oli näissä kisoissa paras ikinä, siitä kertoo tulostaso.
    Kaikissa Fia autoryhmissä ajettiin rataennätys ja ainoa harmi oli, ettei nähty sitä kolmosen aikaa Top Fuelissa, 4.01.
    Pro Modissa Vegter ajoi lähelle Euroopan ennätystä 5.85.
    Tässä tämä nyt uutimien osalta oli, muutama kuva sunnuntailta kuitenkin.
    https://kuvia.1g.fi/kuvat/2018/FHRA/Nitro+Nationals/
     
    päivystäjä, peltsi, valtope ja 3 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  7. pile

    pile Gearhead

    Hyvin meni kisat .
    Sade sotki hiukan sports man luokkien ajoja kun perjantai satoi käytännössä koko päivän. Kalustoa mielestäni paikalla ihan kivasti 245 ilmouttautunutta ,mutta huhu kertoi että niitä olisi ollut vielä muutama kymmenen enemmän.
    Rataryhmälle 100 pistettä ja papukaija merkki , rata oli nyt loistavassa kunnossa ja putsaus hetket hoitu pikaisesti kuntoon.
    Eikä saa unohtaa muitakaan FHRA:n henkilöstöä sekä talkoo väkeä.
    Teitte hyvän kisan.
    Alastaroa tulee ikävä.
    Vituttaa noi viherpiiperttäjät mitä saivat aikaan.
    Nyt kumminkin suunnataan katseet jo uuteen paikkaan.
    Annetaan kauhavalle mahdollisuus ja ei teloiteta ketään heti jos kaikki ei ekoissa kisoissa vielä toimi ihan niin kuin kaduntallaaja haluaas.
     
    JuhaKuu, päivystäjä, Pertti K ja 2 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  8. homer

    homer Double Gearhead

    Ei kai tässä oikein voi täysin vihreitäkään syyttää (vaikka ei syytökset sinne suuntaan koskaan hukkaan mene). Pikemmenkin niitä jotka muinoin päättivät tehdä moottoriradan pohjavesialueelle. Saas nähdä kuinka kauan mutkarata saa vielä toimia?
     
  9. Corvette87

    Corvette87 Gearhead

    Piti lähteä Alastaroon viimeistä kertaa mutta ei sitten viitsinyt kun striimi oli sen verran laadukas. En tiedä, mistä porukka on kisoihin matkannut, mutta pitää olla die hard fani, että pääkaupunkiseudulta lähtee Kauhavalle. Mutta on kai ihmisiä muuallakin Suomessa. Katsomot se uusi rata kyllä vaatii ja jos aiotaan saada se 20.000 katsojaa niin muutamat katsomot, ei yksi.
    Mutta toivottavasti kaikki käy hyvin, ilmakuvat ja muutkin kuvat Kauhavalta näyttävät ihan hyviltä.
     
  10. Vai pitää olla Die Hard Fani..... Kuulostaa vähän oudolta, mutta jos ei ole poltetta Drag Racingiin, joka on erittäin suuri osa hot rod kulttuuria, niin,...ei voi mitään. Eihän täällä helvetin sovietlandissa mikään ole kaukana. Olihan tuolla Alastarollakin vaikka kuinka paljon Oulusta, Kemistä, Rovaniemeltä ja Pudasjärveltä porukkaa eikä ne kirjoittele että "täytyy olla die hard porukkaa".
    Ota ny se kartta kouraan ja katso vähän. Kauhavalle kestää autolla Helsingistä 3,5-4tuntia, junalla melkein puolet vähemmän mutta nythän on hyvä aloittaa se narina että paska paikka, keskellä ei mitään.

    Aivan sama missä Etelä- tai Keski-Suomessa rata on, on välimatkat vitun lyhyitä. Kehäkolmosen sisäpuolella on kaikki kaukana, jos vähänkin kuuntelee alueen alkuasukkaita.
    Eikä tämä laji tarvi niitä joille kaikki Malmin ulkopuolella on kaukana, onhan teillä siellä semmoia pride kulkueita, siellä voi mennä katsomaan vaikka Drag Queenejä Drag Racingin sijaan. Tosin Paljon siellä on positiivistakin suhtautumista. Meille susirajan ihmisille ei ole koskaan ollut kisapaikat kaukana, ja on osallistuttu talkoisiin kun ratahommia on tehty. Itsekin aikoinaan viettänyt aikaa niin motoparkissa kuin Alastarolla talkoo meiningillä, ruokapalkalla kuten aina FHRA porukka toiminut. Nyt vain on niin että se rata, jonka omistajat satsaavat rataan isoja summia rahaa, on se mihin pitää myös harrastajien ja katsojien panostaa osallistumalla tuleviin tapahtumiin. Ei näitä Kauhavan suuruusluokan satsauksia enää tule tälle lajille tähän maahan, se on aika varma. Ja Pitää muistaa että nuo Kauhavan radan satsaukset ovat myös vaatineet FHRA:lta aikamoisia sitoumuksia järjestettävistä kisoista, ratamaksuja, eli aika kovat kustannukset tulee tulevina vuosina FHRA:llekin , joten tuloja pitää olla että hommasta selviää kuivin jaloin.

    Aulis
     
    päivystäjä, ET1121, Pate-68 ja 4 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  11. Seppä Leonardo

    Seppä Leonardo Gearhead

    Ei matka eikä mikään tuollainen 400 kilsaa.Meiltäkin Savosta käydään katsomassa näyttelyitä Hesassa ,Tampereella,Oulussa ja Tukholmassa.Siellä kävin 1970-80 luvuilla joka helkasen vuosi eikä kaduta yhtään.Asenne ,kaverit.Muokattu km virheen vuoksi
     
    Araldite73 tykkää tästä.
  12. Araldite73

    Araldite73 3rd gear

    Just näin seppä.

    Pääkaupunkiseudulta se on yksi poron kusema Kauhavalle. Kun tarjottu tuote on kunnossa niin matka on vaan tekosyy olla lähtemättä.
    Itse aion ainakin ajella sm5/finaaleihin katsastamaan uudet tilukset, etukäteen ainakin vaikuttaa että uudet puitteet on mahtavat.

    Ei kaikki voi alussa toimia, sehän on ihan varma. Opettelua ja uusien juttujen hakemista. Ensimmäinen kerta on vahinko, sitten jos samaa virhettä toistetaan useasti se on tyhmyyttä.
     
  13. kojootti

    kojootti 2nd gear

    Kliiniä suorittamista koko viikonloppu, niin tiimien kuin järjestäjän puolesta. Lauantaille mahtui kyllä niitä rasvaamisia, varmaan pyöreästi kymmeneen kertaan siivoiltiin? Mutta homma toimi, viime vuodesta otettiin vaariin ja ilmeisesti Pinolan Anssi oli palannut porukkaan ja saanut homman toimimaan. Kaikissa pro-autoluokissa ajettiin rataennätykset uusiksi, pro modissa euroopanennätys oli kahden sadasosan päässä - ei huonosti ollenkaan.

    Ålundilla kova suoritus, kaksi luokkaa ja kaksi voittoa, ei voi kuin hattua nostaa. Timolle myös, kuulin juttua että voitto tuli Alastaron ensimmäisestä ja nyt viimeisestäkin kisasta?

    Mutta joo, Kauhavaa kohti ja toivotaan että homma toimii. Niitä Alastaron istumakatsomoita ainakin purettiin mukaan otettavaksi, vissiin niillä aloitetaan tänä vuonna. Kiitos heille joille kiitos kuuluu, ensi vuonna vähintään yhtä kovaa.
     
  14. Miksu.1g

    Miksu.1g Gearhead

    Kiitokset FHRA toimivasta livestreamista ja Käkölle kumppaneineen selostuksesta.
    Tuli oltua naama kiinni ruudussa ehkä vähän liikaakin. :cool:
     
  15. johntravolta

    johntravolta Gearhead

    Nyt toimi kisat kuten niiden tulee toimiakin. Harmi vaan että muutama vuosi kämmennettiin oikein urakalla ja uskon että tämä tunarointi johti katsoja-ja kilpailijakatoon ja sitä kautta koko kiihdyttelyn loppumiseen alastarolla. Mene ja tiedä. Eteenpäin mars.

    Mikäli Kauhavalla tulevaisuudessa kiihdytellään, saadaan sielläkin rata varmasti tuolla rataryhmällä ennätyskuntoon ja katsomoihin sitä väkeä ja radalle kisaajia.

    Hattu päästä Pinolan edessä, muita osallisia unohtamatta.
     
    Araldite73 tykkää tästä.
  16. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Itseasiassa katsojia oli em-kisassa mututuntumalla hyvin. Siihen muuhun katsojakatoon varmaan johtanut just toi die hard fanien vähäisyys, ei viitti, ei jaksa, pidemmälle kuin siihen livestreamin ääreen. Ite etelän vetelänä tosta Kauhavamatkasta ajattelen et eihän se oo ku satku pidemmälle kun motoparkkiin joka kuitenkin muutama vuoskymmenen takaperin silloisella tieverkolla ja kalustolla oli kuin naapurissa oleva Mekka musulmaanille. Ja se alkkuinnostuksen jälkeinen vetelyys näkynee myös siinä et ne Oulusta ja muualta kaukaa tulleet kilpailijat ovat kyllä vähentyneet. Ehkä sekin osasto nyt aktivoituuu, harrastajia ja kalustoa siellä kyllä riittää. Ja toisin kuin Alastaroon tai motikseen, Kauhavalle tosiaan pääsee myös julkisilla, junalla naapuriin mistä non stop bussikuljetukset radalle, on majoitukset vieressä jne. Puitteet ainakin puhetasolla pitäis olla huomattaavsti paremmat. Se mikä pikkasen huolettaa on ettei mentäis yhden suorituspaikan politiikkaan kuitenkaan, mut en tiedä mitä siitä asiasta on sovittu.
     
    Source tykkää tästä.
  17. nixxon

    nixxon 3rd gear

    Hieno kisa!!
    Kunnia sille kenelle se kuuluu!!!
    Fhra lta todellinen ryhtiliike nyt oli järjestelyt todella
    paljon paremmat.Line up haku todella hyvin järjestetty
    ja rata ryhmä toimi hyvin.Oli jo tekemisen meininki!!
    Ratakin oli niin hyvä että sitä ei kaikki edes tajunneet.
    Lasselle plussaa vastuun otosta.toivottavasti jatkuu samaan
    tyyliin.
    Nixxon
     
    JuhaKuu, artsiracing, jknR ja 8 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  18. artsiracing

    artsiracing Gearhead

    Mainiot oli kisat, erityisesti edellisvuoden ongelmiin verraten.
    Kun ratakin oli vielä niin hyvä, niin tuntuu aikamoiselle vääryydelle että nää oli sitten ne Alastaron jäähyväiskisat.
    Parannuksia oli tehty jopa varikkoviihtyvyyteenkin, kun sauna oli kuumana myös aamulla.
    Jos iltaruuvaamiset venyi pitkäksi, tai ei halunnut ruuhkaan tunkea niin aamullakin oli mahdollista nauttia kunnon löylyistä.

    Kiitokset kaikille hyvän Nitrokisan järjestäneille, nyt jäi alastarosta hyvä maku suuhun!


    Koko viikonlopun ainoa ympäristöriskikin taisi olla se että Aulis oli päästetty varikolle. :soosoo:





    Muokkasin loppukommenttia vähän siistimmäksi kun oli ensin aika karkeasti ilmaistu, mutta tuskin mua vieläkään ylenpalttisesta diplomatiasta (=perseennuolennasta) syytetään.
     
    Muokattu: 3.7.2018
    JuhaKuu, fmila, jule69 ja 6 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  19. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Tost vois jo melkeen sanoo et ei mitenkään ylenpalttisen diplomaattisesti ilmaistu.
     
    fmila ja Pertti K tykkäävät tästä.
  20. homer

    homer Double Gearhead

    Katsojan kannalta lauantai meni suht mukavasti. Rasvauksia oli mutta putsauksen kestosta kerrottiin yleisölle. Sää oli, no ei nahka ainkaan palanut.
    Selkeästi miinusta oli pro-ryhmien pienentyneet osallistujamäärät. Varsinkin pro stockit (sekä autot että prätkät) olivat selvästi kuihtuneet viime vuodesta. Nitrodragstereita taisi viime kesänäkin olla paikalla 8 kpl.
    Eiköhän tuo pidä Kauhavaa kohti vuoden päästä suunnata.
     

Kerro tästä muillekin!