Nitro Nats 2008

Ketju osiossa 'Drag Racing', aloittaja triniemi, 30.5.2008.

  1. Slow66

    Slow66 1st gear

    Aivan mahtavia kuvia jälleen kerran Mopoilijalta! Rockline Drag Racing Team kiittää...
     
  2. B.B.Chevy

    B.B.Chevy Gearhead

    No tosiaan, AIVAN MAHTAVIA kuvia täältä löytyy vaikka kuin monelta kuvaajalta :D
    Meitin tiimikin eli DS367:n lepakot kiittelee jälleen kaikkia noista kisaotoksista kun mukavahan niitä on aina vielä jälkikäteenkin sitten tutkailla kaikista noista kisatapahtumista joita tuollakin oli taas runsaasti ympäri aluetta niin radalla kuin varikollakin.
    Ja ei se vaan koskaan lakkaa hämmästyttämästä miten varsinkin Mopoilija jaksaa aina hoitaa tollasen noin laajamittasen urakan joka ikisenä päivänä aamusta iltamyöhään :eek:
     
  3. ata

    ata Gearhead

    Komeita kuvia on juu. Noita on tässä katseltu useampaankin otteeseen (kun ei kaikkia kerralla voi katsoa kun niitä on NIIN PALJON)

    Tuossa vain katselin noita Pro Stock-luokan autojen kuvia, niin eikös ennen ollut sellainen sääntö että korin sivuprofiilin piti vastata tuotantoautoa mitä se on esittävinään? Ilmeisesti moista silhuettisääntöä ei enää ole, meinaan ainakin noiden Pro Stock Pontiac GTO:iden muoto on sen verran "luovasti" alkuperäistä muistuttava että profiilissa ei juuri yhteneväisyyksiä ole... onhan niissä etuvalot ja maalattu maski oikean näköiset ja takavalotkin vissiin ihan oikeat, vaikkakin eri paikassa ja eri asennossa kuin tuotantomallissa...

    Ja samaa Pro Stock-aihetta jatkaen, ruotsalaisilla näyttäisi olevan noita hienoja Pontiac GTO:ita vissiin kolme kappaletta, hienoimpana nyt tuo Åbergin sininen, kun suomalaiset ajavat enemmän noilla etuvetokinnerin kopalla varustetuilla autoilla... (Cavalier, Cobalt ym.). Olisihan se enemmän jees että se kilpuri olisi varustettu sellaisen auton kopalla (tai siis etäisesti sellaisen auton koppaa muistuttavalla kopalla) mikä on oikeastikin takavetoinen ja V8-moottorilla varustettu... Cobalt:kin katuautona perustuu Opel Astran pohjalevyyn ja näyttää joltain Chevy Lacettilta... aiemmin suomikuskitkin käyttivät noissa esim. Firebirdin koppia. (no näkökanta on tietenkin hieman biasoitunut täällä...)
     
  4. human62

    human62 1st gear

    Entä jos kaikki tulee samaan aikaan ajoissa paikalle. Väitän että tällä yleisömäärällä saavutetaan AINA ruuhka johionkin aikaan, tulee sitten ajoissa tai ei. Mikä silloin muuttuu jos kaikki tulee ajoissa?? -ruuhka siirtyy vain eri ajankohtaan...
    Ilmeisesti kävijöillä on tarkoitus katsella kisoja ja järjestäjät voivat arvella että paikalle saavutaan juuri ennen kisa-lähtöjen alkua. Tästä voi päätellä että liikennettä ohjattaisiin riittävällä miehistöllä juuri tällöin.
    Yleisömäärien kasvu on suotavaa lisätulojen takia ja kertoo alan tämän hetken suosiosta.
    Tulojen kasvaessa pitää kuitenkin satsata myös yleisöön, liikenteenohjaus näihin pahimpiin ruuhka-aikoihin, mihin ne sitten ajoittuvatkin sekä katsoma-alueiden käyttöönotto. Tyhjää tilaa oli vieläkin...
    Mikään taho ei voi olla täydellinen mutta vaikka kisa oli jälleen kerran aivan MAHTAVA, palaute voi antaa hyviä vihjeitä epäkohdista ja ensi vuonna viihdymme taas paremmin. 8)
     
  5. Tomaso

    Tomaso 3rd gear

    Ongelma taisi olla että rata-alueelta loppui parkkipaikat? Yksi iso parkkialue on nykyään mutkaradan pohjana ja toinen iso parkkis on neljännekseltään taimikoitunut. Myös leirialue oli siirretty parkkipaikan puolelle.

    Olikohan ekat Nitronatikat silloin kauan sitten kun väitettiin sinä yhtenä päivänä väkeä olevan paikalla 18000 henkeä. Populaa lappoi paikalle solkenaan vielä klo 14 aikaan, eikä silloin ollut pulaa pysäköintipaikoista. Siihen aikaan ei tainnut edes olla alavarikon sisäänkäyntiä vastapäätä olevaa parkkipaikkaa? Silloin isolta parkkikselta poistuttiin parijonossa, tapa jota ei ole toteutettu yli kymmeneen vuoteen. Eikä se olisi nyt ollut edes mahdollista kun oli kepillä ja lippusiimalla puoleen kavannettu ajoaukko. Aikoinaan FHRA tiepalvelujaosto hoiti myös parkkiinohjaamisen rautaisella kokemuksella yksinkertaisen tehokkaasti. Samaa ei voinut parhaalla tahdollakaan sanoa perjantain ja lauantain ohjaajista. Ehkä pikkujuttuja, mutta merkityksellisiä kun on paljon väkeä liikkeellä.
     
  6. Käkö

    Käkö Gearhead

    Ei se tornissa oleminen väsyttäminen vaikka aikamoisen lämmin sielläkin oli, vaan se tutkiva journalismi iltaisin ja aamuisin... :rotfl:
     
  7. Rinnewood

    Rinnewood 3rd gear

    :odroll: No ei se ajoissa paikalle tuleminen tarkoita kuitenkaan sitä että joka ikinen katsoja tulisi samana päivänä ja samalla kellonlyömällä!
    Kun on kyse nelipäiväisestä kisaviikonlopusta niin tyhmempikin tajuaa että lauantai on todennäköisesti se ruuhkaisin päivä. Kun puhutaan kymmenistä tuhansista katsojista niin tottakai siitä määrästä osa jakaantuu muillekin päiville.
    Meille oli kuitenkin jo kuukausia ennen kisoja selvä että vältetään ruuhka ja tullaan niin ajoissa kuin vain mitenkään on mahdollista. Ihan senkin vuoksi että on paremmin valinnan varaa tuon leiriytymispaikan suhteen. Toki se vaatii jotakin uhrauksia ja ennakkovalmisteluja työelämässä ja kotona. Ymmärrän toki että ei kaikki ole niin friikkejä tällaisen tapahtuman suhteen että näkis vaivaa saapua jo keskellä viikkoa pelipaikalle! Ja myönnettäköön että ei kaikilla ole työelämässä ja kotona niin paljoa valinnan varaa että voi tulla niin aikaisin kun haluaisi.

    No, oli miten oli, nuo ruuhkakokemukset on täysin toisen käden tietoa meikäläiselle. Sekä tullessa että lähtiessä tiellä mahtui kulkemaan.. Toki liikenteen ohjaajilla on varmasti käyny käämit lämpöisenä siihen pahimpaan aikaan?
     
  8. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Kyll porotokassa on sapluunat edelleen käytössä. NHRA:lla on tietyt säännöt, joiden mukaan tuotantokoria saa, ja pitääkin muuttaa, mm. akselivälit ja etuylitykset on säädetty sekä mistä kohtaa muotoja voi muokata. Sen jälkeen "korimalli" hyväksytetään NHRA:lla, ja siitä tehdään noi sapluunat. Eli vaikkapa kaikkien GTO-koppien pitää sopia noihin sapluunoihin. Eihän ne tuotantomallia juuri muistuta kun joiltain yksityiskohdiltaan, mutta tolla tavalla tasoitetaan eri mallien välisiä aerodynaamisia eroja.
     
  9. Buickustom

    Buickustom Gearhead

    Oli hieno reissu! Aloittelevalle eka-kertalaiselle noviisille jäi nitro-autojen lähdöt päällimäiseks mieleen, jotain aivan käsittämätöntä :lol:
    Ja kun pääsi torniin katsomaan pari lähtöä niin sai perspektiiviä siihen kuinka kovaa ne oikeasti menee. Siitä Iso käsi Käkölle! :lol:
    Viisi päivää tuli varikolla vietettyä ja vielä tiimin Junior voitti niin mikäs sen parempaa :lol:
    :pinup: :n tykkäs, piti kaikki pro lähdöt istua katsomossa. Yksi fani lisää.

    Ens vuonna tulee tiukka paikka kun pitää valita Powerin ja tämän välillä :argue:
     
  10. ata

    ata Gearhead

    Aika paljon niitä vapauksia sitten antavat nykyään. Ennen nuo muistuttivat kyllä vähän enemmän tuotantomallin silhuettia...

    Tuossa vertailin kuvia prostock-GTO:n ja siviili-GTO:n sivuilta ja suurimpina eroina oli mielettömästi pidennetty keula, sekä etuylitystä on noin tuplasti vakioon, kun myös etupyörän ja oven välinen väli on huomattavasti jatkettu. Konepelti on paljon korkeammalla myös verrattuna kyljen pokkaukseen mikä mahdollisesti menee alkuperäisellä paikalla. Oven seutu näyttää about oikealta, mutta c-pilaria on ohennettu jostain syystä vaikka ikkunan muoto olisi voinut olla oikeanlainenkin. Suurin ero pidennetyn keulan lisäksi on tuo takaluukun alue, mistä on koko perän porras leikattu pois viistoksi... kun katuautossa takaluukun kansi siis on samassa linjassa kun sivuikkunoiden alareuna, niin prostock-korissa takaluukun kansi on samassa kulmassa kuin takalasi... samasta syystä takavalot ovat n. 10 cm alempana kuin katuautossa. myös c-pilarin ja korin kyljen välinen kulma puuttuu kokonaan...

    Aika paljon tosiaan noita merkittäviä muotoeroja on sallittu. Tavallaan harmi kun kuitenkin prostockin idea on mielestäni se että autot näyttäisivät päällepäin joltain tuotantoautolta. funnycarit ovat jo niin kaukana ettei niitä oikein enää tunnista kuin maalatusta maskista ja auton mallinimestä maalattuna johonkin kohtaan koria ja prostock on samalla tiellä menossa samaan suuntaan... Vanhat funnytkin sentään näyttivät etäisesti joltain tuotantoautolta.

    No kehitys kehittyy. On ne prostock-GTO:t silti mielestäni hienomman näköisiä kuin cavalierit ja cobaltit. :) ja nopeuttakin on... (siihen nyt ei valittu kori kauheasti vaikuta etenkin kun niitä on muokattu tuolla tavalla aerodynaamisesti).

    Tuli itsekin 80-luvulla käytyä katsomassa lähes kaikki kisat, nykyään valitettavasti on tullut katsottua lähinnä telkkarista... pitäisi raahautua kyllä paikalle tällaisiin isoihin kisoihin...
     
  11. vipottaja

    vipottaja 1st gear

    Joo, ero vaikka vielä 90-luvun camaroihin on huima verrattaessa yhtäläisyyksiä vakioautoon. Tohon on varmasti jotain ns järkisyitäkin; pitkän keulaylityksen omaavilla autoilla saavutettiin etua, joten se sallittiin kaikille malleille. Pieneen ilmanvastukseen pyrittäessä pieni otaspinta-ala näyttelee vähintään yhtä suurta roolia kuin imanvastuskerroin, joten ilmeisesti haluttiin estää pienempien ja pienempien autojen käyttöönotto, tais olla jo fordilla escorttia ja moparilla neonia kuvioissa mukana. No, nyt säännöt on noin, ja niiden mukaan mennään; en ihmettelis vaikka ne muuttuis vielä enemmänkin jatkossa, esimerkiks moparin stratus rupee olee kohta yli-ikäinen, eikä niillä taida olla muuta kaksovista henkilömallia tuotannossa kun uus challenger. Ja se on 300:n kokosena aivan liian suuri ollakseen kilpailukykyinen.
     
  12. pecu_83

    pecu_83 3rd gear

  13. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

  14. avo-65

    avo-65 1st gear

  15. samzon

    samzon 3rd gear

  16. Jukka_S

    Jukka_S Gearhead

    Vielä kun saisi tietoa jostain että mikä viime hetken vika Ahosen dragsterin moottoriin tuli?
     
  17. human62

    human62 1st gear

    Tuolla toisessa Foorumissa "teltta yöpyminen" on todettu seuraavaa.
    LAINATTUA:
    "Menihän se yksi yö sillaikin, mutta se hämmästytti sitten illalla kun lähdin iltaoluelle, että se katsomorinteen takainen metsikköalue oli käytännössä tyhjä. Muutama teltta oli harvakseltaan, mutta mihin ne nyt muuten oli häädetty? Useampana vuonna ollut siinä teltalla ja luulin että se olisi ollut nytkin täynnä.

    Järkkäreitä siinä haastattelin, he sanoivat että alueen uusi omistaja on kieltänyt siihen majoittumisen. Mikähän kuvio siinä on kyseessä? Eihän silläkään aluella juuri mitään palveluja ole telttailijalle, mutta tuolla parkkierämaassa nyt ei ollut senkään vertaa. Alkaa vaan oleen pitemmillä reissuilla hygieniapuoli heikoilla."



    Parkkialueet alkavat loppua ja joku "alueen uusi omistaja on kieltänyt sitä ja tätä"

    Miten on onko ensi vuonna varauduttu parkkipaikkojen+syömisten
    loppumiseen +leirialueen vähyyteen+ ruuhkaan(todettakoon vielä että vaikka kaikki eivät Fixuina nytkään tulleet samaan aikaan oli siitä huolimatta jo ennätysruuhka jota ei ennen ole ollut.

    Pitäisikö FHRA:n alkaa myydä ennakkoon lippuja rajattu määrä, koska alueella kapasiteetti loppuu. On kohtuutonta myydä lippuja ylibuukattuun alueeseen. (lukekaa foorumi "telttayöpyminen")

    Pitäisikö rata lopettaa kuten Keimolakin kun kunta ja läheisten maa-alueitten omistajat harmiintuvat? ja rata rakentaa taas jonnekkin muualle jossa ei sitten aikuisten oikeesti olisi asukkaita, oravia, eikä mitään valittajia...ja olisi vain tilaa, tilaa... :)
     
  18. Mrs Sippi

    Mrs Sippi 1st gear

    Nyt on jo torstai ja vieläkin väsyttää... Mutta olipa hieno reissu, tosin aika rankka.
    Sillä aikaa kun itse työskentelin kisaorganisaation hyväksi, upea tiimimme veti yhtä köyttä varikolla, josta iso, valtava kiitos teille. Ei tarvinnut murehtia, saavatko kakarat ruokaa ja rakkautta, toimiiko tekniikka ja huolto, kun ympärillä oli sankka joukko upeita ystäviä huolehtimassa kaikesta. Kiitos myös FlatOutin isoille pojille.
    Haluamme myös kiittää koko kanssakilpailija-junioriporukkaa varikolla hienosta yhteishengestä ja avusta. Uskon, että teidän kaikkien ansiosta meidän kaikkien junnuilla on todella jotain, mitä muistella vielä aikuisinakin.
    Meiltä uhrattiin nyt viimeinenkin, kolmas kersa moottoriurheilun alttarille, kun nuorimmainen, tyttäremme ajoi lisenssin.
    Paljon hienoja kuvia kaikilla, kiitos!
     
  19. turbo

    turbo 3rd gear

    Varikolla huhuttiin, että pyttyyn olisi jäänyt nitroa ja käynnistettäessä oli sitten poksahtanut. Tämä oli kuulemma tapahtunut jo varikkopilttuussa.

    Janne nilkutti lähtöön, ettei varamies päässyt kaavioon mukaan.
     
  20. askom

    askom 3rd gear

Kerro tästä muillekin!