No Prep / Street Outlaw Drag Racing

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja GS, 3.11.2017.

  1. JK311

    JK311 1st gear

    Mukana !
     
  2. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Paavo Väyrynen. Tuo väärin ymmärretty nero. Se louhii malminsakin ite.
     
    Muokattu: 13.5.2018
    J.H 80 tykkää tästä.
  3. JuhaKuu

    JuhaKuu 3rd gear

    Ymmärrän kyllä keskustelun aloittajan ajatukset, varsinkin kun rakenteilla on ajoneuvo joka sopii täydellisesti luomiinsa sääntöihin. Mutta se että yritetään samaa syssyyn rajata muita autoja surutta pois ja pakottaa muut tekemään samalla tavalla ei tule onnistumaan ilman vastarintaa. Monta kuvailemaasi BigTire 25,x orkkis tulipelti monsteria maastamme löytyy?Eiköhän kuvailemasi scene nosta päätään jos sille on tilausta ilman runnomistakin? Vaikka onhan se tullut jo ihan selväksi, että ei met muut mitään muunmaailman hommista käsitetä. Blacklist, NoPrep tms on minusta hyväksi lajille, kaikki mikä saa harrastajat ja katsojat radalle ja sen reunaan on hyväksi, äkkiseltään tuntuu että laji on saanut lähivuosina uutta nostetta ja virtaa. Yökisat ovat myös olleet hieno juttu ja mie laitan paljon toiveita likoon uuden radan puolesta, siinä on kyllä potentiaalia vaikka mihin. Vaikka siihen NoPreppiin? joku viikonloppu, kun sen häätyy olla ihan erillinen kisa, tosin siihen pitää saada sama hype kuin ameriikassakin, että niitä tähtiä häätyisi tehdä. Montako autoa oli viikoloppuna ajamassa Malmbyn Street Wars NoPrepissä?

    Ainakin pohjoisemmassa kuin Tampere on mahdollista ajaa enemmän kuin koskaan, pudis, kalajoki, ranua yms. Kivahan niissa käydä ja järjestää, kesäkuun 9pv olis taas tuossa Kemin Paattiossa NoLimit NoPrep InLaws aito katuajotapahtuma, jossa kumipalaa ja kaikilla on kivaa, mullakin seisoa siinä lähtöalueella ja haistella kesäisiä tuoksuja.

    Edelleen suurin kynnyskysymys FHRA SM-kisojen ajamiseen on kustannukset ja aika, kyseessä kuitenkin korkein kansallinen taso. Tommonen koko viikonlopun kestävä kisa vaatii omistautuneisuutta, esivalmistelut ottaa aikaa molemmista päistä, rahaa palaa äkkiä 1000e ihan tällee ruuhunjuuritasollakin. WCSC on yhden päivän kestävä ajotapahtuma, ei tarvi mietti majoituksia yms, vaan hurauttaa paikalle ja illaksi kotiin. Se on _raha_ ja sen määrä mikä määrää, toki tuote mistä maksetaan pitää olla myös kunnossa.

    Ja se että varikolla olisi jotenkin sisäänpäin kääntynyt tunnelma on aika raaka heitto, meidät otettiin ihan eka kisoista lähtien hyvin vastaan ja aina on apua saatu kun tarvittu. Nytkin kun Finaaleissa hajosi perä oli apua ja osia saatavilla yli nostajalaaksojen, ei mitään merkitystä kävikö ProStock vai PS, RS, TS, TD yms tiimiä porisuttamassa aina yritettiin auttaa, jopa katsastus oli neuvoa antamassa. Se että pidät aitojen sisällä olevaa porukkaa jotenkin sisäsiittoisena on jopa loukkaavaa, tule sieki sinne, voit jopa yllättyä kuin kivaa siellä on.
     
    et1133 tykkää tästä.
  4. GS

    GS Gearhead

    Me olemme omaa autoamme rakentamassa ensisijaisesti nimenomaan nykyisen SFI 25.3 speksiin ja sitä kautta FHRA:n Street sääntöihin.
    No Prep säännöthän ovat maailmallakin kulloinkin ne mitkä kilpailun järjestäjä ilmoittaa, eikä mitään varsinaista ”No Prep” autoa eikä yhtenäisiä sääntöjä ole olemassakaan.
    Me emme myöskään ole sellaisessa asemassa että olisimme ”luomassa” mitään sääntöjä yhtään mihinkään tässä maassa, vaan me rakennamme autoa voimassa oleviin sääntöihin.

    Eihän tässä nyt suinkaan ole ketään ”pakottamassa” yhtään mihinkään, vaan ainoastaan herättää keskustelua maailmalla jo ilmiöksi nousseesta No Prep:stä?
    Täällä overilla ei varmasti kirjoitella lajin sääntökirjoja eikä tämän foorumin kautta mikään muutu konkretiaksi, vaan tämähän on vain ja ainoastaan ajatustenvaihtokanava.
    Sen vuoksi tuntuu perin juurin kummalliselta tämä minuun kohdistuva hyökkäys, ikäänkuin minä olisin henkilö joka tulee noukkimaan muiden pullista rusinat?
    Tämä ei todellakaan ole tarkoitukseni, vaan ainoastaaan herättää tämän aihealueen ympäriltä keskustelua.

    Aito ja täysin vilpitön tarkoitukseni on siis vain ja ainoastaan herättää asiallista ja aikuismaista keskustelua muualla maailmalla nousseesta ”tyylilajista” nimeltä No Prep ja tottakai mikäli mikäli siitä olisi tuotavissa jotakin osia myös Suomeen joka hyödyttäisi kaikkia, kannattaa aiheesta ainakin keskustella. Vai?
     
    Catiska tykkää tästä.
  5. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Täällä tuntuu kaikki uuden esittäminen vaativan vähintäänkin sen että ~joka toiselta olisi kammettava se 2metrinen rautakanki pois perseestä ennenkuin minkäänlainen "rakentava" keskustelu on mahdollista. Ei tää oo ainoo topikki missä on tullu yhtälailla kylmää suihkua alottajalle :D

    Mutta itselle ainakin herättää sen verran ajatuksia että enempihän se antaisi haastetta kuskeille ja täten olisi mahdollista pärjätä tehottomammallakin autolla mikäli alustaa ei ole prepattu vaan vedeltäisiin betonilla/asfaltilla.

    Mutta toki siinä tulee turvallisuus-aspektit ym. Jotka on sitten hieman kyseenalaisia mutta olisi siinä enempi "tekemisen meininkiä" kuin optiimaalisissa olosuhteissa ajettuna :)


    Mutta ehkä se suomessa tulee/tulisi keskittymään enempi sit noihin kadunmiesten kiihdyttelyihin ja lentokenttäradoille? o_O
     
    max tykkää tästä.
  6. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Ei kyse ole uuden vastustamisesta, vaan siitä et näit höpöhöpöäijii joil ei oo mitään muuta kuin puhetta on kateltu tos koht kolkyt vuotta. Siin vaihees ku pitäis nähdä asian eteen jotain muutakin kuin puhetta, ni se höpötyskin loppuu, jonku muun pitäis hoitaa. Ja sit kun asiat on niinku ne ovat halunneet, äijiä ei näy mailla eikä halmeilla ja kalusto korkeintaan vähenee. Spekuloida saa, ja täytyykin, mut jos edes puoliks oikeesti haluais jotain niin asioiden edistämiseen on omat prosessinsa. Ei ole edes elettä näkynyt siihen suuntaan et ksye olis jostain muusta kuin utopiasta. Tää ei vaadi teiltä mitään muuta kun et järkkäätte tollaset halumanlaisenne skabat ja keräätte
    siitä valtavan potin ja kiitokset. Ei tarvi yhtään sen enempää spekulointia.
     
    xarper tykkää tästä.
  7. JuhaKuu

    JuhaKuu 3rd gear

    Ainakin mie olen sen kuvan saanut että sie haluat Street-sääntöjä muuttaa painon, lasien, vaimentimien yms "lapsellisten" rajoitusten ja viittausten osalta jotka ovat tulleet rakentamisen aikana vastaan. Mutta saatan olla toki väärässä? On siinä kirjassa kaikkea kivaa mitä minäkin haluaisin muuttaa, mutta ei se aina oikein onnistu :p Asiallinen keskustelu ja herättäminen on kyllä aina tarpeen, mutta saarnaaminen voi kääntyä äkkiä vastaan.

    NoPrep kisan järjestäminen SM kisojen yhteydessä saattaa olla vähän hankalaa? Mutta erillisenä kisana toimii toki, mutta sinne pitää saada kalustoa. Ei muutako järjestämään niin siinähän se selviää miten ottaa tuulta alle?

    Mutta ei siinä, hienohan se sun projekti on ja tullaan kyllä katselemaan sitä kun se näkee päivänvalon, kaikki kalusto radoilla on parasta ikinä :cool:
     
  8. GS

    GS Gearhead

    Tottakai niin minulla, kuin kaikilla muillakin on varmasti se oma näkemys siitä minkälaiset Street sääntöjen pitäisi Suomessa olla.
    Väitän että joka ukko muuttaisi tämän hetkiseen tilanteeseen jotakin jos pystyisi, ei kai siinä ole mitään kummallista?

    Tämä tulkinta että minun motiivini keskustella nykysäännöistä johtuisi meidän rakennusprojektista ja mitä sen kohdalla olisi vastaan tullut, on lähinnä absurdi.
    Edelleenkin, me rakennamme autoa nykyisiin fyyran Street sääntöihin(...ja oikeasti sääntöjen mukaista autoa), Piste.

    Se miksi henkilökohtaisesti olisin muuttamassa muutamaa nykyistä Street sääntökohtaa lähtee ensisijaisesti maksavan katsomomon näkökulmasta ja siitä kilpailijanäkökulmasta että kilpailemiseen pitäisi olla mahdollisimman matala kynnys (=sisäänvetolaji=luokka ”true street” tms.) ja että kaikki turha mutta kilpailukustannuksia nostava säännöstö tarkasteltaisiin uusiksi. Se että meillä on maksavia kilpailijoita ja katsojia, laskee kaikkien kustannuksia.
    Meillä siis pitäisi olla tässä maassa koko Streetin yhdistävä säännöstö, ei säännöstö joka jakaa ja rakentaa aitoja eri leirien välille (tämä ei pitkässä juoksussa ole kenenkään etu).
    Samalla todellisille Race Street autoille annettaisiin rehellinen ”Race" status ilman keinotekoisia ja kustannuksia nostavia elementtejä (esim.hinaus sallittaisiin)?
    En itse näe järkeä säännöissä jotka ovat olemassa vain itsensä vuoksi niin, että ne eivät oikeasti enään palvele ketään niin radalla kuin katsomossakaan.
    Siihen uskon vakaasti että mikäli Street jaettaisiin oikeasti kilvellisiin katuautoihin ja puhtaisiin Race Street autoihin, palvelisi lajia kokonaisuutena sen rata-aidan molemmin puolin, eikä niin kuin nyt kun eri tyyppisille Street ”näkemyksille” on kokonaan omat kisansa.

    Tähän maahan ei ole todellakaan mitään järkeä tuoda enään yhtäkään kenttää jakavaa lajia/elementtiä...ei No Prep:iä eikä mitään muutakaan, vaan nimenomaan pyrkiä löytämään sellainen yhteinen säännöstö joka yhdistäisi koko kentän.

    Eli tässä nyt taas kerran minun perusteet omille näkemyksilleni(tarkennan toki mikäli tarvetta on) ja olisi ihan kiva mikäli ne eriävät mielipiteet myös pyrittäisiin myös perustelemaan, mikäli niitä on?
     
    Muokattu: 14.5.2018
    tami142 ja xarper tykkäävät tästä.
  9. GS

    GS Gearhead

    tami142 tykkää tästä.
  10. GS

    GS Gearhead

    Discovery Channel ja Street Outlaw siirtyy No Prep radalle, eli tänään Discovery:ltä klo 22.00-23.00 ja uudestaan Klo 2.00-3.00 avausjakso/special tutustuminen tulevaan sarjaan, autoihin, henkilöihin ja tapahtumiin.

    Street Outlaws No Prep Kings:



    https://www.telsu.fi/street+outlaws:+no+prep+kings+(special)

    [​IMG]
     
    Muokattu: 2.6.2018
  11. 0rs0n

    0rs0n 3rd gear

    Rahaa ku olis ni kyllä minä lähtisin kisailemaan. Tolla 15 hv. Belairilla. Eikä 25 hv buickilla viitti lähtiä ku yleisö kyllästyisi enne maali viivaa

    Mut no prep sais olla ilman kumen polttoa. Sillon olis oikeesti tekemisen meininki ja olis oikeesti haastavaa :D

    Sit erikseen luokka missä renkaat lämmitetään
     
  12. Bomber#1

    Bomber#1 Gearhead

    chevy 2 tykkää tästä.
  13. gremlin

    gremlin 3rd gear

    Helvetin hyvin sanottu. Ei tääällä tartte paksaa jauhaa, kisat voi järjestää jos haluu.
    Paikkoja on tarjolla, ja ajanottolaitteita. Ja varmaan kuskejakin tulee jos kisat on.

    Kun me järkättiin ekat kisat -95 ei meillä ollut juurikaan käryä et mitä tehdään. Vaasassa ajettiin jo aikasemmin, ja siellä tuli puhetta et pääsiskö meen lentokentällä ajamaan.
    Mentiin kentälle kysymään, siellä oli alusta alkaen hyvä vastaanotto ja homma sovittiin et järkätään kisa. Kentällä oli päälystykset käynnissä, niin sovittiin et reilun kuukauden päästä voidaan ajaa.
    Kerättiin kolehti, kaikki makso jotain jäsenmaksuja ja pistettiin omasta taskusta loput.
    Äkkiä hiukan julisteita, ja helvetillinen puhelinralli joka suuntaan et mitä tarttee olla ja tehdä. Lupahommat oli sikäli meille helppoja et meillä oli porukkaa ketkä oli Speedway touhuissa mukana, niin oli jo tiedossa miten luvat hoidetaan.
    Kisat saatiin järkättyä, Vaasasta saatiin ajanotto ja tärkeetä apuu kisan läpiviemiseks et ei menny ihan sekoiluks.
    Yleisöö oli heti mukavasti et saatiin rahamme takas ja vähän pesämunaa seuraavalle kaudelle. Sit ajettiinkin jo West Coat Street Cuppia, sekin homma nuijittiin talven aikana selväks. Keksittiin heads up säännöt FHRAta mukaillen, ja ruottin puolelta imastiin ET bracket säännöt.
    Ja sen aloittaminen, jos joku, on historiaa suomalaisessa kiihdytys skenessä!

    Toki sillon ei ollut internettiä missä olis menny 2 vuotta jauhamiseen niin soiteltiin vaan mitä tarttikin ja kisat ajettiin 2kk päästä siitä kun ekan kerran asiasta ruvettiin puhumaan.

    Nyt on ajettu 23 vuotta putkeen, eli 44 kisaa. Et ei se sen kummempaa vaadi kun alkaa touhuumaan.
     
    chevy 2, cutlass cruiser, Ade62 ja 5 muuta käyttäjää tykkäävät tästä.
  14. GS tykkää tästä.
  15. kanttiauto

    kanttiauto 2nd gear

    Tosta Gremlinin asiapitoisesta pätkästä mä tunnen Vaasalaisena ylpeyttä ja osallisuutta WSCS muodossa. Tämän kauden aikana Black List North autot ajelivat Seinäjoen kisoissa ja useampi muu on etelän listalta on ajellut Porissa. Porin lentokentällä on kautta aikojen käynyt testaamassa ihan oikeasti nopeitakin laitteita. Joku historiaa tunteva muistanee ajan kun Porin kenttä oli kärsinyt salaman iskuista tms. syystä tai toisesta baanan pinta oli vaurioitunut niin homma ratkes sillä että kaistaa levennettiin...oli mahdollista ajaa kumitetulla/liimatulla tai "paljaalla"...No hyvin harva jos kukaan alle 12 sek aikoja ei luonnollisesti ajanut siinä paljaalla...Nyttemmin kenttä on elämänsä kunnossa, siitä kertoo ajetut 8.7 ajat ja kantturoilla 250km/h loppunopeudet.
    Mä olen seurannut mielenkiinnolla tätä keskustelun kehittymistä ja arvostan aloittajan projektia sen kunnianhimoisella tavoitteella. Mahtavaa että joku satsaa kalustoon.
    En haluais ampua alas ajatusta No Prep hommasta mutta täältä Vaasasta WCSC järjestäjän taholta melko surullista kun vuosien aikana on satsattu lentokenttä kisojen pidon parantamiseen harrastaja porukan työpanoksella ja kerhojen vähillä varoilla nimenomaan siihen että pitoa olisi nopeille vempaimille olisi nimenomaisen No Prep luokan myötä turhaa. Eli niin kauan kun täältä Vaasasta lähdetään pitelemään WCSC kisoja yritämme preparoida Seinäjoella kentän mahd. hyväksi ja samaan on Porin porukka pyrkinyt. Tämä siksi että Cuppia kiertävät kuskit ovat yhtä mieltä siitä että se on hyvä juttu.
    Jahka saat autosi valmiiksi ja löydät siihen oikean set-upin ei muuta kun tervetuloa kiertämään Suomen ainutta ja kovatasoisinta katuautosarjaa vaikka ET-Bracket ryhmässä, mikäli autosi täyttää Heads-UP säännöt saat vastaasi niitä kuuluisia nopeita alle 9.sec menijöitä mikäli siihen osallistut.
    Tässä noin 15 vuotta itse kisajärjestelyihin sekaantuneena oon melko varma että ennen kuin alitat tuon 9 sec. ajan lentokentällä kerran tai kaksi manaat mielessäsi kun tahtoo lipsua...
     
    JuhaKuu, Herje ja cutlass cruiser tykkäävät tästä.
  16. GS

    GS Gearhead

    Rata on kuitenkin aina kaikille sama, oli prepattu tai ei.
    Eli jos ajetaan mies miestä vastaan lähtö kerrallaan kisaa, eikä pointtina ole hakea hakea vain omia/suomenennätyksiä, niin radan hallinta pidosta riippumatta on se No Prepin juttu.
    Lisäksi, silloin kun kilpailujen lähtötaso pidon suhteen on huono, vähenee auton tehon merkitys ja auton säätö+radan lukeminen korostuu.
    No Prep USA:ssa on myös ennen kaikkea ”somelaji”, jossa kilpailun motivaattorina toimii joko raha tai/ja todellinen sanallinen haastaminen eri alueiden ja/tai kuljettajien välillä.
    No Prep on siis ihan jotakin muuta kuin se miten paljon tai vähän rataa prepataan ennen kisaa. Eli se on toisarvoista muuten kuin että pito-olosuhteiden toivotaan muuttuvan kisan edetessä, jolloin joka lähtö on aina ihan oma säätönsä.
     
  17. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Toi taitaa toteutua melko helpostikkin...liukkaalla radalla kun sattuu pari koneen räjähdystä, niin toivottu pidon muutos tulee kuin itsestään....ja pienemmilläkin tehoilla osaava kuski napsii voittoja....
     
  18. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Olisit rakentanut puolta halvemman auton, niin olisit voinut loppurahoilla järjestää koko kauden no prep kisat....
     
    xarper tykkää tästä.
  19. GS

    GS Gearhead

    Katsotaan nyt vielä kuka järjestää ja mitä?
     
  20. cutlass cruiser

    cutlass cruiser Gearhead

    Mä ainakin olen ollut järjestämässä kahta kisaa...ja ajamassa kolmessa...et eiköhän se riitä...varsinkin kun olen ollut parissa muussakin tapahtumassa järjestäjän ominaisuudessa...enempään ei kyllä aika ja jaksaminen riitä millään....
     
    xarper tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!