No Prep / Street Outlaw Drag Racing

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja GS, 3.11.2017.

  1. GS

    GS Gearhead

    Niin, olen seurannut jenkkilän No Prep:iä sen alkuhämäristä asti ja siitä asti on tullut asiasta myös keskusteltua, mutta miten tämä korreloi siihen koska pitäisi ”tapahtumaa alkaa pukkaamaan”?
    Sitä ”pukkaa” tai sitten ei, perusorganisaatiokuvio kyllä tulee ja on työn alla, mutta missä kaavassa, riippuu ihan siitä mitä herrat rapakon toisella puolella lopulta päättävät.

    Realismiahan tässä pitää ollakkin ja se taas tarkoittaa edelleen sitä että ainakaan meidän toimesta tässä maassa ei ajeta yhtään No Prep ”tapahtumaa”, ennen kuin lajin markkinointi on luonut kysyntää sille että ”tapahtumien” järjestämisessä on mitään järkeä.
    Jos esim.sinulla on kova polte suomalaisen No Prepin ”tapahtumiin”, niin siitä vain järjestämään niitä.
    Ei minulla näihin mikään yksinoikeus ole, eikä todellakaan mikään kiire.
    Tähän maahan ei jo tähän keskusteluketjuun viitaten ole mikään kiire alkaa markkinoimaan aitoa No Prep sarjaa organisaatioineen. Pikkuisen pitää laji olla tunnetumpi ja kaapeliyhteydet nopeammat jotta lajin edes perusperiaate ehtii tänne pohjan perille joka mökkiin.
    Järjestäköön ne tähän maahan edelleen lisää kisoja joilla on sitä ”realismia” ja 30-vuoden ajokokemus. Kuten jo aiemmin todettua, tähän maahan ei enään tarvita yhtään uutta ”ajelutapahtumaa”, niitä on jo ihan riittävästi.
    No Prep vaatii hieman pidemmällä otannalla koko suomen järjestäytymisen neljään alueeseen ja yhteisen ymmärryksen perussäännöistä.
    Ei taida tällä hetkellä onnistua? Vai?
     
  2. Vallu 426

    Vallu 426 2nd gear

    Laitanpa oman lusikan tähän mielenkiintoiseen soppaan
    Kun GS koko ajan jaksaa jauhaa miten Jenkkilässä sitä tai tätä...niin miten
    v...ssa se liittyy siihen,ajetaanko Suomessa No Prep sarjaa?
    Tuskin sieltä tänne lumen valtaamaan syrjäkylään on kellään mitään kiinnostusta,vaikka täältä löytys kuinka paljon kuskeja / teameja ks.sarjaan.
    Suomi on niin paska maa,että täältä rahan löytäminen oikein mihinkään lajiin on
    helvetin vaikeaa,varsinkin nykyisin.Toista oli joskus -90 luvulla.
    Tosi hienoa,jos nuo jutut toteutuisi,vaikea uskoa,kun täällä ei tahdo saada lupia ajaa radoilla,jotka on jo olemassa.
    Vai meinaatteko ajaa salaa,kuten siellä USA päässä.
     
    Voliant ja josu tykkäävät tästä.
  3. GS

    GS Gearhead

    Suomessa ajetaan tällä hetkellä yhdessä kesässä melkoisen monta kiidytystapahtumaa.

    Tarkoitus ei ole lisätä tapahtumien päälukua, eikä varata lisää rata-aikaa, vaan perusperiaate on rationalisoida ja yhdistää nykyistä kenttää.
    Loppujen lopuksi se on varsin pienestä kiinni että suomessa voitaisiin ajaa ainakin pääosin yhden lipun...säännöstön alla.
    Loppujen lopuksi varsin pienin sääntöviilauksin ja organisaatiopäivityksin koko nykyinen suomen kiihdytyskenttä sopisi saman katon alle, vaikka yksittäiset toimijat pitäisivät ”bisneksen” omassa hallinnassaan.

    Siis se on jo hyvin selvillä ja selvitettykin, että jenkeissä No Prepin varsinaisella organisaatiopuolella ei ole mitään ”kiinnostusta” mihinkään tämän hetkisen mallin kiihdytysautoilun verkostoitumiseen rapakon yli. Heillä riittää töitä oman lajikasvunsa perässä pysymiseen, joka on millä mittarilla tahansa mitattuna huikea.
    Siellä on kyllä paljonkin kiinnostusta heti jos/kun aletaan puhumaan rahasta niin, että raha virtaa siihen suuntaan.
    Mutta....kiinnostusta löytyy myös, mikäli sillä on lisäarvoa heidän brändilleen ja statukselleen omien yhteistyökumppaniensa silmissä ja koko laji elää tästä.
    Tämä euroopan näkyvyys on se pointti minkä kautta ovea voi edes yrittää avata ilman että kylmä raha tosiaan virtaa rapakon yli siihen suuntaan. Pitää vain olla tarjota täältäkin jotakin mikä kiinnostaa heidän markkinointiaan (=sekin on rahaa).
    Onhan se toki aina mahdollista ”pläjäyttää” oma kansallinen ”viritelmä”, jossa painolastina on taas kerran omat pienen piirin eturistiriidat. Tämä taas on täysin poissuljettu vaihtoehto ainakin meidän näkökulmasta.

    Olen itse ”entisessä elämässä” henkilökohtaisesti toiminut seura/yhdistystasolla urheilumarkkinoinnissa n.20-vuotta ja ollut organisoimassa, nostamassa ja hoitanut MM-tasolla toimivien urheilijoiden rahoitusta maailmalta.
    Tämä väite että ”rahan löytäminen on mahdotonta” pitää todellakin paikkansa.
    Sitä rahaa ei tänä päivänä todellakaan ”löydetä”, eikä sitä enään juurikaan kukaan/mikään ”sponsoroi” jyväsiä lukuunottamatta.
    Mutta, ne kuvitelmat että ammattilaisten hoitamana yhteistyökumppaneiden löytäminen olisi mahdotonta tai lopulta edes vaikeaa tästä maasta, ei pidä paikkaansa.
    Kyse urheilumarkkinoinnissa pohjimmiltaan vain ja ainoastaan ihan tavallisesta ”sullemulle” kaupankäynnistä jossa urheilija/laji saa rahallisen korvauksen tarjoamastaan näkyvyydestä.
    Hyvin, hyvin simppeliä...kunhan se todellakin ymmärretään että meillä pitää olla tarjota näkyvyyttä ja ennen kaikkea oikeanlaista näkyvyyttä.
    Tänä päivänä meillä on Sosiaalinen Media, mitä taas ei ollut 90-luvulla, eikä sen tarjoamia valtavia mahdollisuuksia.
    Se vain on niin että suomessa ollaan jämähdetty täysin siihen 80-90-lukujen ”kulta-aikaan”, vaikka loppujen lopuksi tämä kysynnän ja tarjonnan laki ei ole muuttunut markkinointimielessä yhtään miksikään.

    Koko jutun ydin on siis markkinointi ja nimenomaan oikeanlainen ja oikein=ammattilaisten hoitama markkinointi.
    Se tietenkin edellyttää että meillä on tarjota markkinoinnille työkalut tuoreesta, dynaamisesta, elämyksellisestä, eteenpäinmenevästä ja ”rajusta” lajista.
    Meillä pitää olla laji jonka säännöt voimakkaasti tukevat hyvin simppeliä korruptoitumatonta säännöstöä ja meillä pitää olla laji jossa osanottajamäärät ovat isoja/kasvavia.
    Sen vuoksi säännöt eivät saa rajata oikeastaan ketään muuta ulos kuin Pro Modit ja Top-Fuelit.
    Markkinointi tarvitsee ehdottomasti ”kadunmiehen näkökulman”(=ne oikeat katuautot) ja rajuja todella tehokkaita Race Street monstereita ilman piperrystä ja hifistelyä.
    Kyse ei siis ole siitä mistä kukakin kilpailija pitää ja kuinka hyvin se oma auto juuri nyt sopii kolmeen eri luokkaan, vaan kyse on vain ja ainoastaan markkinointikoneistolle tarjottavista työkaluista.
    Kaikki lajista ulos tarjottava visuaalinen materiaali kuvista paitoihin on kauppatavaraa ja niiden tuottamiseen on oltava oikeanlaiset ammattilaiset, koska laji näyttäytyy ulospäin joka tapauksessa pääosin somen kautta.
    Tänä päivänä laji kuin laji myy jo tuhansia pohjakassaan, kunhan lajista tuotettu liikkuvan kuvan ja kuvamateriaali on laadukasta.

    Lajille on aina eduksi markkinointinäkökulmasta tehdä lajin ”tähdet” tunnetuksi (=fanikulttuuri) sekä eriyttää lajikenttää niin että suurikin yleisö voi kannustaa ”omiaan/omaa joukkuettaan”.
    Tämä taas tarkoittaa sitä että suomessa on ehdottomasti olla vähintään neljän alueen järjestelämä (Pohjoinen, Itä, Länsi ja Etelä), jotta tämä ”joukkueellisuus” voidaan valjastaa hyötykäyttöön markkinoinnissa. Lisää se toki kilpailijoidenkin mielenkiintoa mistä tulee vuosittain se nopein "Street Kings” joukkue ja tästä saadaan yksi skaba johon voidaan lyödä aika paljon myös rahapaukkua.
    Kyse on siis konseptista, konseptista joka on pitkälle 2000-lukua ja jossa toimii markkinoinnillisesti täysin erilaiset lainalaisuudet kuin aikonaan tarroja liimatessa.
    Tänä päivänä kukaan ei enään ”sponssaa” ketään, eikä varsinkaan lajia joka on näennäisessä marginaalissa katsojien puuttuessa mm.SM-tason kilpailuista.
    Kontaktiluvut ovat perinteisin tavoin markkinoidessa olemattoman ja naurettavan välimaastossa ja näin yrittäen suomessa ei todellakaan ole ”löydettävissä” rahaa kuin ehkä joku lapsellinen ”touhutonni”.

    Se vain on kuitenkin niin että tällä hetkellä meillä ei ole sellaista tarjottavaa=myytävää josta joku haluaisi maksaa mitään ja suomessa tänä päivänä oikeasti todella pienet mutta näkyvät lajit ja yksittäiset kilpailijat ovat helpommin ja isommalla rahalla myytävissä kuin Street Race lajina suomessa.
    Toki, tuntuu varsinkin tätäkin palstaa lukiessa siltä että monet lajin harrastajat jopa pelkäävät sitä että laji muuttuisi näkyväksi ja markkinoiduksi ja haluaa itse maksaa edelleen nousevat kilpailumaksunsa ja muut kasvavat kulunsa.
    No Prep on edelleenkin ennen kaikkea organisaatio+ajattelutavan muutos, ei itse lajimuutos (lopulta sääntöpäivitykset vain nyansseja, mutta välttämättömiä). Se on siis kokonaan uudenlainen tapa ajatella lajia ja sen eteenpäin vientiä 2020-luvulle.
    Aina voi toki kuka tahansa kertoa niistä muunlaisista keinoista miten Street Race suomessakin saataisiin nostettua ihan kokonaan uudelle tasolle, vai riittääkö se että ”ajellaan” vain ja viimeinen sammuttaa valot..siis samalla kun jenkit löysivät aarrearkun nimeltä No Prep, johon sielläkään ei ”vanha kaarti” uskonut ?
     
    Muokattu: 30.4.2019
  4. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Tämäkin aihe kiinnosti/kiinnostaa kovasti mutta ikävä kyllä tämän palstan anti asian suhteen on juupas/eipäs luokkaa ja sitämyöden ek jaksa enää ees lukea tätä eeposta. Itse toivoisin että katukisoja/no preppiä tulisi ja olkoonkin sitten laitonta/pienen porukan järkkäämää suomen stockholm openia niin enempi siinä ois silti ajatusta kuin monessa muussa luokassa.

    Ja aivan sama mitä muut on mieltä, tiedän että tällaisellekin toiminnalle olisi kysyntää...

    Mutta jatkakaa...
     
  5. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Jenkkien kiinnostus 3-5 auton no preppiin on 0. Nyt on jo melkeen joka viikonloppu jotain sudittelua jossain päin suomea muutenkin. Ja eikös toi no preppi ole myös kaduilla ajettavaa ns laitonta hommaa eli yhteistyökumppaneden saanti sarjaan jo aika hankalaa siinäkin valosa? Suomessa ei vaan riitä urpoja jotka kadulla haluu rikkoa ne 3000hv vehkeet jotka yleisöa kiinnostais, esim fhra:n kisojen jölkeen kauhavalla järjestettävä no prep on kaukana no prep radasta. Voitko valottaa aikataulua kisoille? Minä vuonna ja suorituspaikkoja?
     
  6. GS

    GS Gearhead

    Ensinnäkin, miten niin 3-5 auton No Prep?
    No Prepissä on aina kolme pääluokkaa, eli True Race, Small Tire ja Big Tire.
    Eli katsotaan nyt esim.ensi kesän West Coastin True Race joka vastaa aika lähelle No Prepin vastaavaa ja villi veikkaukseni on että autoja jo tästä luokasta irtoaa enemmän kuin 3-5.
    Toisaalta, jenkkejä ei todellakaan kiinostakkaan se mitä radalla itsessään jossain suomen takametsissä tapahtuu, vaan se miten lajia täällä markkinoidaan ja miten paljon se saa kontaktia somessa ja miten he voivat tästä lisänäkyvyydestä kokonaan uudella mantereella hyötyä. Jenkit eivät tule tänne liimailemaan tarroja yhteenkään autoon, mutta somemaailmassa tiet voivat olla hyvinkin rinnakkaiset ja kumpaakin hyödyttävät.
    Kontaktimäärät tällöinkään ei ole se pääasia, vaan se miten euroopan No Prep tukee ja antaa lisäarvoa heidän omalle markkinoinnilleen.
    Tällä hetkellä No Prep on jenkeissä ”National”, mutta lajin jenkkiläisen uskottavuuden ja arvon kannalta muuttuminen ”Internationaliksi” voi olla hyvinkin toivottavaa, vaikka tällä hetkellä koska kasvu jenkkilässä on niin kovaa, he toki keskittyvät pääosin sinne.
    Tämä ”International”/Some on kuitenkin se porkkana jolla oikeasti saadaan neuvotteluissa edes hieman vipuvartta, ei todellakaan sillä montako autoa täällä ajaa.

    Nyt on kyllä menneet puurot ja vellit aika lahjakkaasti sekaisin.
    No Prep on vain ja ainoastaan radalla tapahtuvaa ja ajettavaa ”racingia”, eikä sillä ole suoranaisesti mitään tekemistä kadulla ajettavien Street Outlaw kisojen kanssa.
    Toki jenkkilässä pyörii paljon samoja autoja kummassakin ”genressä”, mutta kyllä No Prep ajetaan aina ja vain radalla, mutta nimenomaan ...”kadunomaisissa pito-olosuhteissa”...
    Tämä taas EI TARKOITA sitä että ajettaisiin pidottomalla radalla, vaan sitä että pito-olosuhteet muuttuvat paljon kisan edetessä, toisin kuin silloin kun rataa prepataan lähtöjen välissä. No Prep ratakin usein vähintään kumitetaan ja alkumatka liimataankin, mutta sen jälkeen rataan ei kosketa muutoin kuin mahdollisten rasvauksien yhteydessä.
    Eli No Prep rata voi myös huonontua kisan loppua kohden.

    Edelleen, miksi ihmeessä ne 3000hv No Prepiin rakennetut ja säädetyt autot ”rikkoutuvat” suomessa, mutta ei jenkeissä? Tulemme kyllä näkemään kuinka mm.me ”urpot” tullaan ajamaan vaikka hiekkapätkällä 3000hv autolla jos molemmat ladut ovat samanlaiset ja maalipäässä odottaa voittajaa selvää rahaa.
    No Prep rata ei todellakaan tarkoita sitä että rataa ei olisi ”prepattu” ennen kisaa tai että se tarkoittaisi sitä että radassa ei ole pitoa lainkaan? Eli tämä kummallinen peruskäsitys on täysin väärä.
    No Prep rataa voidaan prepata ennen kisaa vaikka pro modeille mikäli kilpailun järjestäjä niin tahtoo, mutta perusperiaate on se että kisan edetessä rataan ei kosketa.
    Pitoa on kuitenkin tarjolla kaikille yhtä paljon ja jos maaliviivalla odottaa iso kasa rahaa sille joka siellä on ensiksi, eikä tyylillä ole väliä, tehokkain ei voita vaan se joka osaa huonon pidon hyödyntää parhaiten.
    Sillä ei ole mitään merkitystä vaikka sinulla olisi koneessa 10000hv, jos rata kestää vain 800hv. Silloin laitetaan siihen 10000hv:n autoon 850hv säädöt ja haetaan se voitto sillä että saadaan se 50hv kaveria enemmän latuun.
    Ei ne autot riku huonon pidpn takia, vaan jos jotain rikkuu, se rikkuu puhtaasti idioottimaisen säätämisen+ajamisen takia.
    Maailman teilläkin kuitenkin liikkuu 1500hv autoja, eikä niitä suinkaan rikota siksi että tehoa kadulle on 1000hv liikaa. Idioottimaisella ajolla rikotaan nämäkin jos rikotaan.
    Toisaalta, drifting radalla ajetaan +1000hv autoilla vielä kylki edellä...jopa kaksi autoa kylki edellä ja vaikka pikku pusuja silloin tällöin tapahtuukin, niin sehän kuuluu vain lajin hienouksiin.
    Saa sen Street Race auton nykykisoissakin rikki ja minkä takia? Olet vieläpä itse maksanut siitä että saat rikkoa autosi, eli tässä artisti maksaa joka tapauksessa.

    En meidän puolesta tässä vaiheessa.
    Omat laitteet ovat juuri nyt ykkösprioriteetti ja vaikka olen pyhästi tuon varsin raskaankin 20-vuoden yhdistys/markkinointirupeaman jälkeen luvannut lähipiirille että tähän en tässä elämässä enään ryhdy, niin katsotaan nyt. Ainakin alkuun olet tarjonnut auttavan käteni, jotta asiat saadaan hyvään alkuun.
    Mikäli ensi vuoden jälkeen suomessa ei tätä muutostarvetta ja halukkuuttakin hiffata muilta tahoilta ja mitään ei tapahdu muualla, niin pakkohan se on laittaa nimi paperiin ja sen jälkeen alkaa aika nopeastikkin tapahtumaan (meidät tuntien, mopo keulien).
    Syksyllä pitäisi alkaa hieman kasailemaan jengiä ajatuksineen joka olisi kypsä sille että ”jotain pitää tehdä” ja vaikka me tehdään pienessä piirissä jo asian eteen koko ajan ”taustatyötä” varsinkin jenkkilän suuntaan, niin pikkuisen pitää alkaa suomestakin löytymään muitakin kuin näitä paskan-nakkaajia ja jarrumiehiä.
    Näitä ankeuttajia ei tarvita tähän organisaatioon eikä lajiin yhtäkään ja heille varmasti löytyy ne omat ”artisti maksaa” skabat edelleenkin.
    Kyse on edelleen organisaatiosta ja organisoitumisesta, ei siitä mikä pito on ladussa ja että onko kisaajia tarpeeksi. Ne ovat sivuseikkoja....koska on.

    Siinä kohtaa kun tämä logo avautuu ensin Facebookiin, tarkoittaa se sitä että latu on auki, sisällöntuottajat saavat töitä ja markkinointi voi alkaa. Aika pian tarvitaan ”lajimannekiinejä” ja yksi kutsukisa jotta saadaan myytävää/näytettävää sisältöä someen. Tällöin meillä on myös jo jokin suuntaa antava aikataulusuunnitelma eteenpäin ja niistä voidaan tietenkin keskustella vasta sitten:

    [​IMG]
     
    Muokattu: 1.5.2019
  7. max

    max Gearhead

    Eikös tuo Hyvinkään kilpailu ole just tällainen No Prep rata?
    Sinne vaan sit kokeilemaan mikä on menestys.
     
  8. GS

    GS Gearhead

    Kuten monasti aiemmin jo todettua, No Prep on lajikasvuun ja näkyvyyteen tähtäävä organisaatioideologia, lajina muutos nykyiseen vain nyansseja vaikka vastustus onkin kovaa.
     
    Muokattu: 1.5.2019
  9. darpen

    darpen 3rd gear

    Mulle ei nyt aukea tää juttu, kun tossa lainauksessa puhutaan ”meistä” ja sit samalla siitä miten pitäis löytää porukkaa syksyllä...
    Eli kun aiempia tekstejä lukee, niin neuvotteluja jenkkeihin on ”käyty” mutta nyt tossa tyrmäsit koko homman..??? En nyt ehkä ymmärrä.
    Olisko mitään että pistäisit vaikka kymmenen kohdan listan siitä mitä on jo tehty ja mitä on vielä tekemättä?

    Tää ei sit oo mitään vittuilua, vaan pyrkimys selkeyttämään asiaa niin, että kenenkään ei tarvitsisi kyseenalaistaa koko hommaa.
     
  10. nixxon

    nixxon 3rd gear

    Kokeillaan vielä kerran
    Ilman sarkasmia ja vittuilua
    No Prep on
    -ajetaan ainoastaan radalla
    -rata liimataan (ehkä) ennen alkua ei ajon aikana
    -ilmeisesti kuitenkin öljyt ja raadot poistetaan radasta
    -lähtö tapahtuu lippu tai taskulamppu periaatteella
    -ei ajanottoa
    -kolme eri luokkaa autoja viritysaste/renkaat
    -promottori hoitaa järjestelyt kerää palkintorahat
    -ilmoitusmaksuja ei ole autokunnille
    -lipputuloja ei kerätä
    -näkyvyys lähinnä somen kautta
    -rahoituksen tähän promottori kerää some/mainossoppareilla
    -ei mitään tarra näkyvyyttä
    -promottori hoitaa rahoituksen mainonnan yms.maksaa kuskeilla hyvät palkintorahat loput rahat promottori lle
    Promottori hallinnoi sarjan ja omistaa sarjan oikeudet.
    Onko tämä nyt se konsepti??
    Oikaise nyt virheet ja lisää LYHYESTI mitä konkreettisesti puuttuu
     
  11. josu

    josu Gearhead

    He hee se rikas promomoottori,Sellaisen hullun kun löytyy niin nostan taas hattua koko touhulle ja tuun ajamaan rahasta,ei vittuilua vaan reilua meininkiä
     
  12. raceman

    raceman 3rd gear

    lähdöt tapahtuu ihan virallisella kuusella, ainaki noissa mitä tuli Discovery kanavalta
     
  13. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Ja itse en vastusta mitään jos faktaa tietoa. Avaamalla tosiseikkoja pysyy porukka kärryllä eikä tarvitse spekuloida, ilman näyttöjä vaikeaa uskoa että toimii täällä sarvikuono landiassa. Vastaa noihin Nixonin kohtiin että näinkö homma toimii ja lisää mitä oleellista tosta puuttuu niin saadaan paremmin käsitystä ko hommasta.Ei se auta todellakaan ketään täällä kettuilu puolin eikä toisin, tuntuu vaan että realiteetit puuttuu, toki jos homma saa nostetta niin hieno juttu tekijäpuolelle myös.
     
  14. GS

    GS Gearhead

    Lyhyesti ja ytimekkäästi, sekä tässä nyt pilkkuja viilaamatta kyllä, juuri näin.

    Radan preppaus järjestäjän ilmoituksen mukaan, joka tarkoittaa sitä että mikäli kisa on järjestetty esim.vain True Race kilvellisille autoille, voidaan lähteä jopa ”neitseelliseltä pohjalta”, mutta jos mukana on Small+Big Tire Race autoja, radan preppaus vähintään kumitus ja alkupään ”kevytliimaus”.
    Kisan aikana ainoastaan öljyt ja romu pois radalta, ei lisää liimaa. Omat ”Pimp Juicet” mahdollista, mikäli kilpailun järjestäjä antaa tähän luvan.

    Lähdöt kuitenkin pääosin kuusella, mikäli kilpailun järjestäjä ei muuta ilmoita.
    Ei ajanottoa itse kisassa, mutta joka kisassa ajetaan 1-3 treenikierrosta ennen varsinaista kisaa ja silloin ajanotto mahdollinen.
    Matkahan on aina 1/8-mile.
    ”Promoottori” on yhtä kuin kattojärjestö, mutta jokaisella itsenäisellä alueella on oma aluevestaava, ”Big Chief kaadereineen”, joka hoitaa ja hallinnoi oman alueensa paikallista toimintaa ja mahdollisia oman alueensa listakisoja.
    Lipputuloja toki kerätään ainakin isommissa päätapahtumissa, mutta kilpailijoille tuleva raha tulee nimenomaan kattojärjestön/promoottorin keräämästä kassasta....joka on = Miinus ammattilaisten kulut. Yhtään kisaa ei ajeta, mikäli jaettavaa ei ole, eli vasta kun kassa on pinkeä kuin ilmapallo, silloin myös ajetaan...ja jaetaan. Kilpailijat eivät koskaan maksa osallistumisestaan.
    Promoottori vastaa kaikesta markkinoinnista ja omistaa oikeudet tapahtumien kuva ja videomateriaaleihin. Promoottori myös hoitaa yksinoikeudella kaikki kuvaukset, videoinnit ja materiaalin myymisen+levityksen.
    Kilpailijat taas toki voivat omissa autoissaan hyödyntää promoottorin/sarjan tuottamaa näkyvyyttä, mutta sillä rajoituksella että sarjan isoimmilla yhteistyökumppaneilla on mahdollisuus ostaa tuotteelleen yksinoikeus sarjan näkyvyyden suhteen ja silloin kilpailevan tuotteen mainostaminen/myyminen on kielletty (yksinoikeudelliset sarjan markkinoitilisenssit ilmoitetaan vähintään 8kk aiemmin ja mikäli ollaan ”rajamaastossa”, promoottori päättää).
     
    Muokattu: 1.5.2019
  15. GS

    GS Gearhead

    Siis sarjaa ei pyöritä mikään eikä kukaan yksittäinen henkilö/promoottori, vaan sitä pyörittää National No Prep Racing Association Finland.
    Raha ei tule yhdenkään ”kummisedän” taskusta, eikä sitä tule mistään yhdestä ”hillotolpasta”, vaan raha kerätään pitkälti markkinoidun somenäkyvyyden kautta yhteistyökumppaneilta ja pieneltä osin lippu ja oheistarvikemyynnistä.
    Laji on kuitenkin erittäin voimakkaasti markkina ja markkinointivetoinen, joka tarkoittaa nimenomaan markkinointikoneiston osaamiseen panostamiseen. Tarkoittaa aitoja ammattilaisia, ei kummitytön kouluprojektia.
    Vasta kun se puoli on kunnossa ja maksaa itse itsensä, jakovaraa alkaa riittää kilpailijoille.
     
    supo tykkää tästä.
  16. SPORT TRUCK

    SPORT TRUCK Gearhead

    Sivusta seurannut tätä keskustelua ja noita No Prep-kisoja mm Discoveryl:ta...erittäin kiinnostava sarja/laji etenkin katsojan kannalta.
    Jos tälläistä alettaisiin joskus ajamaan täällä, niin katsomot olisivat varmasti nopeasti täynnä ja lajista tulisi hyvin suosittu.
    Se että löytyykö ajajia/autoja onkin eri juttu...ilman niitä siitä ei tule mitään.

    Tuo lähetys kuusella ja ettei sillä ajalla ole merkitystä on myös ihan hyvä juttu, ensimmäinen maalissa voitaa, sehän on sitä aidointa mitä se on aikojen alusta asti ollut.
    Ajoparien arvonta arvalla on myös hyvä juttu, miksi pitää olla aina se kaavio, jonka väsäämiseen kyllästyy puolet lajiin vihkiytymättömistä ja lähtee pois ennen kuin kisat edes alkaa...

    Jos tämä No Prep toteutuu joskus myös täällä ja olen varmasti katsomossa silloin :odcool:

    Tähän asti kiertänyt Black List sarjaa seuraamassa aina kun mahdollista ja sehän on lähinnä vastaava meillä tällä hetkellä.
     
    kapa73 ja GS tykkäävät tästä.
  17. GS

    GS Gearhead

    Kyse ei tässäkään ole yhdestä ihmisestä, vaan nimenomaan organisaation luomisesta täysin puhtaalta pöydältä.
    Kukaan ei henkilönä vielä ole tehnyt lopullista päätöstä että kokonaan uusi No Prep Association tähän maahan tarvitaan, koska jo nyt olemassa olevilla toimijoilla on siihen toki ”etuosto-oikeus”.
    Tämä nyt vain alkaa näyttämään siltä että suomessa ei tätä muutoshalukkuutta vanhojen toimijoiden keskuudessa välttämättä ole ja silloin toki katsomme että kenttä on vapaa.
    Tällä hetkellä kaikki neuvottelut Kalifornian ja Texasin suuntaan käydään ikäänkuin ”tunnustelumielessä” ja niistä en tietenkään voi tässä kohtaa avata yhtään sen enempää, muuta kuin että siellä päässäkään ei ole yhtä ja ainoaa mielipidettä siitä kuinka paljon heitä ja ennen kaikkea heidän markkinointikoneistoaan voisi hyödyttää muuttumalla ”Internationaliksi”.

    Se että lajia on tullut tässä muutaman ukon voimin seurattua ja opiskeltua sen alkuhämärästä asti, tarkoittaa sitä että konsepti kokonaisuudessaan itsessään hyvinkin tuttu ja ”turvallinen”.
    Eli pyörää sen suhteen ei tarvitse enään keksiä uudelleen ja kysymys on siinä kohtaa kun lopullinen päätös sarjan aloittamisesta tehdään, pelkästään järjestäytymisestä.
    Puhelimet ja sähköpostit eivät siis vielä ole laulaneet juuri mihinkään suuntaan, vaikka ”piiri” onkin tässä jo laajentunut ja vihreitä valoja onkin toimijoilta ja tiimeltä vilkkunut.
    Toki, ne henkilöt/tiimit mitkä jo nyt ajattelevat että tällainen organisaatio tarvitaan ja että heidät voi jo nyt laittaa ”hypoteettisille” kutsukisalistoille, yhteyttä minuun.
    Tarkoittaa lähinnä sitä että teoreettinen valmius ja mielenkiinto ko.sarjaan olisi olemassa jo nyt.

    Se isoin pointti tässä on meidän puolesta se, että jos se lopullinen päätös tehdään että tälle muutokselle on aito tilaus ja siihen sitoudutaan , sarja myös 100% varmuudella käynnistyy.
    Kuten tuolla jo monesti sanottu, niin meillä henkilökohtaisesti ykkösprioriteetti on saada oma kalusto ensin valmiiksi ja heti kun kummatkin autot ovat testikunnossa, aika riittää myös muualle. Näkisin että suomessa aiheen pitäsi ”kypsyä” vielä hetki, jotta paine muutokseen alkaa olemaan sillä tasolla että perinteiset jarrumiehet eivät enään vaikuta junan kulkuun.
    Ihan yhdessä yössä toimivaa organisaatiota ei pystytetä, mutta meillä on kyllä jo nyt aika hyvät suuntalinjat olemassa ja sitä kautta lajin konkretisoitumisen kanssa ei tarvitse hieroa vuosikausia.
     
  18. GS

    GS Gearhead

    Kyllä, minä olen varma että olet tismalleen oikeassa.

    Sen verran tuohon ”löytyykö autoja”, niin aikoinaan jenkeissä kun No Prepiä oltiin rakentamassa Race sarjaksi, moni epäili hieman samaa, koska olemassa oli jo ennestään niin monenlaista sarjaa ja ”häppeningiä”...ja NHRA.
    Pelättiin että kilpailijat ovat liian sitoutuneita omiin lajeihinsa ja No Prepille ei riitä jengiä ladulle.
    No, kuinka kävi? Kävi niin että heti ensimmäisiin skaboihin tuli niin paljon jengiä...ilmaiseksi kun sai ajaa ja joka skaba markkinoitiin todella laajalti, että päivät eivät riittäneet enään kaikkien ajattamiseen.
    Tungos oli ihan tolkuton ja oli pakko tehdä niin että kisojen runko koostui kutsutuista ja varsinaiseen skabaan pääsi vain karsintakierroksen kautta. Myös alueellisuus vahvistui.
    Pohjalla oli tietenkin kadulla kisaamisen kasvu, mutta vasta No Prepin kautta laji veti mukaan lajin kaikki suurnimet Jeff Lutzista Larry Larsoniin.

    Kuten aiemmin todettua, kaikella ilmaiseksi jaettavalla on mahtava voima ja jos siihen lisätään vielä merkittävät rahapalkinnot, se takaa että ovella jonotetaan.
    Muistutan että laji suuressa kuvassa on paljon muutakin kuin vain Big Tire monstereita, vaikka ne toki ovat luomassa sitä suurinta näkyvyyttä lajille.
    No Prep on ennen kaikkea laji jossa luokkajako tukee mahdollisimman suurta osallistujamäärää, eikä yhtäkään kilvellistä katuautoa tai kilvetöntä Race autoa pyritä sulkemaan ulos millään lapsellisilla/keinotekoisilla sääntöpiperryksillä.
    Toki kun puhutaan ”Street” alleviivatuista autoista, jotakin rajoja ja sääntöjä pitää olla, mutta pointti on se että maksimaalisen yksinkertaisin rajauksin mennään.
    Tavoite on kuitenkin suomessakin pitää sääntökirja maksimissaan kolmisivuisena ja sehän pysyy, kun kilpailijat omine eturistiriitoineen eivät voi vaikuttaa sääntökirjaan, vaan sääntökirja on lajin markkinoinnin kassakaapissa.
     
    supo tykkää tästä.
  19. GS

    GS Gearhead

    Toiminta pääperiaatteeltaan olisi sellainen että meillä olisi suomi jaettu neljään eri alueeseen, joilla varsin itsenäiset toimijat hoitaisivat kauden aikana alueen listasijoitukset kolmessa eri luokassa (nythän meiltä oikeastaan puuttuu vain se Itä?).
    Eri alueet saavat itse päättää kuinka paljon jengiä ajattavat ja mahdollisesti muilla säännöillä, kunhan alueen listasijoitus on loppukaudella selvillä.
    Eri alueiden ja eri luokkien nopeimmat ottavat yhteen kauden No Prep pääkilpailussa, jossa alueiden voittajat saavat ekalla rundilla vapaavedot (palkinto alueen ykköspaikasta).
    Näin selvitetään kausittain suomen nopeimmat ja tämä on se peruskehys lajille.

    Mikäli jaettavaa riittää enemmän, kauden aikana voidaan järjestää ”teemallisia” kutsukisoja niin monta kuin paukkua on yhdistyksen tilillä ja virtaa kilpaillijoilla on.
    Tämä listakisailu kuitenkin tapahtuisi alueiden sisällä, jolloin kauden kilpailukustannukset tiimeille saadaan myös tätä kautta kestävälle tasolle.
    No Prepissä 1/8-mile matkan ajamiselle taas löytyy monta syytä, joista päällimmäiset on kilpailevan kaluston tekniikkaa huomattavasti vähemmän rasittava ”rykäisy” ja sitä kautta vaikka joku kevyt kaideosuma joskus tulisikin, niin tekniikkapuolella säästö on huomattava ja kokonaisuutena laji on edullisempi.
    Toinen perussyy on turvallisuus kun loppunopeudet jäävät varttimailia alemmiksi (tässä montakin aspektia).
    Kolmantena on se että kilpailun järjestäjän on helpompi ja halvempi ajattaa/”prepata” 1/8:ia kuin varttia. Samalla radalta ei vaadita ihan samaa ”laatua” kuin ”Pro radalta”.
    Katsojanäkökulmasta 1/8 ei muuta mitään muuta kuin että 1/8-kisoissa katsojat jaksavat katsoa lähdön maaliin asti kun 1/4 kisoissa aika harva.
    1/8-mile kisat ovat puhdasta kustannussäästöä niin kilpailijoille kuin kilpailujärjestäjille samalla kun mahdollisia suorituspaikkoja on myös enemmän.
    Nykyisiä Street Race autoja itsessään tämä muuttaa hyvin vähän muuten kuin että auton säätötaito+mahdollisuudet ja lähtö korostuu.
     
    supo tykkää tästä.
  20. supo

    supo Gearhead

    Miten turvavermeet eli riittääkö esim.että on hyväksyntä turvavermeissä ?Mennäänkö minkä firman säännöillä kaluston suhteen?Vahva tuntemus että kun oikeasti panostetaan näkyvyyteen sekä markkinointiin niin homma toimii ja porukat löytää paikalle!
     

Kerro tästä muillekin!