No Prep / Street Outlaw Drag Racing

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja GS, 3.11.2017.

  1. pinola

    pinola 2nd gear

  2. GS

    GS Gearhead

    Taas uusi kausi Street Outlaw Memphis:iä , joka perjantai tunnin jakso klo 23.00 ja 02.00 Discovery:tä:

    [​IMG]
     
  3. JuhaKuu

    JuhaKuu 3rd gear

    "At their last no prep event held in Idaho, the place was packed. The event was reportedly sold out both days. It makes one wonder if the NHRA is paying attention to what is happening in no-prep racing. In my opinion the NHRA needs to have a complete rethink and maybe take a few steps back (bodies and car designs that have some character) and maybe allow some more character in the drivers, in order to move forward."

    Tämä on kyllä tosi, ProStock on todella tylsää seurattavaa jollei ole asiaan perehtynyt, vaikea laji, pienet marginaalit. Mutta autot on aivan kaameita, merkkiä ei tiedä ellei sitä ole erikseen siihen merkitty. ProModit menee samaan suuntaan, uusi Camaro ei näytä oikein miltään, lähinnä tulee Dove saippuat mieleen, nopea ja voittava, mutta ei muuten. Ja NHRA vielä vie kuskeilta sielun pois, jos juhlit liian railakkaasti (JF) saat sakkoja, innostuksissasi lausut jotain ei markkinamiesten kirjoittamaan soopaa, saat sakkoja yms... Onneksi euroopassa PM on vielä kivaa katsottavaa, on Old51, 68 camaroa, Cudaa, Mustang yms autoja jotka näyttävät aikakautensa näköisiltä kaikkine heikkouksineen. Toivottattavasti myös pysyy niin.

    Mitä tuohon NPK sarjaan tulee, niin vaikka kisaaminen on aitoa, on kyseessä ensisijaisesti TV ohjelma.
     
  4. JuhaKuu

    JuhaKuu 3rd gear

    Kemissä ollaan parina kesänä peräkkäin ajettu InLaws NoPreppiä ihan siinä kylän pinnassa, pinta on kulunut valtatie ja siten kaikille sama. Pimppijuiceja ei käytetä, Juice Leskistä saa kuunnella. Lähtö tapahtuu raceamerica kuusella ja siten myös ajanotto on virallista. Ensikesän kisapaikka on vielä vähän auki, suurin ongelma on sama kuin kaikilla muillakin, sitä terävintä talkoo porukkaa on vähän liian vähän, tuommoisen maantien sulku ja turvallinen tapahtuma vaatii väkeä.

    Kalusto on värikästä, Dusterista Diesel mersun kautta Teslaan, joka muuten löi kaikille jälet selkään...
     
    Herje ja xarper tykkäävät tästä.
  5. Jza

    Jza Gearhead

    Ja oli siis takavetoinen? No voihan se ollakin, kun niissä on aika fiini luistonesto. Mutta onko sekään nyt sitten kamalan kiinnostavaa katsella, että kenellä on fiksuin elektroniikka autossaan?
     
  6. JuhaKuu

    JuhaKuu 3rd gear

    Luultavasti se neliveto, ei olla rajattu luokkia kun kyseessä ei ole mikään vakava kilpailu ja palkintoja jaetaan sekä nopeimmille ja myös niille joiden niitä katsotaan ansaitsevan.

    Tylsäähän se on ja auton elektroniikka tekee kaiken työn, pitää lappua lattiassa ja koodi hoitaa homman kotia. Toki tämä on periaatteessa mahdollista tämän päivän polttomoottoreillakin, ei ehkä yhtä hyvin tai helposti, mutta on mahdollista. Sen kuulee nuissa noprup autoisakin, turraavat ihmeellisesti vedon aikana. Profilerit tekee töitä.
     
    C5_Z06 ja xarper tykkäävät tästä.
  7. GS

    GS Gearhead

    Niin, siis siinä kohtaa kun hienoinkin luistonesto puree kiinni, aika huononee, ei parane.
    Luistonestolla ei voi korvata huonoa alustaa/huonoa pitoa, vaan nopein kiulu saadaan aikaiseksi niin että tehoa voidaan käyttää lisää, ei ottaa sitä pois.
    Moottorin säädöillä annostellaan oikea määrä vääntöä ja tehoa suhteessa latuun, ei luistonestolla.
     
  8. xarper

    xarper Gearhead

    Maksimi kiihtyvyys taidetaan saavuttaa hienolla määrällä luistoa? Jossain muiataisin lukeneeni.
     
  9. josu

    josu Gearhead

    Rallipuolella 5-7% luistolla mentäisi nopeiten,tiedä sitten miten räkärasessa olisi ns paras % luku,tuskin isompi ainakaan hyödyksi olisi,virallisestihan luistonesto on kielletty esim fhran,kisoissa
     
    Muokattu: 7.12.2019
    C5_Z06 tykkää tästä.
  10. XVD

    XVD 3rd gear

    Joo.. Ei mitään elektroniikkaa luistonhallinttaan. Se on vaan kuski auto ja rata millä mennään. Muutoinhan tästä ajatuksesta on koko idea pois.. Eli taas pärjää se jolla on syvimmät taskut.
     
  11. GS

    GS Gearhead

    Tätä vain ei pysty valvomaan mitenkään.
    Lähes kaikissa nykyaikaisissa laadukkaissa Drag Racingiin tarjoitetuissa moottorinohjauksissa luistonesto kuitenkin on...lieneekö kuitenkaan kukaan tätä käyttänyt? Lieneekö?
    Edelleen, tämä luistonesto Drag Racingissa on enemmänkin turvallisuutta lisäävä asia, kuin nopeutta. Nopeutta saadaan lisää vain silloin kun luistonesto ei puutu peliin.
    Kuitenkin, ne moottorisäädöt, turbiini ja jo laatikonkin välitykset ovat ”luistonestoja”, jos näin halutaan nähdä.
     
    Muokattu: 7.12.2019
  12. JuhaKuu

    JuhaKuu 3rd gear

    Niin ei mikään sateentekijä taikalaatikko ole, mutta hyvä apuväline oikein käytettynä. Ja ymmärtääkseni sillä on kannattavampaa bleedata convertteria kuin kuristaa moottoria, sillä se vastaa nopeammin ja siten myös palautuu nopeammin. Kaikkiin luokkiin kytkin ja mekaaninen ruisku pakolliseksi!
     
  13. GS

    GS Gearhead

    Meillä tulee tuohon ”monsteriin” erittäin kehittynyt luistonesto, lähinnä moottori ja autovaurioita vähentämään. Se on kuitenkin niin että pyrimme koko auton säätötyössä siihen, että sitä ei tarvita.
     
  14. XVD

    XVD 3rd gear

    No minä oon ainaki niin vanhanliiton mies että luiston estot ei kuulu tähän lajiin. Jos ei ite osaa ajaa autuaan ni menköön sitte leikkimään bleikkarin kanssa. Niinku nykyään ajavat ajokorttisat tämä nykynuoriso. Eli ei tikitaalista luiston estoa. Vähä ehkä äkänen kommentti mutta minun mielipije on tämä.
     
    Muokattu: 7.12.2019
  15. GS

    GS Gearhead

    Se vain on niin että nimenomaan nykyään ne kuuluvat lajiin ja jo ihan vakionappina keskikonsolissa vähänkin uudemmissa vakiokinnereissä/kauppakasseissa.
    Yleisesti ottaen, se elektroninen luistonesto halutaan kytkeä radalla nimenomaan pois päältä, kuin ajaa luistonesto päällä.
    Ok, silloin kun luistonesto on nykyaikaisessa moottorinohjausjärjestelmässä ja säädettävissä, se saadaan toimimaan ”sivistyneemmin” kuin nämä vakioluistonestot, mutta edelleen on niin että aika aina huononee, jos luistonesto puuttuu peliin, ei parane.

    Maailma vain on muuttunut niistä 70-80-luvun ajamisista ja tekniikoista. Kaikkiallahan nykyään elektroniikka vaikuttaa, enemmän tai vähemmän ja taas meillä voi olla yksi merkityksetön sääntökohta lisää kuten fyyran streetissä, koska sitä ei käytännössä voida mitenkään valvoa.
    Eli voimme kieltää koko asian ja kuvitella romanttisissa utopioissa että luistonestoja ei ole kenelläkään käytössä...koska nehän ovat ”kielletty", tai sitten tunnustaa asia ja sallia ne.
    Ne vain ei poistu enään mihinkään, eikä romantiikan kaipuu käännä kelloja taakseppäin.
    Tämäkin laji kehittyy.
     
  16. josu

    josu Gearhead

    Pro tasolla ei kukaan käytä luistonestoa vaan muuta systeemiä mikä on sallittu,kaikki pyörän navasta mitattava ja sitä kautta säädettävä luistonesto on kielletty.Kardaanin pyörintä nopeuttta säädetään esim aikapohjaisesti halutulla tavalla joka on täysin sallittu.
     
  17. GeeTeeO

    GeeTeeO Gearhead

    Tästähän voi jopa kehittyä yhtä jännittävää kuin bracket/autosuunnistus on !! Ensin meuhkataan nou reppiä tosi miesten lajina, kun ei pelätä että rengas voi sutaista ja seuraavaksi vannotaan luistonestojen nimeen kun ne on kehitystä !? Vittu mitä touhua...
    Tuosta nou repistä voisi kyllä kehittää suomalais-ugrilaisiin olosuhteisiin sopivan version. Sehän voisi jopa pelastaa FHRA:n kisat katsojakadolta, kun nämä nou reppi luokat voisivat ajaa märälläkin radalla sateen sattuessa väliaikaohjelmana. Siinäpä sitten tiimien kätevät hakkerit ohjelmoisivat sopivat asetukset luistonestoon, jotta jopa pro modien tehoisilla vehkeillä voitaisiin ajaa turvallisesti sutimatta. Yleisö voisi samalla jännittää tuota nykyajan gladiaattorien näytelmää ja lyödä ison maailman malliin vetoa, meikäläisittäin joko rallimakkara tai olut tuoppi panoksena. Lisäksi tuo mahdollistaisi ympärivuotisen kauden jopa jääradoilla, toki ilman piikkipyöriä joita ruattalaiset käyttävät. Tästä saisi kehitettyä tosi-tv formaatinkin , missä tiimit suunnittelisivat viikkokaupalla asetuksiaan ja seuraisivat silmä tarkkana Pekka Poudan sääennustuksia, etanan sarvia ja kusiaspesiä tulevan kisasään ennakointiin. Siihen ympärille pientä käsikirjoitettua draamaa amerikan malliin, niin jopa salkkarit jäisivät toiseksi kansan suosiossa !!!
     
    Inlinee tykkää tästä.
  18. GS

    GS Gearhead

    Niin, edelleen korostan että tämä ei ole lainkaan niin mustavalkoinen asia kuin voisi kuvitella eikä se mitä ”luistonestolla” itse asiassa tarkoitetaan.
    Nyt kun puhe on ensinnäkin Street autoista ja varsinkin katulaillisista sellaisista, melkoisen monesta uudemmasta luistonesto löytyy jo ihan vakiovarusteena. Kielletäänkö nämä autot esim.nyt True Street kapinoista?
    Ok, näissä on pyörän navoista mitattava systeemi, mutta on kuitenkin ja kaiken lisäksi kaikista uudemmista vaikka kytket luistoneston valintakytkimestä irti, moottorinohjauksessa silti on jonkin tason ohjausta luistolle? Mitä näille pitäisi tehdä?

    Nämä pro tason moottorinohjaukset/järjestelmätkään ei tarvitse Davisin boxia tai mitään On/Off katkaisijaa kabiiniin, jotta avataan ovi ns.harmaalle alueelle ja debatille siitä mikä on luistonestoa ja mikä ei?
    Teoriassa jo alustan säätäminen on ”luistonestoa”, koska tällähän tavoitellaan mahdollisimman hyvää pitoa ja näin ollen pienempää ”luistoa”.
    Tämä sama säätö kun sovelletaan elektroniikan puolelle..."enemmän pitoa, vähemmän luistoa”...
    Eli me toki voimme helposti kieltää luistoneston silloin kun kabiinista löytyy Davisin tätä varten tehty boxi, mutta tänä päivänä tällä poistetaan vain se romanttinen mielikuva suuren yleisön mielistä...”ei ole luistonestoja”..?
     
  19. Jza

    Jza Gearhead

    Hämmästelin tätä nelivetokieltoa jo aiemmin, mutta nelivedot oli käsittääkseni yksiselitteisesti kielletty. Jos ne sallitaan sähköautoille, niin miksei muille?
     
  20. josu

    josu Gearhead

    Ne jutut mitkä löytyy Davidsin purkeista jotka maksoi 3-5te muutama vuosi sitten niin tänä päivänä samat ominaisuudet löyty 1500e ohjelmoitavasta ihan vakiona ja millä on NHRA luokitus/hyväksyntä
     

Kerro tästä muillekin!