No Prep / Street Outlaw Drag Racing

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja GS, 3.11.2017.

  1. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    ...jos palkintoja annetaan ekan rundin puotoajalle osallistumismaksun verran ja muille sit enempi, ni varmaan riittää, etenkin jos "lisenssikisa" on ilmanen. Sinnehän voi viedä vaik omsn kattauksensa blacklistin tapaan. Nimi paperiin ja talousneuvottelua ni kantaa koko paskan. Sellastakin hahmottelua tänään kuulin et ois blacklist pk-seutu ja sit muita vastaavia joidenka parhaat kohtais vaik kisan ulkopuolisena finaaleissa,, toki varmaan siinäkin nimi alle ja vastataan. Kuka kirjoittaa? Ei nää oikeesti oo kai nin helppoja kun pelkkä ajatus, tai jos on ni se varmaan näyttää.
     
  2. GS

    GS Gearhead

    Tämä avaamani topik ei käsittele minua henkilönä, eikä sitä mitä minä olen ”lajin helmoissa” vuodesta -1979 puuhastellut.
    En myöskään usko että siitä keskustelu kiinnostaa ketään enemmän, kuin itse lajista ja lajin tämän päivän kehittämisestä puhuminen?
    Eli, tuohon ”pallien punnituskisaan” näin julkisesti en siis lähde ja minusta henkilönä voidaan jutella vaikka naamatusten joskus jossakin muualla, jos sille koet tarvetta.

    Mutta, kyllä, raha-asiat ovat ennen kaikkea kaikessa yhdistystoiminnassa ja yrityselämässä priorisointia.
    Olemassa olevat tulot pitää priorisoida menopuolella, mutta ongelmahan käytännön tasolla on siinä, että prioriteetitkin nähdään täysin eri tavoin, jo kahdelta kun kysyy, saa kaksi eri näkemystä.
    Eli kuinka paljon jyvitetään tulopotista millekkin osa-alueelle menopuolella.
    Pelkästään se seikka kuinka paljon jakokakusta halutaan sijoittaa markkinointiin, jakaa yhdistysten hallitukset tasan niin moneen osaan kuin on pöydän vieressä istujia.
    Eli näin, mikäli aiheesta ei ole tarpeeksi keskusteltu, kuunneltu muutamaa asiantuntijaa ja oikeasti etsitty yhteistä suuntaa missä kumpikin ääripää tekee kompromissin.
    Niihin suuriin suuntaviivoihin voidaan vaikuttaa ja saada järkeviä eteenpäin vieviä päätöksiä aikaseksi, mitä isompi porukka on edes suunnilleen samalla aaltopituudella.
    Sitä samaa aaltopituutta ei koskaan voida saavuttaa mikäli mahdollisimman laaja debatti aiheesta ammutaan alas, mistä tahansa tekosyystä.
    Se että on kilpaillut jossakin lajissa, ei tee automaattisesti kenestäkään saman lajin järjestöpuolen ”neroa”, koska harvoin mikään yhdistys pyörii yhden ihmisen voimin.

    Sillä ei ole mitään merkitystä antaako joku tälle OD:n keskustelulle arvoa vai ei, koska se antaa sitä kuitenkin niille jotka keskustelevat.
    Täällä keskustelevat myös kuitenkin ne jotka loppujen lopuksi pyörittävät koko lajia, eli katsojat.
    Se että sulkeudutaan maksimaalisen pieneen kilpailijoiden piiriin, somessa tai kokoushuoneessa ja kaveripohjalta jaetaan hyvää....sulle,mulle,sulle,mulle....ei ole todellakaan lajikehitykselle pitkässä juoksussa se, millä laji kehittyy myös sitä seuraavan suuren yleisön ehdoilla.
    Mitä pienemmät ja suljetummat piirit jotka päätöksiä tekevät, sitä varmemmin laji pikku hiljaa korruptoituu kaveripiirin omien etujen valvontakoneistoksi, joka ottaa koko ajan vähemmän huomioon lajia kokonaisuutena.
    Kovat lopulliset lajia ohjaavat päätökset ja merkinnät pöytäkirjoihin toki tehdään ”pienissä piireissä”, mutta jos hommien halutaan toivivan kokonaisuutena, keskustelun pitää olla maksimaalisen avointa ja niin että lajia rahoittavan osapuolienkin ääni kuuluu.
    Laaja keskustelu antaa samalla perspektiiviä , ymmärrystä lajista ja sen eri ongelmista myös suurelle yleisölle, jolloin monet virheelisin perustein muodostetut mielipiteet asioista ainakin pehmenevät.

    Me emme varmasti kuule facen suljetuissa lajiryhmissä mitään siitä minkälaista kilvanajoa ja minkälaisia laitteita suuri yleisö haluaisi nähdä ja kokea livenä ja minkälaisen koko tuotteen pitäisi olla jotta ne kunkin omat prioriteetit muuttuisivat Drag Racingille suotuisemmaksi?
    Eli mennäkkö katsomaan ensi kesänä Fast & Furious Live Show Hartwall Areenalle, vai saman hintainen neljän päivän Nitronatikat ...hmmm?
    Kyse on kuitenkin enemmän tuotteesta kokonaisuutena, kuin oikeasta ”paukkeen määrästä”, vaikka nuoremmat helposti kokevat että saavat enemmän todellista pauketta Fast & Furious tapahtumasta kuin natikoista...niin, ”mistä ihmeen natikoista”?

    No, nythän pitäisi saada edes se perusviesti sinne lajiryhmiin, että kaikki toimet mitkä lisäävät katsomon ja median puolella lajinäkyvyyttä ja lajikiinnostusta, pitäisi olla täysin ”ankeuttamisen” ulkopuolella.
    Eli pitäisi löytyä edes siitä jonkinlainen konsensus siitä että ”paukkeen” ja vauhdin mahdollistaminen, jopa lisääminen ei ainakaan karkoita katsojia eikä yhteistyökumppaneita, vai?

    Eli nyt ihan pienenä esimerkkinä ja nyanssina ihan streetin sääntökirjasta: Ketä varten ne fyyran Streetin äänenvaimentajat ihan oikeasti onkaan?
    Sääntökirjaa? 80-luvun Sääntökirjaa? Kilpailijoita? ”Silmää".....vai ovatko ne siellä sitä varten että katsojat ja yhteistyökumppanit saavat sijoittamilleen euroille jotakin enemmän?
    Varmaan silloin ihan ok, mikäli fyyralla olisi se ”True Street” luokka pakollisine siirtymineen jne., mutta että puhtaassa Race luokassa nimeltä Street?

    Eli ihan ensiksi nämä tämän kaltaiset pikkujutut kannattaisi varmasti funtsia niissä pienissä piireissä sääntökirjaan, koska jos kysytään keneltä tahansa joka kantaa tähän oravanpyörään lisää rahaa, haluaa nimenomaan lisää ”pauketta”, ei vähemmän.
    Näitä nyt on paljon muitakin, mutta tämä nyt vain esimerkkinä yhdestä täysin tarpeettomasta muinaisjäänteestä, joka on lajille pelkästään haitallinen, ilman yhtäkään hyötynäkökulmaa.
    Jos vastaus tähän on se että ne pitää olla...."koska ne nyt ovat siellä aina olleet”... ei kannata myöskään paljon valittaa osallistumismaksujen suuruudesta, koska silloin vastaus todistaa sen että laji on olemassa vain ja ainoastaan kilpailijoidensa, ei sitä rahoittavien ehdoilla.
     
    Muokattu: 10.11.2017
  3. supo

    supo Double Gearhead

    Street luokassa 110db eli jos alle niin ei mitään äänenvaimennusta eli 0.5m etäisyydellä 3500 rpm mittaus eli kyllä siellä vedetään "kollektori" vaimennuksella menemään.
     
    JuhaKuu tykkää tästä.
  4. josu

    josu Gearhead

    Mites tätä on noudatettu.muistaakseni säännöissä sanotaan että. Pakoputken pää on suunnattava korilinjan ulkopuolelle. Auton alle menevä putki joka menee korilinjan mukaisesti ei tuon säännön mukaan ole oikein.vai mikä on käytäntö ollut?
     
  5. GS

    GS Gearhead

    Näin, mutta miksi?
    Eli miksi olla jokin sääntö mitä kaikki ei noudata ja mistä kukaan aidan kummallakaan puolen ei hyödy mitään? Päinvastoin.
    Kuitenkin yleisöllekkin nykyisen nopean ja tehokkaan streettiauton livenä kokeminen pitäisi olla muutakin kuin vain näkemistä? Siis kun tähän ei tarvita mitään lisää, ei yhtään rahaa lisää, ei kilpailijoilta eikä kattojärjestöltä.
    Eli jos halutaan lisää maksavia katsojia katsomoon, jotka maksaa siitä livekokemuksesta suhteessa ilmaiseen livestriimiin, ei näitä täysin järjettömiä/hyödyttömiä sääntöjä pitäisi v.-2018 enään olla?

    Josulle erikseen näistä ”pakoputkista”.
    Eli joskus kultaisella 80-luvulla kun ”katukisa-autojen” turvallisuudesta käytiin kulisseissa debattia ja siis siitä saisiko streetissä ajaa putket auki, perustelut sille että ei saa, löytyi turvallisuudesta.
    Eli siihen aikaan kun ajettiin ”putket kiinni”, ajettiin rännit mahan alla ja moottoririkon sattuessa öljysumu saatiin suunnattua muualle kuin takarenkaisiin. Autot olivat korkeita ja painavia orggis alustoilla, joten kaippa sinne kabiiniin olisi tarvittu kolmas käsi tai edes urakkanuppi rattin jos takarenkaille saatiin kunnolla öljyä?
    Niinpä steetissä historiallinen ”äänenvaimennus” tarkoittaa itse asiassa täyspitkiä rännejä mahan alla ja turvallisuusnäkökulmasta, ei pelkkää äänenvaimennusta.
    Tänä päivänä jos 2-3000hv 1600kg painavan streettiauton ”vaimennetut kollektorit" osoittaa takarenkaisiin, voidaan kaikieti olettaa kyseessä olevan ainakin jonkin tason ”turvallisuuspuute”....?
    Se vain että minkälaiset vaimentimet näihin sivulta tuleviin peltikoppaisissa mahtuu, on taas ihan eri asia, siis jos tämän vaimenninsäännön silmää halutaan jostain ihmeellisestä syystä palvoa?
     
    Muokattu: 10.11.2017
  6. SG 448

    SG 448 Gearhead

    Miks Streetin sääntöjä pitäs muuttaa,eikö sun rakenteilla oleva autos ole aivan muuhun luokkaan tarkoitettu?Auto kannattaa rakentaa sääntökirjan mukaan itselle sopivampaan luokkaan tai parempi vaihtoehto sääntömuutosvaatimuksille onkin tehdä ihan UUSI-luokka ja siihen semmoset säännöt ettei mitään rajoituksia niin ei tarvi heti seuraavana vuonna niitä muuttaa.
    Varmaan aika harva nykykilpailijoista tunnistaa kenestä kyse vaikka oot piireissä pyörinyt vuodesta 1979 ehkä tarinankertomuksesiesi "asiantuntevuuden" vuoksi kyselevät ja en lähde mukaan "punnituksiin".
     
  7. supo

    supo Double Gearhead

    Täytyi ihan katsoa miten Streetin 2017 mestarin autossa oli vaikka siinä varikolla monesti käyty eli ainakin Camarossa näkyy putkenpää etulokarin alta sivulle suunnattu eli puhaltaa pakopaineen sivulle!
     
    GS tykkää tästä.
  8. GS

    GS Gearhead

    Niin, ”miks” streetin sääntöjä pitäisi muuttaa? Pitäisikö? Mehän emme tiedä pitäisikö?
    Olen tässä tainnut jo rautalankaa vääntää ihan riittävästi siitä, ”miksi” sääntöjä pitäisi ainakin tarkastaa=päivittää ja ottaa niistä nyt ihan ensin ”löysät pois”, jotta myös sinne katsomopuolelle saataisiin eloa. Tai ainakin hieman parempia edellytyksiä sille.
    Jos nykysysteemi tuottaa täysin tyhjiä katsomoja, pitäisikö asialle tehdä jotakin, vai lähteekö tämä tästä ”lentoon” pelkällä ”ankeuttamisella”?
    Tämä on se peruskysymys, ei se mitä me me olemme tai mitä me rakennamme, vaikka toki toivomme että lopputulos tuon isomman "mörkön” osalta on sellainen että se kiinnostaa myös yleisöä+yhteistyökumppaneita. Se on ainakin tavoite.

    Me rakennamme autoa/autoja nimenomaan tämän hetkisiin Suomi-Streetin sääntöihin, joten meille sen suhteen on herttaisen yhdentekevää muuttuuko säännöt vai ei.
     
    Muokattu: 10.11.2017
  9. SG 448

    SG 448 Gearhead

    Noh oma veikkaukseni on ei tule yhtään maksavaa katsojaa lisää vaikka Streetin säännöistä poistettaskin äänenvaimenninpakko ja laskettas minimipainot 500Kg alas nykyisestä.
     
  10. GS

    GS Gearhead

    Ei, ei välttämättä tulekkaan, mikäli odotusarvona on että ainoastaan tämä riittää, eikä se nyt olekkaan se pointti.
    Kyse on tuotteistamisesta, eli siitä että meillä on olemassa kiinnostava tuote jota voidaan myydä. Tuote itsessään on oltava ensin, vasta sen jälkeen sitä voidaan myydä.

    Se että meillä on nyt sellaisia ”turhia” sääntöjä jotka eivät enään tässä päivässä palvele mitään muuta kuin sääntökirjaa itsessään, ei ainakaan paranna tätä myytävää tuotetta.
    Vasta kun meillä on tuote joka selkeästi ja oikeasti eroaa muusta moottoriurheilugenrestä ”maailman nopeimpana moottoriurheiluna”(ja se myös tuntuu ja näyttää siltä), meillä on tuote jota voidaan myydä niin katsojille kuin yhteistyökumppaneillekkin.
    Jos tässä onnistutaan, myös se Street omalta osaltaan tuo 100% varmuudella maksavia katsojia katsomoon.

    Jos nykypäivän uudet moottoriurheilusta kiinnostuneet sukupolvet kokevat että mm.Drifting on ”Se” oikea pauketta ja menoa sisältävä moottoriurheilulaji, meillä on tulevaisuudessa maksettava ihmisille että katsomoihin saadaan sponssikuvia varten jengiä.
     
  11. 1320

    1320 Gearhead

    Niin minkätakia niitä minimipainoja pitäis muuttaa, eiköhän ne ole mietitty niin että vastakkain voi tasaväkisesti ajaa vaikka 454 Cid USA-tuote ja 120 Cid Euroauto. Sitten jos isomoottoristen V8 autojen painoja lasketaan selkeästi, niin sen jälkeen noilla Street B autoilla ei enää pysty pärjäämään, ja se tuskin ainakaan lisää osallistujamäärää...
    Sitäpaitsi tää lause pitää täysin paikkansa.:odwink:
    [​IMG]


    Äänenvaimennusasiassa olen kyllä samaa mieltä, mihin sitä vaimennusta tarvitaan? Ei siinä, kyllä Streettiautot kuulee jo nytkin (esimerkiks Suojasen Mustangin tunnistaa kyllä varikolle vaikkei radan varressa oliskaan :odcool:) mutta kyllähän ääni kuuluu isona osana tähän lajiin.
    Sama juttu myös Jr Dragstereissa, toi uusi pakollinen äänenvaimennus on ihan typerä sääntö...
     
  12. GS

    GS Gearhead

    Pelkkä moottorin kuutiotilavuus ei kuitenkaan kerro moottorin sisältämästä tekniikasta mitään. Eli kun laitetaan vastakkain tämän päivän tekniikka 50-luvun työntötankotekniikkaa vastaan, kuutiotilavuus ei todellakaan korreloi ulosmitattavan tehon kanssa, edes teoriassa.
    Nykysäännöin 90hp 30-luvun Flathead v8 on lähtökohtaisesti samalla viivalla kuin bemarin M5:n 600hp V8:n kanssa ja tästä kun lähdetään virittämään vaikkapa 1000hp:en asti, lättäpäästä sitä ei taida saada ikinä, kun bemariin riittää muutama näpäytys läppäriin.
    Pointti on siis se että pelkkä kuutiotilavuus on vain yksi muuttuja joka kertoo moottorin teoreettisesta potentiaalista ja nyt niitä muita muuttujia ei oteta lainkaan huomioon.
    Tämä tarkoittaa sitä että Suomessa ei ole juuri lainkaan oikeasti isomoottorisia amerikkalaisvalmisteisia autoja kapinoissa mukana ja tällaisesta tilanteesta ei siitäkään hyödy lopulta kukaan.

    Ok, jos puhutaan vaikkapa Real Streetistä ja vaparikoneista, niin varmasti eurolaitteet vaparina tarvitsee tasoitusta moottoritilavuuden mukaan, mutta että ahdetuissa?
    Tai vieläpä niin päin että ahdetuilla painokerroin on vielä paljon isompi moottoritilavuuden mukaan kuin vapareissa vaikka moottoritilavuuden vaikutus nimenomaan tasoittuu ahtimen/ahtimien koon kasvaessa.
    Kyse on vain pitkälti valinnasta, eli minkä tyyppisiä autoja radalle halutaan ja/tai minkä tyyppisillä kilpaileminen ainakin todella vaikeaksi.
    Jenkkilän puolella tällä hetkellä eurot, japsi, kuin jenkitkin ajavat kuitenkin streeteissä kilpaa ilman painotasoituksia ja kilpailu silti on kovaa.
    Nyt on kuitenkin niin että 500cid työntötankomoottori on tänä päivänä oikeastaan ”pikkulohko” ja ainoa keino tapella vanhalla työntötankotekniikalla uudempia ahdettuja tekniikoita vastaan, on nimenomaan kuutiotuumat.

    Kyse on myös siitä, että halutaanko yleisölle tarjota myös isomoottorisia amerikkalaisvalmisteisia autoja Streetin kärkitaisteluihin, ilman että isolla moottorilla ajaminen tarkoittaa 1700kg autoa ja Pro Mod luokan käyttöbudjettia (silloin ei ole varmasti mitä näyttää).
    Nimittäin kun massat kasvaa painokertoimen myötä, mm.voimansiirron hinta kasvaa pilviin jos homma samalla halutaan pitää turvallisena. Kyse ei siis ole vain moottorista, koska kasvava painokerroin vaikuttaa myös aivan kaikkeen muuhunkin.
    Kysymys kilpailijoiden näkökulmasta on myös hinnasta, euro per saavutettu tehopainosuhteinen hevosvoima.
    En väitä että nopean isoahtimisen euromoottorin rakentaminen ja ylläpito olisi halpaa, mutta ainakaan sitä se ei ole ison ahdetun Pro Mod tasoisen täysalumiini työntötankokoneella ajaminenkaan.
    Eli nykyinen painokerroin on kohtuullisen absurdi, jos mukaan halutaan lisää "menoa ja pauketta” ja ennen kaikkea aitoa kilvanajoa nopeiden eurojen/japsien ja amerikkalaisten välille. Yleisö joka tapauksessa pitää tästä asetelmasta, mutta jos amerikkalaisella 50-luvun tekniikkaan perustuvalla työntötankokoneella ajaminen tarkoittaa samalla suostumista ”kuutiotuumakuohitsemiseen", sitä aitoa kilpailua ei koskaan nähdä.
     
    Muokattu: 10.11.2017
    MadMike tykkää tästä.
  13. exchevelle

    exchevelle Gearhead

    Tämä keskustelu on kuin trollin ruokkimista :odroll:

    [​IMG]
     
  14. MaxDura

    MaxDura Gearhead

    No miten se nyt trollaamista on jos visioidaan mikä ihmisiä mahtaisi kiinnostaa.
    Ihan asiakeskustelua mielestäni läpi ketjun.
     
    MadMike, GS ja rb tykkäävät tästä.
  15. GS

    GS Gearhead

    Okei, eli jos nyt vihdoin olisi purettu isoimman angstit, niin voitaisiin pikku hiljaa alkaa keskittymään tämän topikin aiheeseen, eli No Prep ja täällä kun sitä ei ajeta, niin hieman siitä missä jenkkilässä mennään tällä hetkellä.

    Tänä kesänä jenkkilän No Prep "Big Tire" kärki liikkui n.3000-4000hv:n tehoilla ja yli 3000hv laitteita alkaa olemaan useita kymmeniä. Small Tire laitteissakin tehot 2000-2500hv haarukkaan jo arkipäivää.
    Tämän kauden No Prep kahinoiden voitokkain oli Street Outlaw TV-sarjastakin tuttu ”Birdman” James Finney Texasista, 4gen -99 Firebird, josta nyt uusimpana löytyy +4000hv turboahdettu BAE Hemi pannu:



    [​IMG]
     
  16. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

  17. Camino'79

    Camino'79 Gearhead

    Voisin kuvitella että se no-prep true street ois semmonen yleisöä->tuloja keräävä luokka kunhan osallistumismaksut pidettäisiin sopivan alhaisina jolloin varmasti nuorisoa alkaisi kiinnostaa ja kaikkihan tietää että nuorilla on taatusti laajimmat kaveripiirit jotka tulis seuraamaan kahinoita.

    Ihan jo siitä syystä lähtis eniten porukkaa liikkeelle että mikäs sen mukavampaa kuin lähteä kaljareissulle kattomaan kun frendi ajaa kilpaa ja ei oo mahdollisesti akkaa eikä kakaroita vielä siunaantunu ni pystyy lähtemäänkin huomattavasti helpommin. Ite ainakin oisin tykänny lähteä kattomaan jos tämmöstä ois ollu järjestettynä jo muutama vuosi sitten.

    Se että siellä on sit näitä oikeesti tehokkaita ja isolla rahalla laitettuja vehkeitä niin tottakai niitäkin on kiva katella mutta en usko että nuorisosta kovinkaan moni voi sanoa että "hei mun frendi ajaa tuolla!) Koska ei nuorisolla ole varaa rakentaa moisia laitteita..

    Just my 2 cents...
     
  18. Masa71

    Masa71 Gearhead

    Jenkkilässä on menty kuuhunkin jo aat sitten mutta kun ei Suomessa ole tommosta kalustoa (2500+) hyvä jos 8 kaavioon vaikka raavittais kaikki (koppiauto)kisaluokat yhteen.

    Ja edelleen, kun rahapalkintoja ei ole niin miksi joku SPS, Pro Mod tai TD- tiimi valitsisi luistelukilpailun jos voi ajaa pitoradalla "oikeasti " kisaa vaikka EM- tittelistä?
    Voin toki olla väärässäkin ja innokkaita on jonoksi asti ;)

    Blacklist on tällä hetkellä lähinnä vastaava sarja joten kannattaisiko miettiä sen "jatkojalostusta" jos siltä tuntuu. Mutta pilaamatta alkuperäistuotetta.
     
  19. Ck

    Ck Gearhead

    Eiks meillä oo jo big tire no prep kisat jos kattoo td/sps/pm autoja. Ihan normi sm kisat näyttää yleensä samalta kun noi jenkkien kisat. Ei oo pitoa kun vasta loppupäivästä muutaman rundin jälkeen. Ja ajetaan ihan liimaradalla. Tänä vuonna jäi pari kisaa väliin mutta viimeisen 9 vuoden aikana oon käynyt jokaisessa sm kisassa.
     
    cutlass cruiser tykkää tästä.
  20. GS

    GS Gearhead

    Ei, ei olekkaan ja sen vuoksi asiasta ei voidakkaan keskustella kuin Jenkkilän kontekstissa.
    Meille on kiivaasti tulossa Suomeen vähintään yksi ja pari muuta on valmistumassa, mutta sillähän ei vielä sinne kuuhun mennä.

    Suomi on kuitenkin täynnä näitä ”True Street” luokan autoja.

    Jos tämä No Prep ajatuksena ahdistaa, niin puuttuuko nykyisestä fyyran streetistä jotakin?
    Eli tällainen rajoittamaton "Big Tire” ja/tai se kilvellisten siirtymällä varustettu ”True Street”?
    Onko nykyinen tilanne betonoitu tähän siksi että se on niin kilpailijoiden kuin katsojienkin näkökulmasta optimitilanne?
     
    Muokattu: 11.11.2017
    MadMike tykkää tästä.

Kerro tästä muillekin!