No Prep / Street Outlaw Drag Racing

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Street & Race', aloittaja GS, 3.11.2017.

  1. GS

    GS Gearhead

    Niin, millä se leima on paperiin saatu, mikäli +20km:n siirtymä on tuskaa...ja edelleen, jos se on tuskaa, miksi edes yrittää ajaa kilpiautoluokassa autolla joka ei oikeasti ole kilpiauto, vaan huijaus?

    Kuten luokan nimi jo kertoo: ”True Street” ja jos laitteiden tiekelpoisuuden vuoksi pitää jännittää ja/tai siirtymä ei muutoin onnistu, silloin on olemassa kaksi muuta luokkaa josta valita, tai rakentaa laitteet niin että onnistuu.
    Tässä kun tarkoituksena onkin tehdä selkeä ero ”True Street” ja ”Race Street” autojen välille, muuten ollaan samassa tilanteessa kuin nyt ja ikuinen vääntö siitä ”mikä on katuauto” saa jatkua ja skabat katsojineen jakaantuu eri leireihin.
    Kolmella ryhmällä saadaan kuitenkin koottua koko nykyinen Street kenttä niin radalle kuin katsomoon ja samalla saadaan joka leiriin mukaan lisää autoja ääripäihin, eli niitä kilvellisiä ”weekend streettereitä" sekä ”monstereita”. Kuka häviää?
     
    Muokattu: 27.11.2017
    Camino'79 tykkää tästä.
  2. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Onko tiedusteltu mitä maksaa radan vuokra Alastarossa ja onko edes mahdollista kun käyttäjiä on ja rajalliset melupäivät? Mites ambulanssin hinta ja ehkä vpk? Luulisin että aika tärkeitä vaikka vaan True streetistä olis kyse.
     
  3. Keme

    Keme Gearhead

    Jos tähän haluaa ottaa taas tämmösen perisuomalaisen kyynaama-aspektin, niin rekisteriotteen hyvyydellähän tuossa ajetaan vieläkin kilpaa vaikka luokan nimi olisi "most true street". 70-luvulla poikkeusluvilla ja AKE:n/Trafin tietojärjestelmämuutoksien myötä parantuneilla papereillä varustettu auto on ehkä hieman eri asemassa kuin 2017 muutoskatsastettu auto.
     
  4. Catiska

    Catiska Gearhead

    Jos tuohon saisimme pienen muutoksen niin olisi vielä parempi. Sunnuntaina pudonneet kuskit jatkaisivat ajojaan loputkin kierrokset ajaen toisiaan vastaan vaikka haastetyylillä tai omaa aikaa parantaen. Näin saisi enemmän vastinetta kilpailumaksulle ja kait yleisökin saisi enemmän katsottavaa. Ainakin minulle tuo antaisi paljon mielekkyyttä lisää ajaa fyyran kinkereissä hitaalla vessalla.

    Varmaan ihan jees jos asut vieressä tai sinulla on oikea tiimi meksuineen. Mutta kun minä tulen satojen kilsojen päästä yksin niin tuolla tyylillä minulla olisi kolme vaihtoehtoa. Ajaa "kilpurilla" läpi Suomen katsastamaan tälle pellerastille (jokainen fyyran SM-kisoissa ajava auto selviää tuosta matkasta, luokasta riippumatta jos vain tankin kokoa kasvatetaan). Sitten nukun autoni takapenkillä la-su yön ellen pääse Hiturin bussin lauteille aamuyöksi.

    Toinen vaihtoehto on että vien matkailuautoni ja traikun kisapaikalle, puran Dusterin pois kärrystä ja ajan sillä 20-30km Mommolan motellille hakemaan sitä onnetonta leimaa jotta voin ajaa autoni takaisin kisapaikalle.

    Kolmas vaihtoehto on jäädä kotiin kun mokoma pelleily ei kiinnosta. Tuosta kun ei olisi mitään käytännön hyötyä. Näin sanon vaikka oma autoni on joka kesä leimattu ja sillä ajelen kauppareissutkin. Mutta aina löytyy joku aihio kilpuriksi missä on paremmat vanhat paperit kuin toisella. Edelleen rahalla saa ja hevosella pääsee jos vain on vielä noiden lisäksi taitoa ja osaamista...
     
  5. GS

    GS Gearhead

    Nyt ei oikein aukea?

    Mutta, jos ihan oikeasti tämän tyyppinen siirtymätoteutus on kaikille ylivoimainen(siis trailerista purku ”esikatsastuspaikalle” ja kuskin saaminen siihen traileriveturiin ja yhdessä kisapaikalle?), niin mitenkäs sitten pisteestä a, pisteeseen a lenkki ja se ”huoltoauto” seuraa perässä mukana?
    Kolmas vaihtoehto on se että ei ajeta lenkkiä, unohdetaan se voimassa oleva leima ja ajetaan kuten nytkin FHRA:n Streettiä...FHRA:n kisoissa.
    Neljäs tietysti olisi se että jos se siirtymän ajaminen ei syystä tai toisesta onnistu, silloin nimenomaan ajetaan niissä ”Race Street” luokissa?
    Tämän ”True Streetin” tarkoitus kun onkin karsia jengi juuri niihin jotka siirtymän leimatuilla papereilla voivat ajaa?

    Kyllä, koskaan ei saada sellaista tilannetta että jokaisen auto, jokaisen paperit, jokaisen pelimerkit menisivät tässä maailmassa tasan, paitsi kommunistisessa utopiassa.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  6. GS

    GS Gearhead

    Tässä perusajatuksena ei ollutkaan järjestää enään yhtään uutta ja vain eri tavoin toteutettua Street kisaa Suomeen, vaan herättää keskustelua jo nyt pirstaleisen Street kentän yhtenäistämisestä.
    Tarkoittaa siis käytännössä sitä että myös FHRA:n sääntökirjasta löytyisi tällainen ”True Street” tms.”leimaluokka” ja ajot ajettaisiin niin kuin ne Streetissä ajetaan nytkin.
     
    Camino'79 tykkää tästä.
  7. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Ja osallistujat maksaa myös täydet osallistumismaksut ja autot vastaa kattojärjestön turvavaatimuksia? Meillä on jo Rs ja Ts mitkä ajavat samassa kuosissa ilman siirtymää. En usko että katuautoilijat maksavat lisenssin, ilmoittautumismaksut, turvavarusteet johonkin uuteen luokkan jotka on jo olemassa ilman siirtymiä. Tämähän ei ole no prep jos fyyran kisoissa ajetaan. Mihi se nyt katosi?
     
  8. GS

    GS Gearhead

    Nyt loppui jo rautalanka....
     
  9. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Ymmärsin ainakin minä kun otsikkoa luen että no prep hommasta kyse. Kuitenkin suunnittelet Alastaroon ajattamista fyyran kisoissa niin ne Ei ole no prep. No eväätki on syöty ja popparitki loppu.
     
    pontso tykkää tästä.
  10. GS

    GS Gearhead

    Niin, tässä tarkoituksena olikin herättää keskustelua siitä onko Suomen nykyinen Street ikäänkuin evoluutionsa huipulla, jolloin lajin katsoja ja harrastajamäärät kasvaa, eli laji ilmeisesti on menossa eteenpäin ja kasvaa.
    Ei siis tarvita aiheesta edes keskustelua ja ne osallistumismaksuista, katsojista ja osallistujien määrästä kitinä on ollut täysin turhaa, mitä nyt kuitenkin Overiltakin on saanut lukea?


    Kaikki on siis ok, ja meillä on Street-tuote joka kiinnostaa vuosi vuodelta enemmän katsojia, yhteistyökumppaneita kuin uutta kalustoa lajiin rakentaviakin. Tämähän on hienoa.
    Näin on pakko todeta, koska kritiikin seassa on ollut kovin vähän rakentavaa kritiikkiä.
     
  11. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Kivahan se olis katsoa Amerikan mallia täälläkin mutta pitää olla realisti. Täällä vaan joutuu ottamaan huomioon järjestäjätaho turvamääräykset radanvuokrat ym systeemit. Kisaajia ei riitä välttämättä kun jo olemassa oleviin ja niihinkin heikosti. Samaa mieltä siinä että yhteiset säännöt olis varmaan hyvä löytää.
     
  12. enzo

    enzo Gearhead

    Aikanaan kun näitä leikittiin, niin todettiin vaan kalliiksi ja kun tää ei välttämättä muutenkaan ole helppoa ja halpaa niin käytäntö loppui.
    -Raivokkaalla vaparilla, tai remmipelillä ja kovalla turbiinilla menee 20km lenkkiin melkonen ämpäri VP:tä. Pitää olla myös renkaat millä saa ja pystyy ajamaan reissun.
     
  13. Fuselage

    Fuselage Gearhead

    Se minkä porukka helposti unohtaa, kun katsoo noita "reality"sarjoja. Että esim Texas yms yhdessä osavaltiossa on varmaan 5-20kertaan enemmän drag race/katukuskeja kuin suomessa kultavuosina -90luvulla.
    Ja noilla kärkikuskeilla on rahaa. Suomessa ei. Säännöt yms ihan sama, koska kuskit on todennäkösesti samat kuin nyt jo Blacklist yms.
    Se ois eriasia jos ois joku miljonääri sponsaamassa, jollain 20k euron pääpalkintosummalla.
    Ja auttaako sekään, koska suomessa osat yms maksaa aina enemmän kuin jenkeissä, rahti, alv, tulli yms...
     
  14. Catiska

    Catiska Gearhead

    Komppaan kyllä edeltävää kirjoitusta. Mutta kuskeja voisi jollain konstilla saada lisää, tuo Blacklist sääntöjensä puoleen rajoittaa kuskit käytännössä kymmeneen...

    Nyt listalla on vain riittävän nopeat autot joiden kuskit jaksavat olla riittävän sitoutuneita osallistumaan likimain jokaiseen kisaan, muuten tipahtaa ulos...

    Kadunmiehenpäivät ei asiaa korvaa, niistä puuttuu kisaamisen fiilis. Länsirannikon kuppi on aika jees niille ketkä asuu siellä suunnalla. Tosin olen ymmärtänyt että siellä säännöt pohjautuu Fyyran sääntöihin mikä rajaa katuautoja pois kisaamasta tai ainakin pois heads up vedoista brackettiin.

    Tuo musta lista olisi melko kiinnostava formaatti itsellenikin joten siitä arveltuna aika monelle muullekin. Mutta kun saisi laajennettua hieman tuohon Ameriikan tyyliin, eli näitä listoja (alueita) voisi olla ehkä toinenkin ja jossain vaiheessa listojen viisi parasta ajavat vastakkain. tms.
     
    Muokattu: 30.11.2017
  15. JuhaKuu

    JuhaKuu Gearhead

    Aluettain ajamista ei varmaan kukaan estä, kunhan löytyy joku joka niitä alkaa järjestemään ja touhuamaan.
     
  16. Shining Whit

    Shining Whit Gearhead

    Listojahan voi perustaa vaikka jokainen omasna, siihen ku laittaa sen kymmenen autoo ni aika monel alkaa olla kalustopulaa..., me tallin puolesta siihen ust ja just päästään. Ja ku tarkemmin ajattelee, ni onhan meillä jo toi kakkalista, joka toimii blacklistityyliin, ja varattu vähintään neliovisille vakiomoottirisille V8 autoille. kunnes joku virittää, sit säännnöt muuttuu.
    Mut vakvavastiottaen tää loputon spekulointi on nähty about tuhanteen kertaan aiemmin. Vehkeet radalle siihen luokkaan mihin ne sopii, siit se homma lähtee. sit ku niit alkaa olee tungokseks ni voi ruveta pohtimaan jaottelua. Fakta edelleen on et ykskään "jos mies" ei kalustoaan radalle saa, oli luokat ja säännöt tai säännötttömyydet mitkä hyvänsä. Aina löytyy uus jos, viimeistään ekan skaban jälkeen kun ei voittoa tullutkaan.
     
    rb tykkää tästä.
  17. kari6767

    kari6767 3rd gear

    Ja suurin osa tänkin listan kommentaattoreista omistaa pelkästään Jos luokan pyttyjä.
     
    MarcoK, supo, three hundred ja 1 muu tykkäävät tästä.
  18. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

    Lasketaaks ido59?
     
  19. kari6767

    kari6767 3rd gear

    Ökymalli
     
  20. MIAMIDRAGRACING

    MIAMIDRAGRACING 2nd gear

Kerro tästä muillekin!