Nokan ajoitus

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja Bätmobiili, 1.4.2002.

  1. Bätmobiili

    Bätmobiili 1st gear

    Tarvitsisi vaihtaa SBC nokka ja nostajat jne. mitäs tulis ottaa huomioon ja kuinka toi mystiseltä tuntuva ajoitus tulisi tehdä? entä mitä erikoistyökaluja tarvitaan?
     
  2. Mopeman

    Mopeman 3rd gear

    Otat vaan vanhan pois ja paat uuden tilalle ja merkit kohdalleen niin riittää aika pitkälle. Sitten jos haluat laittaa sen "tarkasti" kohdalleen tarvitset astelevyn, heittokellon ja mäntästopparin millä haetaan tarkka yläkuolokohta. Nokkien mukana tulee ihan kelpo ajoitusohjeet miten homma tehdään. Oeriaatteessa siinä siis haetaan eka astelevylle nollakohta ja sitten heittokellolla mitataan nostajalle oman "yläkuolokohdan" asteet joita verrataan nokkakortin arvoihin sekä muutetaan sitten tarpeen mukaan. Nokkakortin ilmoittamat arvot ovat nokkavalmistajan suosituksia ja pikku muutoksia ominaisuuksiin voi tehdä muuttamalla ajoitusta suuntaan tai toiseen. Yleensä nokissa on hiottu "ennakkoa", eli suoraan laitettaessa ne on mieluummin aikasella kuin myöhäsellä. Tärkeetä on myös mitata se todellisuus muutoksen jälkeen; aika usein saattaa heittää paljonkin vaikkapa kolmella kiilauralla olevien jakopäiden asteet ilmoitetusta. Lisäks kun noi sarjatuotantovehkeet on vähän sellasia ja tällasia, niin ei pidä olettaa, että akikki nostajakulmat ym. ovat ihan samaan kulmaan sattuneet jne. Joten toi ajoittamisen "oikeellisuuden" tarkastaminen yhdestä nokasta on vähän tyhjänpäiväistä hommaa; kunhan on siellä päin.
     

Kerro tästä muillekin!