Nokan ajotuksesta (taas)

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja 2dht, 3.4.2012.

  1. 2dht

    2dht 3rd gear

  2. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jakopäässä näyttää olevan 4 asteen välein ajoitusmahdollisuus, ja se riittää useimpiin laitteisiin kyllä.
     
  3. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Joo muista ottaa löysät pois ketjusta ja myös Se laskennallinen ykk eli mitattuna noin 10 astetta jaettuna kahdella. Koko homma perustuu laskennalliseen ykk:hon
     
  4. Le Mans

    Le Mans 1st gear

    Joo muista ottaa löysät pois ketjusta ja myös Se laskennallinen ykk eli mitattuna noin 10 astetta jaettuna kahdella. Koko homma perustuu laskennalliseen ykk:hon
     
  5. C-barge

    C-barge Gearhead

    Parin asteen heitto on käytännössä merkityksetön; nokka-akselin valmistaja suosittelee tiettyä ajoitusta, mut onks se optimi just sun kombinaatioos selviäis vain kokeilemalla. Parin asteen heiton vaikutus on luokkaa ehkä 50 kierrosta käyttöalueessa tai ei välttämättä sitäkään. Mut siitä huolimatta toki tuosittelen ajoittamista, jo senkin takia et tulee varmistettua et kaikki on niinku luullaan, suljetaan pois okulaarimokat ja mahdolliset valmistusvirheet, ja arvona mihin pyritään toi nokkavalmistajan suosittelema on tietty ihan hyvä. Normaalitilanteeseesn tollanen jakopää mis on kolme vaihtoehtoo riittää ihan hyvin, ja muistaa sit mitata vielä sen viimisen asennuksen todellisuuden. Et ei vaan oleta et ku nolla-asennossa näyttäis et tarvii siirtää neljä eteen, et se todellisuudessa kans siirtyy sen verrran ja siihen suuntaan.
     
  6. 2dht

    2dht 3rd gear

  7. RockHQ

    RockHQ 3rd gear

    Vähän vaikee tehdä tosta mitään lyhyttä kurssia, mutta tärkein on se että saat todellisen yläkuolokohdan mitattua moottorista, tää onnistuu sytytystulpan asennosta johtuen joko niin että vaihdat tulpan tilalle ykk-mittarin, tai otat kannen pois ja mittaat heittokellolla todellisen ykk:n, ja vertaat sitä dampperin/hihnapyörän ykk:hon. Mitä vinonpi tulpan asento, sitä huonompi ykk-tarkkuus.

    Paras tulee, kun mittaat ykk:n heittokellolla suoraan männän päältä, ja vertaat sitä dampperin lukemaan. Usein heittoa on, joskus ei. Tän jälkeen seuraat ajoitussarjan ohjeita, yleisesti ottaen pitäisi käyttää kovaa nostajaa 1. sylinterin imunokassa, mistä ajoitus yleensä otetaan.

    Mun kokemus on kuitenkin silleen, että moottorit joissa ei ole ketjunkiristintä jakoketjulle, kannattaa ajottaa ennakkoon, jotta mahdollinen ketjun venymä vaan parantaa tilannetta, ja taas moottorit joissa on ketjunkiristin, kannattaa ajoittaa suoraan siihen mitä halutaan.
     
  8. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Vaikka ketju paljon ajettuna venyykin niin en sitä silti lähtis ennakoimaan? Saattaa ottaa useamman kymmenen tuhatta kilometriä odottelua että pääsee nokalle suositeltuun ajoitukseen, niin hyvin on noi rullaketjut kyllä käytössä kestäneet...
    Sithän jos vaihtoehot on pari astetta ennen tai jälkeen oikean ajoituksen niin saattaisin itsekin kallistua tuohon etukäteen laittoon, jos siis muuta estettä asialle ei ole. Ehkä sen vois ottaa huomioon jos on vaikka parin asteen tarkkuudella vaihtoehdot joko aikaiselle tai myöhäiselle, niin jos on käytössä paljon puristuksia kys. nokalle, laittaisin myöhäiselle, ja jos taas hieman nuukasti puristuksia kys. nokalle niin laittaisin aikaiselle.

    Eipä tuossa ajoituksessa ole muuta sen kummempaa kuin että on tarkkana ajoituslevyn ja kellon kanssa, siis lukee niitä oikein. Ja aste sinne tai tänne ei maailmaa kaada.
     
  9. 2dht

    2dht 3rd gear

    Mun kokoonpanossa siis kovat nostajat ja puristukset noin 10,5...
     
  10. 69

    69 Gearhead

  11. Substitute

    Substitute Gearhead

    Eikös nuo ketjunkiristimet ota vaan löysät pois jättöpuolelta ja eivät sinänsä vaikuta nokan ajoitukseen tai ketjun venymän aiheuttamaan muutokseen. Näin se ainakin on Buickin moottoreissa, siis niissä malleissa joissa se on.
     
  12. F-body

    F-body Gearhead

    Mulla on menneet kaikki Compin nokat asteelleen kohdalleen Compin omalla rullajakopäällä. Tosin aina oon tarkistanut. Ajoitus on helppo homma kunhan saat sen ahaa-elämyksen. Nokkavalinta on aika makee. Isoon Moparin pikkulohkoon oon kanssa vastaavaa asentamassa.
     
  13. kime2

    kime2 Gearhead

    Yllättävillä ajokm-määrillä nuo "ameriikan"(crane cams) jakoketjut jo alkaa venyä :oops:

    Mä kyllä myös jättäisin nokan pikkasen ennakkoon normitapauksissa,mut vaan asteen kaks...
     

Kerro tästä muillekin!