nokan break in miten ja mitä??

Overdrive.fi on harrasteautoiluun keskittyvä verkkosivusto, joka tarjoaa sisältöä harrastajien ja rakentajien tarpeisiin. Epäasiallinen ja loukkaava sisältö, joka rikkoo sivuston käyttöehtoja, poistetaan. Näin eivät myöskään poliittinen keskustelu ja aiheet sinne kuulu. Harrastus on yhteinen poliittisesta kannasta riippumatta. Overdriven yleiset käyttöehdot löytyvät täältä, ja on hyvä muistaa, että jokainen keskustelija on rikos- ja vahingonkorvausoikeudellisessa vastuussa omien viestiensä sisällöstä.

Ketju osiossa 'Moottori', aloittaja pajavasara85, 8.7.2015.

  1. pajavasara85

    pajavasara85 1st gear

    eli tossa tuli mieleen ku tota oman paskaläjän moosaa ku laittelen ja siihen tullee aikalailla uuttaossaa sisälle ja varsinki nokka ja seuraajat nii mitä öljyjä ja lisä aineita otta käyttäny ja miten toi homma etenee tossa break innissä?? :eek:
     
  2. JAMANT

    JAMANT Double Gearhead

  3. PauliR

    PauliR 3rd gear

  4. kime2

    kime2 Gearhead

    Tuo nokkarasva ja sinkkiplussat sisään ja sit nokan sisäänkäytön jälkeen uusi suodatin ja öljyt.
    Hyvin on tuolla menetelmällä nokat kestäneet.
     
  5. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Jotain sinkkipitoista öljyä kun käyttää myös jatkossa niin ennuste nokan kestävyyteen paranee, vaikka jollain saattaa ollakin kestänyt sinkittömälläkin öljyllä. Jotain race tai dieselmineraalia siis, tai lisäainetta erikseen....
     
  6. xarper

    xarper Gearhead

    Ite sisäänajoin nokan jollain Mobilin 30(siis joku yksasteinen öljy oli vissiin?) öljyllä ilman mitään ylimääräsiä mömmöjä, nokassa oli nokan omat rasvat ja nostajissa niitten omat, kaiketi samat.

    Kone vaan tulille, kävi ehkä 10-12min kun pysähty kun seinään. Älä ajele vaihelaatikko kiinni tai parkki päällä sisäänajoa... Nyt opin senkin kun turbiini hajos ihan totaalisesti, ei edes kone pyörinyt.

    Siihen jäi se sisäänajo ja nyt on kolmas kesä menossa tolla nokalla onkelmitta.

    Compin XE268H kyseessä siis.
     
  7. mustang66

    mustang66 2nd gear

    ..........
     
  8. pajavasara85

    pajavasara85 1st gear

    no tässä kans tuli mieleen et miten toi nokan breik innin kanssa jos on täysin tehty kone porattu ja kampurasta kaulat hiottu nii varmaan on melekonen rääkki testi ens tartille/käyttämiselle siinä varmaan näkkeepi et onko välykset kohillaan ja onko öljypuoli kunnossa
     
  9. max

    max Double Gearhead

    Melkeen uskosin,että kun mikä hyvänsä moottori pannaan käyntiin kylmänä vaikkapa -30 asteen pakkasessa kylmiltään,on rääkki pahempi.
    Anna motille saumat lähteä heti käyntiin;kaasari täynnä bensaa,ja stendis kohdalleen,jotta ei tartte lainkaan sahata.
    Vaihtele kierroksia sen puolen tunnin huudattamisen aikana,2000-2500 rpm.
     
  10. Blower 69

    Blower 69 2nd gear

    Kertokaahan poijjaat tyhmälle,mitä tossa "sisäänajossa" tapahtuu sille nenukepille,semmosta mitä ei sille tapahdu enää ekan vartin käytön jälkeen.
     
  11. fury poika

    fury poika 3rd gear

    No ensinnäki ne nostajat täytyy kattoo ja kokeillaa ihan vaan käsin, et ne liikkuu hyvin, ettei missään vaihees jumita. Ylös alas ja ympäri.
    Mosa kun lähtee käyntiin, niin kierrokset tarttis saada 2000 hetimiten sen takii, et oikesti tulee voitelua niille nostajille ja myös nokalle, joka monesti on roiskevoideltu, eli jos ylhäältä jotain öljyy valuu alas se menee nokalle. Kierroksilla on myös se tärkeä tehtävä, et ne nostajat lähtevät pyrimään, jollei näin tapahdu nokka menee paskaks. Nyt kun ne nostajat saatiin pyörimään kunnolla, ne pyörivät jatkossa pienilläkin kierroksilla. No ei sekää satavarma oo. Joo tämmöstä jotain rännin jälkeen
     
  12. bbcamaro73

    bbcamaro73 1st gear

    ite suosittelisin red-linen break in lisää ja 20w/50 gulf zinc + öljyy
     
  13. 4d sedan

    4d sedan Double Gearhead

    Suurin voitelu tulee nokalle/nostajalle tulee veivien- ja runkolaakereiden roiskeista, jotain tietty tulee venttiilikoneiston paluustakin mutta sanoisin että aika vähäinen sen merkitys on.

    Kierroksilla(vaikka se 2000rpm) sitä voidetta lentää siellä nokankin seudulla ihan erilailla, ja se jäähdyttää ja putsaa sitä nokan/nostajan pintaa sisäänhiotuessa. Kyllähän niistä kaikkien nostajien pohjasta lähtee kamaa ja nokasta kans, ainakin jonkin asteista kiillottumista tapahtuu.
    Ne tietää jotka on avannut koneen nokan pyöristymisen takia melkein heti sisäänajon jälkeen, samalta todennäköisesti ne muut nokat/nostajat näyttää kuin vähän pitemmänkin ajon jälkeen, poislukien se sököks mennyt nokka/nostaja.
     

Kerro tästä muillekin!